Magnus Sheffield profiteert van INEOS-overtal en soleert naar zege in Brabantse Pijl

Magnus Sheffield profiteert van INEOS-overtal en soleert naar zege in Brabantse Pijl

foto: Cor Vos

woensdag 13 april 2022 om 17:29

De Brabantse Pijl 2022 is gewonnen door de 19-jarige Magnus Sheffield. Na een loodzware en uiterst vermakelijke editie van ruim 205 kilometer was de talentvolle Amerikaan van INEOS Grenadiers als eerste aan de finish in Overijse. Hij profiteerde in de finale optimaal van het overtal van zijn ploeg in een kopgroep van zeven.

Ludovic Robeet (Bingoal Pauwels Sauces WB), Aaron Van Poucke (Sport Vlaanderen-Baloise) en Ander Okamika (Burgos-BH) vormden de vlucht van de dag in de Brabantse Pijl. Zij reden al snel weg en kregen meer dan vier minuten van INEOS Grenadiers, Quick-Step-Alpha Vinyl en BikeExchange-Jayco.

foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers opent de finale vroeg
De druilerige omstandigheden maakten het er niet makkelijker op onderweg. De mannen van INEOS Grenadiers openden daarom de finale op 80 kilometer van de meet. Ben Turner en Magnus Sheffield reden samen met Victor Campenaerts, Alexander Kamp en Giacomo Nizzolo weg, maar Quick-Step-Alpha Vinyl reageerde snel.

Het was Remco Evenepoel die met Dylan Teuns en Tim Wellens de oversteek maakte. De situatie werd rechtgezet door AG2R Citroën, waarna een nieuwe aanvalsgolf volgde. Dat betekende ook dat Robeet en Van Poucke op 63 kilometer van de finish als laatste vluchters gegrepen werden door een flink uitgedund peloton. Ben Turner probeerde het vervolgens op de Moskesstraat en ging voor de solo. Evenepoel en Campenaerts gingen in de tegenaanval en zorgden ervoor dat het peloton compleet uit elkaar spatte.

Een elitegroep met Turner, Evenepoel, Campenaerts, Benoît Cosnefroy, Tom Pidcock, Magnus Sheffield, Dylan Teuns, Warren Barguil, Tim Wellens en Robert Stannard vormde zich in die fase. Zij reden een halve minuut weg van het peloton, waar Israel-Premier Tech de jacht leidde. Een domper was er voor Teuns, die lek reed en terugviel in het pak.

Remco Evenepoel neemt het initiatief – foto: Cor Vos

Evenepoel keert terug in kopgroep
Barguil, Evenepoel en Campenaerts kwamen op de voorlaatste keer Hertstraat in de problemen. Zij zagen Pidcock, Sheffield, Turner, Cosnefroy, Wellens en Stannard wegrijden, maar wisten aan de voet van de lastige Moskesstraat toch weer aan te sluiten bij de zes. Op Holstheide wist Evenepoel vervolgens met een tussenversnelling Campenaerts en Stannard te lossen, waardoor er zeven overbleven aan kop.

De kopgroep begon met een minuut voorsprong aan de laatste lokale ronde van 22 kilometer. In het peloton was aan die finishpassage een opmerkelijke valpartij, omdat de volgwagen van Quick-Step-Alpha Vinyl bij de doorsteek een renner raakte. Onder meer Julian Alaphilippe sloeg tegen de grond door die actie.

Vooraan was het alle hens aan dek in de finale. Na de Hertstraat leken Cosnefroy en Sheffield weg te rijden, maar Evenepoel wist dat gat in een ruk te dichten. Het zevental begon daardoor gegroepeerd aan de laatste keer Moskesstraat. Sheffield en Wellens kwamen met lichte voorsprong boven, maar Cosnefroy, Evenepoel, Pidcock en Turner volgden snel. Voor Barguil leek het klaar, maar hij keerde toch nog terug.

INEOS Grenadiers speelt het overtal goed uit – foto: Cor Vos

In de achtergrond waren Teuns, Xandro Meurisse, Michael Matthews en Andreas Kron (die later letterlijk zou wegvallen) in de tegenaanval gegaan, maar dat was op ruim veertig seconden van de koplopers. Op dat moment was wel al even duidelijk dat de winnaar vooraan zou zitten. Toch werd er gepokerd in de kopgroep.

