Manuela Fundación zit niet stil: “Shayne Bannan neemt de telefoon niet op”

maandag 22 juni 2020 om 17:46
Manuela Fundación zit niet stil: “Shayne Bannan neemt de telefoon niet op”

Shayne Bannan - foto: Cor Vos (archief)

Manuela Fundación legt zich nog altijd niet neer bij het door Mitchelton-Scott verscheurde sponsor- en overnamecontract. Stefano Garzelli laat aan A la Cola del Peloton weten dat de Spaanse stichting er alles aan doet om eind juli gewoon in het peloton te verschijnen. Hij krijgt de belangrijke mensen achter Mitchelton-Scott, eigenaar Gerry Ryan en manager Shayne Bannan, niet te pakken.

Gerry Ryan is als eigenaar van GreenEdge Cycling de grote baas en de licentiehouder van Mitchelton-Scott. Hij liet vorige week weten dat de deal met Manuela Fundación toch niet doorging. Volgens Garzelli heeft Manuela Fundación ook niet met hem onderhandeld, maar met Shayne Bannan. Bannan is eigenaar van het bedrijf New Global Cycling Services en dát bedrijf heeft Manuela Fundación overgenomen, aldus Garzelli.

Geen contact
“Dat gaat om de contracten van de renners, de voertuigen en de gehele structuur van Mitchelton-Scott. Minus de licentie, die van meneer Gerry Ryan is”, aldus Garzelli, die als tussenpersoon de onderhandelingen voerde namens Manuela Fundación. “New Global Cycling Services is van ons, want dat contract is op 5 juni ondertekend. Maar sinds het nieuws hebben we Shayne Bannan niet gesproken, omdat hij de telefoon niet opneemt.”

“We willen dat de ploeg als Manuela Fundación deelneemt aan de Ronde van Burgos”, gaat de Italiaan verder. “We begrijpen niet waarom we ons moeten terugtrekken, als een contract getekend is dat zegt dat Francisco Huertas sinds 5 juni eigenaar is van de onderliggende vereniging. Ik heb bovendien al gesproken met enkele belangrijke aanwinsten voor volgend jaar.”

Het tenue dat Team Manuela Fundación presenteerde bij de ‘overname’ – foto: Cor Vos

‘Nooit met Gerry Ryan gesproken’
Garzelli legt uit dat hij half mei benaderd werd om namens Manuela Fundación een wielerploeg te zoeken waar de stichting mogelijk in kon stappen. Hij kwam bij Mitchelton-Scott terecht. “Ze stelden voor om 2020 af te maken als sponsor en in 2021 de ploeg over te nemen. Daar is 25 dagen over onderhandeld. We bereikten daarna een overeenkomst met Shayne Bannan, teammanager en eigenaar van New Global Cycling Services, de vereniging waar alle renners onder contract staan.”

“We hebben met hem en ons tussenpersoon Álvaro Crespi het contract getekend”, vervolgt Garzelli. “We hebben nooit met Gerry Ryan gesproken, omdat Shayne Bannan de eigenaar van de ploegstructuur is. En hij is altijd de vertrouwenspersoon van Gerry Ryan geweest. Op het moment van tekenen waren wij ervan overtuigd dat alles in orde was. Gerry Ryan heeft zelfs in het persbericht gezegd dat hij blij was met de deal, maar na een paar dagen is hij van mening veranderd.”

UCI
Volgens Garzelli stuurt Manuela Fundación vandaag een uitleg aan de UCI over de huidige gang van zaken. De wielerunie weet van de sponsorplannen. “Het tenue is al goedgekeurd en zaterdag stuurde de UCI aan Mitchelton-Scott en Manuela Fundación een mail dat het truitje voor de Giro aangepast moet worden vanwege de roze schouders en mouwen. De UCI is zich dus bewust van de situatie”, geeft Garzelli aan.


Lees verder: Al het nieuws over ‘Manuela Fundación’ van de laatste weken

Dit artikel delen:

12 Reacties

Samlambeej 22 juni 2020 om 18:02

Banaan heeft de koffer met dollars aangepakt, vervolgens de friendship met Gerry opgeblazen en nou wil GreenEDGE die licentie niet vrijgeven. Arme renners.

0
Polleke 22 juni 2020 om 18:21

Ook mijn gedacht… die heeft samen met die Crespi meneer Ryan achterwaarts genomen en die kon daar niet mee lachen…

0
Cyclinglife 22 juni 2020 om 18:46

Ze hebben dus een contract getekend met new global cycling service en niet met greenedge.
Daarmee nemen ze dus op papier de ploegenstructuur over. Maar daarmee heb je de licentie nog niet.
Hij snapt toch hopelijk zelf wel dat het niet handig is wat hij hier doet. Zolang je het belangrijkste stukje papier of handtekening niet hebt, kan je wel alvast vooruitwerken, ontwerpen kleding etc.. maar toch nog geen vervoersmiddelen bestikkeren, of alvast nieuwe renners voor volgend jaar benaderen.

0
reusjen 22 juni 2020 om 21:27

Tja, die andere gast heeft dan wel een licentie, maar geen rennersbestand en omkadering. Dus die zit ook wel in de problemen.

0
rovi 23 juni 2020 om 08:16

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Maar als global cycling service een contract heeft met GreenEdge om de komende jaren op die licentie te mogen koersen, dan zou het ook prima zo kunnen zijn dat bij verkoop van global cycling service ook dat contract is meeverkocht.

0
Cyclinglife 23 juni 2020 om 08:55

@Rovi dat dacht ik eerst ook, maar dan zouden er geen problemen zijn. Dan blijft het feitelijk zoals het was maar dan met een andere naam boven 1 van de onderdelen. Maar er is duidelijk wel een probleem, dus zullen de rechten van onder de licentie mogen rijden niet meegegaan zijn.

0
KennyKlimmen 22 juni 2020 om 22:27

Poehé, de schoonheids en/of integriteitsprijs gaat deze overname hoe dan ook niet in ontvangst nemen.

0
fietsvriend 22 juni 2020 om 22:40

Echt vrolijkmakend dit, wat een puinzooi.

0
Polleke 22 juni 2020 om 23:07

Kom er maar in UCI…

0
freirefreire 23 juni 2020 om 00:05

Ik ga heel eerlijk zijn: ik snap er geen iota meer van. Ik ga wel zien hoe ze het oplossen, dit heeft geen zak meer met fietsen te maken.

0
Baik-Baik 23 juni 2020 om 09:26

Wat een klucht.

0
Boasson en Hagen 23 juni 2020 om 14:15

De roze mouwtjes mogen niet, maar EF1 mag wel in een half roze trui de Giro rijden?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone