Mads Pedersen beloont werk Jasper Stuyven met winst in Tour de l’Eurométropole

zaterdag 22 september 2018 om 17:35

foto: Sirotti

Mads Pedersen heeft de Tour de l’Eurométropole op zijn naam geschreven. De Deen van Trek-Segafredo zag in de slotkilometers zijn ploeggenoot Jasper Stuyven het gat met aanvaller Tiesj Benoot dichten en sprintte vervolgens zelf naar de overwinning voor Oliver Naesen en Jempy Drucker.


De Tour de l’Eurométropole is niet de gemiddelde sprinterskoers. Alhoewel sprinters een goede kans maken op de overwinning is dat zeker geen sinecure. Zo ook zaterdag; de sprinters kwamen er in finishstad Doornik niet aan te pas.

Sprintersploegen lijken controle te hebben
Al leek het er tot twintig kilometer van de finish wel op dat er gesprint zou worden om de zege. LottoNL-Jumbo en Quick-Step Floors draaiden hun beurten op kop om de vroege vlucht – die bestond uit Marten Kooistra, Lionel Taminiaux, Danilo Wyss, Nathan Van Hooydonck, Michael Rice en Karl Patrick Lauk – terug te halen. Zij hadden een maximale voorsprong van vijf minuten.

Klassiekerrenners laten koers ontbranden
Pas in de laatste twintig kilometer werd de lont in het kruitvat gestoken door de klassiekerrenners die niet wilden wachten op de sprint. Dat waren de bekende namen; Jasper Stuyven, Tiesj Benoot, Oliver Naesen, Jempy Drucker, Alex Kirsch en ja, sprinter Arnaud Démare. Op dat moment was de controle kwijt in het peloton. Die zou ook niet meer terugkomen. Vooraan was het een komen en gaan van renners – Jan-Willem van Schip toonde zich ook actief aan het front – maar nooit volgde een hergroepering.

Stuyven helpt Pedersen aan de overwinning
Latere winnaar Pedersen maakte de sprong pas in de laatste acht kilometer. De sterke Deen reed in één ruk het gat van twintig seconden dicht en probeerde vervolgens zijn benen te sparen voor de sprint. Dat lukte goed, al was het nog niet zeker dat het selecte groepje achter de aanvallende Benoot terug zou halen. Even leek het erop dat de Belg van Lotto Soudal het zou halen, maar dat was buiten het rekenen van Stuyven om. Hij reed het gat met Benoot grotendeels dicht en piloteerde vervolgens zijn Deense ploegmaat naar de overwinning.

Dit artikel delen:

37 Reacties

KimJungPoels 22 september 2018 om 17:38

Knappe overwinning van Trek, deze Pedersen is echt een gigantisch talent voor dit soort zware koersen zeg!

Wel opvallend hoe vaak de sprint vermeden wordt in de Belgische/Nederlandse koersen sinds augustus.

Joachim 22 september 2018 om 17:39

Tour de l’Eurométropole, op papier niet de meest interessante wedstrijd natuurlijk. Maar als je dan de finale ziet, met renners als Benoot, Stuyven en Naesen die volop koersen in regen… dan ben ik toch blij dat ik de laatste kilometers gezien heb!

vlek 22 september 2018 om 17:40

Een van de leukere finales van het jaar; mede mogelijk gemaakt door de omstandigheden. Pedersen verdiende winnaar, mede door het werk van zijn ploeg en Stuyven, maar ook door de sterke sprong naar de kopgroep.

Minpuntje van de dag waren wel de motoren, die er op momenten veel te dicht op zaten en de koers behoorlijk hebben beïnvloed.

moa 22 september 2018 om 17:42

80% te danken aan Stuyven. Dankbaarheid mocht wel iets groter vond ik. Zijn uitleg was dat ie naar de eerste groep sprong om Stuyven te helpen. Fake news me dunkt. Ie deed geen meter kop.

