Koen Bouwman niet in Vuelta a España: “Ze hebben voor Affini gekozen”
foto: Cor Vos
dinsdag 12 juli 2022 om 11:14

Koen Bouwman niet in Vuelta a España: “Ze hebben voor Affini gekozen”

Koen Bouwman, die in de voorbije Giro d’Italia twee etappes wist te winnen en als eerste Nederlander de bergtrui veroverde, zal in augustus niet aan de start verschijnen van de Vuelta a España. Zijn ploeg Jumbo-Visma geeft de voorkeur aan Edoardo Affini.

Bouwman was maandag, samen met zijn ploegmaats Sam Oomen en Mike Teunissen, te gast in het tv-programma De Avondetappe. De drie renners van Jumbo-Visma verblijven momenteel in het Franse Tignes voor een hoogtestage. Bouwman bereidt zich in Tignes niet voor op de Vuelta a España: de 28-jarige klimmer maakt geen deel uit van de (beoogde) selectie en zal dus geen Vuelta-start in eigen land meemaken.

“Ik zal in principe niet aan de start staan. Ik ben de laatste renner die is afgevallen. Het ging nog tussen mij en Edoardo Affini. Ze hebben bij de ploeg voor Edoardo gekozen omdat er best wel wat vlakke ritten tussen zitten. Ik zal dus een iets ander programma rijden”, aldus Bouwman.

De revelatie van de voorbije Giro is inmiddels weer volop aan het trainen, nadat hij in juni bij een val tijdens een mountainbiketocht zijn arm brak. “Het gaat inmiddels weer de goede kant op. Ik heb vandaag voor het eerst weer zonder brace gereden”, klinkt het nu.

RIDE Magazine
68 Reacties
Sorteer op:
12 juli 2022 11:19
Weg daar Koen, ze geven niks om Nederlanders.
    12 juli 2022 11:27
    Voor de Nederlanders moeten de Nederlanders weg bij Jumbo-Visma en voor de Belgen moet de Belg er weg. Sta je daar met al je successen.
    12 juli 2022 11:52
    De Denen zijn dan weer woedend dat het team niet volledig voor de Deense kopman rijdt, maar ook nog ritjes probeert te winnen, terwijl de Slovenen ook nog wel een paar puntjes hebben.

    Gezellig volk, wielersupporters.
    12 juli 2022 12:30
    Net zoals je zei bij tolhoek gaat nu ook veel beter mee he
12 juli 2022 11:20
Was echt tof, de drie musketiers bij de avondetappe. Leuke gasten!

Voor de zeikerds op zijn non selectie, Koen gaat nu natuurlijk Lombardije en het verdere Italiaanse najaar rijden, dat zijn natuurlijk bij uitstek wedstrijden die hem ook moeten liggen. Jammer dat ze in de avondetappe daar niet even naar vroegen.
    12 juli 2022 11:23
    Ja leuke gasten maar moeten andere ploeg zoeken
    12 juli 2022 11:33
    Koen gaf zelf aan dat hij graag grote ronden rijdt en daar ook goed in gedijt, in contrast tot eendaagse wedstrijden. Dus antwoord op die niet gestelde vraag was al gegeven. Ik ben het wel met de criticasters eens dat Koen Bouwman inmiddels beter verdient dan moeten vechten voor een plekje en ook met de opmerking van Boogerd dat ze wel eens met de vuist op tafel mogen slaan en nu veel te bescheiden er in staan.
    12 juli 2022 11:43
    Met de vuist op tafel slaan gaat natuurlijk lastig als je net je arm hebt gebroken. ;-) Maar ok klopt inderdaad dat hij zich in zijn sas voelt in een grote ronde maar als hij vervolgens moet knechten vraag ik me af wat hij daar mee op schiet. Volgend jaar hoop ik hem en Mike wel in de Tour te zien overigens ipv Tiesj en Nathan.
    De drie musketiers zijn Lennard, Sam en Twannes, he.
    12 juli 2022 12:08
    Ik vond dat Boogerd gisteren de plank missloeg.

    Volgens heb ik Bouwman vorig jaar en het jaar daarvoor in de Giro ook uitgebreid in de aanval gezien. Ik kan me sowieso talloze rittenkoersen (Zwitserland, Dauphiné) voor de geest halen waar hij af en toe voor eigen kans mocht gaan. Dus het beeld dat hij 'maar een knecht' is klopt gewoon niet, en is volgens mij vooral in het leven geroepen door Bouwman zelf die (om wat voor reden dat ook) dat graag zegt in elke microfoon die voor zijn neus wordt gehangen.

