Laurens ten Dam: “Overschakelen op plan-B”

Laurens ten Dam: “Overschakelen op plan-B”

foto: Sirotti

zondag 5 juli 2015 om 20:29

De klassementsambities van Laurens ten Dam kunnen voorlopig de ijskast in deze Tour de France. Datzelfde geldt voor zijn ploeggenoten Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk, want het trio van LottoNL-Jumbo verloor in de waaierrit naar Neeltje Jans meer dan vijf minuten. Ten Dam zelf kwam nog in aanraking met een toeschouwer. “Ik reed vol tegen iemands camera aan en dat deed best wel even pijn”, zegt hij na afloop van de etappe tegen de NOS.

Vooral Kelderman was onfortuinlijk vandaag. Het 24-jarige talent kuste tot twee keer toe het asfalt. “Ik zag Wilco op een gegeven moment over de kop gaan. Ik kon het zelf net ontwijken, maar Tom Leezer vloog achterop mij. We moesten wachten om van materiaal te wisselen, dat was zuur. Vijf kilometer later begon het peloton te knallen en was er niets meer aan te doen”, baalt Ten Dam. “Nu moeten we overschakelen naar plan-B, wat jullie al weken roepen: aanvallen in de bergen.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

ti-raleigh 5 juli 2015 om 20:33

En wie gaat het dan afmaken ?

Gesink4President 5 juli 2015 om 20:34

Na het geluk van gisteren was er vandaag vooral pech. Wel knap dat de ploeg zich goed kan herpakken en alles gaat gooien op de aanval. Ik kijk er al naar uit!

@ti-raleigh Ten Dam en Kruijswijk missen een beetje de snelheid maar Kelderman heeft wel de punch om het af te maken

Wielermuis 5 juli 2015 om 20:43

Kelderman heeft inderdaad een lekker sprintje in de benen, heeft daarmee al behoorlijk wat top 3/5 plekken mee behaald in oa de giro en vuelta.

Elrick 5 juli 2015 om 20:52

Renners als Ten Dam en Kruijswijk hoeven geen goeie sprint te hebben als ze bergop gewoon de rest er af rijden.

DeGroteMolen 5 juli 2015 om 21:00

Erg jammer, maar wel te verwachten; de Rabo ‘ net niet’ mentaliteit breekt ook LJ op. Hopelijk gaan de heren vol voor een etappe, duimen maar.

robotour 5 juli 2015 om 21:01

Van Ten Dam met zijn ervaring mag je toch ook wel wat meer verwachten, maar blijkbaar is het een flierefluiter en tactisch niet goed om te weten waar je moet zitten tijdens zo’n door Nederland. Ik vind het veel te gemakkelijk om “pech” als oorzaak aan te wijzen.
Plan-B? en daarna Plan-C….en dan nog Plan-D maar dan zijn we al in Parijs…

stephano 5 juli 2015 om 21:08

“gewoon de rest eraf rijden” Daar heb je explosiviteit voor nodig. Anders wordt dat errug moeilijk.
de netnietmentaliteit gaat op voor de meeste renners. Er is er namelijk altijd maar 1 die wint en de rest wint net niet. Zo simpel is het.

achtpuntzes 5 juli 2015 om 21:12

@ robotour:
zo lang ze maar niet naar plan E(po) grijpen. ;)
@ Stephano:
goeie post (je laatste zin) :)

horsm 5 juli 2015 om 21:16

@robotour, je positioneren in een peloton en je daar doorheen manoeuvreren is ook een kunst. tendam verstaat die niet. maar om dat nou 'flierenfluiten' te noemen, is wel erg kortzichtig.

net als het woord 'mentaliteit' … dat wordt eigenlijk alleen gebruikt door mensen die maar heel weinig van wielrennen weten…

andor 5 juli 2015 om 21:24

ja he robotour vallen slecht gedaan.lekker he dat tourtrollen .

andor 5 juli 2015 om 21:32

ik vind dat je als ploeg moet afspreken dat je op cruciale momenten niet meer mag vallen.

betonmolen 5 juli 2015 om 21:48

Vooraf is gezegd. Kelderman en gesink de beschermde renners. Kruiswijk voor zijn eigen en ten dam zien waar die op uitkomt om na de eerste week te zien wie er het best voor staat. Rit van vandaag maakt het alleen maar sneller duidelijk op welke bal gespeelt moet worden. Met 1.59 achterstand is de top 10 nog gewoon in zicht

robotour 5 juli 2015 om 22:08

@achtpuntzes…..zelfs plan E(po) gaat TLJ niet meer helpen, al hoeven ze zich over cortisolwaarde en de MPCC geen zorgen meer te maken.
@andor – niks met tourtrollen te maken, maar alles met scherpte, koersinzicht, ambities, winnersmentaliteit etc. Van een Nederlandse ploeg mag je toch verwachten dat ze zich niet zo te kijk laten zetten op eigen bodem. Pech zal best, maar ze veroorzaken het meestal zelf of zitten altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Met de kop in de wind 5 juli 2015 om 22:42

Robotour

Hahahaha…..
Wat een enorme onzin schrijf je op.

StonedCamel 5 juli 2015 om 22:47

@mdkidw:
Robotour beseft niet dat hij relatief veel meer nieuwsberichten leest over TLJ dan over de andere klassementsrenners die vandaag tijd verloren en blijkbaar ook scherpte, koersinzicht, ambities en winnaarsmentaliteit misten. Bijvoorbeeld Degenkolb, Kristoff, Valverde, Quintana, Pinot, Nibali, Mollema, Bardet en Rolland. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Koersen in de wind is nou eenmaal een tactisch spel waar je weleens pech kunt hebben, dat had TLJ vandaag in overvloed, even daargelaten of Kelderman zat te slapen of niet.

Overigens balen van Gesink, die maakt op mij wel een scherpe, frisse en goede indruk. Ben erg benieuwd waar hij na morgen staat.

robotour 5 juli 2015 om 22:48

@ Met de kop in de wind

Oh ja, leg uit dan…..;)

NairoQ 5 juli 2015 om 23:03

@robotour, waarom zou hij het uitleggen, op zij die dat doen ga je toch niet in…

Opvallend dat Ten Dam hier Gesink niet als plan B noemt, lijkt me toch niet meer dan normaal nu.

CyclesGoff 5 juli 2015 om 23:06

@robotour:je lijkt het-goedkope achteraf–gelijk aan je zij te hebben: Froome en Contador( en van Garderen ) zijn wel scherp, vallen niet en zitten erbij. Maar impliceert het dat zij vorig jaar niet scherp waren door te vallen op cruciale momenten? Get real.

sooike 5 juli 2015 om 23:32

De relatie Ten Dam-Gesink komt in de nabeschouwing na de eerste echte Tourdag weer zichtbaar en hoorbaar naar buiten. Zij gunnen elkaar niets en zullen ook nooit echt voor elkaar gaan koersen. Ten Dam in zijn eentje op een andere plek terwijl de rest van de ploeg zich bijna compleet voorbereidt door enkele etappes te testen. Een duidelijker bewijs voor de onderlinge verhoudingen kun je niet hebben.
En vandaag: niks pech, gewoon een blunder van de ploegleiding die op de kilometer nauwkeurig had kunnen weten waar de wind problemen zou gaan geven en had moeten zorgen dat de “kopmannen” voorin zaten. Op het moment suprème zat zowat de complete ploeg veel te ver naar achteren. Waarom wordt dat woord “pech” vandaag als excuus gebruikt? Het is het zoveelste brevet van onvermogen van de TLJ-ploegleiding en dat gaat veel verder dan “pech” !

xistnc 5 juli 2015 om 23:39

Het is toch vooral de relatie sooike-LottoNL die na de tweede Tourdag weer zichtbaar en hoorbaar naar buiten komt. Want na de eerste succesvolle dag hebben we sooike uiteraard niet gehoord.

Als je hun Amerikaanse avonturen hebt gevolgd, dan weet je dat de relatie tussen Gesink en Ten Dam prima is. Ik vermoed dat je wat zaken door elkaar haalt, bewust of onbewust. Maar hoe dan ook, je bent slecht geïnformeerd en je zit ernaast.

Of het een keuze van de ploegleiding was om alle knechten op Kelderman te laten wachten, dat weet ik niet. Ik vermoed dat het vooral de split second beslissing was van de renners zelf. En ik hoop dat ze dat vanavond in het hotel toch behoorlijk om hun oren hebben gekregen. En dat diezelfde knechten ook Kelderman even duidelijk hebben gemaakt, dat het wel de Tour de France is waarin hij zich slaapfietsend van A naar B begeeft.

In deze geldt mijn welgemeend ‘Wakker worden!’ zowel voor Kelderman en zijn knechten als voor onze sooike.

Laatste man 5 juli 2015 om 23:46

Hele verhaal is een leugen. Klopt geen hout van.

Ltd en Gesink hebben beide de keuze voor Amerika en hebben samen getraind. Ltd is iemand die achter mag zitten in de 1e week. Bij de eerste waaier zaten Kelderman en Gesink gewoon mee. Na de twee valpartijtjes van Wilco niet. Maar het was niet de ploegleiding die opdracht gaf te wachten. Meeste renners lagen er zelf bij en Tankink besloot zelf te wachten.

Mischien een edit op z’n plaats..

Spaakje 5 juli 2015 om 23:55

@Sooike, toen het losging op de km nauwkeurig waren van Emden, Leezer, Kelderman en ten Dam niet meer in het peloton aanwezig. Zij waren op dat moment aan het terugkeren van een valpartij, ze zagen de auto's al maar toen ging het vooraan los. Gesink, Tankink en Vanmarcke zaten gewoon in de voorste groep. Is dus onzin om te stellen dat de ploeg niet goed gepositioneerd zat. Tankink liet zich daarna uitzakken (zat te schelden volgens mij, dus waarschijnlijk verplicht) om Kelderman bij te staan. Kennelijk dachten ze dat Gesink en Vanmarcke zich wel zouden redden voorin, wat waarschijnlijk ook wel gebeurd was als Nibali en Bouhanni niet zo apart hadden gedaan.
Dit heeft iedereen gewoon kunnen zien die zijn tv vanmiddag op de koers hadden afgestemd. Maar kennelijk kijken sommigen liever films of anders met twee dichte ogen.

sooike 5 juli 2015 om 23:56

Op het moment dat de TLJ-ploeg enkele weken geleden Touretappes aan het verkennen was zat Laurens ten Dam in zijn uppie in Spanje op hoogtestage. Dat deed hij liever, liet hij zelfs aan de verbaasde journalisten weten. Een ploegleiding die dat goedkeurt werkt niet echt aan teambuilding. Dus ik weet niet waarom het woord “leugen”wordt gebruikt. Ik zelf bedien me trouwens van een wat nettere woordkeus.
Bij het avondeten van TLJ zat ik niet aan tafel. Ik neem aan dat het nagerecht uit zure druiven bestond?

sooike 5 juli 2015 om 23:59

@ Spaakje
Uit je verhaal concludeer ik dus dat de ploegleiding enkele kardinale foute beslissingen heeft gemaakt? Dat beweerde ik dus al.

walkowiak 6 juli 2015 om 00:00

Ze kunnen nog altijd een goed klassement rijden.zie de giro van kruiswijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair