Tien Lotto Soudal-renners krijgen ontslag per aangetekend schrijven

Tien Lotto Soudal-renners krijgen ontslag per aangetekend schrijven

© Cor Vos

dinsdag 29 september 2020 om 12:03

Anderhalve week geleden berichtten we al over de onrust die heerst binnen Lotto Soudal: de verjongingskuur die teammanager John Lelangue doorvoert, zorgde voor onrust binnen de ploeg. Ondertussen kregen de tien waarvan toen sprake was, officieel te horen dat ze moeten vertrekken.

Jelle Wallays, Tosh Van der Sande, Sander Armée, Nikolas Maes, Adam Hansen, Brian van Goethem, Tomasz Marczynski, Rémy Mertz, Rasmus Iversen en Jonathan Dibben. Lotto Soudal ruilt zowat zijn hele – vooral ervaren – middenveld in voor neoprofs. Eind vorige week werden de betrokken renners officieel op de hoogte gebracht via een aangetekend schrijven, is gisteren aan Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad bevestigd.

Met de namen die nu bekend zijn zal Lotto-Soudal volgend seizoen voor de helft uit jongens van 23 jaar of jonger bestaan. De nieuwelingen zijn Andreas Kron (22), Xandres Vervloesem (20), Sébastien Grignard (21), Harry Sweeny (22), Viktor Verschaeve (22), Sylvain Moniquet (22) en Filippo Conca (22). Wellicht komt daar nog Maxim Van Gils bij. Ook de andere nog vacante plaatsen zullen naar jongeren gaan.

Kopmannen ongerust
Al is de verjonging volgens Lelangue een bewuste keuze, volgens de managers van de renners gaat het vooral om een budgettair probleem. De coronacrisis heeft er fors ingehakt bij het Belgische WorldTour-team, dat het in 2021 met maar liefst twee miljoen euro minder moet doen. De nieuwe deal met fietsconstructeur Ridley is minder dan de vorige, terwijl vorig jaar zware contracten zijn afgesloten met Philippe Gilbert en John Degenkolb. Ook de laatste verlenging van Tim Wellens weegt door, al heeft de Limburger naar verluidt spontaan aangeboden om in te leveren om zo de druk op de ploeg te verlichten.

Carl Frederik Hagen en Stan Dewulf beslisten eerder zelf al om het team te verlaten. Opvallend, ook de kopmannen zelf maken zich zorgen. Caleb Ewan heeft wel nog zekerheid van zijn sprinttrein (Kluge, De Buyst), maar zijn Gilbert, Wellens en Degenkolb straks nog voldoende ondersteund tijdens de klassiekers? En hoe worden de selecties voor de drie grote rondes ingevuld? Stuurt Lotto Soudal dan een halve beloftenkern naar de Giro en de Vuelta? Met andere woorden, de onrust blijft…

Dit artikel delen:

54 Reacties

osca freire gomez 29 september 2020 om 12:13

Lotto Soudal gaat dus noodgedwongen Sunweb nadoen

rogierb 29 september 2020 om 14:19

Sunweb heeft de allergrootste talenten en geen overbetaalde oudjes.

Chasse_patate 29 september 2020 om 12:13

Holy crap, ook niet heel netjes hoe ze dat doen. Knechten die al jaren er rijden een brief sturen waarin ze ontslagen zijn

Peetvader 29 september 2020 om 12:20

Ja moet hen voor 1 oktober per brief op de hoogte stellen, anders wordt het contract automatisch verlengd voor volgend jaar.

Koersmaniak 29 september 2020 om 12:30

Ik herinner me zo een gevalletje met die Spanjaard bij Rabo waarbij zijn aflopend contract niet tijdig werd opgezegd.

De_Vlieger 29 september 2020 om 14:24

Ik neem aan dat hen dit persoonlijk is verteld en de aangetekende brief een formaliteit is die nu eenmaal wettelijk moet volgen.

007 29 september 2020 om 12:14

Pfoe. Dibben ook, die is ook nog maar 26. Bijzonder, bij de nieuwelingen/junioren toch een heel groot talent

Peetvader 29 september 2020 om 13:24

Maar wel niets gepresteerd sinds hij Sky verlaten heeft…

Romāns Vainšteins 29 september 2020 om 12:14

Vrij rigoreus, wellicht dat Alpecin er nog een paar oppikken kan? Dat is eigenlijk ook gewoon een Belgische ploeg natuurlijk.