Mooie finale. Volop koers.

xistnc 22 september 2018 om 17:45

Leuke finale, goeie winnaar en lange neus naar Van Babbellegem. Het werk van de ene Belg die achter de andere Belg rijdt, wordt beloond door een Deen.

Marcel1112 22 september 2018 om 17:49

Trek heeft de koers gedragen dus terecht gewonnen. TLJ amper gezien op wat laffe korte kopbeurtjes na.

vlek 22 september 2018 om 17:52

TLJ heeft de hele dag met FDJ en Trek mee op kop gereden..

Marcel1112 22 september 2018 om 17:54

Met één mannetje.

vlek 22 september 2018 om 17:55

Ja, net als die andere ploegen.

EddyB1958 22 september 2018 om 17:57

Niet alleen Team Lotto Jumbo,ook Quick Step Floors kwam te kort. En als er iemand verdiende te winnen was het Benoot. Maar qua spanningsniveau mag het volgende week zondag iets van dit gehalte worden.

Alto 22 september 2018 om 19:00

Als volgens jezelf verklaarde grootste fan van TLJ heb je wel alleen maar commentaar en negatieve posts op het rijden van de ploeg

aru123 22 september 2018 om 19:08

@Alto
Ach iedereen weet inmiddels dat marcel die-hard sunwebfan is…

volger 22 september 2018 om 20:47

Volgens mij verklaart onderstaande afwezigheid in finale
https://www.teamlottojumbo.nl/cycling-news/massive-crash-thwarts-plans-team-lottonljumbo-in-eurometropole-tour

kelderfan 22 september 2018 om 18:01

Ja, het was echt jammer dat Benoot het niet kon afmaken. Hij en Naesen waren de smaakmakers.

Grobbel 22 september 2018 om 18:03

Vraag me bij die camera-closeups van ontsnappende renners altijd wel af hoeveel voordeel ze hebben van het zog van de motor. Zowel Stuyven (bij diens achtervolging) als Benoot (bij diens laatste aanval) leken net een tandje harder te kunnen rijden als ze vol in beeld kwamen. ;)

Baik-Baik 22 september 2018 om 18:15

Benoot was inderdaad op het einde gewoon aan het derny rijden.

peervaneynthoven 22 september 2018 om 18:18

Gelukkig won Tiesj Benoot niet. Niet omdat ik het hem misgun maar omdat de koers vervalsende motor hem de laatste 2km in het zog meenam en hem bovenmatig veel voordeel opleverde. Schande! Ook toen de kopgroep nog bijeen was overigens reed de motor veel te dicht. Belgen die altijd hun mond vol hebben over vooral in het buitenland te dichte motoren moeten eens in de spiegel kijken.

Jans Koerts 22 september 2018 om 18:24

Jammer dat Van ’t Schip zijn kaarten al zo vroeg op tafel gooide!

xistnc 22 september 2018 om 18:38

Jammer dat men hier stelselmatig vertikt om zijn naam correct te schrijven.

Covadonga 22 september 2018 om 18:26

En dan denk je dat Degenkolb en Nizzolo het voor Trek gaan doen …
Degenkolb bakt er niet echt veel meer van.

Geflitst 22 september 2018 om 18:30

Philipsen draait ondertussen ook een uitstekend eerste profseizoen.

Fast Freddy 22 september 2018 om 19:10

Hoe moeilijk kan het zijn om een paar regels te formuleren die voorkomen dat motoren de koers vervalsen?
Voorsprong meer dan 50m, dan de motor erachter of minimaal ernaast. Rijdt de motor ervoor, dan minimaal 30m afstand. Handhaving op straffe van boetes voor de motorrijder achteraf.

Borsje 22 september 2018 om 19:13

Mij viel vooral op dat QS (met alleen inzet TdC) zo weinig energie stak in terughalen vluchters. Was Gaviria misschien niet top?

vlek 22 september 2018 om 19:41

Ik dacht daardoor in eerste instantie eigenlijk dat Gaviria ook bij die valpartij had gelegen. Die zat er echter nog wel, maar mogelijk zijn ze daar wel wat knechten verloren.

Quote:
LottoNL-Jumbo en Quick-Step Floors draaiden hun beurten op kop om de vroege vlucht – die bestond uit Marten Kooistra, Lionel Taminiaux, Danilo Wyss, Nathan Van Hooydonck, Michael Rice en Karl Patrick Lauk – terug te halen.

Deze passage klopt ook niet in de tekst. Het waren Trek en FDJ die met TLJ het kopwerk deden.

EddyB1958 22 september 2018 om 19:20

Er bestaan ook telelenzen,dus die motard hoeft niet vlak voor de renner te rijden,en dat ze bij de ‘Belgische’ openbare omroepen bij de besten zijn om een koers op het scherm te brengen,dat is al decennia geweten.

xistnc 22 september 2018 om 19:50

Dus alleen omdat er zoiets als een telelens bestaat, zaten de motoren vandaag niet te dicht?

En verder zijn de Vlaamse TV-motoren nooit te beroerd om hun werk in het voordeel van een landgenoot te doen. Wellens kan daarover meepraten. Die slaagde er zelfs in om Sporza na afloop van de Eneco Tour te laten verklaren dat een TV-motor was uitgevallen.

moa 22 september 2018 om 19:25

Snap de discussie niet. Zat de moto te dicht of is er verwarring door de telelens?

vlek 22 september 2018 om 19:44

De motoren zaten meerder keren veel te dicht en waren behoorlijk bepalend bij enkele koerssituaties. Het was misschien niet van de orde van die huisfotograaf van QS enkele jaren terug, maar toch zelden storender gezien dan dit.

peervaneynthoven 22 september 2018 om 20:34

In 2005 won Nico Mattan Gent Wevelgem met hulp van 2 auto’s en 2 motoren, waarschijnlijk allemaal met telelens:-). Kom op zeg. De (weinige) beelden vandaag uit de lucht waren duidelijk. Koersvervalsing, jammer.

Mwielerfan 23 september 2018 om 00:14

Inderdaad gênant dat matten zn overwinning nog steeds niet afgepakt is. Bewijs was er meteen al.
De uci doet toch iets tegen mechanische doping? Deze vorm daarvan komt daadwerkelijk vaak voor

EddyB1958 22 september 2018 om 19:34

En er is voor dat de uitzending begon ook een valpartij geweest met uitvallers als Ackermann en de nummer 1 uit het klassement om de Napoleon Cup Sean De Bie en de nummer 3 Cees Bol. Ackermann zou mogelijk morgen niet kunnen starten in Isbergues.

xistnc 22 september 2018 om 21:09

Schijnt dat ze gestruikeld zijn over een telelens, want die bestaan immers.

Darth333 22 september 2018 om 20:35

Je kon zelfs in de laatste kilometer zien dat de cameraman en de motard elkaar high fivede nadat ze rechts afsloegen bij de laatste bocht toen dus Benoot op kop reed en het leek te gaan halen.

xistnc 22 september 2018 om 20:48

Haha wtf. Ff teruggekeken. Het was dan wel geen letterlijke high five, maar toch zeker een welgemeende schouderklop.

KimJungPoels 22 september 2018 om 20:54

@xistnc

Heb je daar online beelden van toevallig?

xistnc 22 september 2018 om 21:03

Jazeker. Eurosport Player en dan de sectie On Demand.

stafvdw 22 september 2018 om 20:39

Nee, Pedersen reedt niet het gat van 20 sec dicht, halverwege wachtte een zekere Stuyven om hem bij te brengen, wat volgde was een sterk staaltje van ‘samenwerken’, Stuyven offerde zich op en een sterke Pedersen werkte het af, spijtig voor Tiesj, die had het ook verdient, die kluppels van BMC versta ik niet zo goed, met drie waren ze mee voorop en dan niet 100% meewerken? steendood miss? alhoewel Drucker toch tweede spurtte.
Die motards? triestige koersvervalsing.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll

Mathieu van der Poel wint meer dan 25 veldritten in het seizoen 2018-2019.

Stand