Laurens De Plus vorig jaar hard ten val in Lombardije: “Val zal door mijn hoofd flitsen”

vrijdag 12 oktober 2018 om 12:42

foto: Sirotti

Laurens De Plus zal tijdens de Ronde van Lombardije terugdenken aan zijn zware valpartij van vorig jaar. Een jaar geleden miste hij een bocht en viel hij metersdiep in een ravijn. “Ik geef toe dat die val door mijn hoofd zal flitsen”, zegt De Plus tegen Sporza.


De renner van Quick-Step Floors staat dit jaar weer aan de start van de laatste klassieker van het wielerseizoen. “Het zou net raar zijn moest ik er niet aan denken. Het was toch een stevige smak.” De Plus hield aan de val een breukje over in zijn rechterknie.

Oud-ploeggenoot Daniel Martin verkende gisteren de finale. Vanuit de auto filmt hij de bewuste bocht waar het misging voor De Plus. “Je ziet dat die bewuste bocht er nog altijd slecht bij ligt”, aldus De Plus. “Er zit ook een gat in die omheining. Ongelooflijk, maar ik denk dat de organisatie daar nog wel een en ander zal aanpassen. Ze kunnen het zich toch niet permitteren om het te laten zoals het is. Dat zou een echte schande zijn, toch?”

Lees hier alles over de Ronde van Lombardije

Dit artikel delen:

12 Reacties

kelderfan 12 oktober 2018 om 15:04

Hopelijk zit de val niet in de weg en kan hij meedoen om de knikkers.

ghostwriter 12 oktober 2018 om 15:10

Ik denk dat De Plus een hele goede keuze heeft gemaakt door bij LottoNL te tekenen. Bij Quick-Step worden wielrenners geweldig begeleid maar ze hebben minder ervaring met klassementsrenners en (wat volgens mij ook belangrijk is) bij LottoNL lopen er ervaren klassementsrenners als Gesink (die zelf geen klassementen meer rijdt maar daar wel veel ervaring mee heeft) en Kruijswijk die de jonge De Plus onder hun arm kunnen nemen. Daarbij zou het me niet verbazen als De Plus bij LottoNL een vrije rol krijgt in de Waalse (semi-)klassiekers. Ik hoop dat De Plus na de Waalse klassiekers de Ronde van Californie mag rijden als kopman. Dit jaar reed hij het aardig met een 8e plaats maar dat was toen hij (na zijn val vorig jaar in de Ronde van Lombardije) nog lang niet topfit laat staan in een topvorm. De Plus zou (mits in vorm) zeker één van de favorieten voor een podiumplaats zijn.

Marcel1112 12 oktober 2018 om 15:30

Ik denk ook dat het een mooi aanwinst voor Jumbo is, al denk ik ook dat QS hem graag had willen behouden ter ondersteuning van Mas maar dat dat door gebrek aan hoofdsponsor niet gebeurd is. Overigens wel een gewaagde stelling hem nu al tot één van de podium favorieten uit te roepen zonder het deelnemersveld te kennen.

ghostwriter 12 oktober 2018 om 15:38

@Marcel1112
Tja, ik ga dan natuurlijk af op het niveau van de afgelopen jaren.

tendam 12 oktober 2018 om 15:41

@ghostwriter
In California lijkt Kuss me de kopman, evt met Powless. Dat kun je nu al min of meer invullen (tenzij er eentje de Giro rijdt). De Plus lijkt me een mooie knecht voor de Kleerhanger in de Giro.

KimJungPoels 12 oktober 2018 om 15:54

Als er een flinke ploegentijdrit in de Tour zit dan lijkt een route met Californie en de Tour me ook niet onmogelijk voor de Plus eigenlijk. Kun je er goed bij hebben in zo’n ploegentijdrit en is ook een prima knecht voor de rest van de ronde voor een Roglic.

kelderfan 12 oktober 2018 om 15:55

Ik zie De Plus ook als toegevoegde waarde voor Kruijswijk in de Giro; in 2017 reed hij daar verrassend goed, als 21-jarige.

@tendam
Het zou mij niet verbazen als ook Sepp Kuss de Giro gaat rijden.

tendam 12 oktober 2018 om 15:57

@kelderfan
Mij wel. Dit jaar was de enige Amerikaanse WT-koers een mislukking voor de Amerikanen, dat zullen ze recht willen zetten.

ghostwriter 12 oktober 2018 om 16:41

@KimJungPoels
Powless is nog lang niet goed genoeg om in de Ronde van Californie als kopman uit te worden gespeeld en Kuss kan (mits hij de Giro niet rijdt) als co-kopman van De Plus fungeren. Ik zou De Plus de Tour of Vuelta laten rijden en in het voorjaar zo veel mogelijk kleine rondes (waaronder dus de Ronde van Californie) laten afwerken.

Marcel1112 12 oktober 2018 om 17:32

Ik heb de ronde van Utah niet gevolgd, maar van wat ik daarna van Sepp Kuss gezien heb zie ik toch meer potentie in de Plus.

ghostwriter 12 oktober 2018 om 19:41

@Marcel1112
Dus?

Jean Dumas 12 oktober 2018 om 16:20

Die Sormano hoeft er van mij niet in. Als ze van de Ghisallo direct doorrijden naar de Civiglio is het ook een prima parcours.