Lotto Soudal voert alcoholverbod in

dinsdag 14 januari 2020 om 08:23
Lotto Soudal voert alcoholverbod in

foto: Cor Vos

Bij Lotto Soudal geldt vanaf dit seizoen een alcoholverbod. Wanneer renners of stafleden van de Belgische WorldTour-ploeg op trainingskamp of in koers zijn is het ze niet toegestaan om alcoholische dranken te nuttigen.

“Bij speciale evenementen zoals een zege, een verjaardag of een receptie kan er uiteraard wel geklonken worden met een glas champagne. Het is aan de ploegleider tijdens de wedstrijd om te oordelen wanneer er sprake is van een speciaal event”, tekent Het Nieuwsblad op uit de mond van John Lelangue.

Volgens de CEO heeft het incident met Kevin De Weert tijdens de Vuelta van vorig jaar niets te maken met de nieuwe maatregel. “We hadden al een code of conduct. Ik heb die nu nog wat aangepast uit veiligheidsoverweging. Bijna elk personeelslid moet op bepaalde momenten van de dag met de auto rijden. Dan lijkt het ons beter om alcohol te bannen.”

“Elk personeelslid draagt tijdens koersen kledij van de ploeg met onze sponsors op. We zijn allemaal ambassadeurs van Lotto-Soudal”, vervolgt Lelangue. Mocht er toch iemand betrapt worden op het gebruik van alcohol terwijl dit niet is toegestaan, dan volgt een straf. “Die straf staat ook zwart op wit in de code of conduct, die iedereen ondertekende, maar blijft intern.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

yo-eddy 14 januari 2020 om 08:34

proost!

Vinyakke 14 januari 2020 om 08:43

Ik zou zeggen: drink een biertje als alle renners slapen. Kan me wel voorstellen dat na een lange dag in een grote ronde een mechanieker wel zin heeft in een duveltje na het eten. Om dan bijna 4 weken droog te staan…

Lalsacien 14 januari 2020 om 09:12

Naast alcohol genoeg alternatieven om niet droog te blijven.

tvm 14 januari 2020 om 09:52

@vinyakke, het zal ongetwijfeld fijn zijn voor mensen om eens te kunnen drinken. Maar als je alcohol nodig hebt om te kunnen ontspannen en geen andere manieren weet, heb je volgens mij een probleem.

horsm 14 januari 2020 om 10:11

Volgens mij hebben ze het over momenten waarop het personeel kleding van de ploeg draagt of oproepbaar moet zijn om bv een auto te besturen. M.a.w.: het gaat om de momenten waarop ze werken. Ik kan me niet voorstellen dat het niet wordt toegestaan dat een mechanieker ’s avonds op de hotelkamer een biertje drinkt.

ChefSpijker 14 januari 2020 om 12:35

@tvm >>> Hoeft toch geen kwestie van ‘nodig hebben’ te zijn. Je kunt het ook gewoon lekkerder vinden dan een cola, sapje, koffie of wat dan ook. Het zijn allemaal volwassen mensen. Die zou je zelf de verantwoordelijkheid moeten kunnen geven. Kan iemand er niet mee om gaan zoals die De Weert, dan volgen gewoon consequenties voor dat individu.

VerstandOpNul 14 januari 2020 om 09:04

Ik verwacht dat Lotto-Soudal een stuk meer koersen gaat winnen dit jaar..

De Brigadier 14 januari 2020 om 09:04

Ze nemen dat imago van saaiste ploeg wel heel serieus. Anderzijds noodzakelijke maatregel aangezien ze Monfort kwijt zijn geraakt.

Vinyakke 14 januari 2020 om 09:48

Saaiste ploeg..??? Hoe kom je daarbij? Meer het tegenovergestelde: heel vaak in de aanval, meestal geen uitgesproken kopman, weinig protocol,…

Thoin 14 januari 2020 om 10:03

Oei, dan moet jij toch je ogen uitwenen bij ploegen als NTT, FDJ, AG2R…

Cyclinglife 14 januari 2020 om 09:24
Quote:
Het is aan de ploegleider tijdens de wedstrijd om te oordelen wanneer er sprake is van een speciaal event”

dan maar hopen dat de ploegleider van dienst van speciale events houdt :P

KettingRechts 14 januari 2020 om 09:28

Dit is bij meerdere worldtour ploegen ook al het geval.

Wheely 14 januari 2020 om 09:52

Lijkt me ook niet meer dan normaal voor een professionele sport organisatie.

Polleke 14 januari 2020 om 09:33

Ai ai ai… Dat dit de pers moet halen zegt wel veel over de dynamiek van Lelangue… de ultieme opportunist… Na het debacle bij Phonak had die toch nooit meer in de buurt van een wielerwedstrijd mogen komen, en kijk…

Vinyakke 14 januari 2020 om 09:51

Inderdaad vreemd dat dit de pers haalt. Heeft weinig toegevoegde waarde voor zowel de lezers, renners als de sponsors. Iemand een idee van de manier waarop dit is gecommuniceeed? Terloops of als speciaal persbericht?

Gebomolwijk 14 januari 2020 om 09:40

Nu begrijp ik de vertrekkers bij lotto soudal ook beter!

Wheely 14 januari 2020 om 09:54

Tja de kans dat ze aan de champagne moeten tijdens de laatste Tour rit mag je sowieso verwaarlozen.

Vinyakke 14 januari 2020 om 10:44

Is dat om te lachen of…. Voor de zekerheid: ik denk dat er moeilijk een team te vinden is dat meer kans heeft om champagne te drinken in Parijs. Ik kom aan maximaal 2: ineos en jumbo…

xistnc 14 januari 2020 om 18:09

Volgens mij was er wel degelijk champagne bij Lotto, laatste keer in Parijs.

Jean Dumas 14 januari 2020 om 10:16

Men klaagt weleens over de politiek, maar als het gaat om snel en adequaat reageren spant de wielerwereld de kroon. Natuurlijk heeft dit te maken met de kwestie De Weert, en die speelde al in de afgelopen zomer.

Brabander 14 januari 2020 om 10:38

En het heeft niets met Kevin De Weert te maken….

Romāns Vainšteins 14 januari 2020 om 10:43

Overdreven gedoe, duidelijk een anticipatie op een probleem dat er niet per sé is.

Brabander 14 januari 2020 om 10:53

Klopt. Ik vind het ook raar om dat als statement naar buiten te brengen. Zo van: kijk ons eens goed bezig zijn. Terwijl niemand dat van je vraagt en je het ook gewoon kan doen zonder het de wereld in te slingeren

Vinyakke 14 januari 2020 om 11:38

Eens

jules van duffel 14 januari 2020 om 15:13

Enerzijds zal deze maatregel wel geïnspireerd geworden zijn door het incident met Kevin De Weerdt vorig jaar . Toch wel zeer overdreven dat men omwille van één geval waarbij slechts één persoon de beweerde goede naam en faam van de sponsor in opspraak zou gebracht hebben alle werknemers gaat sanctioneren . Tijdens zijn gloriejaren vond b.v. een Bernard Hinault het na een Touretappe niet ongewoon tijdens de avondmaaltijd een glaasje goede Franse wijn te consumeren . Zou anderzijds dan ook deze maatregel niet vrij opportunistisch kunnen ingegeven zijn door het feit dat binnenkort gefietst zal worden in het Midden Oosten ( Saudi Tour ; UAE Tour ; Ronde van Oman ) alwaar een streng islamitisch alcoholverbod geldt ?

Kelder is de Man 14 januari 2020 om 11:37

Vind t ook wat overdreven. Ze hebben het allemaal ondertekend, dus mss heeft het personeel er niet zo’n probleem mee of was het een tekenen of je zoekt maar werk bij de plaatselijke fietsenmaker. Sowieso vind ik de omschrijving ‘in koers’ een beetje vaag. Is dat tijdens een grote ronde 3 weken onafgebroken of tot het moment dat je werkdag erop zit. Biertje zal wel lekker smaken in Parijs dunkt me.

klootje kriekeljon 14 januari 2020 om 12:17

Dit klinkt als we stoppen met coke behalve op feestjes. Vrij lachwekkend.

Brabander 14 januari 2020 om 12:47

:)

roeleur 14 januari 2020 om 12:27

De koers zal een stuk saaier worden zonder een Duvel in de bidon van Thomas de Gendt.

Veloburto 14 januari 2020 om 13:57

Ik heb geen plezier nodig om alcohol te drinken

vanSpringel 14 januari 2020 om 14:35

:-)

Verweggistan 14 januari 2020 om 14:07

Wel een goede zaak om iets te doen aan de normalisering van alcoholgebruik.

koos verrek 14 januari 2020 om 14:32

het de weert effect…

vanSpringel 14 januari 2020 om 14:37

Alcohol, tsja, het is en blijft een hard-drug. Zou het ook niet tijdens de randwerkzaamheden tijdens een koers of een etappewedstrijd drinken.
Drinken van alcohol ? alleen met maten.
En zie: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-geen-harddrug/

ChefSpijker 14 januari 2020 om 18:14

Alcohol is alleen een hard drug als je het overmatig gebruikt. Valt in dezelfde categorie als wiet. Bij normaal gebruik soft.

Brabander 14 januari 2020 om 18:22

@ChefSpijker:die heb ik nou nog nimmer gehoord

Wheely 14 januari 2020 om 18:31

Dat geldt toch voor alles dan? MDMA is een softdrug als je het sporadisch gebruikt. De voornaamste reden dat Alcohol niet als drug aangemerkt omdat onze kapitalistische maatschappij er afhankelijk van is, terwijl het tegelijkertijd een verwoestende werking heeft op vele levens. Mensen moeten lekker zelf weten wat ze doen maar ik raak die troep mooi niet aan! :)

ChefSpijker 14 januari 2020 om 18:32

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-geen-harddrug/

Of iets hard of soft is is gewoon afhankelijk van het effect op het lichaam dat het kan hebben. Van één biertje valt geen persoon om. Eén shotje heroïne of één lijntje coke daarentegen… Maar drink je jezelf laveloos dan krijgt je lichaam wel een flinke aanslag te verwerken natuurlijk.

Titaantje 14 januari 2020 om 17:43

Jammer, dit hoort al sinds Wim van Huffel (Snuffel), Peter ‘de Peet’ van Petegem en dergelijke kanonnen intrinsiek bij de ploegcultuur. Lekker trainen, koersen en bieren samen. Dat wordt nu weggenomen en dus is Lotto niet Lotto meer.

josemanuelfuente 14 januari 2020 om 20:11

+1

Kelder is de Man 14 januari 2020 om 23:08

Ook wel eens gehoord dat onze Joop graag 2 biertjes op z’n hotelkamer wilde hebben.

vluggejapie 14 januari 2020 om 20:14

Kennelijk voelt men noodzaak voor een dergelijke regel en om deze te delen in de media. Duidt op een problematisch cultuurtje.

Merzbow 14 januari 2020 om 20:52

Binnenkort in de kranten:

“Verkoop van Jupiler 0.0% stijgt met 150%. Met dank aan Lotto Soudal.”