Laurens De Plus last pauze in vanwege virusinfectie

woensdag 28 juli 2021 om 15:40
Laurens De Plus last pauze in vanwege virusinfectie

foto: Cor Vos

Update

Laurens De Plus moet zijn fiets noodgedwongen enige tijd laten staan. Bij de Belgische klimmer van INEOS Grenadiers is namelijk een virusinfectie aan het licht gekomen. Hij moet voorlopig rust houden.

De Plus is bezig aan zijn eerste seizoen bij INEOS Grenadiers, waar hij vooral de klimkern moest versterken. Na een goede Parijs-Nice werd de Belgische renner begin april nog fraai tiende in de Gran Premio Miguel Indurain. De klimmer raakte in het voorjaar echter oververmoeid en verliet in april vroegtijdig de Ronde van het Baskenland. Sindsdien kwam hij niet meer in actie.

Vorige maand vertelde De Plus aan deze website dat hij door zijn vermoeidheid zijn doelen moest bijstellen. De Dauphiné en de Tour de France kwamen te vroeg en zijn nieuwe doelen zouden later in het jaar liggen, maar concreet wilde hij die nog niet invullen. “Dat doe ik liever niet meer. Ik wil mij nu vooral niet laten opjagen of zenuwachtig laten maken.”

Nu is bekendgemaakt dat de winnaar van de BinckBank Tour 2019 voor onbepaalde tijd aan de kant blijft vanwege een virusinfectie, die de nodige rust vereist. “Laurens heeft de volledige steun van de ploeg en we kijken ernaar uit om hem snel weer terug op de fiets te zien”, laat zijn team via een persbericht weten.

Ook in 2020 tegenslag
Ook in 2020 had De Plus al wat tegenslag gehad. In juni kreeg hij problemen met zijn heup; een ontsteking door overbelasting. Hij mikte lang op de Vuelta a España, maar uiteindelijk startte hij alleen nog in de Waalse klassiekers waarin hij op een deftige manier afscheid kon nemen van zijn vorige ploeg Jumbo-Visma. (28 juli, 14u10)


Update – ‘Rusten, daarna terug opbouwen

De Plus heeft via social media ook zelf van zich laten horen. Hij schrijft op Twitter: “Eerst moet ik rust nemen. Daarna moet ik stap voor stap mijn fysieke activiteit terug opbouwen. De ploeg gaat me helpen met regelmatige gesprekken en medische onderzoeken om te volgen hoe het de komende maanden met mij gaat. Ik ben INEOS Grenadiers dankbaar voor de ongelooflijke steun.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Murcia 28 juli 2021 om 14:12

Het houdt niet op, niet vanzelf. Beterschap Laurens!

Voorgeborchte 28 juli 2021 om 14:15

Griep en verkoudheden zijn virusinfecties. Maar hier gaat het dan om iets ernstiger…?

Murcia 28 juli 2021 om 14:18

Doet mij denken aan Pfeiffer, enige manier om daar van te herstellen is absolute rust.

Yeez 28 juli 2021 om 14:28

@murcia dat is niks anders dan pure speculatie. Bovendien is pfeifer makkelijk vast te stellen.

AnderJ 28 juli 2021 om 14:17

Ineos heeft nog niet echt kunnen genieten van De Plus.

Yeez 28 juli 2021 om 14:28

Eigenlijk sinds de binckbank tour van 2019 nooit meer fit geraakt. Bizar

Willem Kieft 28 juli 2021 om 14:34

Het is ondertussen meer nieuws als De Plus geen pauze inlast. Zonde voor die jongen.

Turtlehead 28 juli 2021 om 15:53

Inderdaad. Ik vroeg me al af ‘pauze waarvan?’.

theking 28 juli 2021 om 14:48

Lijkt erop dat zijn lichaam wellicht niet geschikt is voor topsport. Heeft al met al slechts 2 maand fatsoenlijk gekoerst de afgelopen 3 seizoenen.

Remcoderksen 28 juli 2021 om 15:13

Tsja, geen echte topper. Het komt er gewoon niet uit. Amper een goede knecht te noemen door zijn egocentrisme, een rol als Tolhoek of Oomen had toch prima gekund. Maar hij moest en zal meer en zoals we zien is het weinig. Kleurloze renner die perfect zou passen bij Soudal of anders het fletse DSM. Zoals Yeez al zei, al meer dan twee jaar niet fit. Allicht ook een motivatieprobleempje door zelfoverschatting?

Willem Kieft 28 juli 2021 om 15:16

Vrees dat je gelijk hebt. Veel talent, maar niet belastbaar genoeg. Heel onhandig in een duursport.

koos1 28 juli 2021 om 15:06

Net als vorig jaar weer een jaar van niks door blessure en ziektes. Vrees beetje dat dit het begin van het einde van zijn carriere gaat worden. Zie hem niet meer zijn oude vorm terug vinden als hij zo vaak en veel door ziektes etc niet kan koersen.

KnightBiker 28 juli 2021 om 15:44

De Plus zit in de min(eur)…

DuMoullemAert 28 juli 2021 om 16:50

Ik krijg het idee dat hij zijn ‘motor’ heeft opgeblazen in het eerste jaar bij TJV. Daardoor bevattelijker voor ziektekiemen.
Hoop dat hij toch weer een goede wielrenner kan worden. Afwachten dus.

fietsvriend 28 juli 2021 om 16:55

Was een dag dat zijn vertrek als een groot verlies gezien werd voor TJV.
Mag me verrassen.

Titaantje 28 juli 2021 om 18:19

Jammer voor hem. Mss kan hij nog 5 jaartjes contractjes uitzitten a la Intxausti voor het inkomen en dan aftaaien

Pietspeed 28 juli 2021 om 18:24

Betreft zijn privésfeer. Maar als het om een algemeen bekend virus gaat, dan kan dat toch gecommuniceerd worden? Nu krijg je allerlei speculaties en conclusies.

Ronellenfitsch 29 juli 2021 om 08:23

En niet voor het eerst, vorig jaar kondigde hij ook al aan niets aan pers te communiceren en kwam de ploeg er na maanden mee dat er ‘slechts’ iets met z’n heup was. Ik snap niet wie een renner zo adviseert om te gaan met publiciteit. Een beetje openheid is beter voor iedereen.

Dolledriesoldebroek 28 juli 2021 om 19:20

Een pauze in de pauze..

Melkzuur 29 juli 2021 om 14:14

3,5 jaar geleden was er het live-interview in Centrum RVV met de grootste beloften van het Belgische wielrennen: De Plus, Lambrecht en Evenepoel. De eerste helft van 2019 bleken hun ambities gerechtvaardigd, maar sindsdien is er veel veranderd. Hopelijk kunnen Laurens De Plus en Remco Evenepoel nog rechtkrabbelen, Bjorg Lambrecht heeft die kans niet gekregen.
Al vaak gedacht aan Lambrecht trouwens, de laatste weken. Hij zou wel eens de man kunnen geweest zijn die van Aert aan goud kon helpen (of hij had zelf kunnen winnen, want hij was best wel rap aan de meet en kon klimmen als de beste).

Headlines

Materiaalzone

Populair