Lotto Soudal schorst De Weert per direct: “Ik zal wellicht opstappen”

woensdag 28 augustus 2019 om 13:15
Lotto Soudal schorst De Weert per direct: “Ik zal wellicht opstappen”

Kevin De Weert (rechts) - foto: Cor Vos

Lotto Soudal heeft manager Kevin De Weert per direct geschorst. Het management van de Belgische wielerploeg is tot die beslissing gekomen na een ‘incident’ voor de Vuelta a España en een eerdere waarschuwing. Meer laat de ploeg niet kwijt.


De Weert was als ploegleider actief in de Vuelta, maar verscheen dinsdag niet meer aan het vertrek. “Het management heeft beslist hem met onmiddellijke ingang voorlopig te schorsen voor de rest van de duur van de wedstrijd”, aldus Lotto Soudal.

Na de Vuelta a España zullen algemeen manager John Lelangue en Kevin De Weert een gesprek hebben, waarna meer bekend wordt over de toekomst. Marc Wauters en Mario Aerts maken de Ronde van Spanje af als ploegleiders van dienst.

Eerste seizoen bij de ploeg
De Weert is bezig aan zijn eerste seizoen als ‘Performance Manager’ in dienst van Lotto Soudal. Het nieuws van zijn overstap werd bekend tijdens het WK wielrennen in Innsbruck, toen de oud-wielrenner nog een rol had als bondscoach van België. Hij begon op 1 december 2018 aan zijn nieuwe job en had eerder dit seizoen een belangrijke rol bij het gereden werelduurrecord van Victor Campenaerts.


Update 13.15 uur

Kevin De Weert heeft voor het eerst gereageerd na zijn schorsing. De ex-renner steekt de hand in eigen boezem. “Het was dom van mij”, zo citeert Sporza. “Dit is vooral het gevolg van een maandenlange frustratie omdat ik mij niet welkom voelde binnen het team.” De kans is volgens De Weert aanwezig dat hij zal opstappen bij Lotto Soudal.

“In zo’n werkomgeving heeft het geen zin om voort te doen. Ik heb de voorbije jaren bewezen dat ik goed werk lever als ploegleider en heb daarom vertrouwen in mezelf. Ik wil dit conflict/voorval niet in de pers uitvechten”, zo besluit De Weert, die volgende week woensdag een afspraak heeft met de teamleiding.

Dit artikel delen:

45 Reacties

den OPQS 27 augustus 2019 om 23:11

nu zou ik toch graag dat incident weten

maar dit gaan ze natuurlijk ook niet zomaar gedaan hebben. dit moet toch iets vrij ernstig geweest zijn

john 28 augustus 2019 om 07:08

Volgens het Nieuwsblad vandaag schijnt hij vrijdag het hotel beschonken te zijn binnen gekomen (boven zijn theewater staat er) als dat nog niet mag in je vrije tijd dan weg wezen en een anderen ploeg zoeken

Polleke 27 augustus 2019 om 23:16

zal wel met zijn vertrek naar NTT te maken hebben…

bidon colle 27 augustus 2019 om 23:25

Ik heb nog nergens gelezen dat De Weert werdt gelinkt aan Team NTT dus daar geloof ik niks van.

Polleke 27 augustus 2019 om 23:26

Nu wel…

bidon colle 27 augustus 2019 om 23:41

Geef mij de link en het blijft een gerucht want geruchten neem ik sowieso al niet te serieus.

kielabokki 28 augustus 2019 om 07:57

Jezelf wel iets teveel Gio.

Polleke 28 augustus 2019 om 11:53

Geen gerucht, wel een feit…U las het hier eerst …maak er maar een link van…

bidon colle 28 augustus 2019 om 12:45

Polleke: Toch geloof ik er niks en ben geen zo’n addept van geruchten.

aru123 28 augustus 2019 om 12:54

@bidon colle
Wie kwam er hier nou vorig jaar zeggen dat ccc de eene na de andere topper had gecontracteerd??? Oftewel hypocriet…

Jowinho 27 augustus 2019 om 23:17

Staat denk ik gewoon niet in het vriendenboekje van Lelangue.

WFer 27 augustus 2019 om 23:19

Wat een moeilijke tijd voor deze ploeg, het verlies van Lambrecht en hommeles bij de leiding.

WernerFranke 27 augustus 2019 om 23:27

Zatte avond?

Etika 27 augustus 2019 om 23:37

Ik zou ook wel performance manager willen zijn in een grote ronde. Performanceke hier, performanceke daar.

kielabokki 28 augustus 2019 om 00:23

Lotto weert de Kevin.

chasse patat 28 augustus 2019 om 01:16

+1 ;)

Ijzeren Briek 28 augustus 2019 om 08:59

+10

EddyB1958 28 augustus 2019 om 02:15

Boven zijn theewater

Het incident waarvan sprake vond plaats vrijdagavond in Torre del Pla: de voormalige bondscoach zou toen boven zijn theewater het rennershotel zijn binnengekomen.
https://m.standaard.be/cnt/dmf20190827_04577737

Vinyakke 28 augustus 2019 om 06:58

Als je al geen pintje meer mag drinken na je carrière ;)

leegloper 28 augustus 2019 om 07:48

Hij heeft nu een carriere als ploegleider (of performance manager). Tuurlijk mag hij een pintje (of was het meer dan 1) drinken, maar niet op zijn werk. En de vooravond van de tijdrit is er zeker werk voor de performance manager. Dit was blijkbaar ook niet de eerste keer getuige de waarschuwing.

