Koen de Kort verliest drie vingers bij ongeluk met een voertuig

donderdag 24 juni 2021 om 20:34
Koen de Kort verliest drie vingers bij ongeluk met een voertuig

foto: Cor Vos

Koen de Kort is eerder slachtoffer geworden van een ongeluk in zijn thuisland Andorra, waarbij hij de derde, vierde en vijfde vinger aan zijn rechterhand is verloren.

“Met verdriet moeten wij melden dat Koen de Kort eerder vandaag betrokken is geraakt bij een ongeval tijdens het besturen van een offroad voertuig. Het ongeluk heeft geresulteerd in de amputatie van de derde, vierde en vijfde vinger van zijn rechterhand”, meldt zijn ploeg Trek-Segafredo in een persbericht.

Vanwege de ernst van de verwondingen is de 38-jarige De Kort met een traumahelikopter overgebracht naar een ziekenhuis in het Spaanse Sabadell.

Amputatie
Tijdens een drie uur durende operatie konden de chirurgen de amputatie van drie vingers niet voorkomen. “Uit de eerste onderzoeken kunnen we concluderen dat de functie van de hand behouden is dankzij de duim en wijsvinger”, meldt ploegarts Jorge Serrano, die gesproken heeft met de behandeld arts van De Kort.

“Deze wijsvinger is ook zwaar beschadigd, maar dankzij adequaat handelen van de dokters hoeft deze niet te worden geamputeerd. Vanwege veel vuil rond de wond is de kans op infectie niet uitgesloten”, aldus Serrano.

De ploegarts heeft voor én na de ingreep met de onfortuinlijke Nederlander gesproken. Hij meldt dat De Kort fysiek en mentaal in goede conditie is.

De Kort blijft de komende dagen in het ziekenhuis opgenomen.

Dit artikel delen:

46 Reacties

hjjanssen1973 24 juni 2021 om 20:35

Wat een drama, na eerder al het nieuws van Lammertink.

Treenert 24 juni 2021 om 20:36

Gadverdamme, K.Tnieuws

Mooie_Mario 24 juni 2021 om 20:51

Wat een verschrikkelijk nieuws. Laten we hopen dat er met elektrisch schakelen/remmen nog steeds alles mogelijk is na wat aanpassingen

hjjanssen1973 24 juni 2021 om 20:57

Ik vrees dat professioneel fietsen hiermee uitgesloten is.

Wheely 24 juni 2021 om 20:40

De Nederlanders zijn aan de beurt nu? Wat een ellende :( Sterkte Koen!

Al Phila 25 juni 2021 om 07:53

Wat dacht je van vorig jaar ??

Cyclinglife 24 juni 2021 om 20:42

Hè jakkes.

Op nu.nl wordt gemeldt dat de functionaliteit behouden blijft. Ondanks het missen van drie vingers.
Oprechte vraag, kan je met enkel duim en wijsvinger volledig functioneren op een wielrenfiets, en bestaat er voor zoiets een prothese?

reusjen 24 juni 2021 om 20:57

Er bestaan vingerprotheses. De vraag ik waar de vinger geamputeerd is, als er nog een deel behouden is kun je de vinger met prothese in sommige gevallen nog in zijn geheel buigen, de vinger zelf blijft dan natuurlijk wel recht, maar het is wel mogelijk dingen te grijpen etc.

Romāns Vainšteins 24 juni 2021 om 21:14

Recreatief kan alles maar in het prof peloton ..?

Naar nieuws, wat voor voertuig zou het zijn, zo’n Squad of zo?

mugman 24 juni 2021 om 21:27

Hij is zijn vingers volledig kwijt. Een prothese is geen optie. Verder is het drama. Heb zelf handletsel gehad en kan je melden dat het missen van vingers einde fietscarriere is. Zelfs recreatief gaat hij hier veel problemen mee hebben. Koen, sterkte kerel en een herstel gewenst.

Julien Van der Aert 24 juni 2021 om 20:44

Erg naar nieuws. Sterkte Koen!

FritsvanHoefelen 24 juni 2021 om 20:44

Jezus wat kut

orlando dani 24 juni 2021 om 20:53

Sterkte Koen

IlPirata 24 juni 2021 om 20:59

Sterkte! Dat is echt vreselijk.

ivo001 24 juni 2021 om 21:00

Lijkt me toch wel zeer lastig met betrekking tot remmen.
Heel naar nieuws, beterschap gewenst Koen.

Fritsie 24 juni 2021 om 21:03

Mogelijk einde carrière, verschrikkelijk zeg

Ivanoviclover 24 juni 2021 om 21:04

Akelig nieuws opnieuw. Sterkte en spoedig herstel.

Bikeage 24 juni 2021 om 21:04

Damn, wat een klote bericht. Hopelijk niet einde carrière voor deze sympathieke baas!

Fast Freddy 24 juni 2021 om 21:04

K-zooi, lijkt op einde carrière en gehandicapt door het leven. Arme Koen.

