Koersdirecteur Volta ao Algarve trekt (deels) boetekleed aan: “Organisatie is altijd verantwoordelijk”
foto: screenshot Eurosport
woensdag 19 februari 2025 om 19:50

Koersdirecteur Volta ao Algarve trekt (deels) boetekleed aan: “Organisatie is altijd verantwoordelijk”

Het doet heel wat stof opwaaien: de chaotische laatste kilometer van de Volta ao Algarve. Een groot deel van het peloton koos in de laatste kilometer een verkeerde weg en miste zo compleet de finishstraat. Het is voor de organisatie reden om in de spiegel te kijken. “Maar soms heb je niet alles in de hand.”

Er viel aanvankelijk niet veel te vertellen over de openingsrit van de Volta ao Algarve, maar in de laatste kilometer deed zich een bizarre situatie voor. Een groot deel van het peloton koos in de slotkilometer een verkeerde weg en miste zo de finishstraat. De chaos was daarna compleet.

“Volgens mij ging de televisiemotor als eerste in de fout”, citeert Het Nieuwsblad koersdirecteur Sergio Sousa. “Die motor reed te dicht bij de renners en de renners hebben de fout gemaakt om de motor te volgen. De organisatie is altijd verantwoordelijk, maar soms heb je niet alles in de hand. Dit is niet hoe we ons de eerste etappe hadden voorgesteld, maar morgen is een nieuwe dag en de koers gaat gewoon door.”

Geen ritwinnaar
Filippo Ganna was in de finale wel attent en koos de juiste weg. De Italiaan sloeg daarmee een gat op een klein groepje en hield knap stand. Hij kwam zo solo en juichend over de finish, maar door alle commotie heeft de organisatie besloten om de uitslag te schrappen: geen ritwinst voor Ganna en ook geen tijdsverschillen in het klassement.

“Dit is een beslissing die we samen met de UCI-commissarissen genomen hebben, want dit was geen correcte finale”, aldus Sousa. Hoe reageerde Ganna hier eigenlijk op? “Natuurlijk vindt hij het spijtig dat de etappe is gecanceld, maar aan de andere kant wil hij de gele trui niet nemen. Hij is een professionele renner en ik denk dat het zo eerlijk is.”

RIDE Magazine
12 Reacties
19-02-2025 20:02
Prima reactie van de organisator. Is zelf natuurlijk ook min of meer slachtoffer, naast verantwoordelijk.

Beelden van 2024: een wapperende gele vlag voor de renners, een rode vlag voor de afleiding, de TV-motor met ruimte naar het peloton, https://www.youtube.com/watch?v=GmFuDEs5av4&t=40s.

Beelden van 2025: geen enkele wapperende vlag, wel iemand die willekeurig staat te wijzen, een TV-motor die daardoor niet goed weet wat de bedoeling is, https://www.youtube.com/watch?v=Xgj5YJxwb0M&t=23s.
    19-02-2025 21:05
    Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd. Beelden inderdaad goed analyseren, bespreken wat is fout gegaan. Leren voor de toekomst. Goede beslissing om hele uitslag te schappen, iedereen begint morgen weer op 0.
19-02-2025 20:01
Binnen een paar uur 9 nieuwsberichten over dit trammelant in wielerland debacle. Ben nu erg nieuwsgierig naar de mening van de president van Portugal. Op naar de tien!
    19-02-2025 20:34
    Ho, wacht even. Er zijn nog 100 en nog wat mensen die een mogelijke betrekking bij deze wedstrijd hebben (of veinzen), waarvan voor elk een apart nieuwsbericht van moet gemaakt worden. Die spreekwoordelijke Portugese koe moet wel flink gemolken worden.
    19-02-2025 21:14
    Dit dus. Ja dit is een bijzonder lullige en amateuristische situatie, maar om hier nu hijgerig artikel na artikel aan te wijden...
    Nou ja, iets met chocoladeletters en aard van het beestje zeg maar.
19-02-2025 21:06
Ik zou graag meer artikelen over dit onderwerp willen lezen
    19-02-2025 21:45
    Zijn er tot nu toe 9! Ik ben benieuwd of er nog een artikel komt vanuit het oogpunt van de toeschouwers. Die hebben nu natuurlijk niet gekregen waarvoor ze zolang langs de kant van de weg stonden te wachten...toch zo een artikel of 3?
19-02-2025 21:10
Volledig onterecht dat Ganna een ritzege is ontnomen. De seingevers stonden er wel degelijk en elke ploeg verkent de laatste kilometer(s) van een sprintetappe. Dan is het toch echt de schuld van de renners dat ze blind achter de motor en elkaar aanrijden. Kijk in de video ook hoe lang het duurt voordat ze doorhebben dat ze verkeerd zitten terwijl er overal auto's geparkeerd staan en publiek met de rug naar de renners toe staan. Dit staat ook wel symbool voor de moderne wielrenner waarvan enkel nog verwacht wordt dat hij de exacte wattages trapt die vooraf zijn afgesproken en die niet meer zelf nadenkt.
    19-02-2025 21:24
    Wat betreft het laatste: begin maar als eerste te stoppen trappen, als je er niet zeker van bent
    19-02-2025 21:55
    Toegegeven, niemand leek het echt door te hebben (behalve een paar renners). De camera's bleven focusen op een toeschouwer die daar (aan de verkeerde kant) gewoon stond te klappen.

    De seingever voor het rond punt leek niet op te letten. Vandaar dat de renners waarschijnlijk gewoon hetgene doen dat ze dan al uren lang bezig zijn: de motor volgen. Uiteindelijk zitten de mannen vanvoor daar al vaak compleet op de limiet te rijden en hebben ze even geen tijd om het parcours te ontcijferen.
    20-02-2025 07:15
    De seingever bij het punt is al aan het seinen vanaf het moment dat hij in beeld is, die is gewoon op aan het letten hoor. Het zijn de renners die dom achter een motor aanrijden en de motor die vrij dom op het allerlaatst voor het peloton langs gaat richting de deviation.
20-02-2025 00:35
Natuurlijk kun je als INEOS hiertegen in beroep gaan. De UCI gaat hiermee tegen de eigen regels in. Een renner hoort op de hoogte te zijn van het parcours. De UCI regels zijn hiermee ook niets meer waard. Dit riekt weer naar klassenjustitie of de waan van de dag. Kortom de UCI heeft alleen mondelinge regels, maar de jury ter plaatse mag altijd haar eigen criteria ter plekke maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine