John Degenkolb op weg naar Lotto Soudal

Door , zaterdag 15 juni 2019 om 07:26
John Degenkolb op weg naar Lotto Soudal

foto: Cor Vos

Bij Lotto Soudal gaf nieuwe sterke man John Lelangue al toe dat zijn voorjaarskern “misschien versterkt moet worden”. Dat lijkt te gebeuren. Diverse bronnen bevestigden aan WielerFlits dat de 30-jarige John Degenkolb dicht bij een overgang naar het Belgische WorldTour-team staat.  De Duitser is sinds 2017 aan de slag bij Trek-Segafredo.


Het was na Luik-Bastenaken-Luik dat algemeen manager John Lelangue het voorjaar van zijn team evalueerde. Dat hij tevreden was, zei hij. Maar tegelijk vertelde hij erbij dat hij de lat voor volgende lente fors hoger wilde leggen. Letterlijk: “Ik heb dit voorjaar geleerd dat je collectief sterk moet zijn als je als ploeg wil meedoen voor de prijzen. Het is nog vroeg, maar misschien moeten we uitkijken om de ploeg te versterken.”

Lelangue deelde het voorjaar op in tweeën. Over de Waalse klassiekers was hij naar eigen zeggen “heel voldaan”. Maar in de Vlaamse campagne “miste hij iets”. “Daar hebben we ons minder getoond. Ik ben blij met hoe we in de Omloop en de Ronde hebben gekoerst, maar in de andere wedstrijden hebben we de boot af en toe gemist.”

Wat doet Benoot?
Het vroege wegvallen van Jelle Wallays en Jasper De Buyst speelde het team uiteraard parten. Ook het uitvallen van Tiesj Benoot op de kasseien van Roubaix was een aderlating. Maar toch: twee podiumplaatsen (Tim Wellens in Omloop Het Nieuwsblad en de Brabantse Pijl) was te weinig. Bovendien zijn ze bij Lotto Soudal vandaag niet zeker dat ze volgend jaar nog kunnen rekenen op de diensten van Benoot. De Gentenaar is einde contract en staat in de belangstelling van onder meer Team Ineos en Team Sunweb.

Uitkijken naar versterking dus. En die lijkt Lelangue gevonden te hebben in de persoon van John Degenkolb. De 30-jarige oud-winnaar van onder meer Parijs-Roubaix, Gent-Wevelgem en Milaan-San Remo is einde contract bij Trek-Segafredo, dat voor volgend jaar al Vincenzo Nibali binnenhaalde, en wil nieuwe lucht opsnuiven. Een opportuniteit, moeten ze bij Lotto Soudal gedacht hebben.

Soudal
Niet on-interessant: voor co-sponsor Soudal is Duitsland een belangrijke afzetmarkt. Eerder had de ploeg al Greipel en Sieberg in dienst, momenteel rijdt Roger Kluge voor het Belgische WorldTour-team. Het aantrekken van Degenkolb zal de Kempense siliconenfabrikant ongetwijfeld gunstig stemmen.

Degenkolb zelf heeft enkele moeilijke jaren achter de rug. Na zijn val tijdens een Spaanse stage begin 2016, duurde het lang voor hij weer in de buurt van zijn oude niveau kwam. Pas sinds vorig jaar, met vooral zijn Tourritzege in Roubaix, lijkt hij grotendeels terug te zijn. Dit voorjaar trok hij die positieve lijn enigszins door, al behaalde hij slechts één podiumplaats: in Gent-Wevelgem werd hij tweede na Alexander Kristoff.

Afrondende fase
WielerFlits ving de voorbije dagen op dat de komst van Degenkolb naar Lotto Soudal in een afrondende fase zit. Maar in overeenstemming met de UCI-regels zal de overgang pas op 1 augustus officieel bekendgemaakt worden.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Romāns Vainšteins 15 juni 2019 om 07:42

Ik vind dat eigenlijk wel een goede match

pirazzi 15 juni 2019 om 07:49

Interessant, goede investering van Lotto Soudal zou dat zijn.

Sagan=hulk 15 juni 2019 om 07:51

Goede transfer voor zowel Lotto als Degenkolb

Gilberto 15 juni 2019 om 08:01

Ja, lijkt me prima voor beide partijen

Jean Dumas 15 juni 2019 om 08:28

Tuurlijk moet je collectief sterk zijn, maar deze aankoop toont aan dat het Lotto aan een speerpunt voor het Vlaamse werk ontbreekt. Benieuwd of Degenkolb zijn oude niveau kan terugvinden.

Gilberto 15 juni 2019 om 09:15

Ja, is meestal bij een aankoop dat dit het gevolg is van het feit dat het je ergens aan ontbreekt.. wat een wijsheid

Vinyakke 15 juni 2019 om 08:54

Heel goede move, enkel en alleen als dat niet gaat ten koste van Benoot. Lelangue spreekt over versterken van de voorjaarskern, dan veronderstel ik toch dat Degenkolb extra is toch?

xistnc 15 juni 2019 om 08:57

Ik denk niet dat Benoot hier meeleest.

Kelder is de Man 15 juni 2019 om 12:29

Xistnc
Daarom is het ook een vraag aan mensen hier en niet aan Benoot rechtstreeks. Je zou daar op kunnen antwoorden als je er een idee over hebt.

havana 15 juni 2019 om 08:55

Verbaast me dat hij pas 30 is.

