Lefevere pleit voor voetbaltransfersysteem na soap rond Uijtdebroeks: “Dit mag geen gewoonte worden”
foto: Cor Vos
dinsdag 12 december 2023 om 08:19

Lefevere pleit voor voetbaltransfersysteem na soap rond Uijtdebroeks: “Dit mag geen gewoonte worden”

De transfersoap rond Cian Uijtdebroeks houdt de gemoederen flink bezig. Ook Patrick Lefevere liet al van zich horen: hij koos de kant van BORA-hansgrohe, maar gaf teammanager Ralph Denk wel een veeg uit de pan. Nu roept de West-Vlaming op tot verandering: het wielrennen moet een transfersysteem krijgen dat lijkt op dat van het voetbal.

De transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma beheerst sinds zaterdag het wielernieuws. De Nederlandse formatie presenteerde de Belgische klimmer als nieuwste aanwinst, maar BORA-hansgrohe liet daarop weten dat Uijtdebroeks nog tot 31 december 2024 onder contract ligt bij de Duitse ploeg. Het afgelopen jaar waren er meer renners die hun contract vroegtijdig lieten ontbinden om naar een ander team te gaan, zoals Primoz Roglic, Caleb Ewan en Arnaud Démare. Vaak kwamen de twee ploegen er onderling uit, maar het kan ook lelijker uitpakken.

Volgens Lefevere ligt het vooral aan de managers van renners dat contracten steeds vaker niet volledig uitgediend worden. “Heel vaak zijn het de managers die elkaar de das proberen om doen en renners bij andere teams gaan aanprijzen en dan op hen gaan inpraten tot ze toehappen. Er zitten een paar specialisten bij. Al blijf ik erbij dat Ralph Denk ook niet altijd even correct is. Waar ik dan weer wel van opkijk, is dat alles met Roglic wel keurig is afgehandeld en nu met Uijtdebroeks niet, maar ik ken natuurlijk de details niet en dus ga ik me ook niet aan uitspraken wagen over het waarom.”

Voetbaltransfersysteem
Lefevere ziet wel kansen in een transfersysteem zoals dat geldt in het voetbal, waar een tussentijdse overstap de normaalste zaak van de wereld is. De huidige situatie in het wielrennen is op de langere termijn ‘niet houdbaar’, stelt hij. “Dit mag niet tot een gewoonte uitgroeien, want dan hebben we een probleem. Dan wordt het onmogelijk om sponsors een project van vijf jaar te presenteren. Als renners er vroegtijdig uit stappen, zetten ze je in je blootje.”

“Een transfersysteem zoals in het voetbal zou ons de mogelijkheid bieden om een oorlogskasje aan te leggen. Iedereen gelijk voor de wet. Wij speuren jonge mannen op en laten hen niet gek maken. Dan denk ik dat wij daar wel iets mee zouden kunnen verdienen als een andere ploeg hen wil weghalen. Dat alle goede renners dan bij de teams met de grootste budgetten belanden? Dat is nu ook al het geval.”

RIDE Magazine
34 Reacties
12-12-2023 08:54
Een vorm van transfersysteem is compleet logisch, nu is er in essentie niks geregeld
    12-12-2023 10:40
    Net als bij het voetballen gaat de sport hierdoor niet beter worden, behalve dan voor zaakwaarnemers en managers.
12-12-2023 08:50
Ik ben het voor een keer met Patlev eens. Om meer gevalletjes Cian te voorkomen, moet er wel wat gebeuren. De AIGCP, best zonder Plugge, lijkt mij de juiste partij om te initieren.
    12-12-2023 08:57
    Eens ad. het is vooral formaliseren van wat er al gebeurt. Al denk ik dat het binden van sponsoren moeilijker wordt. En voor kleinere ploegen wordt het opleiden van renners dan een verdienmodel. Of het ethisch allemaal prettig is, is wat mij betreft de vraag maar het lijkt me onhoudbaar deze ontwikkeling tegen te houden.
    12-12-2023 09:02
    @ADZ Lefevere heeft toch gewoon meegedaan met dit spel toen hij Van Wilder weghaalde bij DSM. Er zit qua gedrag geen verschil tussen Van Wilder en Uijtebroeks. Beide renners wouden kostte wat het kost vertrekken bij de ploeg. Alleen DSM ging akkoord met een redelijke vergoeding en Bora zo te lezen niet
    12-12-2023 09:29
    ja geweldig, alle zaakwaarnemers die elk jaar aansturen op een transfer en jonge renners gek maken zodat ze weer wat extra verdienen. Echt een supersysteem........
    12-12-2023 09:37
    Precies wat Bierbrouwer zegt.

