Lorena Wiebes: “Niemand zat te wachten op een rechtszaak”

woensdag 8 januari 2020 om 18:33
Lorena Wiebes: “Niemand zat te wachten op een rechtszaak”

foto: Cor Vos

Lorena Wiebes is opgelucht dat er een akkoord is bereikt met Parkhotel Valkenburg. Eerder vandaag werd bekend dat het kort geding, dat door de ploeg was aangespannen tegen de mondiale nummer een, van de baan is. “Ik ben blij dat er nu duidelijkheid is.”

Gisteren hebben Wiebes’ management en Parkhotel Valkenburg met elkaar gesproken. De renster zelf kon daarbij niet aanwezig zijn door een trainingskamp op Gran Canaria. “Ik weet niet precies wat er is gezegd, maar daar zijn ze wel tot een oplossing gekomen. Dat is fijn, want we zaten allebei niet te wachten op een rechtszaak”, vertelt Wiebes aan RTV Utrecht. Dinsdag kondigde het team nog aan dat het een kort geding zou aanspannen tegen haar.

Het akkoord moet nog worden ondertekend, maar ze verwacht daar geen problemen mee. “Het is niet de meest ideale situatie. Want ik had het liever anders gezien. Ik heb altijd gezegd dat ik niets tegen de meiden van de ploeg heb.” Het waren haar ambities en vooral haar visie die erg botsten met de ploegleiding. “We hebben nu bepaalde oplossingen gevonden, voor het eerste half jaar, en afspraken gemaakt dat ik zo min mogelijk last heb van het management om mij heen.”

Wiebes geeft aan dat ze ook daadwerkelijk voor de ploeg gaat koersen. “Voor de andere meiden en voor mijn eigen ontwikkeling.” Mogelijk verlaat ze na een half jaar alsnog de ploeg voor een nieuw avontuur. Team Sunweb, CCC-Liv, Movistar en Trek-Segafredo toonden al interesse.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Wheely 8 januari 2020 om 18:48

Nou fijn dat ze er uitgekomen zijn! Dikke kus voor iedereen.

Op naar de volgende nieuwtjes op deze site. Doei! :)

Brabander 8 januari 2020 om 18:54

Toch een lekkere soap geweest :)

Barend Boudewijn 8 januari 2020 om 19:26

Inderdaad, fijn dat ze eruit zijn gekomen. Wiebes heeft wel heel wat van haar geloofwaardigheid en krediet ingeleverd met haar uitspraken. Eerst was het dat ze geen vertrouwen had in de ondersteuning in wedstrijden vanuit haar teamgenoten, daarna was het dat ze de ontwikkeling van andere rensters niet in de weg wilde staan en toen het uiteindelijk bleek dat de ploeg haar gewoon aan haar contract wilde houden was het management de gebeten hond en begon het moddergooien in de media.

Zou haar willen adviseren om eens naar zichzelf te kijken en haar benen te laten spreken in het voorjaar.

Hoop van harte dat ze er wat van leert al ben ik bang dat ze zich nog wel vaker gaat tegenkomen in haar carrière.

Franco Ballerini 8 januari 2020 om 20:09

Het is nog maar een meisje. Laten we haar niet gelijk be(ver)oordelen als zijnde een Rohan Dennis.

Rawolf 8 januari 2020 om 20:48

Rohan Dennis heeft ook weinig verkeerd gedaan

04398 8 januari 2020 om 20:46

Eerst maanden poot stijf houden, maar als ploeg dan rechtzaak begint heeft ze er opeens geen zin meer in en veranderd ze toch maar van mening, knap hoor.

Tinus 9 januari 2020 om 01:39

Dit is zakelijk natuurlijk een hele normale gang van zaken. Zonder positie kun je niet onderhandelen. Dikwijls is werkelijk procederen nooit de bedoeling van partijen.

chasse patat 8 januari 2020 om 21:54

Lorena heeft het hard gespeeld. En ze heeft nu lijkt mij meer haar zin als dat ze haar contract had uitgediend. Zakelijk lijkt zij mij de winnaar. Moreel is de ploeg de winnaar. Het is de vraag wat dit harde spel op termijn oplevert voor Lorena en hoe hard de ploeg nog voor haar wil werken.

leegloper 8 januari 2020 om 22:03
Quote:
“We hebben nu afspraken gemaakt dat ik zo min mogelijk last heb van het management om mij heen”

Lekker sfeertje daar. Meestal komen er na intern tumult door PR-mensen in elkaar geknutselde veren-in-elkaars-reet-verklaringen. Maar met zo’n insteek zal het niet zo soepel werken zijn.
Het zou wat zijn als ze over 5 maanden een zware blessure oploopt… Niet dat ik dat haar toewens, maar ik ben benieuwd of Parkhotel in zo’n situatie het contract dan ook kan opzeggen. Wiebes wil immers een prestatiecontract.

Oblomov 8 januari 2020 om 23:01

Misschien moet ze haar kritische blik maar eens richten op haar eigen management. Die zijn verantwoordelijk voor dit gepruts. Hebben haar het hoofd op hol gebracht en vervolgens geen team gevonden dat bereid is om een afkoopsom te betalen. Niet vreemd, want daar zijn de budgetten in het vrouwenwielrennen veel te klein voor.

