KNWU: “Schijfremmen niet toegestaan in Nederlandse wegwedstrijden”

Door , dinsdag 25 juli 2017 om 16:45
KNWU: “Schijfremmen niet toegestaan in Nederlandse wegwedstrijden”

foto: Marcel Koch

De KNWU heeft stelling genomen in de discussie rondom schijfremmen. De wielerbond heeft dinsdag kenbaar gemaakt dat zij hebben besloten om schijfremmen niet toe te staan in Nederland. Er geldt een uitzondering voor leden van een UCI-team, laat de bond in een officiële verklaring weten. 

“Het gebruik van schijfremmen is in wegwedstrijden binnen Nederland niet toegestaan”, valt er te lezen. “Tijdens (inter)nationale wegwedstrijden in Nederland geldt een uitzondering voor renners/rensters van uitsluitend de UCI-teams (m/v) om gedurende een proefperiode, welke tot nader te bepalen datum zal duren, aan wegwedstrijden (ook tijdritten) deel te nemen met fietsen voorzien van schijfremmen. Deze beslissing is van toepassing tot nadere berichten vanuit de UCI omtrent de ontwikkelingen in deze kwestie welke d.m.v. een publicatie vanuit de UCI of een reglementswijziging (artikel 1.3.025) kenbaar zullen worden gemaakt.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Fast Freddy 25 juli 2017 om 17:10

Het slechtste aan de schijfrem in een peloton is m.i. het verschil in remmend vermogen met een normale rem. Lekker onnozel om dit verschil door middel van uitzonderingen wel toe te staan. Slechte beslissing.
Niet dat er een simpele beslissing is, maar deze gaat ten koste van de veiligheid.

mtbonly 25 juli 2017 om 17:10

Daar gaan we weer! Pff slimmer worden ze nooit!

RubenAV 25 juli 2017 om 17:47

Logisch, aangezien de UCI regels gewoon gevolgd worden. Als de huidige proef bij de profs succesvol is, dan zullen schijfremmen overal wel toegestaan worden. Hoef ik voorlopig ook nog niet te investeren in een nieuwe fiets :)

Polleke 25 juli 2017 om 17:47

Duidelijkheid en UCI…. wat hadden we anders verwacht ?

maklukzat 25 juli 2017 om 17:54

Heb niet het idee dat de wielerwereld hier naar uitkijkt. Vooral fabrikanten willen het erdoor drukken.

Kosmonaut 25 juli 2017 om 18:16

Heb er een rondje mee gereden, vindt het maar enge dingen…. Ben heel benieuwd als hier cols mee worden afgedaald.

pippodeclown 25 juli 2017 om 18:55

Of iedereen op schijfremmen, of niemand. Het verschil in remkracht is in zo’n peloton heel link met zowel renners met velgrem als renners met schijfrem..

Rondo 25 juli 2017 om 20:12

Hier alleen maar schijf, maar dan kan ik ook remmen, en dat kan de gemiddelde Nederlandse wielrenner blijkbaar niet, ( reactie i. o. m. knwu. )

Hensie 25 juli 2017 om 20:14

Ook geen fan van schijfremmen. Op mijn mtb zijn ze vaker stuk dan dat ze werken… Heb ze liever niet op m’n racer. Maar goed, we zullen er uiteindelijk ongetwijfeld allemaal aan moeten geloven. Iets met vooruitgang enzo.

Pizzi 25 juli 2017 om 20:29

De bericht die je wist dat zou komen.

Mijn eerstvolgende fiets wordt er nog eentje met velgremmen :)

wiebipedia 25 juli 2017 om 20:50

Het verschil in remkracht dat een aantal mensen aanvoert vind ik wel een goed argument.
Fiets zelf sinds een tijdje met schijfremmen en ben er persoonlijk echt super tevreden mee. Op mijn mtb heb ik ze al zo lang als ik kan herinneren en ook nooit problemen mee gehad

kampioenvanhetkarakter 25 juli 2017 om 20:53

Geldt dit ook voor de nieuwe GranFondo series?

Livestrong 25 juli 2017 om 23:46

Schijfremmen werken top maar vind het meer iets voor een MTB. Lijkt me ook niet erg verstandig om schijfremmen te gaan testen in een koers als de rest met traditionele remmen rijden! Hier komen ongelukken van.
De grote fietsenmerken zijn al lang aan het lobeyen bij de UCI dit voornamelijk vanwege gedane investeringen en tegenvallende introductie bij het wegwielrennen. Het zal er hoe dan en welke vorm dan ook wel ooit van komen.

SjoerdvG4thewin 26 juli 2017 om 08:54

Tijdens de tour reden er ook al enkele renners rond met schijfremmen. O.a. Kittel en Kristoff weet ik zeker. Ik heb geen reden gevonden om vast te stellen dat het dus gevaarlijker werd met een aantal van deze fietsen in het peloton.

Scotty 26 juli 2017 om 09:51

En waarom niet? Of gewoon omdat het kan?

nederbelg 26 juli 2017 om 11:57

O, wat een heerlijk ambtenarenproza, ik smul van elke letter.
Overigens, “UCI-teams (m/v)”? Het is het team, dus per definitie onzijdig…
De slotzin is ook een pareltje, had wel iets minder compact gemogen, kan gerust wat wijdlopiger…

girardengo 26 juli 2017 om 15:58

Is het nu een vooruitgang of niet? Ik hoorde een Belgische renner zeggen dat je in afdalingen in het begin moet uitkijken dat je niet over de kop slaat, zo sterk remmen ze. Dat moet worden aangeleerd (al blijft er dus een risico bij remmen in panieksituaties). Verder moet kennelijk iedereen het adopteren om verschil in remsnelheid weg te nemen (al is dat in de Tour kennelijk niet gebleken). En over het risico op verwondingen heb ik niet meer gehoord de laatste tijd. Zijn dat de enige knelpunten?

Headlines

Materiaalzone

Populair