Lars van der Haar pakt zilver: “Zat op buitenblad, stomme fout”

Door , zondag 31 januari 2016 om 16:57

foto: Marcel Koch

Lars van der Haar bezorgde Nederland de enige medaille vandaag, een zilveren. De Nederlander had halverwege de cross een voorsprong van vijftien seconden, maar moest in de slotfase zijn meerdere erkennen in Wout van Aert. “Ik kon niet versnellen”, vertelt hij na afloop aan Sporza.


De clash tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert zorgde voor een mooie voorgift van Van der Haar. “Ik had het niet gedacht en had een mooi gat. Dat blijft dan hetzelfde, maar je merkt dat iemand achter je aankomt.”

Beetje bij beetje werd het verschil kleiner. “Ik had een goed tempo, maar kon niet versnellen. Toen heb ik proberen te herstellen om het tempo van Wout aan te kunnen”, zegt de Woudenberger. In de laatste hellende strook verloor hij de aansluiting. “Ik zat op het buitenblad op de laatste klim. Daar baal ik het meest van, een hele stomme fout. Ik weet niet of ik dan gewonnen had, want ik word geklopt door een hele goede renner.”

Tijdens de solo van Van der Haar werd hij – zacht gezegd – niet toegejuicht door het Belgische publiek. “Ik werd gewoon ondergetuft”, aldus de Nederlander. “Het heeft mij niet gedeerd. Ik geniet daarvan, ze zijn dan gewoon bang.” De Europese kampioen kan begrijpen dat ze hem niet supporteren. “Je rijdt in het hol van de leeuw, dan kan ik een beetje boe begrijpen, maar het tuffen had niet gehoeven.”

Dit artikel delen:

52 Reacties

JasperVG 31 januari 2016 om 17:01

Tja, ik zou er toch een klacht over indienen. België is toch de grootste veldrit wielernatie en dan heb je ook een voorbeeldfunctie, iets wat ze niet hebben laten zien. Wil niet zeggen dat Lars anders gewonnen had, maar het leid je zeker af en heeft daarom ook zeker invloed op de wedstrijd.

ikbenprocycling 31 januari 2016 om 17:05

Goede gozer

Thijs E 31 januari 2016 om 17:17

Zoals altijd bij hem: kraakhelder in zijn uitspraken, ook voor zichzelf.

En inderdaad, ondertuffen is nergens goed voor.

Koel 31 januari 2016 om 17:26

Fantastische renner, fantastisch mens!

Wielerfan1987 31 januari 2016 om 17:37

Groot kampioen aan het woord, zijn dag komt nog wel.

Ik denk niet dat hij wel had bij kunnen blijven als hij wel op de goede versnelling had gestaan, daarvoor was van Aert toch wel erg sterk.
Desalniettemin heeft Lars gewoon een zeer goed WK gereden

Harmen94 31 januari 2016 om 17:38

Die belgen kunnen zich nooit gedragen als er geen belg voorop ligt.

DerPantzerwagen 31 januari 2016 om 17:42

Wij Nederlanders zullen over 2 jaar natuurlijk nooiiit boe roepen he.

rahimns 31 januari 2016 om 17:55

@DerPantzerwagen ik vind het nogal een verschil tussen boe-roepen (al vind ik dat ook niet bij deze sport horen) en iemand ondergooien met bier of naar spugen. Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

Velominatus 31 januari 2016 om 17:57

@Pantzerwagen Nee, dat denk ik niet. Kijk naar het schaatsen. Daar is NL net zo dominant als België in het veldrijden. Maar
wordt er voor iedere buitenlander net zo hard gejuicht. En bij de Tourstart in Utrecht werd er ook niet getuft of bier gegooid naar de concurrenten van Dumoulin.
Wat we vandaag zagen aan supportersgedrag is echt niet normaal. Lijkt ADO Den Haag wel.

Romāns Vainšteins 31 januari 2016 om 17:57

Sportieve gast die van der Haar, ik zie ook wel een goeie aanvallende wegrenner in hem want wanneer je met je ogen knippert is ie al weg.

Covadonga 31 januari 2016 om 18:05

in de op een na laatste ronde zag ik ook wat flesjes/bekertjes zijn kant op gegooid worden. Echt triest.

Wim Kruithof 31 januari 2016 om 18:32

Keurige reactie van een groot sportman. Heb me uitermate geïrriteerd aan die Belgen, steeds wanneer Lars een bocht indook, werd hij door bier achtervolgd. Roggels in je nek is helemaal ranzig.

dprins128 31 januari 2016 om 18:45

Respect voor deze sportman, wat moet je sterk zijn om niet te bezwijken. Klasse Lars.

jeffrey222 31 januari 2016 om 18:57

Inderdaad DerPantzerwagen. Boegeroep is exact gelijk aan spugen. Spijtig dat een persoon met niet tot nauwelijk verstand een naam kan aannemen van zo’n elegante sportman.

aardappeljager 31 januari 2016 om 19:02

Hij neemt het als een baas en zet de supporters voor schut op deze manier

Hopen dat dit niet meer voor gaat komen en zeker niet escaleert naar stokken in de spaken oid

delgado 31 januari 2016 om 19:03

Wat een idiote vergelijking met het schaatsen. België-Nederland ligt bij heel wat mensen gewoon gevoelig (niet bij mij), en veldrijden is nu eenmaal de sport bij uitstek waar België vs Nederland heerst.

Het wegwielrennen is veel meer een internationale sport en daar juichen Belgen ook voor buitenlanders.

En sowieso leent de schaatssport zich er niet toe om schaatsers uit te jouwen, dat zou helemaal nergens op slaan.

jeffrey222 31 januari 2016 om 19:07

Sorry Delgado, het is mij duidelijk. Dit soort gedrag is volgens jou dus acceptabel en normaal. Schoenen aanhouden maar bij jouw thuis dus?

assen 31 januari 2016 om 19:10

Nooit meer WK in Belgie, het deed echt pijn vanmiddag.

delgado 31 januari 2016 om 19:14

Waar zeg ik in vredesnaam dat dit gedrag acceptabel en normaal is? In het topic over de wedstrijd heb ik al een tegendeel gezegd.

Ik doel hier gewoon op het calimerogedrag op wielerflits, zoals we al jaren gewend zijn.

Velominatus 31 januari 2016 om 19:15

@delgado Ik kan me soortgelijke taferelen herinneren toen Stybar wereldkampioen werd, dus hoezo ‘Belgie-Nederland ligt gevoelig’ ?

aardappeljager 31 januari 2016 om 19:17

Vergelijkingen met andere sporten zijn sowieso lastig en helaas zijn we niet allemaal zoals de Ieren (altijd blijven zingen) en Japanners (alles opruimen als de wedstrijd klaar is). Maar deze idioten verbannen. En gelukkig zijn het zeker niet alle supporters

delgado 31 januari 2016 om 19:23

@Velominatus,

Oh ja? Wanneer dan?

dprins128 31 januari 2016 om 19:32

@delgado Het roze Hoedje. Koksijde.

delgado 31 januari 2016 om 19:48

En ik maar denken dat Albert wereldkampioen werd in Koksijde. Heb ik me even schromelijk vergist zeg.

Velominatus 31 januari 2016 om 19:48

@delgado volgens mij was het 2 jaar geleden.