Lappartient: “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”

Lappartient: “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”

foto: Sirotti

donderdag 12 april 2018 om 09:23

David Lappartient heeft zich in L’Equipe uitgelaten over de status van het vrouwenwielrennen. Nu de voorjaarsklassiekers elkaar in volle gang opvolgen, komt de vraag op wanneer er een Parijs-Roubaix voor vrouwen komt. “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”, zegt de UCI-voorzitter. “Ik droom van een Parijs-Roubaix Feminine.”

Nederlandse wielrensters hebben eerder al laten weten positief te staan tegenover een vrouwenversie van Parijs-Roubaix. Ellen van Dijk gaf recent aan WielerFlits aan te dromen van de Helleklassieker. “Uiteindelijk hoop ik dat Parijs-Roubaix op de kalender verschijnt en dat ik dat nog mee mag maken”, vertelde de 31-jarige hardrijdster, al voegde ze er aan toe dat het nu niet aan de orde was. Anna van der Breggen, Marianne Vos, Annemiek van Vleuten, Amy Pieters en Floortje Mackaij lieten lieten vorig jaar weten enthousiast te zijn. ASO-voorzitter Christian Prudhomme gaf aan te twijfelen.

Meer erkenning en beter betaald
Lappartient vindt dat het vrouwenwielrennen meer verdient dan ze nu krijgen. “De Women’s World Tour is doorontwikkeld, maar de ploegen hebben niet de selecties om daar te rijden”, zegt de Fransman, die daarbij reageert op enkele overlappende rittenkoersen op de kalender. “Ik wil dat ze meer erkend worden en beter betaald krijgen. We hebben een betere tv-registratie nodig en er is geen equivalent van de Tour de France. We hebben een rittenkoers nodig die wereldwijd uitgezonden wordt.”

De ASO organiseert de laatste jaren La Course in de laatste week van de Tour de France, maar als rittenkoers is de Giro Rosa de grootste binnen het vrouwenpeloton. Die wordt vanaf dit jaar ook live in beeld gebracht.

‘Status vrouwen is onacceptabel
Een minimum salaris van wielrensters bij UCI-ploegen is er niet. Dat vindt de UCI-voorzitter niet kunnen. “Hun status is onacceptabel. Tweederde verdient minder dan €10.000 euro per jaar. Het probleem van het vrouwenwielrennen is dat de basis van de piramide niet breed genoeg is. We moeten de deelname van het aantal mensen verder ontwikkelen”, zegt Lappartient, die ook de hand in eigen boezem steekt en maatregelen aankondigt. “Zelfs ons eigen bestuur doet het niet goed. Slechts één vrouw was verkozen in onze zeventien leden tellende commissie. Dat moet veranderen door onze regels aan te passen.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

nietram 12 april 2018 om 09:27

Voor!

michielbrands 12 april 2018 om 09:30

Waarom elke organisatie een mannen en vrouwenkoers, Ik snap heel goed dat je bijv. de grote rondes en Parijs Roubaix ook als vrouwenkoers wil, maar er zijn ook al een heel aantal (hele) goede vrouwenkoersen, als nu alle mannenkoersen ineens ook vrouwenkoersen gaan organiseren ga je allemaal kalender conflicten krijgen. Ik begreep dat bijv. de schelde prijs wil gaan praten met de Healthy Aging tour om een etappe te worden in hun ronde, zulk soort samenwerkingen lijkt mij een stuk gezonder voor het vrouwen wielrennen.

Met de uitspraak dat er geen equivalent van de tour is, doet hij overigens de Giro Donna echt veel te kort, want dit is momenteel wel degelijk de tour voor vrouwen, hij heeft alleen niet de naam en media aandacht wie hij verdient maar dit is wel degelijk het hoogst haalbare voor een vrouwelijke ronde renster (oftewel de tour voor vrouwen).

HoofdIsVrij 12 april 2018 om 09:40

Ben benieuwd hoe de vrouwenkoersen in Dubai, Qatar en UAE beleefd zullen worden…

dikkechaap 12 april 2018 om 09:48

Ik word helemaal Lappartient-moe. Geen woorden maar daden svp. En dan vooral de urgente zaken, zoals duurzame financiering en het meedelen van ploegen in de televisiegelden.

AZH 12 april 2018 om 09:48

Leuk! Een trofeo Binda bij de mannen!

Mwielerfan 12 april 2018 om 09:51

Snap je punt van geen woorden maar daden helemaal. Maar hier zijn woorden en een stip aan de horizon ook al een verbetering.
Het andere punt van kritiek dat niet alle wedstrijden een vrouwen variant moeten ivm capaciteit denk ik over: op korte termijn is dat een issue. Je zou kunnen beginnen met alle monumenten en grote rondes inderdaad en alle nieuwe wt wedstrijden.

teunster 12 april 2018 om 09:52

Dikkechaap, sommige dingen beginnen nu eenmaal met woorden. Ik denk dat het een sterk signaal is dat de UCI voorzitter dit benoemt. En gelijk heeft-ie!
Vervolgens is wel de vraag (ben ik met je eens) hoe we dit gaan realiseren en op welke termijn. Kan kort of lang zijn maar ik weet wel dat elke sport naar een volwaardige vrouwentak gaat. Behalve korfbal dan :)

skylimit 12 april 2018 om 09:53

Ik wil dat bij elke mannen koers de rondemissen en bij elke vrouwenkoers de rondemisters weer aanwezig zijn;)

Frits des Jeux 12 april 2018 om 09:53

@michielbrands Bron voor je stukje over Scheldeprijs/ Healthy Ageing? Zou een bijzonder opmerkelijke situatie zijn. De Healthy Ageing Tour is in Noord Nederland (Groningen, dit jaar Heerenveen en de afgelopen jaren een Duits eiland). Hoe zien ze dat voor zich om een heel peloton, dat een week lang en dat al jaren, Stadskanaal als uitvalsbasis heeft even naar Zeeuws Vlaanderen of Belgie te brengen?

Romāns Vainšteins 12 april 2018 om 10:02

Tegen.

Je moet het niet verplichten. Waar het kan en gewenst is meteen doen maar voor de rest is het juist leuk dat het vrouwencircuit nieuwe mogelijkheden, eendaagsen en zelfs grote rondes opzoekt. Prima toch om bijvoorbeeld een nieuwe 2weken-koers in bijv de USA op te zetten die gaat gelden als een tdf voor vrouwen ? Waarom moet men per se in de slipstream van de mannen terechtkomen ?

ah-ja 12 april 2018 om 10:15

en wie gaat daar naar kijken naar die vrouwenkoers??

Kingstown 12 april 2018 om 10:15

Het probleem van het vrouwen wielrennen is dat er niet genoeg interesse is van de consument. Daardoor is voor de doorsnee wielrenster geen droog brood te verdienen en is er amper TV-registratie.

Er zijn talloze andere sporten waar dat ook zo is. Wat dat betreft is wielrennen geen uitzondering.

thorsen 12 april 2018 om 10:20

Het helpt toch wel als in ieder geval de grote koersen ook een vrouweneditie krijgen. Als je vertelt dat je de Trofeo Binda hebt gewonnen zullen veel mensen denken het zal wel, omdat ze het niet kennen. Maar als je Paris-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen hebt gewonnen dan klinkt dat toch al heel anders.

KimJungPoels 12 april 2018 om 10:22

Ook tegen, min of meer om dezelfde reden als Roman Vainsteins. Ik vind het heel positief dat ze vrouwenwielrennen proberen te stimuleren, maar je kunt daar geen verplichtingen in stellen.

Het is natuurlijk super erg dat die vrouwen zo onderbetaald krijgen, maar je zult er eerst een volwassen sport van moeten maken, waardoor het de moeite waard is voor sponsoren en organisatoren om hele flinke investeringen te doen. Je moet zoiets nooit opdringen.

Daarbij is ook gewoon heel belangrijk om mee te nemen dat het wielrennen voor mannen al meer dan 100 jaar historie heeft, en dat zorgt ervoor dat bepaalde monumenten en grote rondes op voorhand vaak al een heroïsche laag hebben. Je kunt niet verwachten dat het vrouwenwielrennen, wat gewoon nog in kinderschoenen staat, daar zomaar even naast geplaatst gaat worden.

dikkechaap 12 april 2018 om 10:23

Sterk signaal? Benoemt? Alsof we het over een of ander taboe of zielige mensen hebben. Kom op zeg, het vrouwenwielrennen zit hartstikke in de lift. Van bovenaf opleggen is geen verstandig idee, koersen moeten gevoed worden door een gezonde vraag. Parijs Roubaix voor vrouwen komt er dan ook echt wel snel.

doeme80 12 april 2018 om 10:23

Waar ligt die markt voor het vrouwenwielrennen? Alleszins niet op deze planeet.

Patat Lefevre 12 april 2018 om 10:24

Wat een onzin plan. Ten eerste kijkt er geen hond naar het vrouwenwielrennen, op de grote koersen die voor de mannenkoersen zijn, na. De herhalingen van de etappes van de mannen worden nog beter bekeken dan de races van de vrouwen. Ten tweede zijn er veel meer professionele mannenteams dan vrouwenteams. Dus is er ook een mogelijkheid tot meer koersen. En ten derde moeten organisaties zelf kunnen bepalen of ze dit idee rendabel vinden. Op TV-gelden gaan ze het in ieder geval niet terug verdienen.

Chaba 12 april 2018 om 10:41

Salaris van 2/3 is misschien wel erg laag a € 10k maar de breedte van de top is ook zo veel kleiner. Daarnaast moet je de sponsors zover krijgen meer te betalen. Dit kan alleen door meer exposure te krijgen. Dit krijg je alleen maar als er meer interesse komt vanuit de media en het publiek. Het vrouwen wielrennen zit in de lift, maar ze zijn er nog niet. Dan kan je wel voor iedere koers een vrouwen en mannenversie willen hebben maar dat is financieel dan gewoon niet haalbaar, voor de sponsors niet en voor de koersen niet.

Tinkerbell 12 april 2018 om 10:50

@Frits
http://www.wielerflits.nl/nieuws/337627/scheldeprijs-blijft-achter-zonder-vrouwenkoers.html

Verder vind ik het plan opzich goed. Maar je moet inderdaad gaan oppassen met conflicten tussen bestaande koersen en nieuwe koersen. Als je een Scheldeprijs en Parijs-Roubaix gaat organiseren op dezelfde data als de mannenkoers dan gaat dat ten koste van de Healthy Ageing Tour en dat zou ook gewoon jammer zijn want dat is toch een redelijk gevestigde koers. Volgens mij zei Anna van der Breggen laatst ook zoiets dat nieuwe koersen en uitbreiding van de kalender mooi is maar niet tegen elke prijs.

Romāns Vainšteins 12 april 2018 om 10:52

Volgens mij is er wel degelijk een markt voor vrouwenwielrennen maar bereik je deze sneller met eigen, nieuwe koersen dan het simpelweg en overal invoegen van een vrouweneditie.

Blaudzun 12 april 2018 om 10:57

Arjen Lubach wik dat iedereen van facebook gaat…

Frits des Jeux 12 april 2018 om 11:50

@patat lefevre er keken meer mensen naar vrouwenkoers bij sporza dan naar mannen bij eurosport

kleomantre 12 april 2018 om 11:52

In principe, in grote lijnen, prima idee. Als er toch al een parkoers wordt afgezet kun je dezelfde dag best de vrouwen daarover laten rijden. Kostentechnisch zou dit heel handig zijn.

Waar het dan weer niet handig voor is, zijn de koersen die bij de vrouwen al een vaste traditie hebben gekregen en bij de mannen niet bestaan. Dus geen conflicten in kalender creëren en op juiste plekken vrouwenkoersen dan gaan inpassen. Qua prestige zullen de vrouwen dat ook toejuichen.

Verder is het geen probleem dat er nu weinig/minder interesse voor vrouwenkoersen is. Met een juiste push zal door de jaren heen vanzelf iets kunnen ontstaan als bij schaatsen. Vrouwenschaatsen is nauwelijks een ondergeschoven kindje tov mannenschaatsen bv. Met dergelijke initiatieven kan die weg omhoog gevonden worden.

Romāns Vainšteins 12 april 2018 om 12:01

De hamvraag is vooral of de TVzenders ook de finale vd vrouwen uit gaan zenden, deze moet natuurlijk niet samenvallen met wanneer het losgaat in het daarachter koersende mannenpeloton.

Col du Bramont 12 april 2018 om 12:03

Het is een nobel streven, maar mist nogal wat realiteitszin. Het is aan de organisatoren te bepalen of er een markt voor is en of het allemaal haalbaar is.

Een steuntje in de rug is mooi maar je kunt bepaalde zaken niet afdwingen, rensters mogen wat mij betreft meer verdienen maar daar moet dan wel sponsor budget voor zijn, vd Breggen verdient een fractie van wat Froome verdient. Logisch, dat heeft allemaal met exposure te maken.

Vrouwen wielrennen zit zeker in de lift, veel jonge meisjes/dames gaan fietsen ook wedstrijden maar uiteindelijk bepaalt de markt (sponsors, TV geld/aandacht en organisatoren) wat mogelijk is met name financieel.

Headlines

Materiaalzone

Populair