Lotto Soudal: “Hoop dat we de beste John Degenkolb te zien krijgen”

donderdag 22 augustus 2019 om 10:39
Lotto Soudal: “Hoop dat we de beste John Degenkolb te zien krijgen”

foto: Cor Vos

Lotto Soudal hoopt dat het de komende twee seizoenen ‘de beste John Degenkolb’ te zien krijgt. Dat laat manager Marc Sergeant weten op de ploegsite. De transfer van de Duitse sprinter en klassiekercoureur van Trek-Segafredo was deze zomer al in de maak.


Degenkolb tekent bij Lotto Soudal een contract tot eind 2021. Eerder deze week presenteerde de ploeg ook al Philippe Gilbert. “We hebben twee kleppers binnengehaald”, zegt Sergeant.

Uithangbord
“Ik hoop dat we de komende jaren de beste Degenkolb te zien krijgen, waarvan ik overtuigd ben dat hij dat in zich heeft. Als ploeg heb je bepaalde renners nodig als uithangbord en dat heeft meestal een goeie impact op de andere jongens. John heeft zelf aangegeven dat hij kansen wil afdwingen en proberen grijpen, we kunnen samen zeker mooie objectieven vooropstellen, hij is flexibel qua programma en hij wil zich zeker ook inzetten voor Caleb Ewan.”

Duo met Gilbert
Degenkolb zelf wil graag uitblinken in de klassiekers. “Daarnaast ben ik niet traag aan de finish, vooral na een zwaardere wedstrijd”, kent Dege zijn eigen kwaliteiten. “Maar ik kijk er eveneens naar uit om samen te werken met Caleb Ewan, die zonder twijfel onze sprinter nummer één is voor zijn specifieke doelen. Maar met mijn ervaring kan ik een toegevoegde waarde betekenen voor hem en het team.”

Met zijn dertig jaar weet Degenkolb dat hij niet meer tot de jongsten van het peloton behoort, maar dat houdt hem niet tegen. “Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ik een leeftijd heb om goeie resultaten te behalen op het hoogste niveau, om te blijven presteren in de belangrijkste wedstrijden. Ik ken de koersen, de parcoursen en heb de fysieke capaciteiten. Ik kijk er nu al naar uit om seizoen 2020 voor te bereiden en iedereen te leren kennen. Met Philippe Gilbert kan ik een heel complementair duo vormen”, kijkt hij vooruit.

Vierde ploeg
Voor Degenkolb wordt Lotto Soudal de vierde ploeg uit zijn professionele loopbaan. In 2011 debuteerde hij bij HTC-High Road, waarna Argos-Shimano (later Giant-Alpecin) hem oppikte. Sinds 2017 koerst de Duitser voor Trek-Segafredo. Op zijn erelijst staan onder meer Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Voorgeborchte 22 augustus 2019 om 10:43

Kan inderdaad een super sterk blok vormen samen met Gilbert.
Dit is ook een renner die je het gewoon gunt om weer op zijn oude niveau te komen IMO.

Marik 22 augustus 2019 om 10:46

Lotto Soudal is nu vooral heel goed in het aantrekken van vergane glorie. Laten we hopen dat ze niet vooral achter de feiten aanfietsen volgend jaar.

Veloburto 22 augustus 2019 om 10:54

Gilbert is toch geen vergane glorie? Won volgens mij wel aardig koersje dit jaar

Veloburto 22 augustus 2019 om 10:54

En Ewan was ook geen verkeerde keuze van ze

west 22 augustus 2019 om 10:56

Gerben Thijssen en Brent Van Moer zijn ook typisch voorbeelden van vergane glorie uit de u23-categorie

KnightBiker 22 augustus 2019 om 11:19

Bij Degenkolb heb ik dat idee wel, maar bij de rest van de aankopen niet zo: Philippe Gilbert heeft zichzelf ieder jaar wel bewezen op het allerhoogste niveau. (al is 3 jaar voor een renner van deze leeftijd wel erg lang, maar als 1 renner het waard lijkt is hij het.)
Van Degenkolb kan je vragen waar het optimisme op gebaseerd is: hij laat het in de klassieker ook niet zien bij Trek en daar is hij ook gewoon kopman met goede ondersteuning. (de etappe in de tour vorig jaar was natuurlijk fantastisch, maar voor kopmanschap vraagt het bevestiging)

Wat wel waar is is dat Gilbert iemand nodig heeft om zijn vlucht af te schermen: Degenkolb zou dat kunnen zijn, want er zijn er niet veel die met Degenkolb in het wiel naar de finish willen…

Samlambeej 22 augustus 2019 om 12:21

aah die @Marik wordt hier in ’t hoekje gezet.

Marik 22 augustus 2019 om 13:13

Hahaha, nou als we naar Gilbert kijken, die ligt vast tot zijn 40e geloof ik. Heeft in het voorjaar nog wat moois laten zien en daarna is het niet veel meer geweest. Hij zal de komende jaren niet beter gaan rijden. Ik vermoed dat er een kat in de zak is gekocht.
Sorry Samlambeej, dat ik kritisch ben op jouw geliefde Belgische ploeg. Ik snap dat dat lastig te verteren is.

Veloburto 22 augustus 2019 om 13:19

Nee, na het voorjaar is het niet veel geweest, omdat hij niet werd geselecteerd voor de Tour… Gaat in de Vuelta echt wel weer knallen

EddyB1958 22 augustus 2019 om 11:25

En dan is er nog Stan De Wulf, 21 en uitstekend in BinckBank. En wat als het noodlot in Polen niet had meegereden?

Marik 22 augustus 2019 om 14:33

Met Lambrecht ben ik het absoluut eens. Het noodlot was wel heel erg wreed in dit geval. Bjorg was daarnaast ook nog eens 1 van de grootste Belgische talenten.

Komi 22 augustus 2019 om 11:32

Sterke ploeg volgend jaar in de klassiekers. En drie jongens die msr als speerpunt hebben

Groningen 22 augustus 2019 om 16:25

MSR wordt nog interessant inderdaad

theking 22 augustus 2019 om 11:33

Vind dat Lotto behoorlijk gokt met de nieuwe kopmannen. Gilbert is op zich een garantie voor resultaten maar toch behoorlijk op leeftijd en hij heeft nu het sterke blok van DQ niet meer achter zich.
Degenkolb is niet meer de renner die hij bij Argos was. Na dat ongeluk niveau niet meer gehaald.

Marik 22 augustus 2019 om 14:19

Precies dat

Samlambeej 22 augustus 2019 om 12:03

In het peloton is Degenkolb nog steeds een angstgegner met een sterke sprint. De zeges in monumenten liggen ver achter zich maar als je Van Avermaet en Lampaert soeverein kan kloppen in de Tour, dan kan je nog perfect mee.

Zijn resultaten tot dusver dit jaar: 1e in T de La Provence, 2e in Gent-Wevelgem, voor veel renners de zwaarste koers uit hun carrière en DEGE reed daar ook nog het hoogste wattage. Werd 2e in de sprint achter Kristoff die hij dan weer klopte voor de 2e plaats in Eschborn-Frankfurt na Ackermann.

Het lijkt op voorhand wel duidelijk dat Gilbert in zijn sterkte zal worden uitgespeeld -VAN VER- en dat Degenkolb in de shadow klaar zit om te sprinten.

Samlambeej 22 augustus 2019 om 12:03

3 jaar voor Gilbert blijf ik gek vinden.

Marik 22 augustus 2019 om 13:25

Het is hartverwarmend Hoe jij de nationale ploeg blijft verdedigen. Ik denk dat jij nog verdedigende argumenten zou kunnen verzinnen als Lotto Soudal Boy van Poppel zou halen voor de massasprints.

Dayer Quintana 22 augustus 2019 om 12:08

In 2015 won hij in bijna elke koers waarin hij aan de start stond. 2017 was hij best goed, maar ik heb de indruk dat het de twee jongste seizoenen qua klassiekers steeds minder aan het worden is.

horsm 22 augustus 2019 om 12:36

Met Wellens, Degenkolb en Gilbert moeten ze in het voorjaar toch wel overal voor de winst mee kunnen doen.

EricV 22 augustus 2019 om 12:46

Alles is eigenlijk subtop geworden met de komst van wva en mvdp. Daarnaast staat Alaphilippe en misschien een gemotiveerde sagan

Scott Sunderland 22 augustus 2019 om 13:26

Laatste podium in een grote klassieker voor Degenkolb was zijn zege in Parijs – Roubaix in 2015. Ik geloof zelf niet echt meer dat hij de topper kan zijn die hij was of dreigde te worden.

Met name door al het fysieke malheur dat hij te verduren heeft gehad. Ik vind het een gewaagde transfer voor Lotto Soudal.

aardappeljager 22 augustus 2019 om 13:41

Altijd lastig te beoordelen in het wielrennen doordat je de economische kant mist. Voor 100k per jaar een top aankoop denk ik, maar voor 500k kun je je wel eens lelijk vergissen

Bazzz 22 augustus 2019 om 14:41

@aardappeljager

Denk je nou echt dat hij er 100k per jaar gaat verdienen?
Als je op de manier beredeneerd kan je alles wel in een positief perspectief zetten.

Ik denk zelf dat Degenkolb er wel weer komt. Bij Trek zie ik veel renners niet echt beter worden, een nieuwe ploeg zou goed kunnen doen.

Hollow Knight 22 augustus 2019 om 14:59

Behalve die Tour etappe verleden jaar presteert hij al vier jaar ondermaats. Deze transfer snap ik dus niet echt. Benieuwd hoeveel ze er voor betaald hebben.

katerkop 22 augustus 2019 om 15:28

Wordt zo een redelijke ploeg voor het voorjaar, topsprinter en geen AK-man voor hooggebergte. Dat laatste vind ik toch een zwaktebod

thorsen 22 augustus 2019 om 19:01

Het zal wel aan zijn haargrens liggen, maar ik dacht dat hij veel ouder was. Met ‘slechts’ 30 jaar wordt hij wel heel makkelijk weggezet als vergane glorie.