De beslissing valt op kousenvoeten
De nog maar 19-jarige Magnus Sheffield sloop in de laatste vier kilometer op kousenvoeten weg en dat was het ideale moment. Zijn ploegmaats Pidcock en Turner counterden alle tegenaanvallen, waardoor het verschil plots dertien seconden was. Sheffield gaf die voorsprong niet meer uit handen en mocht feesten in Overijse.

De achtervolgende groep moest nog uit handen zien te blijven van het groepje met Matthews en Teuns, maar dat lukte. In de sprint om de tweede plaats waren er wat gekke manoeuvres, tot onvrede van Remco Evenepoel. Cosnefroy kwam als tweede over de streep, voor Wellens en Barguil. Wellens raakte na juryberaad zijn derde plaats echter kwijt vanwege een onrechtmatige afwijking in de sprint. Hij werd teruggezet in de uitslag.

Dit artikel delen:

117 Reacties

Craig Vanderswag 13 april 2022 om 17:31

Ik voel dat dit een lange thread gaat worden.

0
A.M.M. Jonkers 13 april 2022 om 17:56

Heel lang…..

0
madeinstars 13 april 2022 om 17:31

Wat is Evenepoel toch een ongelooflijk irritante renner zeg. Niet normaal.

0
uitdewaaier 13 april 2022 om 17:40

Wat een overdreven misbaar weer van de evp. Kwam gewoon zwaar tekort in de sprint en ook op die heuveltjes.

0
HJJH 13 april 2022 om 17:40

Zalig hoe Evenepoel reageert. Wij weten allemaal hoe het werkt, iedere andere renner laat het gebeuren en stemt ermee in en is het er eigenlijk niet mee eens. Prachtig toch om je af te zetten tegen de ongeschreven regels en zo proberen iets te forceren. De grijze massa zal er uiteraard iets van vinden en dat is juist wat Evenepoel ook doet. Verder reageer ik niet meer op dit bericht.

0
zacht 13 april 2022 om 17:44

Ik ben niet bepaald fan van Evenepoel, maar wat Wellens hier doet kun je niet eens meer afwijken van je mijn noemen, die steekt zo goed als dwars de hele weg over. Ik snap dat Evenepoel daar op reageert.

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 17:58

Happens in een sprint na een lange zware koers, Remco moet zich niet zo aanstellen, hij zat 2km voor de finish al de hele tijd met zijn hoofd te schudden alsof hem wat aan was gedaan.

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo’n slechte verliezer heb zien koersen.

Je vraagt je af of er buiten zijn teamgenoten binnenkort nog renners zijn die geen hekel aan hem hebben.

0
dietske 13 april 2022 om 17:59

Ja hij kan soms over reageren maar heeft gelijk hij was zeker 3 de geworden

0
Turtlehead 13 april 2022 om 18:12

Ik voel dat we hier best een forum-topic voor aan zouden kunnen maken. Alleen nog een geschikte titel bedenken, die door de moderatie komt.

0
klootje kriekeljon 13 april 2022 om 19:22

Hij heeft heel veel weg van Ricco.

0
jv88 13 april 2022 om 19:38

Allereerst geweldig van die jonge Amerikaan. Niet gestolen was echt een van zo niet de beste in koers. Mooi!

Wellens terecht dsq. Dat kan gewoon niet.

Maar die Evenepoel???? Hij is echt een sterke coureur en ik probeer de nuance vaak te vinden tussen zowel de haters als de fanboys. Ik merk alleen dat ik me steeds meer ga irriteren aan hem. Dat duwtje is al raar al stelde het niet veel voor. Maar waarom. Dat hij misbaar maakt in de sprint snap ik ook best , nog terecht ook. Maar 28 keer misbaar tonen door je hand in de lucht te steken en met je hoofd t e schudden gaat toch op de zenuwen werken. Narcistische trekjes heeft hij. Alsof hij de koning is en iedereen moet doen wat hij wil. En o wee als iemand dat niet doet. Dan zal zijn toorn over hen neerdalen!!!

