Dit weten we over het programma en de (voorlopige) selecties van Jumbo-Visma

Door , donderdag 18 juni 2020 om 07:00
Dit weten we over het programma en de (voorlopige) selecties van Jumbo-Visma

© Cor Vos

Het is voorlopig nog met een paar vraagtekens. Covid-19 blijft immers onvoorspelbaar. Maar Jumbo-Visma heeft in grote lijnen zijn programma en bijhorende selecties voor de komende weken en maanden op papier. WielerFlits legde zijn oor te luister en somt de belangrijkste zaken op.

De troepen van teammanager Richard Plugge starten hun voorbereiding op de Tour de France – het absolute hoofddoel van dit wielerjaar – met een hoogtestage in Tignes, het skistation in de Franse Alpen. Daar trekt de volledige Tourploeg naartoe. De rest van het team gaat op stage naar Oostenrijk.

In onderstaand lijstje vindt u het voorlopige programma en de belangrijkste selecties tot eind augustus. “Al zijn die maar zo definitief als de situatie dat op dit moment toelaat”, aldus woordvoerder Ard Bierens. “Stel dat er door omstandigheden een wedstrijd wegvalt, dan is het logisch dat de kopmannen dan ingepast worden in een andere koers.” De selecties hieronder zijn zeker niet volledig, maar geven ons wel een inzicht in hoe de ploeg de rest van het seizoen aanpakt.


Programma en selecties

Ronde van Burgos (28 juli – 1 augustus): selectie met George Bennett en Sepp Kuss als enige renners uit de Tourploeg. Ook Timo Roosen.
Strade Bianche (1 augustus): selectie rond kopmannen Wout van Aert, Mike Teunissen en Amund Grøndahl Jansen. Hoofdzakelijk de klassieke kern.
Heistse Pijl (1 augustus): Jumbo-Visma staat ook aan de start van de Heistse Pijl, waar Dylan Groenewegen als kopman wordt uitgespeeld.
Milaan-Turijn en Milaan-San Remo (5 en 8 augustus): in beide wedstrijden zal de selectie quasi-dezelfde zijn als die van de Strade Bianche, met dat verschil dat Timo Roosen na de Ronde van Burgos de oversteek naar Italië maakt.
Ronde van Polen (5-9 augustus): Dylan Groenewegen zal er koersritme opdoen met dezelfde lead-out als deze waarmee hij later dit jaar de Giro aanvangt. Dat zijn Jos van Emden en Christoph Pfingsten.  In de Giro komt daar ook nog Tony Martin bij, maar de Duitser maakt ook deel uit van de Tourploeg. In Polen starten wellicht ook Koen Bouwman, Antwan Tolhoek, Tobias Foss en Paul Martens.
Tour de l’Ain (7-9 augustus): slechts zes renners zijn startgerechtigd. Dat is de Tourkern, zonder Wout van Aert (die Milaan-San Remo rijdt) en nog een tweede aan te duiden renner. Hier is Tony Martin wel van de partij.
Gran Piemonte, Lombardije en Giro dell’Emilia (12, 15 en 18 augustus): hier zullen zeker een aantal jongens die de Ronde van Polen reden en kunnen klimmen, van start gaan. Antwan Tolhoek, Tobias Foss, Koen Bouwman, Paul Martens… Eventueel ook Laurens De Plus, afhankelijk van hoe snel hij wedstrijdklaar is.
Critérium du Dauphiné (12-16 augustus): de Tourselectie, inclusief Van Aert, maar zonder George Bennett (in de Tour mag een renner meer van start). Bennett valt af omdat in het verleden is gebleken dat hij meer gebaat is bij een iets rustiger aanloop naar de Tour. Na de Tour de l’Ain neemt de Nieuw-Zeelander een week rust.
Hoogtestage in Tignes (na de Dauphiné)voor de volledige Tourploeg. Afhankelijk van de coronamaatregelen en de restricties opgelegd door hetzij UCI, hetzij ASO, hetzij het team zelf, kunnen sommige renners nog even naar huis in de aanloop naar de Tour. “Maar als het wenselijk is om Frankrijk niet te verlaten, kan het zomaar dat het één groot blok wordt vanaf de Tour de l’Ain tot het einde van de Tour de France.”
Tour de France (29 augustus-20 september): Primož Roglič, Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, George Bennett, Wout van Aert, Sepp Kuss en Tony Martin.
Giro d’Italia (3 tot 25 oktober): Dylan Groenewegen, Tony Martin, Jos van Emden, Christoph Pfingsten, Laurens De Plus, Antwan Tolhoek, Koen Bouwman en Tobias Foss.

Dit artikel delen:

20 Reacties

S. Morgenstern 17 juni 2020 om 12:33

Foss dan dus naar de Giro 'in plaats van' Hofstede; veel interessantere renner voor een vrijere rol, nu zonder kopman voor het klassement.

Yeez 17 juni 2020 om 12:37

Hopelijk kan de plus nog in polen rijden

Yeez 17 juni 2020 om 12:37

En lombardije

tdola 17 juni 2020 om 12:44

Hofstede zal dan wel vuelta gaan knechten ipv giro Wrs.

Witte Trui 17 juni 2020 om 12:47

Na diens optreden in de Vuelta afgelopen jaar, heb je een goede aan Hofstede om voor een kopman voor het klassement te werken. Foss valt dan – zonder uitgesproken kopman – prima in te passen voor de Giro. Mocht er een klassement in zitten voor de Plus, kan die ook prima ondersteuning bieden, zonder al te veel druk.

Yeez 17 juni 2020 om 13:01

Zonder duidelijke kopman zal hofstede denk ik naar de vuelta gaan idd

rahimns 17 juni 2020 om 13:11

Kruijswijk zou toch in Burgos starten ?

S. Morgenstern 17 juni 2020 om 13:33

Hij kwam voorbij in een opsomming die de organisatie communiceerde. Dat soort berichten kloppen regelmatig niet.

harryjohan71 17 juni 2020 om 13:42

Ze kiezen er duidelijk voor om de tour-ploeg zoveel mogelijk bij elkaar te houden.

Samlambeej 17 juni 2020 om 15:47

Fuhs

Baik-Baik 17 juni 2020 om 16:00

Worden er nog renners vanuit het ontwikkelingsteam ingepast? Die ene kerel deed het in het voorjaar best aardig. Verder kan ik mij uit het verleden herinneren dat Rabo Devo vaak startte in Tour de l’Ain.

koos1 17 juni 2020 om 16:32

Zoals gepland alles op de Tour en zelf met Bennett ipv de Plus nog steeds eenvan de sterkte ploegen.

Meest opvallende is misschien nog wel dat Foss de Giro gaat rijden. Voor de Giro ploeg mist wel een beetje een renner die kilometers op kop gaat rijden, of ze moeten daar al Bouwman voor gaan inzetten.

Als je naar de selectie kijkt voor de Giro en renners voor de (Vlaamse)klassiekers, is de Vuelta ploeg ook wel zo'n beetje in te vullen. Kruijswijk, Gesink en waarschijnlijk ook Hofstede en Martens zullen zo'n beetje zekerheden zijn en Vinnegard en Kuss verwacht ik daar ook nog wel bij. Enige vraag voor de Vuelta zal nog zijn of Dumoulin en/of Roglic naar de klassiekers gaan of nog de Vuelta gaan rijden.

Edit: In het overzicht niets over de Canadeese koersen. Zal de ploeg deze (zoals waarschijnlijk meer ploegen) overslaan?

Jan Rodenburg 17 juni 2020 om 16:39

Giro hebben ze Tony Martin dus die zal in de sprintritten wel kilometers maken. Verder hebben ze niet echt een klassementsman dus een bergknecht hebben ze niet echt nodig.

tdola 17 juni 2020 om 18:14

De Canadese koersen zijn 11 en 13 september, vlak ervoor de Tirreno en dit is tijdens de tour.

Dus dan heb je tour (Roglic, dumoulin, kruijswijk, Bennett, Gesink, kuss, Martin en van aert).
Tirreno zal wel zo ongeveer voor de giro ploeg zijn denk ik (groenewegen, van Emden, pfingsten, tolhoek, Bouwman, foss en/of de plus en evt nog 1 vlakke knecht, bijv Wijnants).
Wat er over is kan naar Canada. Bijv roosen, eenkhoorn, harper, hofstede, Lindeman, Martens, vingegaard.
Heb je op de reserve bank naast de plus of Wijnants nog leezer en vd hoorn.
Vergeet ik nog Jansen en teunissen, die of in Tirreno, of in Canada, of via andere koersen ingezet kunnen worden.
Edit: teunissen dus idd Tirreno.

S. Morgenstern 17 juni 2020 om 18:27

Teunissen rijdt Tirreno, enige koers met Groenewegen vertelt hij op zijn website. Weet niet wat dat betekent voor Jansen.

Roosen (en misschien Vingegaard in zijn schaduw) zal inderdaad wel uitgespeeld worden in Canada.

Dave87 17 juni 2020 om 19:08

Hopelijk een TTT als opener in de Giro met deze ploeg.

tdola 17 juni 2020 om 19:47

Dat zou idd leuk zijn, maar is niet al bevestigd dat het geen ttt wordt? Was het oorspronkelijk ook niet.

Dave87 17 juni 2020 om 20:15

Geen idee, las alleen iets over een tijdrit in Palermo op de eerste dag. Niets over wat voor tijdrit.

Vinyakke 18 juni 2020 om 07:04

De plus dus naar movistar of ineos. Dan hoop ik op movistar. Bij ineos zou hij dezelfde viool moeten spelen met wellicht een beter contract. Bij movistar kan hij het gat opvullen dat valverde achterlaat. Al zal hij dat nooit alleen kunnen…

tdola 18 juni 2020 om 23:27

Geen van Emden dus in msr, was daar vaste waarde de afgelopen jaren, maar logisch om samenwerking met groenewegen te optimaliseren met oog op giro.

Headlines

Materiaalzone

Populair