JaBo 24 juni 2021 om 21:12

Lijkt inderdaad op einde carrière. Hoop dat hij een goede ongevallen verzekering heeft die ook ongevallen met dit soort dingen (off road voertuig) dekt. Sterkte Koen met het herstel.

the student 24 juni 2021 om 21:12

Zwaar klote voor koen. Al vrees ik dat hij ook zonder verlies van vingers al einde carrière was. Aflopend contract bij trek en al 38 en richting 39. Die handicap zal toch vervelend blijken. Sterkte koen.

Merlinappa 24 juni 2021 om 21:22

Pfff heel naar nieuws. Buiten het hele wielrennen om, 3 vingers verliezen is simpelweg verschrikkelijk. Hopelijk herstelt hij snel.

Ivanoviclover 24 juni 2021 om 21:30

“De ploegarts heeft voor én na de ingreep met de onfortuinlijke Nederlander gesproken. Hij meldt dat De Kort fysiek en mentaal in goede conditie is.“

Dit lijkt me toch heel erg sterk?

girardengo 24 juni 2021 om 21:41

Dat lijkt mij ook. Behoorlijk grote klap om drie vingers te moeten missen.

Rondje 25 24 juni 2021 om 21:36

Einde carrière schrijven er hier verschillende. Ik denk dat Koen daar niet zo mee zit. Hij is al 38 en dat was misschien toch al aan de orde binnenkort.
Het is gewoon zwaar kloten dat hij drie vingers moet missen. Daar zal hij meer moeite mee hebben dan einde carrière.
Een geluk bij een ongeluk is dat hij zijn duim en wijsvinger nog heeft.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is als dit je overkomt.

STERKTE KOEN!

Scibby 24 juni 2021 om 21:39

Gadver, wat zijn er toch altijd veel nare ongelukken met het wielrennen. Deze arme jongen is gemutileerd voor de rest van zijn leven. Hopelijk verloopt zijn herstel voorspoedig en dat het in ieder geval goed komt met duim en wijsvinger. Doet echt afbreuk aan de sport waar ik het meeste van hou.

SteelHorseCowboy 24 juni 2021 om 21:44

Dit heeft niks met wielrennen te maken..

girardengo 24 juni 2021 om 21:44

De laatste ongevallen gebeurden juist buiten de sport. Maar in het geheel gebeuren er wel veel ongelukken met renners de laatste jaren. Of het meer is dan vroeger durf ik niet zomaar te stellen. Toen gebeurde ook het een en ander.

Cintu 24 juni 2021 om 21:46

Zoals ik het hier lees was hij niet aan het fietsen. Maar was hij met een ander voertuig aan het rijden bij dat ongeluk.
Neemt niet weg dat fietsen een gevaarlijke sport is.
Hopelijk geen infecties zodat hij die resterende vingers toch nog kan behouden.

SteelHorseCowboy 24 juni 2021 om 21:43

Vreselijk.
Hoop dat hij hier van herstelt (min 3 vingers..). Professioneel fietsen zal lastig worden.

ijsjes eten, offroaden.. gevaar zit in een klein hoekje.

Martijn Arensman 24 juni 2021 om 21:51

Verschrikkelijk nieuws vooropgesteld. Zijn hele leven lang zal hij last ondervinden van dit letsel en het is erg aannemelijk dat hij zijn laatste koersdagen heeft gereden.

Maar laat ik het positief insteken: veel renners zijn achtergebleven op trainings- of koerswegen en kwamen niet meer thuis.
Koen kan met zijn handicap in volle beschikking van zijn geest en fysieke gezondheid de rest van zijn leven leiden met zijn naasten. Daar ben ik nog het meest content mee.
Desondanks heel veel sterkte met het herstel en acceptatie van zijn handicap.

D.Koch 24 juni 2021 om 23:25

Mooi geschreven en gedacht.

Huubi 24 juni 2021 om 21:52

Hij zou na dit seizoen al stoppen. Maar wel heeeeel erg klote. Juist omdat het een ongeluk is waar je in het normale leven zoveel last van hebt.

Bolle Maukema 24 juni 2021 om 21:56

Wat vreselijk klote voor Koen. Heel veel sterkte!

Turtlehead 24 juni 2021 om 22:12

Sterkte man, respect voor je lange carrière, waarin je durfde te kiezen voor je eigen weg. Hopelijk genoeg herstel om de fiets niet helemaal aan de kant de hoeven zetten!

Drossard Kudus 24 juni 2021 om 22:24

Goh vreselijk nieuws. Onze lokale renner, dus altijd met bovengemiddelde interesse gevolgd. Ging sowieso al richting het einde van zijn carrière maar dat lijkt nu haast een zekerheid. Ligt daar binnen de ploeg van Trek wel goed volgens mij dus wellicht zien we hem nog terug in de staf. Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig en kan hij enige functionaliteit behouden. Sterkte en beterschap toegewenst Koen!

Headlines

Materiaalzone

Populair