Lars Boom negeert kritiek: “Ga niet teruglezen wat anderen hebben geschreven”

donderdag 18 april 2019 om 11:02

De laatste tijd weerklonk er best wat kritiek aan het adres van Lars Boom. Kan De Nederlander van Roompot-Charles het nog wel? Na afloop van Parijs-Roubaix zegt Boom tegen WielerFlits dat hij daar zelf in ieder geval niet mee bezig is: “Ik ben met de mensen in de ploeg bezig en daar heb ik contact mee. Ik ga niet allemaal dingen over mezelf teruglezen wat andere mensen over me zeggen.”

“Ik weet wat we aan het doen zijn”, vervolgt Boom. “Ik weet dat ik hard heb gewerkt en dan moet je een oorzaak zoeken waar het aan ligt en niet dingen gaan lezen of hij het nog wel kan of niet.”

Een fietswissel maakte een einde aan de kansen van de Nederlander in de helleklassieker. Boom eindigde op het Vélodrome van Roubaix uiteindelijk als 74ste op ruim een kwartier van winnaar Philippe Gilbert.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

38 Reacties

Jonathan 18 april 2019 om 11:25

Ik denk dat het niet aan Boom ligt, maar aan de belabberde begeleiding van Roompot.

Dat is mijn onderbuik gevoel, ik zie niet echt een beleid of filosofie, renners rijden zomaar wat rond als ik ze zie koersen op tv.

nickdt 18 april 2019 om 11:29

Tuurlijk, het ligt aan de belabberde begeleiding van Roompot. Leg dan eens uit waarom Boom de laatste 2 jaar bij Jumbo ook slecht reed. Dat kan je niet verklaren als het niet aan Boom zelf ligt.

dikkechaap 18 april 2019 om 11:59

@nickdt
Zijn hartoperatie heeft hem destijds een voorjaar gekost.

de nieuweMerckx 18 april 2019 om 12:23

En misschien wel z’n carrière. Gesink presteerde daarna ook nooit meer op z’n oude niveau.

r525 18 april 2019 om 12:30

Hoezo? Het volkslied op je shirt willen hebben, das toch echt wel een hele sterke filosofie!

Merlinappa 18 april 2019 om 14:33

Speelt zeker mee. Vertelt JW van Schip ook in die podcast. Net zoals dat regelmatig renners uit die ploeg niet genoeg eten en hongerklop krijgen op het laatst. Ik heb sterk het vermoeden dat dit met Boom ook gebeurd, omdat ie altijd -poef- in eens weg is terwijl ie daarvoor nog van voren zat.

Akiria 18 april 2019 om 11:26

Groot gelijk, ook de media hebben Lars Boom als een potentieel winnaar neergezet.
Nooit waar kunnen maken… voor diezelfde media.

Wielerfan1987 18 april 2019 om 11:34

Agh, hij heeft Roubaix in elk geval uitgereden, dus er zit in ieder geval statistisch gezien een verbetering in zullen we maar zeggen.

Ik hoop alleen voor zijn ploeg/sponsor dat we dit jaar de verongelijkte gefrustreerde Boom nog te zien krijgen, want dan heb je kans dat ie her of der wel weer iets wint.

Alexander 18 april 2019 om 11:37

Hij heeft bij mij de bijnaam Lars DNF Boom. Echt met pijn in mijn hart overigens. Het was een gast met veel bravoure en prachtige stijl. Helaas lijkt hij als nachtkaars uit te gaan. Ik ontkom er niet aan om het vooral aan gebrek aan plezier in fietsen te zien.

Jean Dumas 18 april 2019 om 12:12

Hij had goodwill terug kunnen winnen door te gaan knechten voor een kopman.

ti-raleigh 18 april 2019 om 11:40

Media hebben geen schuld. Hij loopt zelf hoog van de toren te blazen.

Paul1963 18 april 2019 om 15:09

Onzin!

blokkie5 18 april 2019 om 16:27

@paul1963

Als je zegt Van der Poel normaal gesproken bij kunt houden op een kasseistrook maar vervolgens het hele voorjaar 4 groepen achter hem rijdt kun je kritiek verwachten.

Banddikte 18 april 2019 om 11:43

Denk dat onderhand de leeftijd ook begint te spelen bij Boom. De beste man ziet eruit als 50. Nog hier en daar wat geld verdienen en vervolgens maar ermee stoppen.

Gelei 18 april 2019 om 11:58

Ja, ik schrok ook. Lijkt sinds zijn hartperikelen plots 10j ouder.

limburgia 18 april 2019 om 18:10

Hij moet eens kijken naar zijn ploeggenoot Pieter Weenink wat die nog op zijn “oude dag” super gemotiveerd is .

FDJ 18 april 2019 om 11:46

Dat is precies het probleem met Boom. 0.0 zelfreflectie. En als hij dan 1x in de 3 jaar een goede dag heeft dan gaat hij met een middelvinger de streep over.

Onlangs bij de kleedkamer op Sporza ook. De hele uitzending zit hij er ongeinteresseerd bij en hij wordt pas wakker als een van de anderen vertelt wel te lezen wat er over hem geschreven wordt.

Einde contract Roompot kon wel eens einde carierre worden voor Boom.

kielabokki 18 april 2019 om 13:18

Ja joh idd. Open nu eerst eens een interview met zelfkritiek/reflectie.

Als je je motivatie moet halen uit frustraties, wraak, enz. dan schort er iets fundamenteels aan de instelling denk ik. En zo meteen weer een uitschieter en dan moet iedereen weer zwijgen zeker. Mijn gevoel zegt dat hij elk jaar inhoud mist. Pure trainingsarbeid.

Paul1963 18 april 2019 om 15:11

Je kent Boom niet. Je ziet of hoort wat en vult het met je eigen bekrompen geest in. Vanachter je smartphone of laptop is het makkelijk oordelen.

SolitaryShell 18 april 2019 om 11:48
Quote:
Een fietswissel maakte een einde aan de kansen van de Nederlander in de helleklassieker.

Want dat kost je een kwartier?

Quote:
ti-raleigh 18 april 2019 om 11:40

Hij loopt zelf hoog van de toren te blazen.

Dat gevoel heb ik niet, meer dat ie een façade aan het ophouden is.

Als je echt serieus werk wil maken van Parijs-Roubaix dan ga je niet afstappen in de Ronde van Vlaanderen terwijl je die kilometers training goed kunt gebruiken.

Alexander 18 april 2019 om 15:48

Precies SS. Dat eeuwige afstappen van hem. Met dat gebogen hoofd weer voor de camera verschijnen waar geen echte lach af kan. Zit gewoon niet goed bij hem.

KnightBiker 18 april 2019 om 11:50

ja, je moet je als renner niet laden lijden door de media.
maar binnen de ploeg toch verantwoording af te leggen, heeft hij toch niet gedaan waar hij voor gehaald is…
Een nieuw contract verdienen is de echte graadmeter als dat hem lukt dan hebben we ongelijk, en als kopman kan hij het ook in andere koersen nog waarmaken dit jaar en hij heeft hij al vaker bewezen dat hij de ronde van Engeland kan winnen, evt Binckbank etc.
Als dat lukt is het jaar ook goed.

Desalnietemin, ik kan niet geloven dat hij zelf nu zo blij zal zijn met wat hij presteert…

peterwinnen 18 april 2019 om 11:56

Ik zou van alles willen zeggen, maar hij leest het toch niet

kampie 18 april 2019 om 11:56

Verstandig dat hij het niet terugleest. Onze teleurstelling delen we lekker onder ons forumleden :) Wel coole cap heeft Boom op trouwens. Is die ergens te koop?

St.Markus 18 april 2019 om 16:30

Na dit seizoen gratis af te halen bij huize Boom.

josi 18 april 2019 om 11:56

Hij heeft natuurlijk al met al best een mooie erelijst, maar je hebt toch het gevoel dat er meer in had gezeten. Had gehoopt dat hij bij Roompot wellicht het plezier in het fietsen zou terugvinden, maar het lijkt er helaas niet echt op. “Ik weet wat we aan het doen zijn”… benieuwd wat dat dan is.

ghostwriter 18 april 2019 om 12:04

Toen Gesink besloot dat hij het niet meer op kon brengen om als een klassementsrenner die met de beste mee kan strijden te leven heeft hij zijn plezier gevonden in een ondersteunende rol. Boom kan het duidelijk al jaren niet opbrengen om te leven op de manier die nodig is om in de klassiekers goed te presteren maar lijkt zich te groot te voelen om een Gesink-achtige switch the maken.

toke 18 april 2019 om 14:28

Niets doen is ook iets doen.

Hollow Knight 18 april 2019 om 17:18

Gesink was gewoon niet goed genoeg meer. Stop eens met altijd excuses te zoeken.

venloos 18 april 2019 om 12:05

Ik vind dat Lars het super doet dit jaar! Peletonvulling is ook belangrijk!

Fast Freddy 18 april 2019 om 12:19

Volgend jaar knechten voor mvdp. Tot de finale dan.