Panache 9 januari 2020 om 08:13

En wie is in zee gegaan met die managers? Lekker afschuiven op anderen.

SnellePelle 8 januari 2020 om 22:04

Fijn dat de ploeg haar nu eindelijk wel gaat betalen wat er afgesproken was. Fietsen voor een shirt en een roze helm is leuk, maar er worden ook kosten gemaakt. Mevrouw Wiebes kan niet enkel op de zak van haar ouders teren hè!

Nu al benieuwd naar de duiding van de ratio en emotie en hoe dit juridisch allemaal wel of niet klopt door @doorak

Barend Boudewijn 8 januari 2020 om 22:43

Als de ploeg haar financiële verplichten niet was nagekomen zoals jij suggereert dan had Wiebes of haar management dit al lang naar voren gebracht. Het is niet zo dat ze de media gemeden hebben de afgelopen tijd…
Tevens had Wiebes in dat geval een goede reden om het contract eenzijdig rechtsgeldig te ontbinden en was er dus geen ‘oplossing’ nodig en had ze niet meer voor de ploeg gefietst.

sooike 8 januari 2020 om 23:06

Dus jij beweert dat de ploeg de financiële afspraken niet is nagekomen? Dat is een regelrechte beschuldiging. Mag ik weten waar jij deze onzin vandaan hebt? Het probleem tussen Lorena en de ploeg had niets te maken met geld, maar alles met de manier waarop mevrouw Wiebes zonder het lef te hebben met de ploegleiding om tafel te gaan zitten haar contract met een briefje wilde opzeggen. Onbeschoft, laf en de weg van de minste weerstand. Dat ze nu toch deels haar zin krijgt is te danken aan de coulante opstelling van haar ploeg, die natuurlijk nog hoopt op een paar leuke uitslagen in het voorjaar. Maar Wiebes heeft haar naam buiten de koers om geweld aangedaan en dat zal ze nog gaan merken als ze straks voor een andere ploeg gaat rijden.

SnellePelle 9 januari 2020 om 06:32

@sooike
Ik maak mijn conclusie, dit interpreteer jij als beschuldiging.

Das wel jouw probleem hè,

Kelder is de Man 9 januari 2020 om 08:37

Pelle
Dan kan je iedere beschuldiging omdraaien naar een eigen gemaakte conclusie. Die vlieger gaat niet op.

sooike 9 januari 2020 om 09:29

“Fijn dat de ploeg haar nu wel gaat betalen wat afgesproken was”. Dit is dus een beschuldiging dat de ploeg haar te weinig heeft betaald en geen suggestie. Zo lust ik er nog wel één !

SnellePelle 9 januari 2020 om 17:34

@sooike

Lees nu eens: ik schrijf: “mijn conclusie…”

Oblomov 8 januari 2020 om 23:07

Hulde aan de ploeg dat ze bereid zijn om haar halverwege het seizoen te laten gaan. Het zal niet makkelijk zijn voor ze om in de zomer een enigszins volwaardige vervanger tevoorschijn te toveren.

sooike 8 januari 2020 om 23:15

Telenet heeft vandaag Kris Wouters buiten gezet. Dat wordt geen rechtszaak, maar is gewoon ontslag , natuurlijk “wegens verschil van inzicht”, aldus een weer heerlijk transparante Sven Nys. Noem nu eens de echte reden Nys !!

WF: wakker worden !!

Tinus 9 januari 2020 om 01:35

Ontslag of beëindiging met wederzijds goedvinden? Denk dat ook jij Sooike niet exact weet op welke wijze die uit elkaar gaan. Van ontslag is slechts zelden sprake. Bovendien is het bijzonder ongewoon dat werkgevers na einde contract de oud-werknemer door het slijk gaan halen. Neem aan dat jij dat ook niet wil als je er door je broodheer uitgewipt wordt.

sooike 9 januari 2020 om 09:30

@Tinus
Wouters trok teveel macht naar zich toe binnen deze ploeg. Nys zag zijn positie in gevaar komen en heeft Wouters weggestuurd. Ontslag dus !

sooike 9 januari 2020 om 09:33

@Tinus
Sven Nys op Sporza: “Het is nooit leuk om iemand te ontslaan”!

Panache 9 januari 2020 om 12:52

“In juni is er een transferperiode. Dat is vaker gebeurd bij rensters en renners dat zij dan overstappen naar een andere ploeg. Het is duidelijk geweest dat ik weg wilde. Ik kijk nu nog niet zo ver vooruit, want ik wil zien wat in het akkoord staat.”

Ongelofelijk. Een conflict en vervolgens een akkoord afsluiten zonder te weten wat er in staat…

user26964 10 januari 2020 om 11:25

Neem van mij aan dat Wiebes in 2019 nooit voor een shirt en een roze helm heeft gefietst zoals Snelle Pelle beweert. Waar hij die wetenschap vandaan heeft weet ik niet.
Of is hij zo’n insider, dat hij alle contracten van de Parkhotel rensters onder ogen heeft gehad. Dan moet hij beter weten. Maar SnellePelle mag graag een beetje provoceren met boude uitspraken die kant nog wal raken. Als je daar lol aan beleeft ga dan vooral door op de ingeslagen weg, maar dan neemt niemand je nog serieus, als men dat al deed.

Headlines

Materiaalzone

Populair