Sephiroth 29 september 2020 om 12:15

daar vliegen toch wel wat goede knechten weg. Gaat met NTT, CCC en dit tiental nog druk worden op de transfer markt. Vraag me af of sommige teams hernieuwd de markt op gaan om voor een appel en een ei een leuke knecht te scoren.

xistnc 29 september 2020 om 12:16

@Nico
Misschien een wat duidelijker onderscheid maken tussen het feitelijke nieuwsbericht en je subjectieve opinie?

nasibal 29 september 2020 om 12:20

Dit viel mij inderdaad ook al op. Vooral die laatste zin is een mooie knaller.

LucasR 29 september 2020 om 12:32

Dat is toch altijd het geval met de schrijfsels van Ome Nico.

Nico Dick 29 september 2020 om 12:42

@nasibal: als je dit bedoelt… “Met andere woorden, de onrust blijft.” Dat is niet mijn subjectieve visie, maar het gevoel bij meerdere bronnen. Die worden logischerwijze liever niet bij naam genoemd. Zo gaat dat met eigen nieuwsverhalen. Het kunnen niet altijd persberichten zijn, hé

Wheely 29 september 2020 om 13:22

Wielerflits is toch ook eigenlijk een opinie tijdschrift over wielrennen geworden. Maar misschien mag het er bij dit soort artikelen ook wel bij vermeld worden net als bij de stukjes van RK en JB. Ik vind het wel leuk dat Nico hier een soort van statement maakt, moet kunnen.

Charlie33 29 september 2020 om 15:35

Dit is een opinierend nieuwsartikel. Precies de reden waarom ik wielerflits lees en niet nu.nl

nasibal 29 september 2020 om 18:08

Oh ik vind het prima hoor om wat meer opinie-achtige stukken te hebben, maar denk dat je wel je best kan doen om het gescheiden te houden. Voor je het weet is de lijn tussen ‘wat is er feitelijk aan de hand’ en ‘wat denkt de schrijver zelf dat er aan de hand is’ erg wazig.

Mystery Rider 29 september 2020 om 12:18

Welkom tot de nieuwe post-Corona wereld. Sommige renners blijken nog steeds niet te beseffen dat ze van hun hobby een job hebben gemaakt. Wereldwijd levert iedereen in, er vallen overal ontslagen en overbetaalde werknemers met anciënniteit worden vervangen door jonge krachten.

Ik zie niet in waarom het in de wereld van het wielrennen anders zou zijn…

Verweggistan 29 september 2020 om 12:19

Die eerste vier zijn gewoon WT waardig. Die andere zes kan ik inkomen.

Vinyakke 29 september 2020 om 12:44

Zo zie ik het ook. Al zijn maes en armee echt knechten en best wel vervangbaar. Van Wallays en van der sande had ik op het BK toch meer verwacht. Serry en Keisse enerzijds en bakelants en meurissen anderzijds waren sterkere koppels. Om nog maar te zwijgen van de bondt. Kans verkeken vorige dinsdag denk ik…

Peetvader 29 september 2020 om 12:22

Even voor de duidelijkheid: er is niet gezegd dat ze alle 10 moeten vertrekken.
Hun contract wordt niet automatisch verlengd voor volgend jaar, maar mogelijk zouden ze toch nog kunnen blijven (als ze dat zelf nog willen uiteraard).

Nico Dick 29 september 2020 om 12:30

klopt wat je zegt. Naar verluidt is het mogelijk dat er de volgende maanden nog één, maximum twee worden opgevist. Maar vandaag is zelfs daar het budget (nog) niet voorhanden (volgens onze bronnen).

Vinyakke 29 september 2020 om 12:45

Van der sande zou zo de eerste zijn die een nieuw contract krijgt moest er budget vrijkomen.

HoofdIsVrij 29 september 2020 om 12:26

Dus na CCC en NTT nu Lotto-Soudal.

Astana schijnt ook in de problemen te zijn…

lander luypaert 29 september 2020 om 12:29

Klopt, Lustenko lijkt ook te vertrekken.

Peetvader 29 september 2020 om 12:30

Waar haal je dit nu weer?
Lotto-Soudal heeft hun budget voor volgend seizoen gewoon op orde.
Ze hebben momenteel 23 renners vastliggen. Helaas moeten er ook renners vertrekken, dat gebeurt bij elke ploeg.
Dit jaar zijn het er wel uitzonderlijk veel omdat er verandering moest komen.

Maar er zijn geen financiële problemen bij Lotto-Soudal.