A.M.M. Jonkers 28 augustus 2019 om 07:46

Performance manager………..Kunnen ze bij Lotto-Soudal of is het Soudal-Lotto geen normaal Nederlands spreken?
In ieder geval een zooitje ongeregeld bij elkaar op kosten van de Nationale Loterij van België.…..

De kleine generaal 28 augustus 2019 om 08:52

Performance manager is binnen topsport niet zo’n heel gek woord hoor. Dekt daarnaast de inhoud beter dan iedere Nederlandse vertaling.

Kruisberg 28 augustus 2019 om 09:05

Gewoon een normaal en gangbaar woord hoor. Niet zo pietluttig doen

Veloburto 28 augustus 2019 om 12:14

Bij de KNVB noemde ze het de PIM. Prestatie en Innovatie Manager :)

josi 28 augustus 2019 om 07:51

Hij zal dus zijn performance aan de bar moeten leren managen. Uit het feit dat hij al een waarschuwing had gekregen, lijkt me duidelijk dat hij al eens eerder “boven zijn theewater” was.

Fast Freddy 28 augustus 2019 om 08:06

Kennelijk was het Kevin niet duidelijk dat het om zíjn performance gaat.

westmalle1965 28 augustus 2019 om 08:26

Den Kevin houdt wel van een feestje, misschien was dit er een teveel.
Ik zat op de vlucht uit Washington na WK Richmond , hij liep net geen polonaise
met een stewardess cocktailtje in de hand ach tis ook maar een mens

sooike 28 augustus 2019 om 08:43

Te sterk theewater !

vluggejapie 28 augustus 2019 om 09:05

Beweren dat de manier van vertrekken van Greipel, Campenaerts, Benoot en Leysen laat zien dat Lotto Soudal al tijden een smerige slangenkuil is, zou kwaadaardig geroddel zijn. Maar dat de Weert een gekke dronkenlap is, staat buiten kijf.

Ijzeren Briek 28 augustus 2019 om 09:17

https://www.hln.be/sport/wielrennen/vuelta/kevin-de-weert-geschorst-bij-lotto-soudal-of-ik-ontslagen-ben-voor-zover-ik-weet-niet~ad0649cf/

De Kevin zou gereageerd hebben volgens HLN. Ontslagen worden voor wat pintjes te drinken :)

Silent Hill 28 augustus 2019 om 11:13

Na de werkuren mag dat geen probleem zijn.
Maar toen hij de voltallige Belgische ploeg achter Ben Hermans deed rijden (sterkste man in de kopgroep), was hij in elk geval nog niet nuchter. Idem in Qatar toen hij geen blijf wist met het Belgische overwicht.
Pluimen op zijn eigen hoed steken toen GvA won in Rio, Van Moer en Lambrecht zilver pakten … daarvoor was hij wel bij de pinken.
Had het geluk met enkele toptalenten te kunnen werken, waardoor zijn incompetentie altijd netjes verdoezeld bleef. Bij Lotto zullen ze dat nu (eindelijk) door gehad hebben.

Ijzeren Briek 28 augustus 2019 om 11:39

Dat geval met Hermans was op het eerste EK of niet? Want dat zit niet zo in mijn geheugen.
Over Qatar kan ik je alleen maar gelijk geven. Zonder ook maar iets te proberen naar de finish rijden was grote fout van de Kevin.
Van bondscoach naar performance manager naar werkloos op 2 jaar tijd :)

Silent Hill 28 augustus 2019 om 12:03

Jij begrijpt me.

Het geval Hermans was inderdaad het EK 2016 in Plumelec.

assen 28 augustus 2019 om 09:18

Blijft een sympathieke ploeg hoor, een Kevin meer of minder doet daar niets aan af.

AWestie 28 augustus 2019 om 10:09

Ik vind het ook altijd een sympathieke ploeg, maar er gebeuren ook ieder jaar weer een goed aantal fitties. Waarschijnlijk voor 80% opgestookt door het wielergekke Belgische wielerjournaille, maar het valt wel op.

Romāns Vainšteins 28 augustus 2019 om 10:39

edit wf: laat onzin achterwege

koos verrek 28 augustus 2019 om 11:10

De man zou een drankprobleem hebben hoor, ja das dan wel wat anders

stoempen op de pedalen 28 augustus 2019 om 11:21

Het overlijden van Lambrecht zal er ook wel ingehakt hebben, zal ongetwijfeld meespelen.

koos verrek 28 augustus 2019 om 11:37

Klopt en als je ’t moeilijk heb ga je drinken begrijpelijk

Ivanoviclover 28 augustus 2019 om 11:38

Je moet natuurlijk om te beginnen je eigen performance kunnen managen.

Jean Dumas 28 augustus 2019 om 13:37

De Weert staat bekend als een goede rennersbegeleider, dit lijkt mij een kwestie van incompatibilité des humeurs in het management.

Japiejo 28 augustus 2019 om 13:38

“Ik wil dit conflict/voorval niet in de pers uitvechten”

Hij heeft tenminste wel humor!

Random wielerliefhebber. 28 augustus 2019 om 14:39

Zal wel meegaan met Campenaerts dan.

Rudie Marien 28 augustus 2019 om 20:08

“Als” er een drankprobleem is, dan is het niet meer dan normaal dat hij wordt ontslagen. In de meeste bedrijven is dat opgenomen in het arbeidsreglement. Een wielerploeg is een werkgever. Met gebrek aan verantwoordelijkheidszin of een persoonlijk probleem wordt zelden rekening gehouden – en terecht !

EddyB1958 29 augustus 2019 om 08:55

En de Vlaamse politicus rijdt boven zijn theewater op een stilstaande auto, gaat op kosten van de brave burger naar de meisjes van plezier en blijft lekker zetelen…