Kruijswijk hoopt op podium in Ronde van Catalonië

donderdag 21 maart 2019 om 17:06

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk kende een uitstekend begin van het wielerseizoen. De 31-jarige klimmer eindigde namelijk als derde in de Ruta del Sol. De kopman van Jumbo-Visma hoopt hetzelfde te doen in de Ronde van Catalonië.


“De Ronde van Catalonië is een hele mooie wedstrijd”, zo blikt Kruijswijk vooruit. “Het is echt iets voor de klimmers. “Ik denk dat het mogelijk is om voor het podium te gaan.” Ploegleider Merijn Zeeman heeft alvast vertrouwen in zijn poulain. “We willen met Steven zo hoog mogelijk eindigen in het algemeen klassement.”

Kruijswijk kan op de Spaanse wegen in het wiel kruipen van Tom Leezer, Lennard Hofstede en Bert-Jan Lindeman. In het gebergte kan hij dan weer rekenen op Sepp Kuss, Floris De Tier en Antwan Tolhoek. “De derde en vierde etappe met aankomst op Valter 2000 en La Molina zijn het zwaarst”, aldus Zeeman.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-es Ronde van Catalonië (25-31 maart)
flag-nl Lennard Hofstede
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-be Floris De Tier
flag-nl Antwan Tolhoek

Dit artikel delen:

23 Reacties

kelderfan 21 maart 2019 om 17:17

Met de ondersteuning in de bergen zit ’t wel snor met Tolhoek, Kuss, De Tier en Hofstede. Kijken hoe ’t gaat met Hofstede in Catalunya.

xistnc 21 maart 2019 om 17:27

Van die twee bergritten zal er allicht wel weer eentje ingekort worden.

kelderfan 21 maart 2019 om 17:31

Je bedoelt rit 3 naar Valter 2000?

Nikolai 21 maart 2019 om 18:50

Kruijswijk lijkt inmiddels aardig te zijn voorbijgestreefd door Rogliç. Als die aan de start staat, gaat TJV zonder meer voor de eindoverwinning en lukt dat ook vrijwel steeds, terwijl ze bij Kruijswijk al blij zijn met een podiumplek. Ook nog steeds goed hoor, maar wel een opvallend verschil met Rogliç.

horsm 21 maart 2019 om 19:00

Kruijswijk heeft het nooit goed gedaan in de kleinere ronden.

vlek 21 maart 2019 om 19:03

Wie is er voor dit soort rondjes niet voorbij gestreefd door Roglic?

xistnc 21 maart 2019 om 19:11

Ik heb van de nederlagen van Kruijswijk meer genoten dan van de overwinningen van Roglic. Wat is dan voorbijstreven?

assen 21 maart 2019 om 19:25

@horsm
TdS reed ie wel goed hoor. Zo goed heeft ie in een grote ronde nog nooit gereden.
Enfin, Kruissie rijdt laatste jaren zowel in kleine als in grote rondes goed.

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 19:34

@ X

True,

op 3 : die rit dat ze met 3 vooruit waren met volgens Hondo en een camembertvreter waarvan ik daarna nooit meer gehoord heb (die won). Hij was een piepjong toen.
op 2 : Vorig jaar l’Alpe
op 1 : De ijsmuur van de Agnello

Een van de mooiste verliezers die ik ken.

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 21:47

Die ja. Zo zijn pagina te lezen is het niet vreemd dat ik hem uit het oog verloren ben, is gewoon ongelukkig gecrasht en niet meer op topniveau gekomen.

Wel alle 3 de grote rondes uitgereden en een keertje 'n rit gewonnen ook nog, chapeau.

Overigens geniet ik niet per definitie meer van Kruijswijk, Roglic' touretappe afgelopen jaar en deze Tirreno vond ik echt heerlijke koersen.

Mwielerfan 21 maart 2019 om 21:50

Kruijswijk was vorig jaar ook al ruim voorbijgestreefd door roglic, met de wedstrijd werd dat duidelijker. Er zijn nog genoeg wedstrijden voor hem over.
Bij kruijswijk ga je voor top 5 en bij roglic voor winst. Best een verschil. Kruijswijk heeft een mooie aanval die nooit ook maar om de buurt van etappe winst kwam, roglic wint ongeveer elke week dat ie koerst.
Niks ten nadelen van kruijswijk overigens. Hoop dat ie nog één keer die giro vorm heeft en daarmee iets spectaculairs kan doen.

SCIC 21 maart 2019 om 18:57

Wat voor zin heeft het om Kruijswijk en Roglic met elkaar te vergelijken. Je kunt ook niet altijd Roglic opstellen. TJV doet het prima in verhouding tot hun budget.

Jungle Man 21 maart 2019 om 21:12

Ook ik geniet meer van een 5e plek voor kruiswijk dan van een 1e plek van roglic

xistnc 21 maart 2019 om 21:55

Hoezo ‘ook’? Volgens mij mis je het punt volledig.

arjando.ooms 21 maart 2019 om 22:13

Rijdt Gesink niet in zn achtertuin? Wel benieuwd naar zijn programma eigenlijk. Giro toch?

vlek 21 maart 2019 om 22:34

Klassiekers, Giro en Tour.

Scott Sunderland 22 maart 2019 om 07:42

Leuke renner hoor en aardige vent bovendien. Maar hij wordt hier soms wat overschat. Slechts twee professionele overwinningen. Etappe ronde van Zwitserland in 2011 en een eindklassement in Noorwegen 2014. Dat is niet heel veel voor een kopman.

Ultras100 22 maart 2019 om 07:47

Kruiswijk heeft toch juist Gesink, Slagter, Kelderman en Mollema voorbij gestreefd?
En Ja, Roglic is ook heel goed.

ippglobal 22 maart 2019 om 09:49

Dat Kruiswijk Mollema heeft voorbijgestreefd ligt open voor discussie. Kijk de palmaressen er maar op na.

RodyTur10 23 maart 2019 om 12:36

Als klassementsrenner is Kruiswijk duidelijk Mollema voorbij. Maar ik zie Mollema sowieso meer als een klassiekerrenner. Daar zou Mollema zich volledig op moeten gaan focussen. Met zijn inhoud zou hij een kandidaat moeten zijn om de Amstel Gold, Luik-Bastenaken-Luik of Lombardije een keer te winnen.

ghostwriter 25 maart 2019 om 08:55

Vind je? Kruijswijk is duidelijk de betere klassementsrenner (beter dan Mollema ooit is geweest) en Mollema rijdt niet genoeg eendaagse wedstrijden om die echt mee te rekenen. Mollema heeft een groter palmares qua overwinningen maar als we kijken naar wie nu de betere wielrenner is zou ik zonder enige twijfel Kruijswijk zeggen.

Ik zou graag zien dat Mollema terug naar Jumbo-Visma keer als kopman voor eendaagse heuvelwedstrijden en verder in een Gesink rol als meesterknecht voor Kruijswijk en/of Roglic. Ik denk dat als Mollema meer specifiek op z’n explosiviteit (voor zowel op korte zware heuvels en bergen en het sprinten bij een aankomst) gaat trainen hij een topper voor de heuvel- en bergklassiekers wordt.

Ultras100 22 maart 2019 om 18:28

Mollema is inderdaad twijvelgevalletje