Jacco van Stierop 18 april 2019 om 16:42

Totale futloosheid uitstralen, geen resultaten boeken maar wel die arrogante blik en toon behouden: Boom is een karikatuur van zichzelf geworden. Dat hij zijn onmiskenbare talent heeft verkwanseld is tot daar aan toe maar ontleen daar tenminste nog enig plezier aan. Zelfs dat is ver te zoeken. Lekker die facade ophouden, Lars, en doen alsof iedereen achterlijk is, en vooral het woord zelfkritiek buiten je woordenboek houden.

Hollow Knight 18 april 2019 om 17:12

Lars Boom is gewoon niet zo'n groot talent als iedereen hier lijkt te denken. Hij heeft altijd moeite gehad in de grote klassiekers. Hij heeft een paar keer top tien gereden in Parijs-Roubaix, maar verder is hij nooit gekomen.

Het is overduidelijk geen Mathieu Van Der Poel, die stond er direct al bij zijn eerste Monument.

Ik snap echt niet waarom zoveel mensen denken dat Lars Boom goed genoeg was / is om een Monument te winnen. Ik acht hem nog niet in staat om een semi-klassieker te winnen. Hij heeft twee eendagswedstrijden gewonnen: het NK wielrennen op de weg en de Grote Prijs Jef Scherens. Lachwekkend gewoon om dit een groot talent te noemen in de klassiekers.

Hij zou zich beter focussen op rittenkoersen waar geen bergen worden aangedaan (zoals de Eneco Tour en de Ronde van België), tijdritten en etappes in Grote Rondes proberen winnen door in ontsnappingen te gaan.

HennieK 18 april 2019 om 17:55

Lars Boom was van jongs af aan sterk voor zijn leeftijd, maar heeft iets minder progressie geboekt toen hij eenmaal volgroeid was. Daar kan hij niks aan doen. Hij heeft maar 1 cartouche waar een echte wereldtopper er altijd wel twee of drie heeft. Vandaar ook dat een koers van 200+ km waar je altijd wel onderweg iets moet rechtzetten voor hem misschien net te veel is. Maar bij slecht weer en slechte omstandigheden in een niet te lange koers komt hij wel bovendrijven. Daar had hij zich misschien meer op moeten focussen, maar we hadden in Nederland heel lang weinig kandidaten voor voorjaarswinst, er lag dus veel druk op zijn schouders. Zijn wat nonchalant overkomende houding maakt hem veel minder “aaibaar”. Feit blijft dat hij wel een aantal mooie momenten heeft bezorgd aan de wielerliefhebber, met als hoogtepunten de tourrit over de kasseien en het WK veldrijden. Ik vrees dat dit voor Boom het jaar te veel is en dat heeft hij nu ook weer niet verdiend.

HSV 18 april 2019 om 21:54

Zo zie ik het ook.

theking 18 april 2019 om 18:16

De gloriejaren liggen achter hem. Er wellicht niet uitgehaald wat er inzat of wat velen in hem zagen. Wat natuurlijk ook niet heeft geholpen is het feit dat in de jaren dat hij op zijn best was hij moest opboksen tegen o.a. Boonen en Cancellara. Echter heeft hij wel een palmares opgebouwd waar een Vanmarcke en Langeveld bijvoorbeeld jaloers op zijn.

Kelder is de Man 18 april 2019 om 18:32

Maar goed dat hij het niet leest. Zou ook niet vrolijk worden van al deze reacties. Vraagtekens bij z’n prestaties ok, maar dit afzeiken van sommigen doet me denken aan de periode dat Gesink nog kopman was en het allemaal minder liep. Misschien dat Boom stiekem toch gaat lezen en binnenkort weer met een middelvinger over de streep komt. Zou zeggen.. gooi er 2 in de lucht. En daar komt natuurlijk ook weer een berg kritiek op, terwijl het jullie zelf is aan te rekenen. Kom op Lars!

jibi verboort 18 april 2019 om 19:13

Lars Scoorde slecht in klassiekers,waarvoor hij juist werd ingezet!
Als je bij Wvcycling.com de naam Lars Boom intypt…vervolgens palmares en dan op 'klassiekers klikt, dan zie je een schematisch uitslagenoverzicht. De conclusie is onweerlegbaar; Lars scoorde slecht in klassiekers waarvan gezegd werd dat hij daarvoor geschikt zou zijn.
Tussen 2010 en 2017 nam hij 6 maal deel aan De Amstel Gold race. In 2012 werd hij 96e. De andere 5 deelnames reed hij niet uit…5x dus DNF. In de andere klassiekers is het niet veel beter. Op grond van 6 slechte uitslagen in 6 deelnames is een goede uitslag zondag niet aannemelijk. Opmerkelijk dat Roompot Lars Boom binnenhaalde als kopman voor de klassiekers.