Politiek werkt mee aan oplossen politieprobleem met pilot burgermotards
De KNWU start in 2023 met twee pilots om burgermotards in te zetten bij wielerwedstrijden. De pilots zijn deze week besproken tijdens een bijeenkomst tussen verschillende ministeries, de politie en de KNWU.
Tijdens deze bijeenkomst is besloten dat de KNWU de organisatie van de twee pilots op zich neemt. “Tijdens één pilot zal er sprake zijn van inzet van burgermotards bij een omloop, waarbij zijwegen op het parcours zijn afgezet met hekken en een verkeersregelaar en er geen motoragenten aanwezig zijn”, legt de KNWU uit in een persbericht. “Bij de tweede pilot is er sprake van inzet van burgermotards bij een wielerwedstrijd, waarbij ook motoragenten aanwezig zijn.”
In een latere fase worden de pilots geëvalueerd door een externe onafhankelijke deskundige op het gebied van verkeersveiligheid. De evaluatie wordt daarna gedeeld met de KNWU, betrokken ministeries, de politie en woordvoerders Sport van de Tweede Kamerfractie. De Rijksoverheid bekostigt de pilots.
Aanleiding
Aanleiding van deze pilot is het besluit van de Nationale Politie eerder dit jaar om minder motoragenten in te zetten bij wielerwedstrijden, waardoor de wielerkalender op de tocht kwam te staan.
De KNWU stuurde daaropvolgend een brandbrief naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarna de minister toezegging gaf er alles aan te doen om de wielerwedstrijden zoveel mogelijk door te laten gaan.
Met bepaalde klassiekers of koers in lijn (binck bank toer) zijn er vaak geen hekken en zetten motoragenten tijdelijk kort de weg af.totdat sluitingsauto koers gepasseerd is.
Nu moeten in dit geval alle gemeentes voor 30 minuten hekken gaan voorzien en een verkeersregelaar.
Waarom zou een grote groep opgeleide motards met speciale hesjes niet die politietaak uit kunnen voeren?
Of gaan ze eerst op een gesloten ronde met hekken werken en motards en voor dergelijke koersen in lijn nog wel de politie erbij?
Weer typisch Nederlands waarbij ieder zijn zegje mag doen en dit is weer een resultaat van de bezwaren van de politie die eigenlijk al jaren vergunningen voor particulier motards tegenhouden want alleen de politie kan en of mag.
Schop die heilige huisjes eens omver politiek ipv nu weer omslachtig ambtelijk alles vastleggen en laten evalueren door een verkeersdeskundige die altijd een draai geeft maar net wie invloed mbt de opdracht op hem heeft.
Nieuwe mensen komen er vrijwel niet bij
De politiek en vooral ambtenaren gaan het nu uitvoeren zoals men gewend is.
Experiment, evaluatie rapport, conclusie. Wat niets te maken heeft met een zogenaamde pilot om van te leren. Zo wordt het vaak verkocht maar is vooral om eigen posities te beschermen omdat mocht er maar iets fout gaan er NOOIT gewezen kan worden naar die bestuurders, ambtenaren, wat vaak tevens (ex)politici zijn.