Lance Armstrong: “Renners moeten de macht in de sport terugnemen”

zondag 12 april 2020 om 09:45
Lance Armstrong: “Renners moeten de macht in de sport terugnemen”

Lance Armstrong - foto: Cor Vos

Lance Armstrong heeft profrenners opgeroepen om deze periode zonder wedstrijden te gebruiken om zich te verenigen en “de macht in de sport terug te nemen”. De Amerikaan doet deze oproep op Instagram tijdens een promotie voor zijn podcast ‘The Move’.

“Alle profrenners die nu thuis zitten, niet zeker weten of ze volgende maand hun loon overgemaakt krijgen en niet weten of hun team dit gaat overleven: dit is je kans”, zegt Armstrong. “Nu is de kans om vanaf nul te beginnen, een plaats aan de onderhandelingstafel te krijgen en de macht terug te pakken. Wanneer je deze kans nu niet grijpt, krijg je deze wellicht nooit meer”, aldus Armstrong. “Denk daar maar eens over na. Praat als peloton met elkaar en verenig je.  Jullie zijn de acteurs in het stuk, en zonder de acteurs gaat het stuk niet door”, sluit hij af.

De renners zijn momenteel verenigd in de rennersvakbond CPA. CPA-lid Brent Bookwalter erkende vorige maand nog dat het de organisatie door een gebrek aan expertise aan slagkracht ontbreekt. De CPA kwam eerder deze week in het nieuws met een statement waarin het aangaf niet zonder meer akkoord te gaan met loonsverlagingen.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Romāns Vainšteins 12 april 2020 om 10:06

Kan iemand me uitleggen wat hij nou bedoelt? Ik snap er geen reet van, niks.

Wat ik wel snap is dat de acteurs totaal ondergeschikt zijn aan het decor, flikker de beste 200 er uit, laat er 200 nieuwe in, 1 week wat gehuil en het is terug koers.

bomb ba 12 april 2020 om 13:40

Oneens. Ik wil de beste zien, niet de wedstrijden. Ik kijk daarom ook zo graag naar de Tour, daar komen de beste aan de start. Daarom ook kijk ik liever naar de Giro, als daar betere renners aan de start staan, dan naar de Tour. Zo zal het blijven. Daarom is de kickbokswereld ook deels kapotgegaan, de beste vochten niet meer tegen elkaar en dan wordt het minder interessant.

Panache 12 april 2020 om 10:48

Zonder renners geen koers (Tour).
Zonder ASO geen Tour.
Zonder Tour geen miljoenen betalende sponsoren.
Zonder sponsoren geen miljoenencontracten voor de kopmannen.
Dit lijkt mij een prima machtsbalans. Alleen die vrijwilligers laten zich voor een commercieel karretje spannen, maar ook zij hebben vast een persoonlijk belang.

Emergo 12 april 2020 om 11:48

Hoe lang moeten we dit figuur nog aanhoren ??

ProfrondeZevenbergen 12 april 2020 om 12:15

Dat ligt eraan hoe oud je bent.

Marakus 12 april 2020 om 15:07

Zodra jij ervoor kiest om de video niet af te spelen of artikels niet te lezen ben je er direct vanaf…..

VerstandOpNul 12 april 2020 om 12:08

Wat is dit voor hallucinante onzin.. Die fietsende miljonairs mogen blij zijn als er in de toekomst nog iemand bereid is wat materiaal en bidonnetjes voor ze te verzorgen.. We zullen zien hoeveel er dan nog echt koersen omdat het hun passie is..

bomb ba 12 april 2020 om 13:41

Wat is er mis met fietsen voor het geld?

Dougi 12 april 2020 om 18:38

Inderdaad verstand op nul… Die miljonairs zijn er maar weinig. Zeker 80% van de prof renners zijn niet rijk en moeten gewoon werken na hun carriere.
En denk dat iedere renner een renner is geworden voor de passie en niet het geld.

Buiten dit is de opmerking van Lance een lege huls. Renners blijven werknemers. Ze kunnen hoogstens samen komen en wat eisen stellen. De sponsoren zullen gematigder worden dus veel val er niet te onderhandelen. Iedereen moet inleveren dus ook wielrenners.

Headlines

Materiaalzone

Populair