Lars van der Haar over hervorming Wereldbeker: “Zorgen er zelf voor dat de sport dood gaat”

woensdag 23 oktober 2019 om 15:17

Lars van der Haar ziet de hervormingsplannen van de UCI voor de Wereldbeker van volgend jaar niet zitten. “Op deze manier maken ze de sport dood”, zei Van der Haar na afloop van de Nacht van Woerden tegen WielerFlits.


Na de Wereldbekercross in Bern is er in de veldritwereld een discussie ontstaan over de plannen van de UCI voor volgend jaar. De federatie wil de Wereldbeker uitbreiden tot 16 manches. In de ogen van Van Der Haars ploegmanager Sven Nys is dit de doodsteek voor het veldrijden. De Woudenberger denkt er precies zo over. “De UCI zegt al een aantal jaar dat het veldrijden dood is, wat in mijn ogen helemaal niet waar is. Maar nu gaan ze er zelf voor zorgen dat de sport doodgaat.”

“Ikzelf vergelijk het met de motorcross. Naast de MXGP is er niks anders meer en dat is wat er ook gaat gebeuren met het veldrijden. Niet alle organisaties kunnen het geld betalen om een Wereldbeker te organiseren. Daardoor gaan crossen zoals Woerden verdwijnen en hou je niks meer over”, aldus de Van der Haar.

In de ogen van de Nederlander is er met het veldrijden niks mis zoals het nu is. Volgens Van der Haar zou er gekeken moeten worden naar landen waar interesse en geld is om een grote cross te organiseren. “We moeten alleen niet kijken naar landen waar dan tijdens de cross alleen een koe en een kip staan te kijken.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

12 Reacties

Oblomov 23 oktober 2019 om 15:41

“Niet alle organisaties kunnen het geld betalen om een Wereldbeker te organiseren. Daardoor gaan crossen zoals Woerden verdwijnen en hou je niks meer over”, aldus de Van der Haar.”

Dat gaat op voor Gieten, maar niet voor Woerden. Dat is een kermiscross (of meer precies: een koemarktcross) die los staat van zaken als klassementen en televisie-uitzendingen)

Franco Ballerini 23 oktober 2019 om 17:00

Hij noemt Woerden niet voor niets ;-)

Maar als Gieten verdwijnt zou dat doodzonde zijn.

Mystery Rider 23 oktober 2019 om 15:53

Flanders Classics zal wel een lange termijn visie hebben en dat is mooi, wel jammer dat de crossen in Amerika verdwijnen, qua internationalisering lijkt het met niet echt een stap vooruit.

Begrijp de reacties van de renners wel, het heeft echt wel een impact op hun jaarlijks inkomen, plots geen startgeld meer in een 8-10 extra wedstrijden.

Verandering van spijs doet eten, over drie jaar praten we hier niet meer over en vinden we het nieuwe cyclocross beter dan ooit!

Polleke 23 oktober 2019 om 16:10

Over 3 jaar gaat er even weinig veranderen als in de laatste 10…dat amechtig proberen en blijven proberen om de cross te “mondialiseren” zal alleen sneller doodbloeden omdat er nu een commercieel bedrijf achter de knoppen gaat zitten en die er snel achter zullen komen dat er geen droog brood te verdienen is met cyclocrossen organiseren buiten de gekende biotoop…

Jowinho 23 oktober 2019 om 16:37

Waar staat er ergens dat de crossen in Amerika gaan verdwijnen?

Mystery Rider 24 oktober 2019 om 09:09

@jowihno – Wereldbeker start op 11 oktober volgens de nieuwe kalender, de Wereldbeker wedstrijden in US waren in september, dus die heeft Flanders Classics er gewoon uitgeknikkerd.

Mondialisering…zip – nul – nada. De Europeanen komen niet buiten Europa en de Amerikanen gaan niet naar Europea – aantal mannelijk deelnemers aan Elite wedstrijd Bern – NUL!

Afschaffen van de startpremies en verhogen van de inkomsten uit resultaten – dat zou het plan moeten zijn. Maar dan nog is het niveau in Noord-Amerika niet goed genoeg om een resultaat te rijden. De Belgische en Nederlandse (sub)top zou gewoon in eigen boezem moeten kijken en inbinden. Zolang er belachelijk grote bedragen betaald worden om enkel en alleen te starten zal er absoluut niets veranderen.

Ik ben ervan overtuigd dat zowel Flanders Classics, Golazo en de organisatoren weten hoe het nieuw business plan eruit moet zien, nu alleen de renners zelf nog.

koos verrek 23 oktober 2019 om 18:07

1 grote wereldbeker ik vind leuk. Die renners denke alleen maar aan poen pakken alle klassement en liefst nog een bak startgeld.. Ik denk aan de internationalisering goei zaak dus

Panache 23 oktober 2019 om 18:38

Als ik soms de hoeveelheid publiek zie: dan verdwijnt er helemaal niets, want het is superdruk bij bepaalde wedstrijden. Misschien zijn er wel te veel wedstrijden. Zijn er maar 15-20 levensvatbaar. Dat is meer dan genoeg. Sponsoren, publiek klonteren dan samen wat juist een boost geeft aan die selecte groep races. Soms geldt less is more.

Kosmonaut 23 oktober 2019 om 19:22

“De UCI zegt al een aantal jaar dat het veldrijden dood is, wat in mijn ogen helemaal niet waar is.“
[René Froger gifje] Sven moet toch maar eens langs Eyelove. Natuurlijk is dat veldrijden zo dood als een pier. Het kan nog zo leuk zijn om naar te kijken maar een sport waarin alleen maar Belgen en in het gunstigste geval nog 2 Nederlanders en een Brit meedoen om de prijzen kan je toch haast niet anders noemen als dood. Het enige geluk is dat de supertalenten van Aert en vd Poel deze sport nog een enigszins serieuze imago geeft. De heren van der Haar en Nys moeten juist blij zijn dat de UCI nog moeite en energie in hervormingen van deze sport wil steken, en ze moeten al helemaal blij zijn dat er nog een wereldbeker is, want goed beschouwt is het die naam niet eens waard en zou een BeNeLux cup volstaan. Blijkbaar beseffen beide heren niet dat de sport totaal geen baat heeft bij al die wedstrijdjes in Nederland en België.

Covadonga 23 oktober 2019 om 19:29

Een kleine sport die groot is in enkele landen, daar is op zich niets mis mee.

KnightBiker 23 oktober 2019 om 23:46

Op zich geef ik Van der Haar en Nys gelijk.. de kans is dat de organisatie die nu de wereldbeker overneemt, dezelfde die na het kopen van de ronde van vlaanderen alle koersen In Het Vlaamse voorjaar die niet van hen zijn langzaam de nek omdraait (driedaagse de Panne) straks alle races die niet van hen zijn in het veldrijden gaat marginaliseren en een kleine ASO gaat worden.
Maar er valt in de omliggende landen echt wel wat te halen, volgens mij is Engeland rijp voor meer cyclocross en via het kanaal is het organisatorisch ook haalbaar daar te investeren. Flanders Classics is ook een van de weinige organisaties met diepe zakken die een verlies kunnen lijden op het organiseren van een aantal grote crossen in het buitenland. (Waarom is eigenlijk de Cauberg cross verdwenen?)

thorsen 24 oktober 2019 om 09:36

Weet je nog een paar jaar geleden dat niet alle top 50 renners automatisch start recht hadden? Het enige dat is veranderd door deze regel is dat er nu veel meer Belgen meedoen en verder niks, ook lekker voor de mondialisering…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.