Luca Paolini test positief op cocaïne, uit Tour de France gehaald

vrijdag 10 juli 2015 om 19:53

foto: Sirotti

Luca Paolini (38) is positief getest op het gebruik van cocaïne. De Italiaan van Katusha is op 7 juli, tijdens de Tour de France, betrapt. Hij is voorlopig geschorst door de UCI en mag dus niet verder rijden in de Franse rittenkoers.


Katusha is vrijdag ingelicht over de positieve test. Cocaïne (dat op de dopinglijst staat) is niet verboden buiten competitie, maar omdat de cocaïne is gevonden tijdens de Tour de France, geldt het toch een positieve test. Paolini mag in beroep gaan en de B-staal aanvragen, maar kan de race niet voortzetten.

Dit is het eerste dopinggeval van deze Ronde van Frankrijk.

Update
Katusha meldt in een eerste reactie op haar website dat het wacht tot de analyse van de B-staal is uitgevoerd, alvorens zij verdere stappen zullen ondernemen tegen Paolini. Ook zullen zij tot die tijd geen verder commentaar geven. Wel zal de Russische ploeg volledig meewerken met de anti-doping autoriteiten om de zaak op te lossen.

“Paolini heeft ons verteld dat hij nooit cocaïne heeft genomen”, zegt de perschef van Katusha tegen toegestroomde media. “Als de B-staal positief is, zullen wij hem natuurlijk ontslaan.”

Dit artikel delen:

134 Reacties

Javier 10 juli 2015 om 19:55

Whuttttttt

Mocht hij geschrapt worden zou dat dan betekenen dat Terpstra Gent Wevelgem wint?

TeamNL 10 juli 2015 om 19:55

Dat is weer eens wat anders dan EPO. Beetje cocaïne snuiven in de Tour.

JamesEvans2014 10 juli 2015 om 19:55

Dom om hierdoor uit de Tour gezet te worden. Cocaïne is alles behalve prestatiebevorderend.

Italia 10 juli 2015 om 19:56

Mijn mond valt open bij het lezen van dit bericht!

rahimns 10 juli 2015 om 19:56

Dat is wel heel bijzonder… dat hoor je niet vaak.

nasibal 10 juli 2015 om 19:56

Heeft duidelijk zn gram gehaald. Laat me raden, het stak nog in zn snor?

piet115 10 juli 2015 om 19:56

haha wat is dit dan. Ben je mooi klaar mee als ploeg.

Omhoog73 10 juli 2015 om 19:56

Ach, die wielrenners moeten toch ook iets kunnen doen wanneer ze op stap zijn? Lijkt me moeilijk dat hij tijdens een wedstrijd gaat snuiven. Werking is maar heel kort, dus niet prestatie bevorderend.

Twixman 10 juli 2015 om 19:56

Fin de carrière.
Zal zijn “heroïsche” zege van GW heel wat minder glans geven.

Verweggistan 10 juli 2015 om 19:57

Buiten of binnen competitie maakt in dit geval uit. Nog even afwachten.
Of is er al bekend wanneer de test was?

LyndaLid 10 juli 2015 om 19:58

Haha, gekke snuifkabouter!

Purito 10 juli 2015 om 19:58

Inderdaad. Cocaine zegt nog niks.

Borsje 10 juli 2015 om 19:58

Is cocaïne echt prestatiebevorderend of toch meer ‘rustgevend’?

řezník 10 juli 2015 om 19:59

Tommeke is er toch ook genadig van af gekomen toen hij snoof, dus zal hopelijk wel meevallen.

Omhoog73 10 juli 2015 om 20:00

@Borsje
Heel rustgevend, je valt er van in slaap ;)

Rebellin 10 juli 2015 om 20:00

Cocaine.. Wuut

Spartacus 10 juli 2015 om 20:01

@JamesEvans2014, Purito en Borsje
Cocaine valt onder de stimulantia volgens de dopinglijst.

wielrenner 10 juli 2015 om 20:02

Dat is nog eens goed nieuws!!

JamesEvans2014 10 juli 2015 om 20:02

Tijdens de tour ook nog, wat een idioot.

el cyclisto 10 juli 2015 om 20:02

Waaaat..ik dacht dat het een foutje was in de titel.. haha, wat heeft dat nou weer voor nut? Of is hij verslaafd?

Rebellin 10 juli 2015 om 20:03

Gelezen dat cocaine wel degelijk prestaties kan bevorderen: bevordert gewichtsverlies, je kunt er harder mee trainen en je kunt net iets langer in het rood.

Verweggistan 10 juli 2015 om 20:04

Tijdens de Tour dus (ik realiseer mij net dat het eigenlijk raar is dat een renner bij een out-of-competitioncontrole op cocaïne betrapt zou worden, daar hoef je toch niet op te testen, want dat is niet verboden buiten competitie)
Wellicht op stap geweest in Utrecht, of in Zeeland… ;)

JamesEvans2014 10 juli 2015 om 20:04

@Spartacus Dat zal best maar de algemene opvatting is dat je er niet harder van gaat fietsen, misschien werd de stress in het peloton met al die valpartijen hem teveel

dikkechaap 10 juli 2015 om 20:04

Wellicht een brokje uit de neus van een laborant gevallen? Wie gaat er nou coke gebruiken tijdens de tour?

SolitaryShell 10 juli 2015 om 20:04
Quote:
Javier – 10 juli 2015 om 19:55 – Bewerkt op 10 juli 2015 om 19:55
Mocht hij geschrapt worden zou dat dan betekenen dat Terpstra Gent Wevelgem wint?

Natuurlijk niet.