    Ik zie dan nog veel liever standaard een concurrentiebeding in de contracten: je mag een jaar lang niet voor een andere WT ploeg rijden, tenzij hier overeenstemming komt tussen de ploegen.
    12-12-2023 10:28
    De ideale oplossing lijkt niet te bestaan.
    Een systeem waarbij zowel:
    - de renner niet gevangen zit wanneer er een dispuut is of hij slecht behandeld wordt (slecht materiaal, gepest, niet opgesteld worden...)
    - de ploeg niet voor een voldongen feit staat als een renner zijn contract wil beëindigen

    Het voetbalsysteem is te sadistisch, het wielersysteem te naïef.
12-12-2023 09:15
Voor alle meninkjes weer geplaatst worden, let op de podcast van Tijs Zonneveld. Hij geeft aan dat Cian gepest is bij Bora, met een behoorlijke kans op valide bewijslast. Dit plaatst het hele verhaal in een ander licht.
    12-12-2023 09:39
    Gaat dit over de aanval van Vlasov?
12-12-2023 16:41
Haha die is bang dat ze remco voor een miljoen komen ophalen
12-12-2023 09:00
Dan kan Patlev iedereen lekker verkopen als hij erover 5 jaar mee uit schijt
    12-12-2023 10:31
    Uit schijt? Stopt zal je bedoelen
12-12-2023 17:24
Waren Plugge en Bakala niet bezig met een plan voor de hervorming van het wielrennen?

Ik heb daar nog niets concreets van gezien, buiten azen op renners van andere teams.
12-12-2023 12:31
Laten we vooral NIET beginnen aan een transfersysteem zoals in het voetbal! Los van het feit dat een wielerploeg een heel andere organisatie is dan een voetbalploeg gaat hier niemand beter van worden. Niemand behalve de op geldbeluste managers dan.

Wielerploegen draaien vrijwel volledig op sponsorgelden, de meeste ploegen kunnen transfersommen niet eens betalen. Dus dan ga je een situatie krijgen dat de INEOSsen en de petrodollar ploegen alles opkopen en er niets voor de kleinere ploegen overblijft. Probeer dan ook maar eens sponsoren te vinden die willen instappen. Meerjarenplannen kun je als ploeg ook vergeten: zodra een renner zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt is hij weg. Leuk als je daar dan geld voor krijgt maar je sportieve ambities zijn om zeep. En dat is toch waar het om zou moeten draaien?

Nee, laten we het niet doen maar ik stel voor dat we iets anders proberen: gewoon je contract respecteren! Als je voor langere tijd tekent krijg je waarschijnlijk een hoger salaris, dat is een keuze. Gevolg van die keuze is dan wel dat je een X aantal seizoenen bij die ploeg gaat rijden, ook als je opeens elders meer kan verdienen. En wil je meer vrijheid? Dan teken je toch gewoon voor 1 seizoen? Probleem opgelost!
    12-12-2023 16:30
    Volledig eens. Ik denk dat met het voetbal transfer systeem Ineos Evenepoel deze winter had overgenomen. Financieel misschien leuk voor Lefevre, maar je zit met een onthoofde ploeg en met sponsors die zijn ingestapt met het idee Evenepoel als uithangbord te krijgen. Daarnaast heb je er nog mee te maken dat als je in het voetbal je de linksback verkoopt je redelijk eenvoudig een nieuwe linksback haalt. In het wielrennen zijn ploegen vaak gebouwd om een topper in een bepaald soort wedstrijden. De toppers per type wedstrijd zijn dermate zeldzaam dat je niet altijd hetzelde type renner terug kunt halen. Straks zit je met een kasseien kopman met allemaal klimknechten of andersom.
12-12-2023 09:40
Zolang Plugge directeur is van de vakbond van de AIGCP is gaan we geen verandering zien. Dan is een Amerikaans systeem reëler, waarbij je een contract wel moet uitdienen, ook bij een overstap blijf je spelen volgens je oude contract.
    12-12-2023 14:20
    Ik waag te betwijfelen of geforceerd doorgaan onder je oude contract bij een transfer naar een nieuwe werkgever zonder dat de werknemer daar enige gezag overheeft, zoals Amerikaanse sportcompetities hun ''trades'' uitvoeren, wel standhoudt bij welke arbeidsrechter dan ook in de relevante Europese landen waar dit allemaal op gebouwd is.
    13-12-2023 01:20
    En naast wat Viktro zegt, lijkt me zo'n regeling vragen om fraude/misbruik; tuurlijk krijg je dat jaar officieel nog je oude salaris maar het jaar daarna dubbel, al dan niet mondeling toegezegd.
12-12-2023 09:48
Afkoopsommen kan je beter afstemmen op wat de overnemende partij biedt qua jaarsalaris dan wat de renner bij zijn huidige verdient. Lijkt me. Dat is namelijk een goede afspiegeling.

Wat dat pestverhaal betreft: dat zal, indien waar, nog eens over 88 artikelen uitgesmeerd gaan worden.
Zéér belemmerend en vervelend voor hem en Jumbo. Stel je eens voor wat voor type vervelende vragen
hij hierover krijgen gaat en wat er in het peloton gebeuren gaat. Hij wordt dan de spil in een ethisch vraagstuk
waar de godganse X-tyfuszooi zich bovenop stort.
    12-12-2023 10:18
    Dat is niet mogelijk, omdat Bora niet hoeft te weten welk salaris Uijtebroeks krijgt bij zijn nieuwe ploeg. Bovendien is het ook niet mogelijk omdat formeel eerst de afkoopsom geregeld dient te zijn voordat een nieuw contract getekend kan worden.
12-12-2023 09:13
Het transfersyseem heeft wat mij betreft het voetbal niet beter gemaakt. Maar vooral tot een wereld waarin een mensenhandel is ontstaan met op geld beluste zaakwaarnemers en spelers die als doel hebben om een transfer te maken ipv te voetballen voor hun club.

Mocht het bij Cian om de poen gaan, dan is hij wat mij betreft lelijk door de mand gevallen. Hij tekent als belofte een heel mooi contract, met risico's voor zowel hemzelf als de ploeg. Hij heeft de kansen gekregen van de ploeg en ze genomen. Maar als hij gevallen was of niet het talent bleek wat hij is, dan had Bora hem gewoon moeten blijven betalen en daarmee zijn broek gescheurd. Als "geld" en een beetje Vlasov echt het verhaal is, dan is Cian wat mij betreft een triest figuur.

Ik geloof niet in het voetbalmodel, maar gewoon in het uitdienen van een contract. Afspraak is afspraak. En wat mij betreft zou er gewoon een concurrentiebeding in de contracten moeten komen; bij enkelzijdig voortijdig beeindigen van het contract zou je een jaar lang niet voor een andere WT ploeg mogen rijden. Dan kun je als fietsende prof wel gewoon je werk blijven doen (bij een team uit de pro-tour of als mountainbiker), maar neem je het risico weg voor de ploegen dat iemand op deze manier wordt weggekocht.

Want daar lijkt het toch aan alle kanten op.
    12-12-2023 09:39
    'Als "geld" en een beetje Vlasov echt het verhaal is, dan is Cian wat mij betreft een triest figuur.'

    Klassiekertje dit, heel verhaal ophangen aan een compleet eigen interpretatie van de realiteit.
    12-12-2023 09:48
    Je verhaal is juist, maar niet compleet.
    Als Uijtdebroek's talent er op wat voor manier niet uitkomt, dan kan Bora ook gewoon onder het contract uit als ze hem zijn resterende salaris uitbetalen. Stel hij ligt nog 12 maanden vast, dan kan Bora hem 12 maandsalarissen meegeven en dan scheiden de wegen. Ik vind dat een werknemer (Uijtdebroeks) dan ook van deze mogelijkheid gebruik mag maken, wat hij nu dus lijkt te doen.

    Een concurrentiebeding houdt natuurlijk nooit stand bij zo een specifiek beroep.
    12-12-2023 09:53
    @Mooie sjors,
    Er staat "ALS... DAN"

    Begrijpend lezen is een kunst, op de man spelen helaas niet.

    ALS de realiteit anders blijkt te zijn (en bijvoorbeeld het pestverhaal van Zonneveld blijkt te kloppen) DAN ben ik ook de eerste die mijn mening bij stelt.
    12-12-2023 09:57
    Je bent hier gewoon weer iemand aan het afbranden puur op basis van een eigen hypothese. Als je het niet weet, typ dan weer geen heel stuk waarin iemand een triest figuur wordt genoemd die lelijk door de mand valt.