    Sowieso ratelde Boogerd gisteren in de Avondetappe maar wat over Nederlandse renners die geen kans zouden krijgen bij TJV. Het team houdt er juist bij uitstek rekening mee dat alle 'ondersteunende renners' ook de kans krijgen om kopman te zijn, en voor de jonge Nederlanders (de Kooij-Van Dijkes, en daarvoor Eenkhoorn-Leemrijze) wordt juist speciaal een programma uitgestippeld met koersen waarin ze kunnen groeien, en wat uiteindelijk moet leiden aan deelname in een grote ronde. Dat is het zogenaamde 'Academy programma.'

    Eerlijk gezegd vind ik de begeleiding van Nederlands talent bij TJV ver superieur aan de manier waarop Roompot dat destijds deed. Ik vind het daarom nogal tenenkrommend en schaamteloos hoe Boogerd het succes van Bouwman gisteren aangreep om alsnog zijn gelijk te halen over het gesneuvelde roompot-project. Bouwman, een middelmatig talent, is juist bij uitstek het voorbeeld van een renner die dankzij de begeleiding van TJV uitgegroeid is tot subtopper die deze Giro boven zichzelf uitsteeg. Het aantal toppers dat opgeleid is door Roompot is daarentegen op één vinger te tellen (namelijk Groenewegen).

    Wat mij betreft is het probleem bij de Avondetappe: Dione de Graaf luistert niet naar de antwoorden, maar houdt alleen het draaiboek in de gaten, zodat ze op tijd het volgende item kan aankondigen. Zelfpromotors als Boogerd krijgen daardoor de kans om ongecorrigeerd wat te kwaken dat dan later weer uit verveling wordt opgerakeld door tv-commentatoren tijdens eindeloze etappes waarin niks gebeurt.
    12 juli 2022 12:12
    Er is niets mis met Boogerd
    Eens met horsm op AL zijn punten incl die over dionne 'het mag vooral niet ongemakkelijk worden' de Graaf.
    12 juli 2022 13:14
    @voorwiel
    Klop, waardoor het juist ongemakkelijk wordt.
    12 juli 2022 13:18
    Pakt en krijgt Bouwman niet gewoon de kansen vanwege "falende" kopmannen?
    Vorig jaar was G Bennett kopman en die ging niet super, dit jaar mocht ie al snel z'n eigen kans gaan vanwege het "fiasco" Tom Dumoulin.
    12 juli 2022 13:35
    Klopt, ging weer over wielrennen. De dag ervoor met Irene Schouten was tenenkrommend. Inhoudsloos geneuzel en gezeur over schaatsen.
    12 juli 2022 13:47
    @voorwiel, fijn om gelijk te krijgen van J. Quincy Adams zelf.
    12 juli 2022 15:47
    Het is té gênant, Boogerd. Er waren drie prima gasten, waarom die non-valeur er nog bij? Het was 'Opa Boogerd vertelt', hinderlijke onderbrekingen, alles op zichzelf betrekken. Die gastjes aan tafel wisten precies dat ze met een oude dopeur aan tafel zaten en lieten hem maar wat praten. Plaatsvervangende schaamte, ik zou willen dat Boogerd nooit meer uitgenodigd wordt. Voor hem tien anderen, die er wél verstand van hebben, en níet deze generatie wielrenners met een loodzware erfenis heeft opgezadeld.
    12 juli 2022 16:01
    Wat een gênante, beschamende reactie van onze Bask. Die ook nog meent te moeten praten uit naam van dd andere 3 renners die er zaten. Echt om te kotsen hoe je over Boogerd praat! Je lijkt wel dat jachtluipaard die hier dagelijks komt tieren
12 juli 2022 11:20
'Omdat er best wel wat vlakke ritten tussen zitten'. Juist ja er zijn nog altijd meer berg/heuvel etappes. De Vuelta start in Nederland, maar kom we nemen een Italiaanse tijdrijder mee. Net alsof Bouwman niks zou kunnen in vlakke ritten. Raar verhaal dit.
    12 juli 2022 13:21
    Geen raar verhaal. Je ziet het bij UAE. Pogi zat bv. in de kasseienrit direct alleen vanwege de zwakte van z'n ploeg op vlakkere parcoursen.
    Affini is puur en alleen mee omdat ze hun slag willen slaan tov Pogi in de ploegentijdrit in Utrecht. (Hoewel ze dan geen rekening houden met INEOS)
12 juli 2022 11:24
De ploegentijdrit zal er mogelijks ook wel mee te maken hebben. De uitleg vlakke ritten lijkt me wel mank. Veel hangt af van de eind selectie van Jumbo natuurlijk (of is die al bekend?)
    12 juli 2022 11:26
    Ploegentijdrit is slechts 23km. Daar kan Bouwman zijn ei ook wel in kwijt. Natuurlijk is hij geen absolute topper in het TT maar ook zeker geen slechte. Als dat de enige reden is en de 'vlakke' ritten gaat het respect voor Jumbo toch wel behoorlijk omlaag. Benieuwd wat de uiteindelijke selectie is.
    12 juli 2022 12:09
    TT is voor Bouwman normaliter geen probleem: hij is ex-wereldkampioen Mixed Relay.

