Koersdirecteur na fatale ongeval: “Politie vond seingever niet nodig”

maandag 18 maart 2019 om 18:19

Stef Loos - derde van rechts - voor de start in Dottenijs

Het laatste woord over het fatale ongeval in Dottenijs, waar de 19-jarige Stef Loos het leven liet, is nog niet gezegd. Koersdirecteur Gerard Verbrugghe schuift de hete aardappel door naar de politie. “Wij leveren de seingevers, de politie stelt ze op.”

Gerard Verbrugghe, de – ervaren – koersdirecteur die de wedstrijd Mémorial Alfred Gadenne in Dottenijs in goede banen moest leiden, doet zijn verhaal. “Het peloton was in drieën gesplitst toen ze een brug over de snelweg overstaken.  Na de brug moesten we naar rechts, een klein baantje in”, vertelt Verbrugghe aan Het Nieuwsblad. “Daar stonden twee blauwe pijltjes. Toegegeven, ook wij (de eerste wagen van de koersdirectie, red) hadden die niet gezien en reden even rechtdoor. Een moment van onoplettendheid, maar we keerden snel genoeg terug om nog voor de eerste groep op het parcours te komen.”

De tweede groep draaide zonder problemen rechtsaf. Maar de derde groep, die waarin ook Stef Loos zat, reed wel rechtdoor, met het dodelijke ongeval tot gevolg. “Er stond inderdaad geen seingever”, zegt Verbrugghe. “Wij leveren de seingevers en de politie stelt ze op. Op die plek vonden ze het niet nodig. Waarom niet? Tja. Omdat daar eigenlijk geen conflictsituatie is, er is geen kruisend verkeer.”

De groep werd ook niet voorafgegaan door een wagen van de koersdirectie. “Die is pas voorzien wanneer de achterstand meer dan twee en een halve minuut is. De achterstand van het bewuste pelotonnetje was minder dan een minuut”, besluit Verbrugghe. Twee kilometer verder – buiten het parcours dus – gebeurde de aanrijding. De lokale politie van Doornik wou niet reageren en verwijst naar het parket.

Dit artikel delen:

15 Reacties

LutsenkoFan 18 maart 2019 om 19:42

Snap wel dat niet alles kan worden afgezet, zijn gewoon ontiegelijk veel vrijwilligers elke koers weer nodig.

Het is onmogelijk om elke bocht af te zetten. Kunnen hier wel weer een protocol voor opstellen maar vrees dat dat voor veel organisatoren de das om de nek doet.

skylimit 18 maart 2019 om 20:19

Het is een gezamenlijke verantwoording. Hierin mag/moet je ook de deelnemende ploegen/ploegleiders betrekken, die hebben toch allemaal gedetailleerde parkoersinformatie. Bij jongerenkoersen zal er wel minder communicatie en begeleiding zijn, maar bestaat toch niet dat een hele groep de wegbewijzering mist en verkeerd rijdt, zonder dat iemand dit direkt opmerkt.

vanSpringel 18 maart 2019 om 21:04

Daar zijn volgens de ploegleiders toch ‘de oortjes’ voor bedoeld. Ik kan me nog herinneren dat jaren geleden werd gesproken over het verbieden van de oortjes. Omwille van de veiligheid mochten die oortjes van de ploegleiders nooit worden verboden. Was natuurlijk omdat ze anders de koers niet via de oortjes konden beïnvloeden, maar intussen weten we wel anders. Dan alleen de oortjes voor de wedstrijdleiding. Die daarmee actuele koersinformatie verstrekken, geen achterstanden van het peloton op de kopgroep, maar terzake doende info, zoals komst van rotondes, gevaarlijke kruisingen met middenbermen etc.

Geraint 19 maart 2019 om 08:46

Bij de niet-prof categorieën zijn oortjes verboden.

Elke ploeg krijgt inderdaad een technische fiche met het parcours op. Er is echter geen enkele renner of ploegleider die aan de hand van een plannetje ineens aan 45 per uur in koers kan inschatten of het parcours nu op dit kruispunt of een km verder naar rechts loopt. Tenzij met de renners vooraf verkend is natuurlijk, maar dat gebeurt alleen bij echt grote wedstrijden. De GP Gadenne is geen kermiskoers maar nu ook niet van het niveau Ronde van Vlaanderen of Driebergenprijs.