Koersmaniak 29 september 2020 om 12:43

@peetvader: er zullen misschien geen financiële problemen zijn, maar toch minstens budgettaire. Waardoor ze in plaats van renners uit hun middenveld (Wallays, Vandersande, etc) te verlengen neoprofs vastleggen aan een minimumsalaris.

Voor een deel van die renners is het niet dat zij niet goed bevonden werden, integendeel: een aantal kopmannen hadden er hen nog graag bij.

Peetvader 29 september 2020 om 12:52

Klopt niet helemaal:

Lelangue beandrukt dat er heel bewust is gerekruteerd en dat het zeker niet alleen om lage contracten gaat. “Alle renners die we gehaald hebben, hadden aanbiedingen van andere teams uit de World Tour. Iemand als Andreas Kron heeft al iets bewezen. Die komt niet voor een minimumcontract.”

Lijkt me inderdaad logisch dat iemand als Kron nog andere aanbiedingen heeft en dus zeker niet voor een minimumcontract binnen te halen is.

Rozehnal 29 september 2020 om 12:31

12:03 AD Seizoensopruiming Lotto Soudal-renners : Profiteer van kortingen tot 70%

Voorgeborchte 29 september 2020 om 12:38

Ik dacht dat Lelangue de ploeg moest laten heropleven?

Vinyakke 29 september 2020 om 12:48

Is deze evolutie dan zo slecht? Ik schat de potentiële carrières van kron en Vermeersch hoger in dan die van Wallays en van der sande. Dan neem ik er nog de 2 beste vertrekkers uit!

Koersmaniak 29 september 2020 om 12:45

Ik las vorig jaar dat ze voor 2020 een budget van 16miljoen hadden.
Lotto en Soudal elk 6,6 miljoen, dus 13,2 miljoen die nog voor enkele jaren vastligt.
Nu valt hier te lezen dat hun budget met 2miljoen krimpt, dus naar 14miljoen. Dat wil zeggen dat er amper co-sponsors verlengd hebben.

storm-biker 29 september 2020 om 13:00

Het is veel in één keer, ze hadden beter al wat eerder kunnen doorselecteren.
Het is op zich niet onlogisch, een groot deel van de tien zijn dertigers die niet meer beter gaan worden en relatief duur zijn.
Het minimum salaris voor beloften is dan gewoon flinke besparing en daarnaast ga je ervanuit dat jonge renners nog beter worden.
Deze actie is nu dus financieel gedreven, maar ze hadden sowieso al niet lang door gekund met renners als Hansen (39), Marczyński (36), Armée (34), Maes (34)

salem 29 september 2020 om 13:05

Vervelend voor die gasten. Maar qua prestaties hebben zij het ook niet echt verdiend, vind ik persoonlijk.

Daarnaast werken ze in het wielrennen ook niet met contracten van onbepaalde tijd, dus dit is helaas het risico van het vak…

platteprijs 29 september 2020 om 13:14

Dit kun je niet zo stellen. Prestaties kun je niet alleen maar afwegen aan uitslagen. Het werk dat een renner in een koers doet, telt ook mee en een groot deel daarvan blijft voor ons wielervolgers verborgen.

salem 29 september 2020 om 13:55

Ik denk van wel, sommigen zijn binnen gehaald om op termijn door te stromen en anderen zijn gehaald om in de ontsnapping mee te zitten. Op een enkeling na heb ik deze 10 dat niet zien doen. Alleen Wallays heeft redelijke resultaten gereden.

Uiteraard zullen ze allemaal hard werken maar de afgelopen jaren is er van de huidige kern nou niet echt iemand doorgestroomd naar de (wereld)top ofzo. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit, naast de budgettaire redenen, ook te maken heeft dat er meer resultaten verwacht worden.

dustin 29 september 2020 om 13:08

Stel me ook vraagtekens bij John Lelangue, is dat wel de juiste man op de juiste plek.

Zal ook niet voor een appel en een ei zijn ‘werk’ doen.

Verweggistan 29 september 2020 om 13:24

De communicatie is vaak onhandig. Er werd onderhandelt in het voorjaar met o.a. Wallays en Van der Sande, maar dat werd door Covid naar augustus verschoven, maar het zou goedkomen en nu krijgen ze een brief. En dan wel 'oude' kopmannen voor meerdere jaren vastleggen. Die dan straks worden ondersteund door eerstejaarsprofs, terwijl Lotto ook nog niet echt heeft uitgeblonken in de begeleiding daarvan. En dat terwijl er dit jaar ook al drie neo's (en Holmes) bijkwamen en vorig jaar al twee halverwege het jaar.

kelderfan 29 september 2020 om 14:54

Johan Cruijff zegt ’t goed. Je kunt beter je geld op ’t veld hebben, dan in de leiding. Die John kan toch moeiteloos worden vervangen door een vrijwilliger. Bij Sporza zitten nog een paar kenners, die dat makkelijk als bijbaantje kunnen invullen.

moa 29 september 2020 om 13:09

tja, veel ‘gewone’ knechten bij deze renners. Tosh toch wel van grote waarde in een aantal wedstrijden.

Rik Verstraeten 29 september 2020 om 13:25

Zonder aangetekend schrijven, wordt het contract automatisch verlengd. Dus bij twijfelgevallen, moet dit gebeuren. Nadien kan onderhandeld worden. Sommigen hebben ondermaats gepresteerd, en zullen verdwijnen. Anderen hebben te weinig gebracht. Een nieuw contract zal enkel kunnen als de betrokkenen financieel inleveren. Vinden ze ondertussen een nieuwe ploeg, goed voor hen. Lukt dit niet, dan zullen ze de nieuwe voorwaarden moeten aanvaarden. Lijkt me logisch.

Scott Sunderland 29 september 2020 om 13:26

Op Van der Sande na vind ik het best te begrijpen hoor. Verjongen is geen slechte keuze. Dibben was nieuw in de ploeg, maar heeft weinig laten zien en in het verleden al afgedankt bij Team Sky.

Domestique 29 september 2020 om 13:33

Inderdaad, Tosh is ook de enige die ik zou houden (en misschien komt dat nog wel goed).

Murcia 29 september 2020 om 13:41

Wallays en vd Sande komen wel aan een goede ploeg, maar de rest zal op beide vlakken (salaris en ploeg) moeten inleveren. Als je twee miljoen moet besparen en je al vier grootverdieners hebt met doorlopende contracten als Caleb, John, Philippe en Tim dan ontkom je niet aan saneren.

Charlie33 29 september 2020 om 15:37

Het lijkt wel feyenoord van tien jaar geleden. Die kochtten toen ook allemaal dure vedettes (makaay, gio) en moesten daar jaren van op de blaren zitten.

blix 29 september 2020 om 13:54

Tja, zat eraan te komen. Wallays vind ik de grootste aderlating, zeker niet Van der Sande. Tosh werd in 2012 met veel bombarie binnengehaald. Na zijn boerenjaar bij de beloften in 2011 was hij de grote Vlaamse belofte die op termijn zowat overal kon winnen, zowel RvV als L-B-L (een koers die hij in 2011 bij de beloften had gewonnen). Uiteindelijk is hij ferm blijven stagneren, vind ik. Heeft nooit genoeg ‘body’ gekregen om echt mee te kunnen in het Vlaamse werk, en ook in de Ardense klassiekers kon hij nooit mee met de besten.

Of het verstandig is om die mannen te vervangen door snotneuzen van 20-23 is maar de vraag. Hopelijk worden die jonkies geen kopie van een Rasmus Byriel Iversen, die na twee jaar alweer mag opkrassen. Wat heeft die jongen de ploeg bijgebracht (en vice versa)?

En wat Marczynski betreft: die zat 3 jaar terug ook in deze situatie. Wie weet wint hij weer op miraculeuze wijze 2 ritten in de Vuelta en kan hij opnieuw voor 3 jaar bijtekenen…

dikkechaap 29 september 2020 om 14:21

Middelmaat eruit, middelmaat erin.

Sammysosa 29 september 2020 om 14:37

Waaronder de nummer 19 van de Vuelta ’17. Nee, het zijn geen veelwinnaars die het veld moeten ruimen, dus begrijpelijke keuze als de nood aan de man is.

Jean Dumas 29 september 2020 om 15:40

Als je er zoveel tegelijk saneert is er een managementsprobleem.

Turtlehead 29 september 2020 om 18:00

Dat ‘probleem’ is vorig jaar gecreëerd lijkt mij…
Een ploeg rond Ewan en Wellens met een aantal jonge gasten en dan De Gendt voor de uitschieter hier of daar had goed kunnen meekomen in de WT (onderin de middenmoot).
Helaas is de ploeg nu topzwaar.

jappe666 29 september 2020 om 17:13

Zullen er wel aantal bij Wanty aan de slag kunnen nu die WorldTour geworden zijn.

AWestie 29 september 2020 om 17:17

Precies ook mijn gedachte, al heeft die ploeg ook nog wel een kopman nodig voor punten

Headlines

Materiaalzone

Populair