Kruijswijk: “Heb de bevestiging gekregen dat mijn vorm goed is”

maandag 2 mei 2016 om 08:53
Kruijswijk: “Heb de bevestiging gekregen dat mijn vorm goed is”

Foto: Sirotti

Steven Kruijswijk eindigde zondag als vijfde in de slotetappe, en daarmee ook het klassement, van de Tour de Yorkshire. “Ik heb hier een goed gevoel aan overgehouden”, stelt hij op de website van LottoNL-Jumbo. “Ik wilde mezelf testen en dat is gelukt.”

De Nederlander reed in de lastigste slotfase weg met Nicolas Roche (Sky) en Adam Yates (Orica-GreenEDGE). Later kwamen Anthony Turgis (Cofidis) en Thomas Voeckler (Direct Energie) bij hem aansluiten. Roche en Voeckler sprongen uiteindelijk weg, waarna Kruijswijk genoegen moest nemen met de vijfde plaats. “Ik heb de hele dag oplettend gereden en de bevestiging gekregen dat mijn vorm goed is. Dit had ik nog nodig met oog op de Giro d’Italia.”

Ploegleider Merijn Zeeman kijkt eveneens positief terug op de Britse rittenkoers. “Deze vijfde plaats is geen teleurstelling”, oordeelt hij. “Wij hebben deze drie dagen heel dominant gereden. Steven eindigt als vijfde in het eindklassement en Dylan wint een etappe en de puntentrui. Het is een hele goede wedstrijd geweest voor ons. Ik ben trots op de jongens.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Rondo 2 mei 2016 om 08:57

Geen teleurstelling al dus Zeeman. Wat dan wel? Waarom praat hij in raadsels ?
Ik heb het gevoel dat de ploeg beter presteert dan de ploegleiding.

Brummel 2 mei 2016 om 09:08

@rondo dit is gewoon een kwestie van begrijpend lezen

Scotty 2 mei 2016 om 09:19

Heeft Kruijswijk zich ergens bergop getest dan?

Ik vind het tot nu toe zeer pover wat hij heeft laten zien, als hij er staat in de Giro hebben ze wederom knap gepiekt bij TLJ, maar hoe ze het doen blijft mij een raadsel.

John hiatt 2 mei 2016 om 09:23

Hoop dat Kruijswijk net zo goed is als vorig jaar in de Giro. Toen heb ik van hem genoten.

mus van de maasstad 2 mei 2016 om 09:26

@scotty
wat vond je gister zo pover aan het rijden van kruiswijk dan? Hij deed het toch goed?

Ook als he bekijkt hoe hij hier vorig jaar heeft gereden.

PaulSchoonakker 2 mei 2016 om 09:32

Kruijswijk kan ook nog niet hebben laten zien dat hij in goede doen is, dat is hij namelijk pas na 2 weken opwarmen in een grote ronde. Ook de jaren dat hij goede Giro reed bakte hij niks van de 1 weekse koersen. Hij moet op stoom komen en dan hoort hij in de laatste week bij de 5 beste klimmers van dit deelnemersveld komende Giro.
Ik vond het optreden in Yorkshire, wat buiten zijn normale comfort zone ligt, indicatief voor goede vorm. Ik denk dat hij in de eerste 2 weken rond plek 7-8 hangt (onthoud ook vooral zijn sterke tijdrit vorig jaar) en de laatste 2 bergetappes naar top 5 klimt.

Chaba 2 mei 2016 om 09:36

@Rondo Dit klinkt meer als klagen om het klagen….in de laatste rit van Romandie begon je ook al over de ploegleiding maar wat moeten ze dan. Dit is gewoon een goede prestatie voor de ploeg. een 1ste en 2de plek voor Groenewegen + de puntentrui en 5de plek voor Kruijswijk in de laatste rit en het algemeen klassement.

jwlb 2 mei 2016 om 09:40

@Rondo, helaas mist de vraagstelling hierbij. Misschien is er wel gevraagd: Ben je teleurgesteld dat Steven niet de overwinning heeft gehaald? En vervolgens geeft hij dat antwoord. Alles valt door bashers te spinnen in iets negatiefs zo.

Scotty 2 mei 2016 om 09:51

@mus, op basis van de rit van gisteren, kan je toch niet zeggen dat je een goed AK gaat rijden in de Giro? Of gaat Voeckler nu ineens de Giro winnen?

Ik vind het vrij bijzonder dat je met zo'n (povere) voorbereiding een goede Giro kan rijden. Vorig jaar heeft hij dat inderdaad ook gedaan, en wat als die ene rit… dan was hij misschien zelfs 3de geworden, dus ik heb wat dat betreft geen recht van spreken. Maar je ziet dat 90% van de renners toch een andere weg kiezen. Die kiezen 1 of 2 rondjes uit (met toch wel wat klimmen) om daar eens flink huis te houden. Kruijswijk peddelt rustig mee dit seizoen en groeit alleen maar, als dat zijn manier is, is dat natuurlijk de juiste weg, maar ik vind het opmerkelijk.

@PaulSchoonakker, vorig jaar was de enige keer dat hij het zo heeft gedaan, dat pakte goed uit, maar of het de regel is, moeten we nog maar even afwachten…

Jan Blokland 2 mei 2016 om 10:02

Kruiswijk is ten opzichte van verleden jaar zeker niet slechter.
Presteert in de Giro meestal goed. Dus zie het met vertrouwen tegemoet dit jaar.
Heeft zich al een paar keer van voren laten zien.
Piekt naar de Giro toe en krijgt daar nu de bevestiging van dat het goed gaat.

Jan Blokland 2 mei 2016 om 10:06

@Scotty. Maar ook jou redenatie moeten we afwachten. Wat is voorbereiding? Iedereen doet het op de manier waar hij zich prettig bij voelt en denkt tre presteren wanneer het nodig is. Verleden jaar pakte dat goed uit, dus waarom nu anders doen.

Scotty 2 mei 2016 om 10:10

@Jan Blokland, eens.

Al liggen er in de eerste week ook wel wat klimmen (plus 2 tijdritten waar hij tijdwinst kan pakken), hij zal attent moeten rijden.

vlek 2 mei 2016 om 10:15

Wat ik er gisteren van gezien heb zag er goed uit. Een zware rit met enkele muren, waar hij precies op het goede moment nog net naar Roche en Yates wist te springen. Deze test geeft in ieder geval aan dat de basis er zeker is na zijn blijkbaar geslaagde hoogtestage, dus kan hij met vertrouwen naar de Giro. Dit jaar wat oplettender door de eerste helft komen, dan kan hij in de tweede helft van de ronde zijn unieke talent uitspelen.

LutsenkoFan 2 mei 2016 om 10:16

Ik had een droom over Kruijswijk.. Hehe, en ik droom bijna nooit. Hij reed zo goed in de giro ;)

TalatTunçalp 2 mei 2016 om 10:42

Kruijswijk doet zijn voorbereiding niet wezenlijk anders dan mannen als Chaves, Uran, Majka en Hesjedal. Heel verstandig, kan hij na de Giro nog een goede Vuelta rijden.

PaulSchoonakker 2 mei 2016 om 10:56

Nibali heeft ook geen deuk in een pakje boter gereden in de vorige koersen. Het valt op dat velen die goed willen zijn in de Giro nu JUIST nog in opbouw zijn omdat alles draait om die laatste 3 dagen. In romandie stonden ook alleen maar Tour pretendenten in de top 10, de mensen die goed moeten zijn in de Giro stonden beduidend lager in het vormpeil. En als er iemand naar een 3e week toegroeit is het Steven wel.

arviidd 2 mei 2016 om 11:31

@Scotty: Wel eens van Froome gehoord?

mus van de maasstad 2 mei 2016 om 11:34

@scotty

een rit zoals gister is toch voeckler meer op het lijf geschreven dan voor kruiswijk?

Scotty 2 mei 2016 om 11:40

@arviidd, jawel. Nu ben ik heel benieuwd wat je gaat zeggen…

@Paul, Nibali heeft ronde van Oman gewonnen. 6de in Tirreno.

@Talat, Uran en Majka laten toch wel een iets hoger niveau zien. Bovendien zouden zij als het beter weer was geweest top 10/15 hebben gereden in Romandie. Hesjedal heb ik afgeschreven als ronderenner, maar wat Chaves aan het doen is…?

Pils 2 mei 2016 om 11:42

Kruijswijk is nou ook niet echt een type renner voor dit soort werk. De langere bergen in de giro liggen hem een stuk beter

vlek 2 mei 2016 om 11:50

We kennen de kwaliteiten van Kruijswijk ondertussen toch goed genoeg? Wat heeft het voor zin zijn voorbereiding te vergelijken met concurrenten die heel anders in elkaar zitten? Alsof je daarmee dichter bij een antwoord komt op de vraag of Kruijswijk klaar is voor de Giro na zijn voorbereiding.

Scotty 2 mei 2016 om 11:57

Ok vlek, slotje er op dan maar!

vlek 2 mei 2016 om 12:02

Als jij ook geen goede reden kan bedenken..

Scotty 2 mei 2016 om 12:09

Ik weet niet of je je bewust bent van je oneindige geleuter in het LottoNL-Jumbo – topic, maar volgens mij ben je daar ook met niks anders bezig dan vragen te beantwoorden die niet te beantwoorden zijn.

Misschien moet je ook even naar mijn eerdere posts kijken om de vergelijking in context te plaatsen. Ik zeg niet voor niks twee keer dat ik het opmerkelijk vind. Hoe kan je nu aan zo’n ritje in Yorkshire voelen dat je klaar bent voor de Giro?

Derhalve wil ik ook graag een beroep doen op het feit dat het hier een forum betreft en dat onder geen enkel topic ratio de boventoon voert.

vlek 2 mei 2016 om 12:21

Gevoelige snaar? Stel je niet zo aan joh..

De vraag hoe je in zo’n ritje kunt voelen dat je klaar bent voor de Giro, valt waarschijnlijk te beantwoorden door een vergelijking met vorig jaar. Daar heeft hij zelf het meest aan en daar kunnen wij ook iets mee. Dat de vraag hoe je aan de vorm van Majka kunt zien of Kruijswijk klaar is voor de Giro je geen antwoord op zal leveren lijkt me duidelijk.