LottoNL-Jumbo mikt op drie fronten

LottoNL-Jumbo mikt op drie fronten

foto: Bas Czerwinski

vrijdag 8 januari 2016 om 16:35

LottoNL-Jumbo presenteerde zich vandaag in het hoofdkantoor van sponsor BrandLoyalty aan de pers en sponsoren. De Nederlandse WorldTour-formatie blijft hoog inzetten op de klassementsrenners en de klassiekerploeg, versterkt de tweede lijn en laat de sprinttrein terugkeren.

Klassementstrein
Met drie absolute kopmannen mikt LottoNL-Jumbo op respectievelijk de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. Steven Kruijswijk is de absolute kopman in Italië en Spanje. De Brabander kiest er niet voor om twee rondes achter elkaar te rijden, maar wil zich optimaal kunnen voorbereiden op beide rondes om zich te mengen in de strijd om het klassement. Daarnaast is het een doel om een etappe te winnen voor de rosse klimmer.

Wilco Kelderman richt zich op zijn beurt volledig op de Tour de France. Via de rondes van Romandië en Zwitserland hoopt hij in topvorm aan de start te staan van La Grande Boucle om revanche te nemen op de afgelopen editie, toen hij door een vroege valpartij geen rol kon spelen. Robert Gesink gaat zonder klassementsambities naar Frankijk. Hij zal zich inzetten om Kelderman aan een goede eindklassering te helpen. De weg naar de Vuelta ligt nog open voor de Varssevelder. “Die ene zege in een grote ronde mist nog”, vertelde hij op de presentatie over zijn ambitie om – in een vrije rol – ook voor ritzeges te gaan. Eerder op het seizoen zal Gesink de heuvelklassiekers ook aandoen.

Sterker in de breedte
Achter deze kopmannen heeft LottoNL-Jumbo sterk gehandeld op de markt om de, zoals de ploeg het zelf noemt, ‘klassementstrein’ te versterken. Manager Richard Plugge spreekt hierbij van ‘de tweede lijn’. De Sloveense nieuweling Primoz Roglic zal zijn piek leggen in de Giro, waar hij Kruijswijk langer bij zou moeten staan dan afgelopen jaar het geval was. Destijds moest men met acht man starten in Italië, doordat George Bennett – een belangrijke knecht in het middelgebergte – geweigerd werd wegens een te lage cortisolwaarde.

Ook de komst van Enrico Battaglin moet ervoor zorgen dat het wit-geel-zwart in de bergetappes beter vertegenwoordigd is dan in 2015. Daarnaast zal Bert-Jan Lindeman zich meer gaan richten op het rijden in de bergen, waardoor hij van grotere waarde zal zijn voor de klassementsmannen. Battaglin en Lindeman zullen zich echter niet laten tegenhouden door de ploegleiding om hun kenmerk te etaleren; de aanval.

Herinvoering sprinttrein
Vorig jaar boekte Moreno Hofland twee zeges. Hij is ambitieus en hoopt op meer overwinningen dan in 2014, toen hij vijf keer mocht juichen. Om hem in stelling te brengen laat LottoNL-Jumbo de sprinttrein terugkeren. Naast Hofland zijn nieuwkomer Dylan Groenewegen en de Belg Tom Van Asbroeck de speerpunten voor de spurts in de formatie van manager Plugge.

Zij gaan in samenwerking met de trainers en de coaches werken aan een sprinttrein. Een goede voorbereiding is daarvoor cruciaal. De ploeg kent een hoop hardrijders die daarvoor ingezet kunnen worden. “Het gaat om de handjes in de lucht”, vertelde Plugge onlangs al. Om dat voor elkaar te krijgen, wil manager Plugge dat de ploeg de afmakers op het juiste moment afzet: “Op 250 meter voor de finish.”

