Lars van der Haar imponeert met goud op EK veldrijden op VAM-berg

Lars van der Haar imponeert met goud op EK veldrijden op VAM-berg

foto: Cor Vos

zondag 7 november 2021 om 16:01

Lars van der Haar is op de VAM-berg in Drenthe de nieuwe Europees kampioen veldrijden geworden. De 30-jarige Nederlander bouwde zijn race goed op, versloeg het gehele Belgische blok en veroverde de gouden medaille na een spannende tweestrijd met Quinten Hermans in de slotrondes. Het is de tweede EK-titel voor Van der Haar, die in 2015 in Huijbergen ook al goud won.

Een valpartij in de eerste ronde zorgde voor een breuk in het peloton, maar de grote favorieten zaten voor de val. Toon Aerts, Michael Vanthourenhout, Quinten Hermans, Eli Iserbyt, Jens Adams, Daan Soete en Laurens Sweeck waren de Belgen op kop en zij kregen twee niet-Belgen mee: thuisrijder Lars van der Haar en de Fransman Joshua Dubau.

Van der Haar vs. de Belgen – foto: Cor Vos

In de derde ronde waren er wat breuken in de kopgroep. Aerts, Iserbyt, Hermans en Vanthourenhout sloegen een gat en de enige die de oversteek kon maken, was Van der Haar. Een fietswissel zorgde ervoor dat Van der Haar en Iserbyt op achterstand kwamen te rijden. Bij het ingaan van de vijfde ronde plaatste de Nederlander een tegenaanval die Iserbyt niet kon volgen. De Belgische topfavoriet viel compleet stil.

Quinten Hermans solo op pad
Vooraan gaven Hermans, Aerts en Vanthourenhout elkaar weinig ruimte, maar op de steile klim van de VAM-berg was het Hermans die binnen no time een groot gat sloeg. Met 14 seconden voorsprong ging hij de zesde ronde (van de tien) in. Een sterke Van der Haar was ondertussen teruggekeerd, waardoor hij zich weer in de strijd om de medailles mengde. Toon Aerts moest die ronde twee keer van fiets wisselen en daardoor verloor hij de aansluiting.

Quinten Hermans kleurde de cross – foto: Cor Vos

De spanning keerde terug aan het begin van de zevende ronde, want het was een ontketende Van der Haar die Vanthourenhout achter zich liet en de jacht opende op koploper Hermans. De Woudenberger verkleinde het gat tot vijf seconden en had de Belgische leider constant in zicht. Drie rondes voor het einde begon de regen in Drenthe ook een rol te spelen, maar dat deerde Hermans en Van der Haar niet. Door een ijzersterke tussensprint op de keienklim op de VAM-berg sloot de Nederlander bij het ingaan van de voorlaatste ronde aan bij Hermans.

Van der Haar maakt het verschil en stunt met goud
Sterker nog, Van der Haar ging op en over Hermans en hij sloeg meteen een gaatje van twee seconden. Dat verschil diepte de vinnige Nederlander, pupil van Sven Nys bij Baloise Trek Lions, uit naar zes seconden en bij het inrijden van de slotronde was zijn voorsprong liefst 13 seconden. In de laatste omloop hield Van der Haar uitstekend stand en breidde hij zijn voorsprong steeds verder uit.

Lars van der Haar op weg naar goud – foto: Cor Vos

Met de nodige emoties en vol ongeloof kwam Van der Haar na ruim een uur over de finish; zes jaar na zijn eerste Europese titel in 2015. Quinten Hermans strandde op 25 seconden en mocht het zilver ophalen, Michael Vanthourenhout verloor 54 seconden en veroverde het brons. Aerts werd vierde, Sweeck vijfde en Adams zesde. Iserbyt kende een offday en eindigde slechts als twaalfde.

Dit artikel delen:

56 Reacties

jackdassen 7 november 2021 om 16:02

Super! Gefeliciteerd kerel!

Apemantus 7 november 2021 om 16:03

Wat een apotheose! Wat een race! Wat een cross!

Instant classic.

En je gunt het niemand meer dan Lars van der Haar. Blijft een absolute klasbak! Geweldig gereden. Schitterend.

Brabander 7 november 2021 om 16:05

Ik volg tegenwoordig eigenlijk vooral de dames, maar hier heb ik toch ook van genoten hoor. Wat een ontzettend knappe overwinning van Lars van der Haar zeg. En ondanks dat het een snel parcours is, toch weer grote verschillen

Franco Ballerini 7 november 2021 om 16:58

Jij bedoelt waarschijnlijk: ik volg tegenwoordig eigenlijk vooral één dame.

Brabander 7 november 2021 om 17:35

Nou neen hoor. De tegenstand moet ook geobserveerd worden hè ;)

Murcia 7 november 2021 om 16:06

Groots optreden van Lars die na lang wachten weer een echte hoofdprijs pakt. Geweldig gereden en met name die laatste jump naar Hermans toe was indrukwekkend. Al vroeg in de koers haakte Iserbyt af en toen Aerts op zijn limiet zat en met pech te maken kreeg leek de ontketende Hermans solo naar de overwinning te gaan. Maar de Oranje Terriër bleek uiteindelijk te sterk waardoor Oranje van een zeer geslaagd weekeinde mag spreken.

Carlo12 7 november 2021 om 16:07

Ongelofelijk, wat een fantastische overwinning zeg, al die Belgen afschudden en dan winnen. Echt genieten

Tony 7 november 2021 om 16:07

Ongelooflijk!! Lars verslaat in z’n eentje een heel leger Belgen. Van harte gefeliciteerd!!!

Steven_E 7 november 2021 om 17:04

Die Belgen reden natuurlijk ook vooral meer tégen dan mét elkaar, maar hij was gewoon de sterkste.

Tuubke 7 november 2021 om 16:07

Prachtige koers gezien, met een zeer verdiende winnaar. Van der Haar rijdt heel constant in de top-10 maar wint zelden (meer). Prachtig dat hij het hier weer doet. In z’n eentje alle Belgen op een hoopje gereden, dat had ik toch niet verwacht.

De Cabybara van de Conradkade 7 november 2021 om 16:08

Schitterend gedaan. Zo'n inhaalslag is toch veel mooier dan een solo slim vanaf de start. En dat het dan ook nog Lars is… Het is hem zeer gegund!

De Knegt maar vaker thuislaten?

KrakAndersen 7 november 2021 om 16:29

Koos was er ook niet bij, scheelt veel

Alfons Haavers 7 november 2021 om 16:09

Veruit sterkste man in koers wint, het is de sympathieke van der Haar gegund.

Nys Jr. – de vleesgeworden arrogantie die dringend tegen zichzelf moet beschermd worden – ook wel met een geslaagd debuut als co-commentator.

Arie den Blanken 7 november 2021 om 16:53

Thibau deed dat geweldig goed maar dat verraste mij totaal niet. In wel bespraakt zijn evenaart hij ook bijna zijn vader.

platteprijs 7 november 2021 om 17:31

De pijnlijke verrassing van vandaag was dat Van Gucht er zat, dus toen heel snel naar de NOS (voor het eerst in weet ik niet hoeveel jaar).

Merlinappa 7 november 2021 om 16:09

Geweldige cross, een van de meest spannende in tijden! En nog een mooie winnaar ook :)

Wheely 7 november 2021 om 16:09

Zo enorm gaaf dit, enorm gegund. Mooiste crosszege die ik in tijden heb gezien.

Reiger 7 november 2021 om 16:10

Toch wel een mega zware cross gezien de grote verschillen. Geweldige zege van Lars.
En ja, toch wel een zware domper voor de Belgen. Maar de sterkste heeft absoluut gewonnen!

klootje kriekeljon 7 november 2021 om 16:11

Dat was even een onverwacht potje genietings.

Beer 7 november 2021 om 16:11

Prachtkoers en overwinning van de terriër! Het is deze sportieve kerel meer dan gegund.

Hermans zet dit seizoen een grote stap, maar er blijft voor hem toch nog wel een weg te gaan om een echte winnaar te worden. Benieuwd of hij die laatste procentjes en het killer-instinct nog weet te vinden. Bij afwezigheid van van Aert is hij stilaan wel m'n favoriet aan het worden.

Hulde ook voor de co-commentator vandaag. Voor een jongen die gisteren nog als de nieuwe anti-christ werd afgeschilderd, was dit gewoon heel netjes, verstaanbaar, aangenaam om naar te luisteren en inhoudelijk sterk. Knap!

klootje kriekeljon 7 november 2021 om 16:24

Het was Hermans ook gegund, jammer voor hem. En Nys junior deed het meer dan prima inderdaad.

De Cabybara van de Conradkade 7 november 2021 om 16:30

Eens Beer. Kleine Nys deed het prima. Sven vind ik overigens in de wegkoersen die hij zo nu en dan doet ook prima.

Franco Ballerini 7 november 2021 om 16:55

Ook eens. Deskundig commentaar van Nys, net als van van Loy gisteren.

Lalsacien 7 november 2021 om 17:36

@Beer je moet Michelangelo niet als een profeet beschouwen!

Mystery Rider 7 november 2021 om 16:11

Ik had toch liever gezien dat Lars gewonnen had … oh wacht ! :)

notriple 7 november 2021 om 16:17

Ja eindelijk

A.M.M. Jonkers 7 november 2021 om 16:12

Wat een daverende verrassing en volkomen verdiend!

Benieuwd welke smoes Iserbyt uit zijn hoed tovert…….

Txirrindularitza 7 november 2021 om 16:12

Groots! Totaal niet verwacht, maar wat een race. Een heel karretje Flandriens in de poep laten rijden, chapeau!

Limal 7 november 2021 om 16:13

Mooi! Ik ben misschien een “slechte Belg” maar deze winst voor vdHaar doet mij plezier. Ook vanwege het toenemende gejuich van het publiek naarmate hij korter en korter bij Hermans kwam, om er dan finaal overheen te gaan. Waar blijft nu dat interview… die zijn altijd de moeite met Lars.

notriple 7 november 2021 om 16:16

Deze x ben je een goede belg.

Limal 7 november 2021 om 16:19

Nu jij nog een betere fan van het wielrennen worden ipv dat afgezaagde anti-gedoe, notriple.

De Cabybara van de Conradkade 7 november 2021 om 16:36

Het flash interview was wel heel matig inderdaad.

Ik snap dat ze iets internationaals willen uitstralen vanuit de Europese organisatie, maar zet er dan wel iemand neer die fatsoenlijk Engels kan.

Limal 7 november 2021 om 16:48

Toen ik reageerde moest dat interview nog komen, maar inderdaad, de interviewer van dienst kneep er zelfs bij Lars 'vakkundig' alle spontaneïteit en emotie uit. Hopelijk volgt er nog een WF video-interview.

Silent Hill 7 november 2021 om 16:13

De Belgen reden elkaar kapot het eerste half uur, Larsje raapte ze nadien één voor één op. Mooi gedaan.

Europees kampioen, het is eens wat anders dan Woerden en Rucphen.

Barry Batsbak 7 november 2021 om 16:31

Dit ja. Stuks voor stuk oprapen en overboord kieperen. Wat een leuke cross voor de zondagmiddag, Lars die het in eigen huis afmaakt. Zeer verdiend en zeer gegund.

Fast Freddy 7 november 2021 om 16:59

Hebben de belgen vd Haar onderschat of vooraf besloten om ieder z’n eigen koers te laten rijden. Ben bang dat dit Koos de kop kost…

notriple 7 november 2021 om 16:15

Super. Dit had hij nodig. Tegen 7 belgen in het begin. Lache hoor.

MrBerend 7 november 2021 om 17:25

Een gouden dag. Weer afgang voor de belgen.

NiM 7 november 2021 om 19:14

Grappig dat het sommigen hier niet te doen is om hun favoriete renner of om de sport op zich. Hebben jullie een minderwaardigheidscomplex? Veel sterkte

Oblomov 7 november 2021 om 16:24

Wat een waanzin. Maar goed, hij was natuurlijk al een paar keer een offday van Iserbyt verwijdert van de overwinning. Vandaag deed zich dan eindelijk die combo voor van het juiste parcours en een slechte dag voor Iserbyt.

limburgia 7 november 2021 om 16:35

Iserbyt heeft het volledig aan zichzelf te danken door vanaf het begin met volle overgave volle bak achter iedere ploeggenoot/Belg aan te te jassen .

WoutMathieu 7 november 2021 om 16:42

Iserbyt reed Lars na een paar ronden terug naar drie landgenoten (Quinten, Michael, Toon), waarvoor dank!

Arie den Blanken 7 november 2021 om 16:48

Drie van de vier Europese titels voor het team van Sven Nys. Alleen bij de beloften niet doordat n.b. zijn zoon Thibau “slechts” derde werd. Extra leuk was het om Thibau te horen tijdens de profs op Sporza als co commentator met Ruben Van Gucht

Jean Dumas 7 november 2021 om 16:57

Was prima commentaar, zelfs Gucht was te pruimen. En wat een consistente opmars van Lars na die slechte wissels.

Michelangelo 7 november 2021 om 16:54

Ben ik een keer een zondagmiddag wat nuttigs doen, en dan mis ik hoe VdHaar alle Vlamingen een hak zet.

Voor mij heeft Lars een hele hoge gunfactor, en als ik dit zo lees is dat bij nagenoeg iedere wielervolger zo. Zelfs bij de zuiderburen. Ik vind het mooi dat hij met deze trui mag rondrijden. Sierraad voor de sport, altijd een leuke babbel. Jammer dat ook hij het “slachtoffer” is van de generatie VdP en Van Aert, waardoor hij heel vaak langs de echt grote prijzen pakt.

Franco Ballerini 7 november 2021 om 17:01

Nu zijn wij mede-Wielerflitsers natuurlijk razend benieuwd naar wat jij nuttiger vindt dan wielrennen te kijken en daarna jouw analyse hier te delen.

xistnc 7 november 2021 om 17:04

Ik wens je nog veel nuttige zondag- en andere middagen!

Reiger 7 november 2021 om 17:05

Halletje witten en gelijk het plafond meenemen. Kan niet missen!

vroege vlucht 7 november 2021 om 17:14

Ik denk dat Michelangelo zijn Evenepoel en Wolfpack memorabilia aan het poetsen was ;)

Reiger 7 november 2021 om 17:25

@Vroegevlucht Dan weet ik zeker dat hij binnen één minuut klaar was. Óf niet eens hoefde te beginnen met poetsen.

Panache 7 november 2021 om 18:44

Ik heb vernomen dat de audities van ‘the voice’ weer begonnen zijn. Nou ja, succes gewenst hè.

Michelangelo 7 november 2021 om 18:50

@Panache, ‘The voice senior” is net afgelopen helaas…

Dikke Vrouw 7 november 2021 om 17:10

Thibau belg van de dag wat mij betreft. Heeft talent in dit vak!

MrBerend 7 november 2021 om 17:27

Einde sportieve carrière en dan maar meteen als een oud wijf in de rondte lullen? Kan praatprogramma met evenepoel oprichten: Blaten en indekken.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Materiaalzone