    Hij gedijt wellicht beter in een grote ronde, en hij heeft talent, maar eerlijk gezegd kon hij vechten voor Blauw omdat de beoogde kopmannen niet thuis gaven in de Giro. Zo kon JV nog de meubelen redden. Daarnaast is het maar de vraag in welke mate hij hersteld zal zijn van de gebroken arm.

    De selectie zal ongetwijfeld hier en daar nog wat veranderen als er renners uit de Tour wegvallen, of iemand tegen een Coronaatje oploopt.
    12 juli 2022 12:16
    ‘Ex-wereldkampioen mixed relay’, is dat nu ook al iets?
    Sinds die jaar wel alfons
    12 juli 2022 12:22
    Ik weet dat het bestaat, maar om dat nu als kwalificatie te gebruiken voor een goede tijdrijder… Kweenie.
    12 juli 2022 13:22
    De tegenstand was niet bijster hoog en NLD had natuurlijk een paar heeeeel sterke dames aan de start.
12 juli 2022 11:25
Ik denk dat Koen in plaats daarvan een vrije rol zal krijgen in andere meerdaagse koersen. Persoonlijk denk ik, dat hij in die rol daar beter past. Helemaal in de wetenschap dat Vuelta weer om een klassement draait.
12 juli 2022 11:28
Affini hadden ze waarschijnlijk sowieso wel op de korrel ivm ploegentijdrit en het vlakke werk. Als Bouwman geselecteerd was, had dat waarschijnlijk eerder de plekjes van Gesink/Oomen in gevaar gebracht, dus heeft weinig met Nederlander zijn te maken.
12 juli 2022 11:41
Vuelta of geen Vuelta, deze jongen verdient veel meer vrijheid om zijn eigen koers te rijden, en dat gaat hij bij Jumbo nooit krijgen. Ik zie hem het liefst in een vrijbuitersploeg.
    12 juli 2022 11:44
    Allemaal naar Wanty!
    12 juli 2022 12:17
    Hij heeft toch net drie weken een vrije rol gehad? En vorig jaar had hij ook een redelijk vrije rol in de Giro, en het jaar daarvoor ook.

    Mocht hij vanwege zijn succes in de a-selectie komen en meegaan naar de tour (wat me niet waarschijnlijk lijkt) dan is hij die vrije rol juist kwijt.
    De giro is voor tjv meestal een 'vrije' ronde. De tour en vuelta zijn gereserveerd voor klassementstreinen.
    12 juli 2022 12:38
    Trek lijkt me ook wel een prima bestemming. Kan hij samen met Mollema en Ciccone vol knallen in de ontsnappingen :-)
    12 juli 2022 12:53
    @horsm: Scorebordjournalistiek. Ze gingen notabene met 3 kopmannen van start. Dat ze allemaal in de eerste bergetappe door het ijs zakken was achteraf het geluk van Koen. Maar normaal gesproken was die Giro heel anders verlopen voor hem, met veel minder kansen.
    12 juli 2022 13:50
    Natuurlijk, als Dumoulin in het roze had gereden, dan had Koen die vrijheid niet gehad. Maar als ze net als vorig jaar voor een toptien plek voor Foss zouden rijden, dan waren er best wat mogelijkheden geweest.
12 juli 2022 11:48
Maar de ploeg is dus al rond, wie zouden er gaan?

Affini, Roglic, Vingegaard, Gesink, Dennis, Oomen, Teunissen en dan nog Kuss ofzo?
    12 juli 2022 11:53
    Schrap Vingegaard en vervang die door Kruijswijk en daarnaast zie ik een Foss ook nog wel meegaan. Giro viel in het water door een gebrekkige voorbereiding met Covid en valpartijen maar die verdient wel een herkansing. Heerlijke ploeg voor de ploegentijdrit zo.
    12 juli 2022 11:53
    Vingegaard zeker niet. Kuss normaal wel. Ik denk Roglic, Kuss, Kruijswijk/Foss, Dennis, Oomen, Gesink, Affini, Teunissen. Bouwman en Kruijswijk/Foss als reserves.
    12 juli 2022 12:20
    Ik denk dat deze tour tot het maadje gaat en je alle dubbelaars schrappen kunt. Bouwman dus wel naar de vuelta. Dat denk ik.
    12 juli 2022 13:05
    Roglic, kruijswijk, kuss, affini, teunissen, Dennis, gesink. Laatste plek voor harper of foss?
12 juli 2022 11:57
La Vuelta.
12 juli 2022 11:57
Als eerste reserve is de kans behoorlijk groot dat je de Vuelta alsnog rijdt.
    12 juli 2022 12:10
    Kuss, Roglic, Kruijswijk staan gepland. Verwacht dat Roglic na deze tour nogmaals revanche wil. Bovendien ligt de Vuelta met die punch aankomsten hem ook goed. Als Kuss en Kruijswijk de Vuelta overslaan komt er al een plekje vrij voor Bouwman.