Vanmarcke richt zich op grote klassiekers
Buiten al het klassement- en sprintgeweld om, hoopt Sep Vanmarcke opnieuw hoge ogen te gooien in de kasseienklassiekers. Hij legt zijn eerste piek vanaf Milaan-San Remo en de weken erna met E3 Harelbeke, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De Amstel Gold Race plakt hij vast aan zijn voorjaarsprogramma, waarna hij zich zal voorbereiden op de Tour de France. Groenewegen is nieuw in de ploeg, maar zet direct zijn beste beentje voor. Hij probeert al in het openingsweekend goed in vorm te zijn en wil deze lijn dan doortrekken richting de monumenten, al zal hij zich meer en meer concentreren op het sprinten.

[poll id=”158″]

Dit artikel delen:

44 Reacties

Thijs E 8 januari 2016 om 16:45

Zo, ze richten zich op alles.

achtpuntzes 8 januari 2016 om 16:46

ik mis nog een uitspraak over de heuvelklassiekers. niemand die daar wil/mag pieken? verder de eerste keer dat ik het woord ‘klassementstrein’ hoor.

Ab Normaal 8 januari 2016 om 16:47

Niks mis met de ambities. Nu nog kijken of het realistisch is dat er grote uitslagen gereden worden.

achtpuntzes 8 januari 2016 om 16:50

overigens spreekt een ander bericht van hier vandaag over Gesink nog over ambities om in de Tour ritten te winnen. hier lijkt het alsof hij puur als knecht voor Kelderman gaat rijden.

Daan° 8 januari 2016 om 16:52

Mooi, het gaat na de verliezen van Mollema, Boom en Laurens ten Dam weer de goeie kant op met de ploeg! Ik ben benieuwd, ik heb er in ieder geval veel zin in om LTJ met een sprinttrein op kop te zien en ben benieuwd wat Kelderman en Kruijswijk kunnen betekenen in de grote rondes. Hopen voor een ritoverwinning voor Gesink in de Tour. En hopen dat Vanmarcke eindelijk zichzelf kan belonen met een monument.

GO JUMBO!

Quintenri 8 januari 2016 om 16:52

Vanmarcke past voor het openingsweekend omdat hij zich wil sparen.. Spijtige beslissing…

Natrix maura 8 januari 2016 om 16:52

Er mist nog wel meer aan palmares van Gesink dan “een etappezege in een grote ronde”. Het moet eigenlijk een etappezege in de Tour zijn. En dan mag er nog wel een eindzege in een kleine ronde bij, dit keer in Europa. Plus nog een grote eendagswedstrijd, liefst natuurlijk Lombardije of Luik, maar Gold Race of San Sebastian kan ook. Het kan. En dan heeft hij het palmares dat bij een renner van zijn kaliber past.

vinnievidefietsen 8 januari 2016 om 16:59

Niks mis met ambities, de lat moet hoog liggen in de topsport en dan zien waar het schip strandt. Ik heb er zoals altijd het volste vertrouwen in (en veel zin ook overigens).

HoofdIsVrij 8 januari 2016 om 17:13

Het komt op mij over als los zand. Enfin, ik laat me graag verrassen.

rahimns 8 januari 2016 om 17:15

@Hoofdisvrij verklaar je nader, want ik vind dat de ploeg juist een duidelijk verhaal heeft.

Rosanero 8 januari 2016 om 17:18

@8.6: daar hebben ze totaal de kwaliteiten niet voor, dus ik vind het eens goed dat ze eindelijk niet meer inzetten op top tienklasseringen in die wedstrijden, want die vergeet iedereen toch binnen een maand.

Timocycling 8 januari 2016 om 17:23

Jammer dat ze niemand hebben in de categorie heuvelwedstrijden, die zijn namelijk ook belangrijk.

achtpuntzes 8 januari 2016 om 17:35

iemand die de ploegenpresentatie nog heeft meegekregen? de enige ambitie van Gesink dit seizoen is knechten voor Kelderman in de Tour (en dromen van een ritoverwinning die niet gaat komen omdat hij te veel energie moet verspillen aan dat knechten). heeft die nog andere doelstellingen dit seizoen? nu lijkt het of hij zijn hele seizoen afgestemd om in een ronde knecht te zijn.

Jungle Man 8 januari 2016 om 17:38

Zeal Goos weer aan rijden toe komen? Dat is nou net zo’n mannetje die in goede doen benodigd is om de doelen te behalen

vlek 8 januari 2016 om 17:41

@achtpuntzes; quote uit dat andere bericht:

Quote:
Catalonië en het Baskenland zijn mijn eerste doelen. Daarna volgen de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik. Na de Tour hoop ik op een deelname aan de Olympische Spelen
Wim Kruithof 8 januari 2016 om 18:07

Timocycling, eens. Blijft toch spijtig dat een conflict Lotto-Jumbo en Slagter uiteen dreef. Een renner als hem ontbreekt nog, verder vooral gaaf dat Kruijswijk gaat pieken naar de Vuelta…

Mocht Gesink een ronde als Catalonië of Baskenland winnen, zou dat waanzinnig zijn… ooit zat hij er in Zwitserland zo dichtbij.

LutsenkoFan 8 januari 2016 om 18:30

Wat is er met dat Haar van links 4e onder

robotour 8 januari 2016 om 18:38

Mikken op 1 front lijkt mij beter; namelijk het winnen van zoveel mogelijk koersen.
Hopelijk valt de eerste overwinning snel te noteren en blijven ze van ongelukken en pech bespaard.

guyremgabdel 8 januari 2016 om 18:42

Ik begrijp niet waarom Vanmarcke niet voor eigen thuispubliek wil/mag rijden in Dwars door Vlaanderen. Deze koers is hem op het lijf gegoten.

6129ak2 8 januari 2016 om 19:13

Eerst zien zei d blinde .

brecht_vdk 8 januari 2016 om 19:40

Een sprinttrein is buiten hardrijders ook durven hebben en wat ik vorig jaar gezien heb is dat ze zich heel snel laten wegdrummen vooraan daar zal ook aan moeten gewerkt worden maar dat kan alleen in de wedstrijd zelf

Haanaf 8 januari 2016 om 19:48

Waar liggen nu echt de kwaliteiten van deze ploeg?

Vanmarcke in het Vlaamse werk lijkt mij duidelijk. Maar vorig jaar was het geen succes. Wat gaan ze nu anders doen?

Ze hebben redelijke ronde renners, maar geen echte toppers. Wat is het nut dan van een ‘rondetrein’ (ik weet eigenlijk niet precies wat dit is).

Moreno Hofland is getalenteerde jonge renner met een goede aankomst (met hem overigens zeker nog twintig anderen). Een sprinttrein moet hem kunnen laten wedijveren met Greipel, Kittel, Bouhani en Sagan?

Ik ben best benieuwd wat we van TLJ kunnen verwachten dit jaar. Een beter voorjaar zal al mooi zijn. Verder hoop ik (weer) op uitschieters van de mannen uit de tweede lijn, die vorig jaar toch nog wat kleur hebben gegeven aan het seizoen.

Covadonga 8 januari 2016 om 20:08

Ik vind het vooral een verrassing dat Gesink als knecht wordt neergezet. Het lijkt erop dat ze met hem de klassieke kant op gaan, wat ik op zich een goede keuze vind. Ik denk verder dat het in 2016 van Vanmarcke gaat komen.

Hakkie2 8 januari 2016 om 20:16

@Hanaaf: de kwaliteiten liggen daar in dat ze dit jaar wel weer een redelijke kans hebben om in alle drie de grote rondes top 6 te rijden. Dat kunnen niet veel teams.

Romāns Vainšteins 8 januari 2016 om 20:21

Gewoon een prima team dat wel eens wat meer mazzel mag hebben in 2016 en genoeg mogelijkheden heeft met name in de rondes. Neem voor de Ardennen idd Gesink, carte blanche en in de anticipatie svp, dat is de beste kans. Op de keien hebben ze met Vanmarcke iemand die aanleg bij de allerbesten hoort. Het grootste ? zet ik bij de sprinttrein en beoogde afmaker Hofland, ik weet niet of dit de investering waard is.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone