Laurens ten Dam met CCC naar de Giro d’Italia

zaterdag 15 december 2018 om 13:48
Laurens ten Dam met CCC naar de Giro d’Italia

foto: Marcel Koch

Laurens ten Dam kan zich opmaken voor een nieuw optreden in de Giro d’Italia. Dat schrijft het Italiaanse SpazioCiclismo. Het zou het vierde optreden worden in La Corsa Rosa van de 38-jarige Nederlander, die deze winter Sunweb verruilt voor een nieuw avontuur bij CCC. Ook in 2009, 2017 en 2018 stond hij er aan het vertrek. Ditmaal moet hij kopman Amaro Antunes bijstaan.

De Giro wordt de eerste grote ronde voor het nieuwe CCC-team, dat deze winter BMC opvolgt in het peloton. Ritzeges zijn het doel voor La Corsa Rosa, waarin de ploeg voorts haar jonge talenten wil laten rijpen. De Portugees Amaro Antunes wordt de vooruitgeschoven pion in de ploeg; hij kan niet alleen op de steun rekenen van Ten Dam, maar ook op die van Simon Geschke.

“In mijn programma is de Giro d’Italia opgenomen”, zegt Antunes. “Er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen die de zaken veranderen, maar het streven van de ploeg is om me mee te nemen naar de Giro. Ik heb nog nooit een koers van drie weken gereden, maar door mijn ervaring in andere rittenkoersen weet ik dat ik goed kan herstellen – dat geeft vertrouwen.”

Bouwen aan een sterk blok
CCC wil ervaren krachten als Ten Dam en Geschke kansen geven en tegelijkertijd bouwen aan een sterk blok voor de bergen. “Komend jaar gaan we op jacht naar ritzeges”, zegt ploegleider Marco Pinotti. “Strijden voor het klassement is niet ons doel in 2019. Amaro Antunes is onze beste klimmer en we willen hem dan ook zo goed mogelijk ondersteunen.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Jean Dumas 15 december 2018 om 13:49

Hij wel.

ifor 15 december 2018 om 14:20

Van werken voor Dumoulin naar werken voor Antunes, ik snap het niet helemaal

KimJungPoels 15 december 2018 om 14:23

Zal ook weinig gewerkt hoeven te worden schat ik zo.

Ook opvallend dat de Marchi dan schijnbaar niet naar de Giro gaat.

ChefSpijker 15 december 2018 om 18:11

Waarom zou De Marchi niet gaan? Toch nog vijf stekkies over. Al zal Mareczko waarschijnlijk ook wel gaan met een paar knechten.

west 15 december 2018 om 14:37

Nice, we maken die ouwe Portugees die op Proconti niveau nog niks van naam heeft gepresteerd wel gelijk kopman voor de giro, behoorlijk zwaktebod.

Netraam 15 december 2018 om 14:43

Ik wil niet die persoon zijn, maar zou het kunnen dat Ten Dam en/of Geschke eigenlijk een beter klassement kunnen rijden? Al is het maar op ervaring. Of heeft Antunes tijdens tests iets laten zien waar iedereen van onder de indruk is?

Jelmer-038 15 december 2018 om 14:58

CCC zou toch zonder kopmannen (voor het klassement) de grote rondes ingaan… of heb ik het verkeerd? Het doel was volgens mij om in de grote rondes voor etappes te gaan.

tdcbolide 15 december 2018 om 15:33

Mij lijkt het verstandiger om geen vrouwenploeg en beloftenploeg te houden, maar met dat bespaard bedrag dit of volgend jaar een klassementskopman/ topspurter aantrekken; wel nefaster voor de wielersport in zijn geheel

Arema Pro Cycling Team 15 december 2018 om 16:54

Als Tom dus wel de Giro gaat rijden, kan hij in ieder geval op steun rekenen van zijn 2 ex-ploeggenoten

vluggejapie 15 december 2018 om 16:55

Ik mag toch hopen dat renners als Geschke, Ten Dam en trouwens ook Demarchi, Pauwels en Denifl gewoon lekker de vrijbuiter mogen uithangen in plaats van zich weg te cijferen voor een kansloze Portugees.

Fast Freddy 15 december 2018 om 17:00

Is die Antunes er één van W52?

rahimns 15 december 2018 om 17:05

Hij heeft daar 1 seizoen gereden

ebl 15 december 2018 om 18:56

Het niveau van de Portugese koersen zo minimaliseren zegt wel veel over de daadwerkelijke kennis hier.
Inderdaad mede door de preparatie, wordt daar verschroeiend hard gereden, als die gozer daar mee deed om de knikkers zonder met vuur te spelen is dat terdege een serieus rennertje. Hij geeft zelf al aan dat de 3e week nieuw zal zijn, maar zo’n 3e week heb je of heb je niet in je.

finton 15 december 2018 om 20:33

Die Antunes is natuurlijk wel een getalenteerde klimmer, maar om die nou als kopman uit te spelen in een WT-ploeg dan geeft dat toch wel iets aan over het niveau van de rest.

Mwielerfan 16 december 2018 om 09:08

Dat hij een klassement rijdt is natuurlijk prima. Maar hoe bizar is die ploegleider dat hij andere in dienst wil laten rijden die zelf een etappe kunnen winnen?

Bikeage 16 december 2018 om 13:00

Want Geschke en Ten Dam zijn echte veelwinnaars?

Merlinappa 16 december 2018 om 09:47

Het is niet dat Ten Dam en Geschke per definitie gaan knechten voor Antunes. Ze willen nu vooral focussen op ritzeges en een sterk blok in de bergen, en mocht Antunes nou toch een goed klassement rijden dan kunnen ze inderdaad knechten. In principe starten ze met een vrije rol.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair