Kurt Bogaerts: “Strade Bianche is Tom Pidcock op het lijf geschreven”

donderdag 4 maart 2021 om 11:03
Kurt Bogaerts: “Strade Bianche is Tom Pidcock op het lijf geschreven”

Pidcock in de Omloop Het Nieuwsblad - foto: Cor Vos

Strade Bianche is op het lijf geschreven van Tom Pidcock, dat stelt zijn Belgische begeleider Kurt Bogaerts in Het Nieuwsblad. Zaterdag maakt het Britse toptalent namens INEOS Grenadiers zijn debuut in de Italiaanse grindklassieker. “Een podiumplaats zou eventueel wel kunnen, maar tegelijkertijd probeer ik Tom af te remmen”, vertelt Bogaerts.

Sinds 1 februari maakt de 21-jarige Pidcock deel uit van de ploeg van INEOS Grenadiers. Tegelijk maakte zijn coach en mentor Bogaerts de overstap van Trinity Racing naar de Britse sterrenformatie. In zijn eerste maand werd hij 52ste in de Tour du Var, 55ste in de Omloop Het Nieuwsblad en knap derde in de sprint van Kuurne-Brussel-Kuurne. Nu wacht Strade Bianche.

“Dit moet vooral een jaar worden waarin hij leert welke wedstrijden hem liggen, waar zijn limieten liggen. Daarom spreek ik liever niet over concrete ­resultaten”, tempert Bogaerts de verwachtingen. “Maar Tom heeft het niet graag als ik dat zeg. Als ­resultaten niet belangrijk zijn, kan hij even goed Gran Fondo’s rijden, zegt hij dan.”

Dat Pidcock in zijn eerste koersen voor INEOS Grenadiers een vrije rol krijgt, is een voordeel. “Je merkt dat de ploeg een fase doormaakt. Grenadier verwijst naar de 4×4-wagen die INEOS ontwikkelt en daar koppelen ze ook een nieuwe manier van koersen aan: attractiever, renners mogen op avontuur gaan. Daar past Tom perfect in”, vertelt zijn begeleider.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Sven1 4 maart 2021 om 11:10

Pidcock rijdt gewoon top 5 zaterdag zonder pech. Daar moet niet moeilijk over gedaan worden.

lo squalo dello Stretto 4 maart 2021 om 11:18

Verwacht ook niets minder dan een top-5 (?) notering van hem. Deze koers moet hem als gegoten liggen. Al is het deelnemersveld wel heel fraai natuurlijk.

Groetjesaandevoetjes 4 maart 2021 om 12:35

Hij hoort zeker bij de beste 20 renners aan de start, maar ik zou eigenlijk alleen Alaphilippe, vd Poel en v Aert een gegarandeerde top 5 plek geven in een voorbeschouwing. Daarachter veel toppers die elkaar weinig ontlopen. Mollema, Pogacar, Formolo, Woods, Fuglsang, Bettiol, Wellens, Brambilla, Simons, Van Avermaet, Kwiatkowski (indien hersteld van zijn val) kunnen allemaal ook top 5 rijden.

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 11:19

Er gaat wel een redelijke wind zowat constant in de flank staan, een forse ploeggenoot om achter te schuilen is dan wel lekker, als ienieminitinywineymannetje zijnde.

DeGroteMolen 4 maart 2021 om 11:24

Bij Wout in het wiel.

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 11:32

Ik zie Moscon ook de finale halen, de vraag is die het leuk gaat vinden om voor Pidcock te rijden.

Dikke Vrouw 4 maart 2021 om 11:40

Moscon startte gister niet in laiguelia, geen idee waarom..

RidderSchwobin 4 maart 2021 om 11:52

Vanwege een valpartij in KBK, begreep ik.

Cochise 4 maart 2021 om 12:27

Moscon z’n hand/pols zit inderdaad in een brace volgens z’n instagram. Geen idee of hij er mee kan trainen/racen.

josi 4 maart 2021 om 11:20

Lijkt me inderdaad een koers die hem moet liggen. Om te kunnen winnen, zal hij alleen wel de snellere jongens moeten lossen vóór de slotkilometer.

DeGroteMolen 4 maart 2021 om 11:23

Ineos ‘goes Van der Poel’: aanvallen en attractief koersen, ik hoop het van harte. Daar passen Pidcock en Yates zeker in.

SolitaryShell 4 maart 2021 om 11:27

In de UAE Tour hebben we toch allang gezien dat INEOS op dezelfde voet doorgaat?

harryjohan71 4 maart 2021 om 12:01

@SolitaryShell Het parcours van UAE leent zich toch niet om aanvallend te koersen. Er is alleen maar een berg aan het eind van de etappe. Iedereen is nog fit als ze bij deze berg aankomen.

yo-eddy 4 maart 2021 om 11:40

Ben ik de enige die denkt dat hij gewoon te kort komt als de grote mannen er een klap op geven? Kuurne wordt hij knap 3e maar heeft niet de helft vd arbeid van VdP geleverd. Op een WK veldrijden is hij ook kansloos als van Aert en VdP aan gaan ….. we zullen het zien zaterdag.

Peter Lippens 4 maart 2021 om 12:18

Hij was wel mee in BKB en kon idd afwachtend rijden omdat zijn ploegmaat met Matje was meegegaan maar hij deed wel ook mee in de Omloop en speelde daar ook zijn rol terwijl Matje thuis op de mat lag. Hij heeft natuurlijk niet de power van Wout of Matje maar moet ook heelwat minder kilometers omhoog slepen, zie hem zonder pech ook zeker in de top 5 eindigen hier.

blix 4 maart 2021 om 12:34

De wedstrijd van zaterdag zal het ons leren. Ik heb hem vooral in de Omloop bijzonder sterk zien rijden, met name toen Alaphilippe aanging (toch een van die sterke mannen waar jij het over hebt). Hij zat veel te ver in dat groepje, maar was wel de enige die enigszins in staat was om op hetzelfde tempo van Flipje te rijden bergop. Ik denk dat vooral het positioneren op cruciale punten voor hem dit jaar een leerschool zal zijn. Mits hij dat onder de knie heeft, lijkt me veel mogelijk.

Ik hoop gewoon dat Pidcock geen tweede Kwiatkowski of Jungels wordt, die zowel de Vlaamse, als de Waalse klassiekers doen, hier en daar een tijdrit winnen, en tussendoor nog eens top-10 in een grote ronde, zonder ergens echt in uit te blinken.

Maar ik denk dat iedereen ervan overtuigd is dat Pidcock een zegen is voor de wielersport in al haar ondervertakkingen.

Headlines

Materiaalzone

Populair