Lars Boom na eerste cross in twee jaar: “Het viel niet mee”

maandag 7 januari 2019 om 16:27

foto: Cor Vos

Lars Boom maakte gisteren na bijna twee jaar afwezigheid zijn rentree in het veld. In Brussel haalde de wereldkampioen van 2008 het einde van de wedstrijd niet. Hij werd twee rondes voor het einde uit koers gehaald vanwege een te grote achterstand “Het viel niet mee, maar dat hadden we een beetje ingecalculeerd”, vertelde hij aan de NOS.

“Het was een heel technisch rondje en het was heel intensief. Daar heb ik wel op getraind, maar een cross rijden is altijd net iets anders dan een training”, aldus Boom. “Ik begon op de derde rij en kwam redelijk goed uit de startblokken. Ik kon mijn karretje aanhaken bij wat jongens en reed rond de twaalfde plek. Op een gegevenheid kwam de vermoeidheid en begon ik foutjes te maken.”

Boom heeft het veldrijden zien veranderen. “De cross is geëvolueerd. De renners en de parcoursen zijn een stuk technischer geworden. Daarnaast merk ik dat ik de afgelopen jaren weinig op een crossfiets heb gezeten. Dat heb ik de afgelopen maanden wel gedaan, maar het weegt niet op tegen wat die andere jongens kunnen. Daar probeer ik het komende jaar weer in te groeien. Ik vind crossen nog steeds leuk en denk dat het goed is richting het voorjaar. Je rijdt een uur tegen je omslagpunt. Dat heb je straks in de klassiekers ook gewoon nodig. Daarom is het goed.”

Lars Boom in actie in Brussel – foto: Cor Vos

“Volgend jaar wil ik beter voor de dag komen”
De 33-jarige Boom blijft ambitieus. “Als ik een keer een heel goede dag heb en het parcours mij ligt, dan zit top tien of top vijftien er zeker wel in. Maar dan moet het wel allemaal een beetje meezitten. Maar dat zal meer iets zijn voor volgende winter, wanneer ik meer crossen ga rijden. Deze winter rij ik maar drie wedstrijden. Daarna begint eind januari het wegseizoen al. Maar volgend jaar wil ik zeker proberen beter voor de dag te komen. Daarom ben ik nu al begonnen om al wat crossen te rijden.”

Boom rijdt deze winter nog in Otegem (14/1) en Zonnebeke (26/1). “Daar wil ik het beter doen dan in deze cross. Zaterdag rijd ik eerst nog de strandrace van Egmond-Pier-Egmond. Op maandag rij ik dan Otegem. Het parcours daar vergt niet heel veel techniek, maar is vooral gas geven. Dat ligt mij beter dan in Brussel, waar het een stuk technischer was. Dat ben ik toch een beetje verleerd.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

girardengo 7 januari 2019 om 16:33

Jammer dat hij nu pas goed aan zijn tweede crossleven begint. De combinatie van veldrijden en kasseienklassiekers heb ik altijd veel beter bij hem vinden passen dan het zich op het wegseizoen inclusief grote rondes richten. Maar: beter laat dan nooit.

Mwielerfan 7 januari 2019 om 20:56

Grootste overwinningen zijn anders wel in grote rondes

Jowinho 8 januari 2019 om 06:32

Een etappe winnen in een grote ronde is dan ook makkelijker dan een klassieker winnen.

chasse patat 7 januari 2019 om 17:12

Hij heeft ambitie voor het komende cross-seizoen

assen 7 januari 2019 om 17:46

Vergis je niet, Lars Boom heeft nog enorm veel power in zijn poten – zie ook zijn overwinnning in de strandrace. Bij een recht-toe-recht-aan veldrit zie ik m dik top10 rijden.

Emergo 7 januari 2019 om 18:13

Ik niet.

chiller87 7 januari 2019 om 18:21

Hij was beter in Frankrijk gestart met wva. Was veel minder technisch en meer op de power. In een world cup zie ik hem geen top 10 meer rijden.

Geraint 8 januari 2019 om 07:17

Altijd lollig doen over het niveau in de cross. Als je de commentaren mag geloven zijn het na Van Aert en Van der Poel allemaal pottestampers. Maar als een doorwinterde prof met een crossverleden praat over een succes als hij top 15 kan rijden in een niet-technische veldrit, weet je het wel…

djboven 7 januari 2019 om 21:34

het valt al jaren niet mee

vanSpringel 7 januari 2019 om 21:34

“Keep up the fight Lars” !

kielabokki 8 januari 2019 om 05:58

Gegevenheid, kende ik nog niet.

Lars mag het weer gaan laten zien, geloof er al jaren niet meer in. Zou misschien beter hardheid moeten trainen, zodat hij er in de echte finale nog aanhangt in de klassiekers. Ipv dat uurtje tegen je omslagpunt. Want het slaat na 150km al om dat punt.

tendam 8 januari 2019 om 08:55

@kielabokki
Die afstand is nooit het probleem geweest, ondanks vele napraterij. Hij heeft met name in Roubaix al mooie dingen laten zien tot ver in de finale, alleen het nodige geluk ontbrak.

Een Boom die het gevoel heeft iets te moeten bewijzen is altijd gevaarlijk, en ik denk dan ook dat hij best wel eens een goed voorjaar kan gaan rijden.

BenderBeach 8 januari 2019 om 09:57

@gegevenheid Niet alleen Boom begon daar wat foutjes te maken ;-)

kielabokki 8 januari 2019 om 13:16

Ah de vaste dooddoener ‘een getergde Boom’ natuurlijk. Vergeet dan ook ‘als het een natte editie is’ niet.

Boom heeft het veel vaker laten afweten in zijn geliefde P-R dan dat hij er toonde als kopman op zijn plek te zijn, in vorm. Keertje met hele goede benen pech gehad, 1x 5e. En voor de rest marge, DNF en OTL.

Napraterij, GTFOH.

Edit: overigens een kopman die alleen presteert als hij op zijn pik getrapt is.. Sterker nog een prof die alleen presteert als hij op zijn pik getrapt is, wat is dat dan?

tendam 8 januari 2019 om 13:44

@kielabokki
Niet zo boos joh. Ik zeg alleen maar dat ik denk dat hij dit voorjaar hard gaat rijden.

Explorer 8 januari 2019 om 18:16

@ten dam, ik wil al 3 jaar dat hij hard rijd. Maar dat zit er niet in. Op een of andere manier komt het er niet uit. Jumbo heeft afscheid van hem genomen. Het lijkt mij dat die hem uitgebreid getest hebben. De waardes zullen niet meer zo denderend zijn als 5 jaar terug. Voor Lars hoop ik een mooi voorjaar want dat gun ik hem wel, maar ik geloof er niet echt meer in. Helaas

tendam 8 januari 2019 om 18:28

@emergo
Het gaat er niet om wat ik wil, voor mijn part finisht hij overal laatste. Maar hij lijkt goed te draaien op rancune.

kielabokki 9 januari 2019 om 03:07

Boos? Neuh dat betekent het niet.

Boom heeft aardig wat krediet bij je. Maar napraterij is onzin. De uitslagen spreken voor zich, zelfs als je het verloop van de koers van die uitslagen er bij neemt.
Noem het hardheid, slimheid, eagerness, whatever. Als hij eens goede benen leek te hebben dan wilde hij zich zo graag tonen dat het beste er al af was in de echte finale.

Mocht hij straks weer eens presteren, dan staat nog steeds zijn carrière die toch wat ondermaats is voor zijn talent.