Lampaert: “Heel onwennig om te horen dat ik kopman ben”

maandag 18 februari 2019 om 17:07
Lampaert: “Heel onwennig om te horen dat ik kopman ben”

foto: Cor Vos

Yves Lampaert is een van de nieuwe kopmannen binnen Deceuninck-Quick Step. Mede door het vertrek van Niki Terpstra zal de Belgische kampioen opschuiven in de hiërarchie van het voorjaar. “Ik heb mijn plaats wel opgeëist en de voorbije jaren toch getoond dat ik kan meedoen in de klassiekers”, zegt hij tegen Sporza.


Twijfelaar
“Ik sta op gelijke hoogte met Gilbert en Stybar. Dat kunnen we ook uitspelen door met meerdere kopmannen in de finales te zitten”, blikt Lampaert vooruit op de aankomende kasseienwedstrijden. “Het is voor mij heel onwennig om te horen dat ik kopman ben. Ik ben van nature een beetje een twijfelaar. Dat is typisch Vlaams, denk ik. Ik ben bescheiden en blijf gewoon altijd hard werken.”

“Als je te ambitieus bent, komt dat overmoedig over en dat wil ik ook niet”, kijkt Lampaert in de spiegel. “Het ligt niet in mijn karakter. Ik kom liever bedrogen uit in mijn voordeel. Daarmee bedoel ik dat als ik zeg dat ik ga presteren en dat lukt niet, dat ik dan ontgoocheld ben. Het omgekeerde is beter.”

‘Hoop dat ik kan bevestigen’
Pas na het voorjaar wil de Belgische kampioen op de weg beoordelen of hij geschikt is voor het kopmanschap. “Ik ben 27 jaar en mijn beste jaren komen er nu aan. Ik hoop dat ik kan bevestigen. Er hebben al veel renners de stempel van kopman gekregen en het jaar daarna moeten ze dan al een stap terugzetten. Ik hoop dat dat niet gebeurt”, zegt de tweevoudig winnaar van Dwars door Vlaanderen.

“Het is niet simpel om met veel druk te koersen”, weet hij. “Hoe Gilbert en Boonen dat jarenlang gedaan hebben, dat is echt straf. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Dat ligt voor een stuk ook wel in hun karakter, maar ik leer ook wel van hen. Zo mag je na een koers niet te lang blijven piekeren, maar meteen denken aan de volgende kans.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Jasperdewaal11 18 februari 2019 om 17:11

3 uit 3 voor Dwars door Vlaanderen dit jaar ….? ;)

dikkechaap 18 februari 2019 om 17:17

Voor het eerst in jaren zal Quickstep zonder favoriet aan de start van de klassiekers staan. Maar ze zullen ongetwijfeld weer meedoen voor de knikkers.

hartstikkebedankt 18 februari 2019 om 17:22

Komt op mij een beetje Kelderman-achtig over, dit interview. Wel een goede renner deze Lampaert met een zeer grote motor. Ben benieuwd of hij het laatste stapje kan zetten.

Titaantje 18 februari 2019 om 17:34

Ik geloof er voor de Vlaamse koersen wat minder in. Heeft in PR zeker bevestigd en dat kan hij, maar hij reed in de Ronde nog nooit top 20 en in de E3 ook nog nooit top 15. Ik betwijfel of hij vinnig genoeg is om op die heuveltjes steeds mee te gaan met de echte wereldtop.

quickstep 18 februari 2019 om 17:54

wint wel 2 x dwars door vlaanderen

quickstep 18 februari 2019 om 17:56

heb wel vertrouwen in hem misschien nog niet zo zeer dit jaar voor de overwinning in de grote klassiekers maar een mooie ereplaats moet er wel inzitten. denk echt voor de overwinning dat ze alleen gilbert hebben

hartstikkebedankt 18 februari 2019 om 17:58

Stybar zou ik voor Roubaix altijd bij de grootste favorieten zetten

Haanaf 18 februari 2019 om 18:44

Tja, Phil is weer een jaartje ouder, Zdenek heeft het nog niet echt kunnen laten zien en Yves is nog wat jong.

Toch denk ik dat de Fitte en zijn mannen wel goed aan de start zullen verschijnen.

Retro Lex 18 februari 2019 om 17:59

Gilbert en Stybar zullen hem straks heel dankbaar zijn voor zijn harde werken. Jungels rijdt ook nog wat voorjaarskoersen. Waar staat die dan in de hiërarchie bij de wolfpack ?

Steven_E 18 februari 2019 om 18:40

Gilbert rijdt enkel de grotere koersen wellicht, die moet meegaan tot in Luik. Jungels wordt een test, wellicht zelfde rol als Senechal: eerste 3u de kopmannen uit de wind houden terwijl Keisse & Declercq het peloton mennen, en erna zo lang mogelijk meegaan en werk opknappen. Beetje de taak van Lampaert toen Boonen & Stybar er nog waren.

trickstuff 18 februari 2019 om 18:51

Boonen en Terpstra lijk je te bedoelen @Steven_E?
Ik hoop dat een dergelijke rol Jungels bespaard blijft. Grote vraag is ook of DQS in de eerste uren al het gewicht van de koers wil dragen, het team is op papier toch minder dominant dan voorgaande jaren.

Thijs E 18 februari 2019 om 20:57

Hoezo wordt Jungels een test? Hij won vorig jaar LBL, dat lijkt me genoeg bewijs om hem in de Ardennen dit jaar tot medekopman te maken

Pedalo 18 februari 2019 om 19:46

Stybar zal niet veel winnen. Kan niet echt goed alleen rijden. Lampaert en Gilbert kunnen dat wel maar zullen niet echt de ruimte krijgen van de snellere mannen als Degengolb en Sagan. Ook nog GVA. Een Langeveld en van Baarle kunnen weleens verrassen omdat ze niet tot de topfavorieten horen….en lang en hard alleen kunnen rijden.

Jeff 18 februari 2019 om 20:01

Ik verwacht dat Jungels snel zal opschuiven in de hierarchie.

Samlambeej 18 februari 2019 om 23:32

Je mag natuurlijk niet vergeten dat hij tot vorig jaar zich altijd uit de naad heeft gewerkt voor de mannen boven ‘m. In de finales zie ik Lampaert niet dominant koersen maar hét kan. Als het stilvalt… ooehh… dan is ie o zo gevaarlijk. Dan kan ie met een stukje 55 te rijden een flink gat slaan en dat dan meerdere kilometers volhouden tot aan de meet.

Zie maar: DDV, la Vuelta, BK en de poging in de slotetappe van de Tour.

Kevin Lowagie 19 februari 2019 om 09:01

Lampaert is individueel minder sterk dan pakweg Sagan, Van Avermaet, Terpstra… Het is net in team dat ze vorig jaar het verschil maakten. Lampaert kon toen optimaal profiteren. Nu zal er meer naar hem gekeken worden. Het wordt een lastig voorjaar voor hem vrees ik.

SoloSlim 19 februari 2019 om 12:00

Jungels komt op gelijke hoogte met Lampaert.
-Ze gaan bij D-QS met 4 kopmannen starten in de kasseiklassiekers.

Jungels gaat trouwens geen LBL rijden dit jaar, hij wil vroeger top zijn en denkt na zijn overwinning van P-R bij de beloften dit ook bij de profs te kunnen.