    En, zou Harper de Vuelta niet rijden? Had pech met de positieve corona test voor de Giro. Zou jammer zijn als hij geen grote ronde mag rijden dit jaar. Foss heeft z'n kans gekregen in de Giro en stelde teleur.
    12 juli 2022 12:14
    Foss stelde teleur, maar is een Noor en JV heeft met V natuurlijk een Noorse sponsor....
    12 juli 2022 12:14
    Gesink Teunissen en Dennis en dus ook Affini. Resteert nog maar 1 plekje
    12 juli 2022 12:51
    Bouwman is wel een succesformule gebleken bij het wegvallen van de kopman(nen). Die rol zie ik de overige renners niet zo snel invullen. Foss zal idd wel een goede kans maken gezien de TTT.
12 juli 2022 11:59
Ze waarderen hem daar echt onvoldoende. Zo'n giro gereden en dan passeren voor de vuelta. Wegwezen daar!
    12 juli 2022 12:12
    Zo'n Giro heeft hij kunnen rijden omdat de 3 beoogde kopmannen (Dumoulin, Foss en Oomen) faalden. Als 1 van hen podiumkansen had gehad, dan had Koen simpelweg moeten knechten.
    12 juli 2022 12:19
    Misschien eerst even afwachten tot we weten hoe goed Tolhoek het dit jaar gaat doen in een vrijere rol.
    12 juli 2022 13:08
    Tolhoek mocht in zijn vrije rol alvast de Giro en de Tour overslaan. Verder heeft hij ook weinig laten zien.
12 juli 2022 12:00
Koen naar Wanty!!!!!
12 juli 2022 12:27
De leiding van Jumbo is heeeeelemaal de weg kwijt.
12 juli 2022 12:28
Arendsman naar ineos en hier kritiek hebben
12 juli 2022 12:34
Alle ballen op het WK, die moet hem wel liggen lijkt me zo
    12 juli 2022 12:39
    Ik kan me niet herrineren dat ie ooit iets noemenswaardigs heeft gepresteerd in eendagskoersen. Maar hij mag me verrassen.
    12 juli 2022 12:43
    Klopt, maar hij heeft daar altijd als knecht gereden en is dit jaar natuurlijk wel in een andere vorm. Zeg ook niet dat hij kan winnen, maar hij moet als knecht wel wat potten kunnen breken.
    12 juli 2022 12:49
    Zou hij zich met die vinnige sprint bergop niet tot een soort Tom-Jelte Slagter kunnen ontpoppen (zoals ik meen ik tijdens de Giro ook al eens ergens las)?
    12 juli 2022 12:52
    Wel zijn stijl, maar denk dat hij dan niet veel meer gaat winnen. De combinatie die hij nu heeft is vrij zeldzaam (sterk bergop, redelijke tijdrit met een flinke punch).
12 juli 2022 12:47
nu meer kansen in de natourcriteriums. ik neem aan dat er een aantal samenvallen met de Vuelta?
    12 juli 2022 12:49
    in ieder geval de profronde van Almelo. daar kan hij nu wel zijn opwachting maken.
12 juli 2022 13:03
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, maar bij TJV moet je vooral géén Nederlander zijn om een streepje voor te krijgen. Heerlijk toch, zulk een persistent neutraal management?
12 juli 2022 13:06
Wat aan meerdaagse koersen valt ongeveer samen met de vuelta voor Bouwman: Burgos, Arctic race of Norway, tour of Denmark, Deutschland tour, Tour of Brittain en tour of Luxenbourg.
Welk van deze koersen gaat Jumbo doen?
12 juli 2022 13:24
Jammer dat hij niet naar de Vuelta mag, leek me een prima achtste man naast Roglic, Kruijswijk, Kuss, Dennis, Gesink, Teunissen en Affini. Zou Hofstede nu de achtste man worden? Die heeft nauwelijks nog gekoerst dit jaar.
    12 juli 2022 13:36
    Harper of foss denk ik.
12 juli 2022 13:55
Wegwezen daar. Belachelijk dit. En dan ook nog een Nederlandse ploeg die helaas de voorkeur geeft aan buitenlanders die ook nog eens minder presteren. Schande.
Of lekker naar Ineos, veel centjes verdienen en samen met Arensman op de kamer liggen

Reacties zijn gesloten.