    Vreemd wonen daar, in het hoofd van een fantast.
    12-12-2023 10:20
    Als Vingegaard de afgelopen jaren doping gebruikt heeft dan is het een triest figuur! Dan valt hij voor mij echt wel door de mand en is het een grote leugenaar die heel de boel belazerd heeft. Het zou ook een heel grote klap zijn voor de wielersport en het voortbestaan van Visma in het gedrang brengen. Ook voor Lefevere zou het veel moeilijker worden om sponsoren te vinden en de toekomst van een aantal ploegen zouden in het gedrang komen.

    /WVH
    12-12-2023 11:23
    @Wouter
    Je kunt wel spreken over Als Dan nu maar dat je de reden voor het vertrek van Cian niet eens noemt in je eerste reactie is tamelijk ontluisterend. Temeer daar je oplossing: "En wat mij betreft zou er gewoon een concurrentiebeding in de contracten moeten komen; bij enkelzijdig voortijdig beeindigen van het contract zou je een jaar lang niet voor een andere WT ploeg mogen rijden." bewijst dat je het een renner onmogelijk zou maken om weg te komen uit zo een giftige omgeving. Nogal bijzonder zullen we maar zeggen.
    12-12-2023 11:26
    Een vriendelijk verzoek aan een deel van de community: is het misschien mogelijk om géén Paflov reactie te vertonen bij berichten van Wouter Van hout waar je het mee oneens bent? Standaard minnen en standaard op de man spelen kan best om een keer een signaal af te geven, maar maak er aub geen gewoonte van op de lange termijn. Zaken als 'hoofd van een fantast' en soms erger lijken mij niet in verhouding te staan tot iemands persoonlijke mening over de omgang van een renner met zijn contract voor bepaalde tijd.
    12-12-2023 11:36
    Dus iemand een fantast noemen als die aan het fantaseren slaat is erger dan iemand een ‘triest figuur’ noemen. Zo, hebben we weer wat bijgeleerd.
    12-12-2023 11:36
    @Panache

    Hoe kan je het op de man spelen aankaarten zonder naar de man te wijzen die dat steeds doet? Want renners of ploegleiders ongefundeerd en systematisch afbranden met wilde theorieën, dat mag schijnbaar allemaal, maar de persoon daarop aanspreken wanneer die daarmee voor de 18e keer komt aanzetten, dat mag niet want dan speel je de man?

    Dat verhaal van "Cian wilde gewoon weg, wilde onder zijn contract uit en mag een jaar langs de kant", dat heb ik de voorbije dagen 10 keer zien voorbij komen. Die indoctrinatie-tactiek om hypotheses genoeg te herhalen tot ze hun eigen realiteit worden (in je eigen bubbeltje), die wordt wat vervelend.
    12-12-2023 11:39
    @Panache
    Beetje vreemd om over een Pavlov reactie te beginnen. Wouter heeft zelf veel met Pavlov gemeen, iedere keer weer blijkt een Belgische renner die niet bij Mathieu in de ploeg zit een arrogante klootzak te zijn. En komen er een hele rits aannames voorbij die best een weerwoord verdienen. In dit geval was Cian door hem al beoordeeld en veroordeeld zonder rekening te houden met andere mogelijkheden.

    Dus is Wouter vrij om zijn mening te geven in welke gedaante dan ook maar geldt dit ook voor de mensen met een andere mening en heeft dit niks met onheuse aanvallen te maken.
    12-12-2023 11:39
    @Thurau,
    ik ben geen arbeidsrechter, maar ik neem aan dat die zal oordelen dat een concurrentiebeding geen stand gaat houden als er zwaarwegende redenen zijn voor iemand om te vertrekken (lees: pesten).

    Als je bewust vertrekt naar een andere ploeg waar je meer kunt verdienen (en dus wordt weggekocht vanwege een bepaalde kennis of vaardigheid die uiteindelijk een nadeel kunnen worden van de oude werkgever) dan lijkt me een concurrentiebeding een prima oplossing. En dat kun je dan afkopen (of af laten kopen) bij je transfer, als je daar overeenstemming over bereikt met je oude ploeg.

    Hoe dan ook lijkt het voetbalmodel me geen wenselijke ontwikkeling in het wielrennen (en dan denk ik meteen aan Tadic).
    12-12-2023 19:51
    Maar dan wel mensenhandel waar er niet wordt geleden door de spelers. Een soort van positieve discriminatie dus. Tadic zag dat het niet goed zat en pakte biezen. Een perfect moment om afscheid te nemen. Net als Roglic.

    En verder lijkt Cian me een toffe gast.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine