Mogelijke transfer Laurens De Plus niet reden missen Tour de France

donderdag 18 juni 2020 om 08:50
Mogelijke transfer Laurens De Plus niet reden missen Tour de France

foto: Cor Vos (archief)

Dat Laurens De Plus niet in de Tour de France-selectie van Jumbo-Visma zit, heeft mede te maken met fysieke ongemakken, maar volgens Het Nieuwsblad ook met een transferwens. De 24-jarige klimmer zou zijn aflopende contract niet willen verlengen en op het punt staan om bij een concurrerende ploeg te tekenen. Team Ineos en Movistar worden genoemd. Jumbo-Visma ontkent dat dit de reden is om De Plus thuis te laten.

Jumbo-Visma bracht woensdag zelf het nieuws naar buiten dat De Plus dit najaar geen deel uitmaakt van de achtkoppige Tourploeg, dit vanwege aanhouden maagproblemen sinds de UAE Tour. Zijn plek in de selectie wordt overgenomen door beoogd Giro-kopman George Bennett. De Plus neemt in de Italiaanse ronde dan weer de plek over van Bennett, als kopman, dan wel in een vrije rol.

Jumbo-Visma: Aflopend contract De Plus geen invloed op missen Tour
Jumbo-Visma geeft tegen WielerFlits nadrukkelijk aan dat een mogelijke transferwens van Laurens De Plus niet de reden is voor het thuislaten van de Belg uit de Tour de France. Dat heeft te maken met een trainingsachterstand, aldus de ploeg. Jumbo-Visma is zelf ook in gesprek met De Plus om zijn aflopende verbintenis te verlengen.

Lees ook: Dit weten we over het programma en de (voorlopige) selecties van Jumbo-Visma


Dit artikel delen:

122 Reacties

hartstikkebedankt 18 juni 2020 om 08:56

Ik vind het eerder een beloning dan een afstraffing om van 4e/5e man in de Tour naar kopman in de Giro te gaan eerlijk gezegd.

bomb ba 18 juni 2020 om 09:19

Zou het een onbegrijpelijke actie vinden van De Plus. Lijkt mij JV toch heel goed op z’n plek te zitten en ontwikkelt zich gestaag. Krijgt hier en daar ook zeker zijn kansen. Zou een transfer naar Ineos onbegrijpelijk vinden, tenzij hij zichzelf al vroeg in zijn carrière financieel onafhankelijk wil fietsen. Movistar vind ik hem persoonlijk niet passen.

Marik 18 juni 2020 om 08:56

Oef dit zou een echte aderlating zijn, De Plus is nu een fantastische knecht die over een paar jaar zelf ook klassementen gaat rijden.

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 08:58

Ineos is makkelijk te begrijpen; zelfde soort situatie, maar dan voor meer geld. Movistar vind ik wat moeilijker te plaatsen; meer kans wellicht om kopman te zijn, maar veel minder een omgeving waarin hij voort kan bouwen op zijn huidige ontwikkeling.

Marik 18 juni 2020 om 09:11

Eens, hij lijkt me ook niet het type mens voor de cultuur van Movistar.

Boomie1 18 juni 2020 om 10:28

Hebben allang geen 100% Spaanstalige ploeg meer. Zelfs een ex- veldrijder onder contract. Krijgt wellicht kansen daar als Valverde straks stopt.

Romāns Vainšteins 18 juni 2020 om 10:33

En wie zegt dat de Plus niet vloeiend Spaans spreekt?

Marik 18 juni 2020 om 12:12

Ik heb het niet over Spanje of Spaans maar de cultuur die heerst bij de Movistar ploeg. Een ploeg met “Alfa” aanvallers, er in vliegen vaak zonder idee en haantjes die hun zin krijgen. Dat past naar mijn idee totaal niet bij de bescheiden en introverte De Plus.

Romāns Vainšteins 18 juni 2020 om 09:01

Ik begrijp het allerbest mocht LdP uitgeselecteerd zijn wanneer hij half met Skineos onder de dekens ligt. Als je de tour wilt winnen ga je met een 100% toegewijde ploeg.

Yeez 18 juni 2020 om 09:05

Is het al zeker dat die weggaat? Wat een sensatiekop anders! Laatste zin geeft aan dat die ook nog met zijn huidige ploeg in gesprek is

tak 18 juni 2020 om 09:29

Eens

zipp404 18 juni 2020 om 09:11

Jumbo – Visma kan hem nooit het salaris bieden als Ineos.
De Plus kan daar de opvolger van Poels worden, dus ik snap hun interesse.
De stap naar Movistar zou dan weer zijn om zelf sneller kopman te zijn.
Jumbo – Visma biedt hem een professionele vertrouwde omgeving waar hij fantastisch begeleid kan worden, en waar hij over enkele jaren sneller kansen krijgt als kopman dan bij Ineos.

Vinyakke 18 juni 2020 om 09:15

Ik zei het gisteren al: ik hoop geen poels-carrière. Zit veel meer in deze jongen dan de helft van de tijd te knechten!

TijmenCamps 18 juni 2020 om 09:12

Hij krijgt nu gewoon het kopmanschap in de Giro he. Voorheen was ie al kopman in de Waalse Klassiekers, San Sebastian, BinckBank Tour, Canada en in de UAE Tour.

Vinyakke 18 juni 2020 om 09:14

Zijn dat de enige 2 (met jumbo bij 3) mogelijkheden? Ik merk dat Israël nog wat budget over heeft, zou daar ook wel passen volgens mij. Of bij sunweb in plaats van bardet. Al vind ik het persoonlijk het beste dat de beste Belgen bij Belgische teams rijden (DQS of LTS). Geldt ook voor Nederlanders, Spanjaarden, Fransen,… trouwens. Maar dat is een persoonlijke voorkeur hè jongens. Maakt het allemaal wat duidelijker om voor te supporteren. De Bruyne doet ook mee met België, Mbappé met Frankrijk en niet andersom (ik weet het, merkenteams…).

Koersmaniak 18 juni 2020 om 09:23

De Bruyne speelt toch ook voor een Engels team?

r525 18 juni 2020 om 09:30

ah ja want je moét natuurlijk voor je eigen land supporten…
Foei aan de mensen die denken dat de wereld groter is dan hun eigen vlag!

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 09:34

Persoonlijke voorkeur.. Hij zegt het letterlijk

Kannibaal van Schepdaal 18 juni 2020 om 09:37

En ik die dacht dat de Portugees Ronaldo voor een. Italiaanse ploeg uitkomt en de Argentijn Messi voor een Spaanse ploeg.

Je hebt in het voetbal commerciële teams en landenteams, net zoals in het wielrennen.

robert-jan 18 juni 2020 om 09:41

En op de EK, WK en OS rijdt hij wel gewoon voor zen land, net als voetballers doen in de voetballerij. Wat is precies je punt?

Vinyakke 18 juni 2020 om 10:44

Supporters herkennen zich nu eenmaal beter in een ploeg als ze zich kunnen vereenzelvigen met hun sterren. Tenminste, de meesten. Beveren bestond een decennia geleden uit 11 Afrikanen, het aantal fans was navenant. Trouwens, in het voetbal zitten in de meeste competities restricties op het aantal buitenlanders. Ik zeg niet dat dit moet ik het wielrennen, dat kan zelfs niet. Maar ik juich het wel toe!

Romāns Vainšteins 18 juni 2020 om 10:51

Persoonlijk hou ik ook van teams die op 1 bepaalde nationaliteit gestaafd zijn.

Ik mis enorm een dikke Amerikanen en Russenequipe.

r525 18 juni 2020 om 13:01

Ja maar wat heeft vereenzelvigen nu te maken met nationaliteit? Als ik iemand een l*l vind, ga ik hem niet anders zien omdat hij dezelfde nationaliteit draagt ;)
Vind je het niet ongemakkelijk iemand te supporten die je op persoonlijk vlak helemaal niet ligt? Want kan me moeilijk voorstellen dat je iedereen met jouw nationaliteit fantastisch vindt.

fietsvriend 18 juni 2020 om 09:18

De Plus eruit, Oomen en/of Kelderman erin dan lever je toch niet echt in?

Spake Breekerd 18 juni 2020 om 09:34

Oomen bij voorkeur. Zelfde leeftijd, en ik denk dat het voor Kelderman misschien wel een goed idee is om wat verder buiten de deur te kijken, Amerikaanse ploeg bijvoorbeeld.

fietsvriend 18 juni 2020 om 09:43

Oomen lijkt me eigenlijk wel een zekerheidje.

Boomie1 18 juni 2020 om 09:48

Oomen ja, zeker geen Kelderman

AWestie 18 juni 2020 om 11:46

Transfertechnisch een zekerheidje of qua resultaten? Het is nog hoogst onzeker hoe zijn ingrijpende operatie zich gaat houden de komende jaren

Voorgeborchte 18 juni 2020 om 12:58

Ik zie Oomen of Kelderman niet rijden als De Plus in de Tour deed vorig jaar. En ik zie er nog groeimarge in.

ghostwriter 18 juni 2020 om 13:55

@Voorgeborchte
Oomen heeft (met onder andere een 9e plaats in het algemeen klassement van de Giro van 2018) al véél meer laten zien dan De Plus. Afgelopen jaar was Oomen minder maar dat kwam door een beknelde liesslagader waar hij aan is geopereerd. Ik denk dat er minstens net zo veel rek in de ontwikkeling van Oomen als in die van De Plus zit.

Glorious 18 juni 2020 om 09:27

Hij zal het nergens beter hebben dan bij Jumbo, heel vreemd als hij weg zou willen.
Ineos wil letterlijk iedereen hebben met kwaliteit en is een vreemdelingen legioen en Movistar renners spreken geen eens de talen en hebben niet de ontwikkeling zoals bij Jumbo.

Jonathan 18 juni 2020 om 09:32

Als supporter kun je aan de buitenkant denken dat alles top is bij Jumbo Visma.

Maar als renner kan dat toch ook soms anders ervaren worden, je weet niet wat de Plus zelf allemaal heeft meegemaakt bij Jumbo Visma.

Matxin 18 juni 2020 om 09:34

Niet verwacht dat de Plus iemand zou zijn die puur voor het geld zou kiezen, want op sportief gebied zit hij bij Jumbo natuurlijk beter dan eventueel bij Ineos en Movistar.

Maar goed, als ze Oomen oppikken als vervanger gaan ze er ook niet op achteruit.

Peetvader 18 juni 2020 om 09:48

Bij TJV is hij ook slechts de vierde man, en ik denk dat de 3 voor hem nog wel een tijdje willen doorgaan bij TJV.

Bij Ineos gaat Froome mogelijk vertrekken, Thomas is niet mee van de jongste. Ook hebben ze een stuk meer ervaring in het winnen van grote rondes. Dus misschien toch minstens hetzelfde perspectief als bij Ineos, los van het financiële.

Sephiroth 18 juni 2020 om 10:57

Naast bernal heb je Sivakov, carapaz, T.G Hart en weet je dat elk groot ronde Talent gaat worden gekocht. Dus daar heb je minder toekomst perspectief, ook als kopman in kleine rondes.

BassieAdriaan 18 juni 2020 om 09:35

stel dat het waar is maakt ie dezelfde fout als Poels en Kittel

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 09:43

Kan dit ook te maken hebben met zijn plek in de hiërarchie bij TJV (ie. onder Kruiswijk, in weerwil van zijn prestaties en potentie)?

fietsvriend 18 juni 2020 om 09:44

Dan moet je vooral naar INEOS gaan

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 10:00

Welke prestaties kwamen dan in de buurt van een podiumplek in de Tour de France?!

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 11:37

Ik vond De Plus een stuk indrukwekkender dan Kruiswijk in die Tour. Maar goed, jij hebt het via Teletekst gevolgd, zo te lezen..

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 11:47

Wat een onzin! Totale onderschatting van wat presteren in een grote ronde precies betekent.

FDJ 18 juni 2020 om 12:17

Het werk dat De Plus deed is geenszins te vergelijken met het rijden van een goed klassement. Een klassement rijden doe je door de complete drie weken alert en scherp te zijn. Als knecht en zeker als klimknecht zoals De Plus heb je dagen dat je, zeker op het vlakke, het werk aan een ander over kan laten.

Wat De Plus liet zien was heel sterk, maar het kwam natuurlijk niet in de buurt van de podiumplaats van Kruijswijk. En vergeet niet dat Kruijswijk in alle grote rondes al eens top 5 heeft gereden.

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 12:27

Ok fanboys.. De grote actoren uit de Tour vorig jaar kijken er wat genuanceerder tegenaan dan jullie.. Maar wel fijn dat jullie zo van het wielrennen genieten!

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 12:33

Schattig zo'n leeg argumentum ad verecumdian met ervoor en erna een ad hominum

Romāns Vainšteins 18 juni 2020 om 12:38

De stap van topsleurhond naar podiumbezetter is er nogal eentje en het kan net zo goed zijn dat de Plus er liever voor kiest om het eerste metier op het hoogste niveau te beheersen dan nog meer werk voor de boeg te hebben om in die tweede catagorie terecht te komen.

Ineos is dan naast het best betaalde vooralsnog het hoogst haalbare.

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 12:46

ad verecumdian: wellicht enigszins, ik vond het gewoon treffend hoe beperkt jullie blik is
ad hominum: nee helaas, zoek het nog eens op

Maar toch een leuke reply, thanks.. :-)

Jacco van Stierop 18 juni 2020 om 13:19

“argumentum ad verecumdian”; “ad hominum”
Niet-Nederlandse termen met spelfouten bezigen is altijd erg sneu.

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 13:30

Ja, foei als je niet precies weet hoe je die termen foutloos schrijft en geen bijstand krijgt van je autocorrectie.

Boomie1 18 juni 2020 om 15:10

Onzinnige discussie over taal hierboven. Enige zinnige opmerking is van FDJ.
De Plus heeft zich (nog) niet bewezen als klassementsman.
Hij kan een soort van Porte (althans bij Sky), in het zog van een kopman klassement rijden in een GR en kleinere rondes winnen.
Voor we over gaan in discussie over Porte, met alle respect voor zijn carriere, maar ik vind dat geen echte GR kopman.

Maillot à Pois 18 juni 2020 om 15:48

Ik vind dat Jacco gelijk heeft.

Als je graag uitdrukkingen uit het Latijn gebruikt, neem je toch even de tijd om de correcte uitdrukking op te zoeken. En als je daar geen zin in hebt, schrijf je ’t gewoon in het Nederlands.

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 16:18

Ja ik schaam me nu een beetje dat ik de spelling van S.Morgenstern blindelings overnam.. Hominem was nog wel gelukt, die andere had ik moeten opzoeken..

En fijn om iemand als Boomie op het forum te hebben die onomstotelijk vaststelt welke berichten zinnig zijn en welke niet!!

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 16:37

Ad hominem is gewoon een uitdrukking die in het Nederlands veelvuldig gebruikt wordt. Ad verecundiam is er ook een die op middelbare scholen niet alleen bij Latijn voorbij zal komen. Daarnaast klinkt de 'Nederlandse' variant daarvan niet minder interessant-doenerig. Dat laatste lijkt me de voornaamste irritatie, want als je jeuk krijgt van een verkeerde letter in een woord, dan is dit niet zo'n handige plek.

Maillot à Pois 18 juni 2020 om 17:34

‘Gezagsargument’ en ‘op de man spelen’ klinkt in mijn oren wel degelijk minder interessant-doenerig. Maar neen hoor, daar erger ik me niet aan.
Spellingfouten krijg ik soms wat jeuk van, toegegeven, maar ik snap dat niet iedereen zo is, dus ik reageer er nooit op.
Behalve bij mensen die graag interessant doen, die mogen hun best wel een beetje doen ;-)

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 17:41

Een reactie die begint met ‘Ok fanboys’ en er vervolgens een leeg argument achteraan plakt, die verdient toch geen reactie waar veel energie aan is besteed?! Ik had wel gek geleken, wanneer ik de exacte spelling van die drogredenen had gaan opzoeken.

VerstandOpNul 18 juni 2020 om 17:47

De schuld van je eigen fout bij een ander leggen.. Ik ben even vergeten hoe die drogreden ook alweer heet..

S. Morgenstern 18 juni 2020 om 17:56

De schuld van mijn fout moet je bij mij dyslexie zoeken. Of je moet het gebrek aan energie die ik in mijn reactie stopte als een fout zien, maar dat lijkt me wat tegenstrijdig, aangezien je al toe hebt gegeven dat je niet had verwacht dat überhaupt iemand door zou lezen na je eerste twee woorden.

Maillot à Pois 18 juni 2020 om 19:41

Je schrijft verder foutloos en verzorgd, dus ik ga ervan uit dat je er geen energie in wilde steken.
Maar als je vindt dat een reactie geen energie verdient, waarom reageer je dan überhaupt?
Een beetje een drogreden, zowaar ;-)

Komi 18 juni 2020 om 09:49

Hopelijk gewoon sensatie, want zou echt onbegrijpelijk van hem zijn. Krijgt hier toch mooie kansen, kan over twee jaar misschien voor kopmanschap in de grote rondes gaan.

LaurentJalabert 18 juni 2020 om 09:51

Wow! Ik had deze jongen niet ingeschat als renner die puur voor het geld zou rijden. Het plezier spat ervan af en ook hoe close hij met zijn ploeggenoten leek. Dat gaat bij Ineos of Mobi toch heel anders zijn en dat voor een paar extra knaken.

jvh93 18 juni 2020 om 09:52

Deze keuze zal enkel puur financieel zijn. Zou me enorm verbazen als hij daar echt voor zal kiezen. Lijkt enorm op zijn plek te zijn binnen de ploeg en ook veel toekomstperspectief binnen de ploeg te hebben.
Ik ga voorlopig uit van Fake News

tvm 18 juni 2020 om 09:53

Dus leugens van Jumbo/Visma?

Logisch dat hij weg wil overigens. Alleen maar moeten knechten voor de kopmannen, zelfde positie als Soler lang heeft gezeten bij Movistar.

Ineos kan alleen zijn ivm het hogere salaris. Daar blijft hij in dezelfde rol.

Movistar meer mogelijkheden, maar of dat een ploeg voor hem is..? Nee, kies dan voor een ploeg als Israël cycling oid waar je kopman kunt zijn.

harryjohan71 18 juni 2020 om 10:16

Soler zit bij Movistar nog steeds in dezelfde positie als De Plus bij JV. Hij is ook luxe knecht die soms voor zijn eigen kans mag gaan. De Plus rijdt nu de Giro en Soler ook. Soler heeft alleen minder kopmannen voor zich, omdat deze net zijn vertrokken.

SolitaryShell 18 juni 2020 om 10:17

Hij krijgt net het kopmanschap toebedeeld in de Giro, maar volgens jou ‘moet hij alleen maar knechten voor de kopmannen’…

Sephiroth 18 juni 2020 om 10:58

Hij krijgt kopmanschap in kleinere rondes, en grote rondes zal dat ook rap komen want ik zie kruijswijk nog max 1 jaar zonder expliciete schaduwkopman rondrijden.

blix 18 juni 2020 om 10:25

Het gras is voor De Plus altijd groener bij een andere (top)ploeg, blijkbaar. QST -> TJV -> Ineos(?)

Voorgeborchte 18 juni 2020 om 13:00

Wauw ja, een renner die niet zijn hele carriere bij dezelfde ploeg blijft, wat een jobhopper!

Boomie1 18 juni 2020 om 10:29

Benieuwd of dit een gerucht is of waarheid. Kan me niet voorstellen dat hij zo maar weg zou willen. Hij was oprecht blij vorig jaar in de Tour.

Baik-Baik 18 juni 2020 om 10:34

Als Jumbo Oomen (ivm zijn maatjes Tolhoek en Hofstede en goede vriend Dumoulin) of Kelderman er voor terug haalt dan zie ik dit niet als schadelijk voor Jumbo.

Wel benieuwd waar de grenzen van de Plus liggen. Was vorige jaar toch indrukwekkend.

KnightBiker 18 juni 2020 om 10:38

+1 al had ik het idee dat DePlus goed in het team paste, er een traject tot kopman werd uitgestippeld en het op zijn eigen tempo kon.

Ik denk dat er behalve Ineos weinig andere ploegen zouden zijn waar hij structureel zo goed begeleid zou worden. Ik vind het voor DePlus een risico om te verkassen.

Johnny7 18 juni 2020 om 10:40

Meer geld als knecht bij Ineos of meer kansen als kopman bij Movistar. Beide aantrekkelijk natuurlijk. Als hem 2 jaar wou knechten en daarna doorgroeien als kopman is beloofd bij Jumbo dan is hij in de maling genomen en kan ik het me voorstellen dat hij waarschijnlijk zal vertrekken.

Jan 18 juni 2020 om 10:46

Froome eruit, De Plus erin

Natte spons 18 juni 2020 om 10:46

Ik denk dat we dit vooral moeten zien als een betere onderhandelingspositie proberen te krijgen voor het verlengen van zijn contract bij Jumbo Visma. Even goed bepalen wat zijn marktwaarde is op dit moment. Hij zou een slechte manager hebben als er geen geruchten zouden zijn wanneer hij zijn contract moet verlengen…

jvh93 18 juni 2020 om 11:38

Dit gebeurd in de sportwereld (bij sporten waar met teams gewerkt wordt) inderdaad dagelijks. Kijk maar naar het voetbal, waar geruchten de druk op de ploegen om met hogere contracten te strooien alleen maar groter maken.

koos verrek 18 juni 2020 om 10:49

wat denk die de plus wel…blaaskaak

Voorgeborchte 18 juni 2020 om 13:02

Waar slaagt dit op? Er staat zelfs geen quote van De Plus. Is iedereen die MOGELIJKS naar een andere ploeg gaat een blaaskaak dan?

Headlines

Materiaalzone

Populair