Le Bon klopt Van Baarle, Kelderman nieuwe leider Eneco Tour

vrijdag 14 augustus 2015 om 16:38
Le Bon klopt Van Baarle, Kelderman nieuwe leider Eneco Tour

Foto: Sirotti

Johan Le Bon heeft een zwaarbevochten ritzege geboekt in de Eneco Tour. De Fransman klopte medevluchter Dylan van Baarle in een rit die met name in de finale werd geteisterd door zware regenval, wat zorgde voor een uiteen gevallen peloton. Wilco Kelderman eindigde op korte afstand als vijfde en is de nieuwe leider in het klassement. Hij heeft één tel voor op Van Baarle.

Dylan van Baarle (Cannondale-Garmin) en Johan Le Bon (FDJ) waren er samen opuit gegaan, waarbij opviel dat Le Bon nu dus wel de zegen van ploegbaas Marc Madiot had gekregen om het ruime sop te kiezen. Op een handvol minuten achter het duo sleurden LottoNL-Jumbo en Etixx-Quick-Step aan kop van het peloton om het verschil niet al te veel te laten oplopen.

Vluchters Johan Le Bon en Dylan van Baarle - Foto: Sirotti

Vluchters Johan Le Bon en Dylan van Baarle – Foto: Sirotti

Op zo’n 35 kilometer van de finish openden de hemelsluizen zich en begon de uitzending van de koers flink te lijden onder een hevige onweersbui. De regen maakte de wegen gelijk ook behoorlijk wat verraderlijker, iets wat Van Baarle merkte toen hij even uit de bocht vloog, maar wel overeind kon blijven. Niet veel later overkwam datzelfde lot enkele leden van het peloton en was er even lichte paniek toen wat renners hun kans schoon zagen om aan te vallen.

Tot een echte aanval kwam het niet, maar in het hondenweer scheurde het peloton wel uit elkaar. Bij het ingaan van de laatste lokale ronde kwamen de gelosten al als verzopen katten voorbij rijden in de slagregens, terwijl André Greipel zich niet te beroerd toonde voor wat serieus kopwerk in het eerste peloton. Ondertussen hielden Van Baarle en Le Bon knap stand, ongetwijfeld geholpen door de weersomstandigheden. Een korte aanval van Lars Boom werd al snel geneutraliseerd door BMC, waarna het maar niet op gang wilde komen in de favorietengroep.

De uitstekende vorm van André Greipel toonde zich nogmaals, toen de spierbonk op acht kilometer van de streep nog maar eens even doortrok op een klim, waarna Tim Wellens zijn wiel pakte en de sprinter door bleef stampen. Drie man sloten aan bij de ploegmaats van Lotto-Soudal, waaronder Wilco Kelderman. Onder aanvoering van de man van LottoNL-Jumbo werd het verschil met de koplopers verkleind op de heuvels, maar nog altijd zonder al te veel overtuiging.

De cohesie bij het leidende duo kon overboord op twee kilometer van de finish, toen Le Bon aanviel en een gaatje sloeg ten opzichte van Van Baarle. De Fransman bleef stampen en Van Baarle kon het gat nét niet dichtrijden. De ritzege ging zodoende naar een van vreugde schreeuwende Le Bon, met Van Baarle in zijn wiel. Kelderman kwam in het groepje daarachter als vijfde over de meet en neemt het leiderstricot over van ploegmaat Jos van Emden.

flag-nl Eneco Tour 2015 (2.WT)
Uitslag vijfde etappe, Riemst – Sittard-Geleen (179,6 km)
1. flag-fr Johan Le Bon (FDJ) 4u13m50s
2. flag-nl Dylan van Baarle (Cannondale-Garmin) z.t.
3. flag-dk Magnus Cort Nielsen (Orica-GreenEDGE) op 9s
4. flag-be Tim Wellens (Lotto-Soudal) z.t.
5. flag-nl Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) z.t.
6. flag-de André Greipel (Lotto-Soudal) op 11s
7. flag-at Georg Preidler (Giant-Alpecin) op 15s
8. flag-be Tiesj Benoot (Lotto-Soudal) op 27s
9. flag-be Philippe Gilbert (BMC) z.t.
10. flag-nl Lars Boom (Astana) z.t.
Volledige uitslag

Wilco Kelderman - Foto: Sirotti

Wilco Kelderman – Foto: Sirotti

Klassement na vijfde etappe
1. flag-nl Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) 16u44m13s
2. flag-nl Dylan van Baarle (Cannondale-Garmin) op 1s
3. flag-fr Johan Le Bon (FDJ) op 8s
4. flag-nl Jos van Emden (LottoNL-Jumbo) op 13s
5. flag-be Tim Wellens (Lotto-Soudal) op 19s
6. flag-nl Lars Boom (Astana) op 20s
7. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) op 26s
8. flag-it Manuel Quinziato (BMC) op 29s
9. flag-be Philippe Gilbert (BMC) z.t.
10. flag-au Michael Rogers (Tinkoff-Saxo) op 34s
Volledig klassement

Dit artikel delen:

86 Reacties

NairoQ 14 augustus 2015 om 16:38

Nu maar hopen dat hij niet naar huis gestuurd wordt :s

Mooie zege, spannend tot het slot.

Wielermuis 14 augustus 2015 om 16:39

Goed en slim gekoerst door wilco! Ook mooie mini coupe van lotto soudal

Nick Nuyens 14 augustus 2015 om 16:39

Nederland doet het goed!

Elrick 14 augustus 2015 om 16:39

Vier Nederlands in de top 6 ;)

LinusGerdemann 14 augustus 2015 om 16:40

Schitterende etappe! Een van de mooiste koersen van dit jaar. Met Greipel vol in de aanval, Kelderman die goed meeschuift. Echt gemieten.!

Michael_ 14 augustus 2015 om 16:41

Prachtig werk van Greipel! Ook goed oor iedereen die Wellens zijn seizoen al als mislukt omschreef!

Cavendish 14 augustus 2015 om 16:41

Prachtige emotie bij Le Bon, deze zege is hem gegund. Pech voor Van Baarle, jammer dat hij net geen leider kan worden. Kelderman staat er wel goed voor trouwens t.o.v. Gilbert en Van Avermaet. Wellens wel weer een gevaarlijke klant.

Prima Facie 14 augustus 2015 om 16:41

Het verbaast me dat zowel Van Avermaet als Gilbert niet meekonden. Misschien te veel gegeven bij de gouden KM? BMC grote verliezer van de dag.

Thoin 14 augustus 2015 om 16:42

Wat een held is Greipel, ik zie het veel andere kopmannen niet doen, zich zo leegrijden voor anderen! Een klasse apart de Gorilla!
Als Kelderman direct was beginnen meerijden had de voorsprong nog groter geweest, maar leek te twijfelen en te wachten op Van Emden.. Raar

Nick Nuyens 14 augustus 2015 om 16:43

Greipel rijdt echt wel een topseizoen. Schitterende RvV, 4 ritten in de Tour en nu dit…

Prima Facie 14 augustus 2015 om 16:43

En wat gaat Tiesj Bennoot ontzettend veel winnen in de toekomst. Hoe makkelijk legt hij Gilbert erop in die sprint. En Greipel, wat een held. Vandaag was ik even fan van de Belgische Lotto.

xistnc 14 augustus 2015 om 16:43
Quote:
Michael_ – 14 augustus 2015 om 16:41
Ook goed oor iedereen die Wellens zijn seizoen al als mislukt omschreef!

Je bedoelt volgens mij gewoon ‘goed van Wellens’?

Disarray96 14 augustus 2015 om 16:43

@Thoin Ik denk dat dat Kelderman en niet helemaal vertrouwde in het vooruit blijven en wel graag de overwinning had gehad, dus daarom niet helemaal meehielp.

Elrick 14 augustus 2015 om 16:43

@Thoin
Hij twijfelde niet, hij liet Greipel het kopwerk doen. Bovendien moest hij eerst herstellen van de inspanning die hij moest doen om uberhaupt bij het groepje te komen. Daarna deed hij wel goed mee.

horsm 14 augustus 2015 om 16:44

Aaargghh…. Jammer. Had ’t Van Baarle gegund. Ben benieuwd hoe hij herstelt.

En kan TLJ Wilco geen opslag aanbieden om ‘m toch te laten starten in de Vuelta? Hij ziet er sterker uit dan ik ‘m ’t hele seizoen gezien heb….

Luca Quasi 14 augustus 2015 om 16:45

Was dit de “Koninginne-etappe” of zijn de komende etappes nog zwaarder?

xistnc 14 augustus 2015 om 16:45

@Luca Quasi
Wat heb je daar zelf al over kunnen vinden? Bijvoorbeeld in de voorbeschouwing?

Prima Facie 14 augustus 2015 om 16:46

Een rit door de heuvels van Limburg waarbij Greipel de sterkste was bergop is goed te vergelijken met drie weken buffelen in de Vuelta…

Laat Kelderman alsjeblieft niet de Vuelta rijden.

horsm 14 augustus 2015 om 16:46

Wilco dus 26 seconden op het BMC trio. Dat wordt weer spannend.

TeamNL 14 augustus 2015 om 16:46

Mooie koers gezien! Mooie overwinning voor Le Bon maar had liever natuurlijk van Baarle als winnaar gezien.

Had Kelderman niet gelijk mee moeten werken in die groep? Ze hadden meer tijd kunnen pakken op Gilbert en van Avermaet maar hij bleef toch lang in het laatste wiel.

Hoogerland binnen op 8 minuten. Zo iemand had je vandaag juist wel verwacht bij Roompot.

Greipel echt heel erg sterk. In het voorjaar was hij in de klassiekers ook al zo aanwezig.

OudeKwaremont 14 augustus 2015 om 16:47

Geniale etappe, ouderwets genoten. Goed gekoerst van Kelderman en Wellens. Petje af ook voor Greipel. Morgen weer een pittige etappe met klimmetjes en dan zondag de Muur van Geraardsbergen. Leuk rondje geworden zo zeg!

Mitch 14 augustus 2015 om 16:47

Prachtige etappe. Slim gekoerst door Kelderman.

forza_39 14 augustus 2015 om 16:47

@LucaQuasi Morgen en zondag nog wat selectiever. Zondag naar de Muur!

Leuke koers de Eneco Tour!

denistel 14 augustus 2015 om 16:47

worden nog 2 mooie dagen waarin we BMC zeker ook zullen zien Cort Nielsen ook sterk moet ik zeggen.

Sagan=hulk 14 augustus 2015 om 16:47

In theorie zijn de komende etappes nog zwaarder, maar door het weer was het vandaag misschien wel de koninginnerit.
Knap gereden van beide lotto’s, minder goed waren BMC en etixx. Van Baarle technisch niet sterk genoeg om te winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair