Lars Boom over Wout van Aert: “Ik ben toch bang dat hij in deze Tour net iets te veel doet”

woensdag 14 juli 2021 om 10:29
Lars Boom over Wout van Aert: “Ik ben toch bang dat hij in deze Tour net iets te veel doet”

foto: Cor Vos

Wout van Aert is een van de hoofdrolspelers in de Tour de France. De Belg van Jumbo-Visma mengt zich in de massasprints, doet in de tijdritten mee voor winst, won met verve de bergetappe over de Mont Ventoux en maakt ook nog indruk als meesterknecht van Jonas Vingegaard.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Ook Lars Boom, die dinsdag te gast was in de populaire wielertalkshow Vive le Vélo, ziet een sterke Van Aert aan het werk. Toch plaatst de oud-prof van onder meer Rabobank en Astana een kritische kanttekening. “Ik ben toch bang dat hij in deze Tour net iets te veel doet. Hij pakt uit op de Ventoux, de dag nadien gaat hij weer voluit werken. Ik denk dat hij dat zal bekopen richting de Spelen.”

Bert De Backer, die eveneens aan de tafel van gastheer Karl Vannieuwkerke zat, denkt niet dat Van Aert te veel hooi op zijn vork neemt. “Het zou me verbazen na vorig jaar. Hij heeft toen zijn niveau zo lang aangehouden. Hij was duidelijk minder aan het begin van de Tour en nu is hij beter.”

Van Aert hoopt na de Tour de France te schitteren op de Olympische Spelen van Tokio. De Belg is een van de kanshebbers op een medaille in de wegrit en ook in de Olympische tijdrit maakt hij kans op goud. De wegrit zal worden verreden op zaterdag 24 juli, de tijdrit volgt vier dagen later op woensdag 28 juli.

Dit artikel delen:

20 Reacties

S. Morgenstern 14 juli 2021 om 10:32

De dag na de Ventoux vond Boom voluit werken? Dat zegt wellicht iets over Boom..

ti-raleigh 14 juli 2021 om 10:36

Ja, dacht ik ook al.

lo squalo dello Stretto 14 juli 2021 om 10:40

Dat plaatje van in het voorjaar (de Tirreno) opnieuw. Stond er zelfs in de Amstel nog, alles is relatief. Bovendien denk ik dat Wout ook wel relatieve rustdagen heeft gekend in deze Tour.

Alfons Haavers 14 juli 2021 om 10:40

Hij heeft inderdaad wel de ervaring van vorig jaar, waar hij na een stevige Tour in bloedvorm aan de start stond op het WK een week erna. Tokio is natuurlijk wel een ander verhaal, gezien de weersomstandigheden en het tijdsverschil.

Op de 2de rustdag eruit stappen was in die optiek misschien geen slecht idee. Anderzijds wil hij nog absoluut die tijdrit op de voorlaatste dag meepikken en zie je meestal dat de mannen die uit de Tour komen vlak erna toch een streepje voor hebben op de rest. Hij komt ook terug na zijn operatie en kan de extra kilometers misschien wel gebruiken om absoluut top te zijn.

Dat zal ook nodig zijn, want in de tijdrit is de concurrentie enorm en in de wegrit zijn de lichtere mannen toch nog in het voordeel.

Yeez 14 juli 2021 om 10:41

Vaak snap ik niet waarom mensen bij van aert zo snel roepen dat die teveel doet? Heeft 15 koersdagen voor de tour gehad en tussen de amstel en de tour (2 maanden) alleen het bk gereden. Als er iemand fris moet zijn is hij het. Klassementsrenners moeten bovendien alle 21 dagen voluit

Gr.R. 14 juli 2021 om 11:10

Natuurlijk ben je heel fris na een blindedarmoperatie.

Reiger 14 juli 2021 om 12:53

Natuurlijk heeft Wout een klappie gehad door die operatie. Maar ik denk ook dat hij een hele hoge basisconditie heeft. Hij begon niet goed aan de Tour maar hoort ondertussen bij de 3 sterksten in koers. Toch is het lijntje altijd dun waarop iemand die in topvorm is, balanceert. En omdat hij in Tokyo wil vlammen is enige voorzichtigheid niet verkeerd.
Kijk maar naar Dumoulin in 2016. Die ging in topvorm onderuit in de laatste dagen van de Tour en kon met een scheurtje in de pols geen goud halen in Rio.

Wheely 14 juli 2021 om 10:42

Ja maar Wout is ene speciale he.

Poeksel 14 juli 2021 om 10:53

Wout is Wout!

A.M.M. Jonkers 14 juli 2021 om 11:07

Daar is Lars Boom nooit op betrapt…..op te veel doen, bedoel ik………
De grootste profiteur die het Nederlandse wielrennen in deze eeuw heeft gekend!

Reiger 14 juli 2021 om 12:58

Als er iemand op voorhand alles aan gort zou gaan rijden was hij het wel ja. Maar uiteindelijk voor dat talent veel te weinig gepresteerd. Overwinningen worden nog steeds niet op papier behaald maar gewoon op de weg waar gereden wordt..

notriple 14 juli 2021 om 15:22

Boom te vroeg gestopt met veldrijden. Had het m.i. beter moeten combineren met de weg.

Abdoe 14 juli 2021 om 11:23

Het valt wel mee denk ik, hij is tot nu toe steeds sterker geworden in koers. Hij heeft die inspanningen ook nodig gehad om op niveau te komen. De komende dagen lijkt het wel het verstandigste om het even rustig aan te doen, en pas in de tijdrit en eventueel op de Champs nog een keer flink uit te pakken.

evelineroos 14 juli 2021 om 12:01

Denk dat geen enkele renner die de Tour uitrijdt top zal zijn in Tokio voor de wegrit. Je bent niet in enkele dagen geacclimatiseerd.

vincenzo 14 juli 2021 om 12:43

Zo is het inderdaad!

volger 14 juli 2021 om 13:51

Geloof dat Rudy Dhaenens pas enkele dagen voordat ie in 1990 wereldkampioen werd arriveerde in Japan. Andere tijden wellicht …

evelineroos 14 juli 2021 om 13:56

Een goede acclimatisatie duurt minstens 10 dagen aldus NOC-NSF.

Reiger 14 juli 2021 om 14:44

Dan komt het toch niet heel snugger over om dan maar te gokken “dat het wel goed gaat komen?” Wellicht pakt t goed uit maar het blijft een gokje

Baukema Tomoulin 14 juli 2021 om 13:54

Volgens mij was Lars Boom voor zichzelf ook altijd bang om te veel te doen tijdens zijn sportcarrière.

Murcia 14 juli 2021 om 14:00

Lars was een ongekende luiaard die dacht dat talent alleen voldoende was. Een misvatting die zijn carrière nooit echt van de grond deed komen.

Headlines

Materiaalzone

Populair