Lotto Soudal vist toch nog twee renners uit het middenveld op

maandag 19 oktober 2020 om 14:22
Lotto Soudal vist toch nog twee renners uit het middenveld op

Tosh Van der Sande - foto: Cor Vos (archief)

Lotto Soudal kan ook in 2021 beschikken over de diensten van Tosh Van der Sande en Tomasz Marczynski. De Belg en de Pool kregen eerder nog een brief op de mat waarin stond dat hun contract niet verlengd werd, maar de formatie van manager John Lelangue gaat toch met ze verder.

Van der Sande, die al negen seizoenen bij Lotto Soudal fietst, en Marczynski, al vijf jaar bij de ploeg, hebben een contract getekend tot eind 2021. Ze komen in een ploeg te rijden die een flinke verjongingskuur heeft ondergaan. “De ploeg is stevig verjongd”, weet ook de 29-jarige Van der Sande. “Ik voel me zelf nog jong genoeg, maar ik hoop iets te kunnen betekenen voor die jonge mannen. Ik zal mijn verantwoordelijkheid opnemen. Ze kunnen op me rekenen.”

De 36-jarige Marczynski is zich bewust van de verandering bij Lotto Soudal. “Na vijf seizoenen kennen ze me intussen. Ze weten ook dat ik de jeugd, die er aan komt, goed zal begeleiden. Met mijn ervaring maak ik ze wel wegwijs in het peloton. Ik kijk er alvast naar uit. De jeugd is de toekomst. Er zitten zeker en vast grote talenten in”, zegt de Pool, die in het verleden al twee Vuelta-etappes won.

Met de verlenging van Van der Sande en Marczynski heeft Lotto Soudal nu 27 renners voor volgend seizoen. Voor Jelle Wallays, Sander Armée, Nikolas Maes, Brian van Goethem, Rémy Mertz, Rasmus Iversen en Jonathan Dibben lijkt de situatie uitzichtloos. Adam Hansen heeft al aangegeven te stoppen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Peetvader 19 oktober 2020 om 14:31

Mooi, al had ik misschien eerder Wallays proberen te behouden dan Marcynski.
Al kan die misschien beter het klimtalent ondersteunen.

zietemgaan 19 oktober 2020 om 14:33

ja, dat ze Wallays laten gaan vind ik gek, geen topper, maar wel een regelmatige renner de af en toe scoort.

Vinyakke 19 oktober 2020 om 14:36

Ik heb een vermoeden dat zowel budget als teamgeest hier speelt. Polen werken meetstal goedkoper en van marczynski is bekend dat hij een ploegspeler is die vooral de klimmende jeugd kan begeleiden.

Vinyakke 19 oktober 2020 om 14:34

Dat maakt de drastische parcourswijziging al wat meer verteerbaar. Met ook de buyst, Frison, holmes, vanhoucke en Cras toch wat middenveld achter de gendt, Wellens, Ewan, degen en Gilbert. Ben benieuwd welke jongere kan doorbreken. Persoonlijk verwacht ik wel wat van kron, sweeny, oldani, Thijssen, Vermeersch, van moer, van gils en vervloesem.

Domestique 19 oktober 2020 om 15:40

Wellens begint ook steeds meer tot het middenveld te behoren, redelijk onzichtbaar dit seizoen om nog van een echte kopman te kunnen spreken.

Nelson 19 oktober 2020 om 18:52

@Domestique In dit rare coronajaar heeft Wellens net voor de Tour een zware val gemaakt. Om dan te zeggen dat hij opeens middenveld is, is op zijn zachts gezegd kort door de bocht. Zijn Froome, Pozzovivo, De Gendt, Stybar, Politt, Jacobsen, Groenewegen ook opeens middenveld dan?

Domestique 19 oktober 2020 om 19:09

Heeft wel een excuus inderdaad. Ben misschien gewoon wat teleurgesteld dat hij de laatste jaren i.p.v. de laatste stap naar de top te zetten eerder de andere richting lijkt uit te gaan.

De enige echte topper op dit moment lijkt Ewan te zijn binnen dit team. Zonder hem zou het wel een héél mager seizoen zijn (en ook hier zijn uiteraard meerdere oorzaken voor, maar toch…)

Thoin 19 oktober 2020 om 14:35

Ahhh Tosh is van goudwaarde in die ploeg. Reed ook sterke Ardennen klassiekers.
Ik denk dat ze Marczynski houden omdat hij van waarde is als waterdrager, uit de wind zetten, renners ondersteunen, daar waar Wallays toch meer zen eigen kans wil gaan.
Wallays zal ook meer kosten neem ik aan.

Armee zie ik ook nog verlengen, voor de rest is het waarschijnlijk einde verhaal.

rogierb 19 oktober 2020 om 14:38

Renners uit het middenveld? Wat wordt daarmee bedoeld?

Verweggistan 19 oktober 2020 om 14:43

Renners die geen kopman zijn en ook geen aanstormend talent (meer). En waar (wellicht) net even wat meer van verwacht wordt dan alleen maar knechten. Dus ook af en toe eens zelf een uitslag rijden.

Kannibaal van Schepdaal 19 oktober 2020 om 15:56

Iets tussen knecht en kopman in. Renner met inhoud die lang meegaat en de kopmannen kan ondersteunen, maar het niet zelf kan afmaken.

rogierb 20 oktober 2020 om 11:16

Bedankt!

Wheely 19 oktober 2020 om 14:51

Deze visjes zwommen natuurlijk al wel in hun eigen kom. Zijn eerder niet door de WC gespoeld dan opgevist.

Murcia 19 oktober 2020 om 18:59

+1

Koersmaniak 19 oktober 2020 om 14:56

Marczynski heeft sinds Corona nog geen wedstrijd uitgereden, maar start nu wel in de Vuelta en krijgt een contractverlenging..
Ik zou dan eerder een Armée behouden, die lijkt me ook de jonge klimmers te kunnen bijstaan.
Maar Armée is jammergenoeg geen Pool en de sponsor Soudal wil Polen.

Duh 19 oktober 2020 om 15:14

Sniksnik. Ze zullen zeker hun redenen hebben voor Marczynski tov Armee, maar de Poolse Soudalmarkt zal er weinig mee te maken hebben. Denk niet dat een Poolse renner van wie geen resultaten verwacht wordt, die niemand in Polen kent dat sowieso geen wielerland is, als uithangbord voor verkoopcontracten te gebruiken is…

Rhohan 19 oktober 2020 om 15:10

Zo’n eerder ontslagbriefje zal ze vast het nodige vertrouwen hebben gegeven… Verwachten ze nu de mooiste koersen te gaan rijden?

Kannibaal van Schepdaal 19 oktober 2020 om 15:58

Zonder die brief werden de contracten automatisch verlengd. De brief gaf de ploegleiding dus de mogelijkheid om de beslissing uit te stellen tot na de juridsche deadline.

harretje 19 oktober 2020 om 15:20

Soudal maakt toch klus benodigdheden?

dan is het wel logisch dat ze met Marczynski de Poolse bouwvakkers der lage landen aan zich binden…..

Olly 19 oktober 2020 om 16:55

Er moet nog een muurtje gestuukt worden bij Marc Sergeant.

SteelHorseCowboy 19 oktober 2020 om 16:31

Wat een rare kop. Vissen doe je toch eerder in andermans vijver.

koos1 19 oktober 2020 om 16:43

Eerst ontslaan en nu toch een nieuw contract. Klinkt beetje als ontslaan om ze vervolgens een lager contract te kunnen geven. Beide zullen al lang blij zijn dat ze voor volgend jaar een ploeg hebben. Vooral Marczynski totaal onzichtbaar dit jaar.

Scott Sunderland 19 oktober 2020 om 17:52

Van het groepje dat de brief kreeg vind ik Sander Armée toch wel de beste van het stel. Hij rijdt ook weer een degelijke Giro hoor. Hij wordt wel al bijna 35 jaar. Benieuwd of hij nog wordt opgepikt door een Wanty of een dergelijke ploeg.

SnellePelle 19 oktober 2020 om 18:41

Ze hadden beter Vandenabele over kunnen hevelen naar de WT. Nu is tie weg.

Headlines

Materiaalzone

Populair