Olly 15 juni 2019 om 09:18

Dat komt door die snor, daardoor lijk je oud. ;-)
Ik dacht ook dat Degenkolb wat ouder was. Zo verbaasde ik mijzelf over de jonge leeftijd van Alaphilippe die is ook pas 27 (dat heeft niets met sikje te maken btw) Ze doen al jaren mee voor de prijzen.
OT: goed move voor beiden, JD is geen man voor een klassementsploeg. En voor LottoSoudal is het een welkome aanvulling/versterking voor de voorjaarsklassiekers. Ik hoop dat JD nog eens een keer uit kan halen daarin.

krypton 15 juni 2019 om 09:09

Dan lijkt me dat Benoot vertrekt. Als ze zowel Degenkolb kunnen halen als Benoot kunnen behouden met een (waarschijnlijk toch) verbeterd contract dan moet er aardig wat extra geld bij.

volger 15 juni 2019 om 09:28

Zou Koen de Kort zijn maatje dan weer volgen naar Lotto?

Turtlehead 15 juni 2019 om 09:51

Dat vroeg ik me ook af.

koos1 15 juni 2019 om 11:25

Zelfde gedachte als Degenkolb een renner mag meenemen dan zal De Kort dat zijn. overal waar Degenkolb start rijd ook De Kort.
ps. De Kort ook in de Tour dit jaar?

Arema Pro Cycling Team 15 juni 2019 om 09:39

Tiesj naar Sunweb? Zou mooie versterking zijn.

Turtlehead 15 juni 2019 om 09:51

Als ie wil knechten in de Tour wel. Anders is t vooral (weer) een dure jongen erbij.

Arema Pro Cycling Team 15 juni 2019 om 10:03

@Turtlehead;

In de klassiekers was Sunweb vrij onzichtbaar, dus daar kan wel goede versterking bij lijkt mij?

Rico. 15 juni 2019 om 10:03

@Turtle: Als Tiesj hoort dat hij wordt gehaald als knecht met bijbehorend salaris, staat hij vast te springen om naar Sunweb te komen…

krypton 15 juni 2019 om 13:39

Kopman in het voorjaar en dan Dumoulin ondersteunen in een grote ronde lijkt me prima.

Titaantje 15 juni 2019 om 10:00

Geen goede keuze ben ik bang. In het voorjaar een behoorlijke kracht, maar het was dit jaar toch ook nog steeds vrij flets. Daarnaast is hij in sprints duidelijk niet meer de renner die hij eens was; een renner die standaard top 5 in de Tour kon sprinten. Juist die kwaliteit maakte ook dat hij MSR kon winnen en zo gevaarlijk was voor PR. Nu is hij buiten het voorjaar veel te voorzichtig voor het salaris wat hij (schat ik in) vraagt.

Johnny7 15 juni 2019 om 10:02

Laatste jaren een uiterst matige ploeg die door uitschieters van boven hun kunnen presterende mannen toch nog wel eens wat laten zien. Vind het altijd bijzonder dat ze geen enkele klimmer, klassementsrenner hebben. Als Benoot vertrekt, wat ik al geen mega topper vind, blijft er echt niet veel over daar.

EddyB1958 15 juni 2019 om 11:30

Ik schat Lambrecht hoger in dan Benoot en er zitten daar nog enkele U23 talenten en dan hebben ze nog Van Wilder op komst.

west 15 juni 2019 om 12:47

Lambrechts heeft misschien meer talent voor het heuvelachtige- en klimwerk. Maar ik zie hem niet direct als een betere renner voor het Vlaamse werk…

EddyB1958 15 juni 2019 om 17:16

Voor mij stopt het wielrennen niet met de Vlaamse koersen.

wiebipedia 15 juni 2019 om 10:27

Gaat de Kort dan mee?

Vinyakke 15 juni 2019 om 11:03

Zoveel vrije sterke Duitsers zijn er niet. Degenkolb, Kittel, Selig of Walscheid. Dan is Degenkolb, als het niet om een monstercontract gaat tenminste, wellicht de beste keuze. Hoewel Walscheid misschien nog niet alles heeft laten zien wat erin zit!?

Ik blijf wel bij mijn eerste voorstel: haal Danny van Poppel weg uit dat klimmersnest en WVA-bastion. Zal bij LTS veel meer voor eigen rekening mogen rijden!

jappe666 15 juni 2019 om 12:23

Politt en Ackermann, maar die liggen nog één en twee jaar onder contract…

Tonydepony 15 juni 2019 om 11:43

De echte topsnelheid heeft hij niet meer, maar zou hij in de tour bijvoorbeeld geen perfecte lead-out voor Ewan zijn?

Dolledriesoldebroek 15 juni 2019 om 11:53

Van de ene tegenvallende voorjaarskern (stuyven, pedersen, theuns) naar de andere. Hoop wel voor john beton dat die dan bij lts wel weer uit de verf gaat komen komend voorjaar. Moeten nog veel meer klassieker overwinningen inzitten voor hem!

leegloper 15 juni 2019 om 12:51

Beide kernen kunnen komend jaar de andere toppers teleurstellen. Er zit genoeg kwaliteit.

katerkop 15 juni 2019 om 14:03

Mooi dat Sporza jullie noemt als bron van dit nieuws

Hollow Knight 15 juni 2019 om 15:58

Belastinggeld opdoen aan zo’n onsympathieke Duitser… Yikes.

LTS zou zich beter focussen op Belgische renners ipv. de Belgische renners altijd laten knechten voor zo’n buitenlandse renner. Ik snap die ploeg echt niet. Gebruik dan geen overheidsgeld hé!

Neilstrung 16 juni 2019 om 13:01

Lotto is niet meteen belastinggeld hé.