Het is volgens mij fout gelopen in de bewegwijzering van het parcours die niet duidelijk genoeg was. Als zelfs de wedstrijdleiding – die toch geacht wordt vooraf het parcours eens afgereden te hebben – die zogenaamde blauwe pijltjes gemist heeft, dan kunnen die toch echt niet voldoende zichtbaar geweest zijn. Hier zal in de toekomst wellicht veel meer aandacht aan besteed worden en er zal op briefings met ploegleiders meer op gewezen worden welke signalisatie de organisatie gebruikt (ene keer zijn het bordjes, andere keren pijlen op de grond) heeft.

Jammer dat daarvoor eerst iets ergs moet gebeuren en dat de maatregelen voor Stef te laat komen.

Polleke 18 maart 2019 om 20:27

In Belgie zijn steeds minder seingevers (vergrijzing van het wielerpubliek) te vinden terwijl er steeds meer nodig zijn (verkeer x 2)… het jeugdwielrennen is gedoemd om naar vaste afgesloten circuits te zoeken…. wie wil zijn kinderen binnenkort nog de openbare weg op sturen om te trainen of te koersen….

EddyB1958 18 maart 2019 om 23:22

Geef morgen in de plaats van een pistoleetje met hesp, kaas of americain terug enkele bonnetjes om aan de toog van een plaatselijke kroeg na de doortocht voor een pilsje te ruilen en je hebt genoeg seingevers in België.

Mwielerfan 18 maart 2019 om 20:32

Onbegrijpelijk dat er zulke hoge salarissen verdient worden, maar dat de veiligheid allemaal door vrijwilligers verzorgd moet worden

xistnc 18 maart 2019 om 21:19

Een 1.12-koers. Welke salarissen bedoel je precies?

gesink/dekker 18 maart 2019 om 20:52

Een seingever neerzetten had inderdaad goed geweest, maar als er geen kruisend verkeer is, snap ik het wel enigszins. Naar mijn mening had er wel een motard voor moeten rijden, zodat de renners weten waar ze heen moeten en niet de kleine blauwe pijltjes moeten volgen. Dit is in een koers bijna niet te zien of iig je let er niet continue op

EddyB1958 18 maart 2019 om 23:42

Probeer dat bij waaiervorming eens te organiseren. In feite zouden we een beeld moeten hebben van de plek waar het verkeerd is gegaan.

Doordrijver 19 maart 2019 om 07:09

Als je het zo hoort was er inderdaad geen seingever nodig. Er was geen obstakel, kruisend verkeer e.d.

rob 19 maart 2019 om 09:00

SmartBoxes gebruiken en er zijn duidelijk minder ongevallen.
Procyclingsupport heeft goede apparatuur voor de veiligheid.
En de organisatie verplichten een digitaal roadbook te maken dan wordt iedereen gewaarschuwd, ook als ze van het parcours afwijken.
Als renners samenspannen en dit eisen voor elke open koers.

evos01 19 maart 2019 om 09:36

Wat vreselijk,medeleven gaat naar familie.Sterkte.
Veel motoren maar weinig seingevers.

timjokkmokk 19 maart 2019 om 10:24

In elk reglement staat toch duidelijk, dat de deelnemers geacht worden het parkoers te kennen. Maar dat neemt niet weg dat het ongeval een groot drama is voor alle betrokkenen.

Kevin Lowagie 19 maart 2019 om 11:20

Tijdens voetbalmatch in eerste klasse staat de politie met man en macht aan het stadion te pummelen uit angst voor een paar hersenloze amokmakers.
Bij een jeugd- of een lokale wielerwedstrijd heb je geluk als er 2 politiemensen aanwezig zijn. Ook dit jaar werd reeds een wedstrijd geannuleerd door gebrek aan politiebegeleiding bij de federatie waar ik koers. Ook de Belgische wielerbond en de UCI treffen hier schuld. Als renner betalen we jaarlijks een vergunning + inschrijvingsgeld per wedstrijd. Mogen we dan in ruil geen veilig parcours verwachten met seingevers betaald van de federatie? Wat gebeurt er dan met dit geld? Zonder lokale wedstrijden kan nieuw talent zich niet meer ontplooien en renners als ik hun hobby uitoefenen en zal onze sport verder uitgehold worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.