0
WernerFranke 13 april 2022 om 17:31

Wellens heeft wat last van het Lotto-syndroom. Even de zege cadeau doen, moet hij gedacht hebben.

0
thomasjaarsma 13 april 2022 om 17:32

Evenepoel: verwend rot joch

0
Tollpatscher 13 april 2022 om 17:48

Bij deelname van dat jochie is vermakelijk bij zo’n uitslag.
Misschien moet ome Patrick hem de volgende keer een vlaggetje meegeven waarmee hij kan zwaaien.

0
Bankzitter 13 april 2022 om 17:52

Verschrikkelijk die arrogantie! Snotaap denkt dat ‘ie onze lieve Heer is.. Tijd om eens een schorsing van een half jaartje te krijgen, misschien dat ‘ie dan leert…

0
vevie 13 april 2022 om 17:33

Het gepoep op Evenepoel gaat zo beginnen.

0
xistnc 13 april 2022 om 17:35

Wordt toch maar mooi 7e van 7 vluchters.

0
Thijmen.cycling 13 april 2022 om 17:40

En verdient ook

0
Turtlehead 13 april 2022 om 17:41

6e is het geworden. Is ook niks. Anders denk ik derde.

0
Turtlehead 13 april 2022 om 18:13

Dat is de halve middag al bezig, en niet zo raar ook. Overigens heeft ie hard gefietst en had ie verdiend derde kunnen zijn, zonder Wellens zijn ‘Putintje’.

0
Sven.99 13 april 2022 om 17:33

19 jaar, leuke kennismaking.

0
Turtlehead 13 april 2022 om 21:35

22 is ‘ie inmiddels toch al hoor ;)

0
xistnc 13 april 2022 om 17:33

Leuk koersje voor de woensdag, al hoeven die incidenten niet van mij. Prima weekje voor Ineos.

0
Poeksel 13 april 2022 om 17:33

Is Sheffield de jongste winnaar van een (semi-)klassieker ooit? Neem aan van wel?

0
WernerFranke 13 april 2022 om 17:35

Den Remco was nog jonger toen hij San Sebastian won.

0
Poeksel 13 april 2022 om 17:37

Oja. Nouja, dan de jongste winnaar van een voorjaarsklassieker.

0
Arie M 13 april 2022 om 19:30

Ja laten we het zo definieren dat EVP het niet is

0
Mad 13 april 2022 om 17:34

Hoeveel zouden er voor deze absurde sprint gediskwalificeerd / geschorst worden?

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 17:59

Alleen Wellens en zelfs dat had van mij niet gehoeven

0
Mad 13 april 2022 om 18:20

@Richard van Hoof: kun je uitleggen waarom het van jou niet had gehoeven?

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 18:32

Jazeker, maar Wellens heeft het zelf al gezegd. Het is een sprint na een lange zware koers die start vanuit een heel laag tempo, dan zie je wel vaker dat zodra de renners vol op de pedalen gaan staan er sommigen een kant opvallen.

Dat Wellens gediskwalificeerd is kan ik ook wel mee leven hoor, maar ik zag niet dat hij heel bewust een ander de hekken in wilde rijden.

0
Mad 13 april 2022 om 18:37

Natuurlijk is het nooit bewust. Maar niemand zit toch op zo’n anticlimax te wachten, juist na zo’n lange zware koers? Moeten ze hier niet consequent tegen optreden om het te voorkomen? Of alleen als het slachtoffer het ziekenhuis in gebeukt wordt?

0
thorsen 13 april 2022 om 17:34

Evenepoel lost dus altijd als het of te steil is of als er kasseien liggen.

Maar Sheffield…wat een talent, wat een beer, en nog zo jong. Al zijn 2e overwinning van het seizoen, maar dit is er wel echt een om in te lijsten.

0
Tollpatscher 13 april 2022 om 17:35

Remco no go today….
What a pleasure!

0
klootje kriekeljon 13 april 2022 om 17:36

Laten we het positief houden, Ineos goede koers gereden. En heel wat luxe daar met die jonge parels. Prettige vroege doorbraak van Sheffield.

0
Selmar 13 april 2022 om 17:38

Tuurlijk rijden ze goed, maar wat laat de rest zich naar de slachtbank leiden

0
de nieuweMerckx 13 april 2022 om 17:44

Denk ik niet. Sheffield leek gewoon de beste man in koers.

0
Selmar 13 april 2022 om 18:09

Waarom zou je meerijden? Eet eerst het bordje van Ineos leeg

0
Maenhout 13 april 2022 om 17:37

Mooie winnaar na een zware koers, met een spectaculaire finale. Zestig kilometer opwindende koers.

0
Wim Kruithof 13 april 2022 om 17:37

prachtige koers, mooie winnaar, veel stervende zwanen en wederom een Evenepoel die teleurstelt. Niet zozeer de benen, wel het karakter. Duwen en misbaar maken, zichzelf verheven wanen, bah.

Jammer dat Cosnefroy en Wellens het niet af konden maken. Maar Ineos ploegenspel voortreffelijk gespeeld.

En heel, heel bijzonder dat Alaphilippe erbij ligt door het sturen van eigen ploegwagen.

0
Dayer Quintana 13 april 2022 om 17:38

Formidabele koers zeg en de sterkste wint gewoon al had het ook Turner mogen zijn. Remco te geïrriteerd, maakte technische fouten en kon uiteindelijk ook niet op tegen het overtal van Ineos.

Wellens mag overigens nog naar plek 7 gezet worden, reed ook een vreemde koers. Weinig overnames en toen hij samen met Sheffield weg was, nam hij ook niet over.

0
Punchbox 13 april 2022 om 17:38

Mooie editie van de Brabantse Pijl gezien! Verrassende winnaar met Sheffield maar dat was wel een van de sterkste uit de groep dus zeker niet gestolen. Goed uitgespeeld van Ineos want vraag me af of Pidcock de sprint had kunnen winnen, die zag er toch niet zo sterk uit als normaal. Jammer van Teuns dat die pech kreeg in de kopgroep want ook hij reed een hele goeie koers en had zeker op het podium gereden.

Evenepoel weer negatief opvallend helaas met een aantal misbaren en die duw. Turner ook weer echt heel sterk, leuk om wat verse jonge krachten van Ineos aan het werk te zien!

0
Romerike 13 april 2022 om 19:36

Beste samenvatting/mening van de koers, sluit me er volledig bij aan.

0
thomasjaarsma 13 april 2022 om 20:04

Top gezegd,

0
Wildebert 13 april 2022 om 21:07

Kijk, zo ben je weer helemaal bij.

0
YogiBear 13 april 2022 om 17:38

Lekkere dag voor Quick Step. Evenepoel die een gediskwalificeerd had moeten worden. Flipje ten van gebracht door de eigen ploegleider en tot slot een lading misbaar om niets door wederom Evenepoel die zich beter even rustig had kunnen houden na het eerdere voorval.

0
Comments 13 april 2022 om 17:39

Evenepoel en Turner de smaakmakers.
Wat heeft Nederland de Belgen toch  munitie verschaft om de Amstel Gold race af te kraken en te degraderen.  Gevaarlijke toestanden daar. Wuijts en Vannieuwkerke voorop. En vanavond ook nog bij Extra Time
Koers -van bij ons- even fijn doorzwelgen van genot. Wat zijn er trouwens elk jaar toch veel valpartijen in de Vlaamse koersen en vanmiddag ….nou nou.

0
Thijmen.cycling 13 april 2022 om 17:44

Ja echt heerlijk hoe Evenepoel gekoerst heeft. Vooral duwen maak het extra spannend…

0
Massimo Bataille 13 april 2022 om 17:40

Wat doet Wellens daar eigenlijk? Rijdt eerst bitter weinig kopbeurten ( zijn goed recht natuurlijk), laat daarna Sheffield wegrijden die gewoon op kop rijdt en miss 0,5 km/h sneller rijdt. Blijft gewoonweg stom achter hem staren ( waar INEOS er achter rijdt) en zelfs achter pakweg 10sec (waar Sheffield nog altijd niet door heeft dat hij 10m heeft) blijft hij gewoon zitten.
Als hij gewoonweg 1) in het wiel blijft zitten van Sheffield of 2) 5sec inspanning doet, rijdt hij niet weg.

Maar uiteindelijk verdiende overwinning voor INEOS en Sheffield

0
djerkson 13 april 2022 om 17:57

Het koersgedrag van Wellens vandaag is inderdaad een mysterie. Wellens kan best eindelijk Lotto verlaten. Hij leek een slimme koers te rijden, tot die ontsnapping van Sheffield.

0
Murcia 13 april 2022 om 18:03

Wellens reed inderdaad weer onnavolgbaar en die sprint kan natuurlijk niet!

0
thomasjaarsma 13 april 2022 om 20:06

Heb je ooit wedstrijden gereden, je kan niet op alles reageren je moet keuzes maken, en in dit geval heeft die de verkeerde gemaakt.

0
djerkson 13 april 2022 om 22:57

Hij laat gewoon het gat vallen, het was niet eens een demarrage van Sheffield.

0
styvar 13 april 2022 om 17:40

Wellens gedeclasseerd

0
S'mon 13 april 2022 om 17:42

Jammer voor Lotto (waar ik toch een zwak voor heb), maar wel logisch. Verdiende de derde plaats ook niet echt nadat hij zo had gekoerst.

0
Mad 13 april 2022 om 17:56

Lijkt me mee dan normaal. DSQ of schorsing bewaren ze blijkbaar alleen voor wanneer het slachtoffer niet remt.

0
S'mon 13 april 2022 om 17:41

Toch ook opvallend hoe het weer zo een verschil kan maken, zelfs in het peloton zat iedereen piependood.
Wellens de Mathews van de kopgroep vandaag, en Sheffield de sterkste én de oververdiende winnaar. Bijna 20 nog maar, immens sterk.
Overigens zou ik Evenepoel niet naar de Vlaamse koersen sturen @PatrickLefevere. ;)

0
Turtlehead 13 april 2022 om 17:43

Turner gaf op t laatst bijna nog een beuk, maar hij durfde t denk ik toch niet.
Aardig koersje zo, alles bij elkaar ;)

Edit redactie: Niet doen.

0
FDJ 13 april 2022 om 17:43

De keffer blafte wel, maar beet niet! En daar kan ik zeker van genieten.

0
Gunther Leonhardt 13 april 2022 om 17:44

Een fijne kerel als ik dat interview zo beluister. Ik gun het hem wel.

0
thorsen 13 april 2022 om 17:47

Inderdaad. Leuk interview ook.

Ook Cosnefroy lijkt me echt een prima kerel. Weer 2e maar met een big smile.

0
FW07 13 april 2022 om 17:46

Misschien nog wel zorgwekkender dan het gedrag van Evenepoel was Vannieuwkerke. Een beetje juichen voor je landgenoot mag, maar dit was echt het beperken van de koers tot drie mensen. Nergens voor nodig.

Mooie winnaar van een leuke koers.

0
S'mon 13 april 2022 om 17:49

Ja, ik mis die goede oude Wuyts toch ook meer dan gedacht… :(

0
platteprijs 13 april 2022 om 17:53

Dat viel reuze mee. De enige die uit de bocht vloog was Gramberen. In de achtervolging liet die Evenepoel alle werk doen, terwijl Barguil op zijn minst de helft van het werk deed.

0
Ronellenfitsch 13 april 2022 om 17:57

Vannieuwkerke is helemaal geen commentator maar een ijdele volksmenner. Past elke dag z’n mening en voorkeur aan om zelf maar zo goed mogelijk voor de dag te komen. Hoort helemaal niet op een commentatorstoel …

0
xistnc 13 april 2022 om 18:18

Wuyts missen is een groot woord, maar Vannieuwkerke is inderdaad allerminst een vooruitgang.

0
Comments 13 april 2022 om 18:28

Heb je die glazige troebele natte ogen van Vanieuwkerke gezien als hij het over de 100% winstkansen heeft van Evenepoel.
Jammer voor de kijkers van bij ons.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone