KNWU gaat tóch U23-programma rijden, met dank aan Continental-teams: hoe zit dat?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Julian Dubbeld
maandag 12 mei 2025 om 15:00

KNWU gaat tóch U23-programma rijden, met dank aan Continental-teams: hoe zit dat?

De KNWU gaat dit jaar toch gedeeltelijk beloftenwedstrijden afwerken. Eerder dit jaar liet de bond weten omwille van ‘budgettaire factoren en strenge investeringseisen’ het U23-programma voorlopig on hold te zetten. Beloftenbondscoach Tom Veelers leverde zijn contract in goed overleg in en er zou geen Nederlandse U23-afvaardiging zijn in de Nation’s Cup-wedstrijden (waaronder de Ronde van de Toekomst), op het EK en op het WK. Samen met enkele Continental-teams is er nu toch een oplossing gevonden. WielerFlits zet de vragen in dit dossier op een rij.

Waarom werd deze beslissing aanvankelijk genomen?
De belangrijkste redenen om voorlopig te stoppen met het U23-programma binnen de bond had enerzijds te maken met geld en anderzijds met de ontwikkeling van de sport. Omdat steeds meer profteams een opleidingsploeg hebben voor beloften, is de functie van het U23-programma van de bond onder druk komen te staan. Daarnaast lopen de komende twee WK’s (in 2025 in Kigali, Rwanda en in 2026 in Montréal, Canada) flink in de kosten.

Vanuit het topsportprogramma van NOC*NSF kreeg de bond de opdracht om te kiezen voor één opleidingsroute. Die keuze viel op de junioren, omdat NOC*NSF volgens Marten Truijens het U23-wielrennen als commerciële sport ziet. Het nationale sportkoepel verdeelt jaarlijks de topsportgelden onder de diverse bonden. De wielsport krijgt in 2025 een bedrag van €850.000,-. Dat is een kleine tienduizend euro minder dan in 2024 het geval was.

Artz zette het EK 2024 in Hasselt naar zijn hand – foto: Cor Vos

Wat is er daarna gebeurd?
De beslissing om het hele U23-programma on hold te zetten, maakte veel los. Marc Zonnebelt (Diftar) en Metec-Solarwatt-eigenaar Michel Megens zeiden het een rare ontwikkeling te vinden. Die laatste deed er zelfs nog een schepje bovenop. “Een bijdrage is altijd bespreekbaar, mits de KNWU met een goed plan komt. […] Bij ons is er niet geïnformeerd of wij iets kunnen of willen. Wil Metec-Solarwatt Nation’s Cup-wedstrijd A rijden, wil Visma | Lease a Bike Nation’s Cup-koers B rijden en wil Diftar of Parkhotel Valkenburg wedstrijd-C doen? Ik zou ook best mijn eigen beloften willen bekostigen om naar het WK te gaan, als dat de vraag is. Maar die vraag stellen ze niet.”

Naar aanleiding van die kritiek zijn er gesprekken ontstaan tussen de KNWU en verschillende Continental-teams. Daarin is de begroting voor de Nation’s Cup-wedstrijden onderwerp van gesprek geweest, waarbij de ploegen unaniem tot de conclusie kwamen dat zij dat soort koersen voor de helft van het geld doen. Vervolgens werd de afspraak gemaakt dat de KNWU de begroting nog eens zou beoordelen, met daarbij de data van de verschillende wedstrijden. De ploegen zouden daarna gaan kijken wat ze konden doen. Over die afspraken ontstond daarna onduidelijkheid, maar uiteindelijk stonden Diftar, Metec-Solarwatt en Parkhotel Valkenburg op.

Wie draagt nu de kosten?
Die drie teams waren bereid om ervoor te zorgen dat ze de betreffende wedstrijden zouden organiseren, bemannen én betalen. Dit geldt voor de Orlen GP en de Tour de l’Avenir, ook wel de Ronde van de Toekomst. De totale geraamde kosten voor beide wedstrijden komen uit op enkele tienduizenden euro’s. De KNWU zorgt op haar beurt voor het wagenpark en oranje KNWU-tenues.

Er is met de Vredeskoers in Tsjechië eind mei overigens nog een derde UCI Nation’s Cup-wedstrijd, maar daarvoor zijn er vanuit de Continental-teams niet genoeg renners en begeleiding beschikbaar om een team op te stellen. In diezelfde periode vinden ook wedstrijden als Flèche du Sud (Diftar, Parkhotel Valkenburg) en Alpes Isère Tour (Metec-Solarwatt) plaats.

V.l.n.r.: Rasenberg (Parkhotel), Mouris (Metec) en Schulting (Diftar) in de aanval tijdens de ZLM Tour 2024 – foto: Cor Vos

Welke oplossing is er gevonden?
Na onenigheid over de gang van zaken heeft Metec-Solarwatt zich teruggetrokken voor de Orlen GP. Die wedstrijd zal Diftar begeleiden, waarbij de Nederlandse selectie zal bestaan uit renners van die ploeg en Parkhotel Valkenburg. De organisatie van een Nederlandse selectie voor de Tour de l’Avenir is in handen van Parkhotel Valkenburg, waarbij renners van die ploeg, Diftar én Metec-Solarwatt de selectie zullen vormen. 

Wel zijn de teams het eens dat ze in die hoog aanschreven koers moeten starten met beloften die het niveau aankunnen. Als zij daarvoor niet de benodigde zes renners kunnen leveren, komen beloften van andere ploegen in aanmerking. Daarbij verlangen de drie teams een gelijkwaardige financiële bijdrage van de ploeg van die betreffende renner die dan ook Tour de l’Avenir rijdt. Namens Nederland eindige Tijmen Graat vorig jaar op de derde plek in het eindklassement.

Wanneer komt er duidelijkheid over het EK?
Ook het Europees kampioenschap wielrennen keert mogelijk terug in het U23-programma. Vorig jaar won Huub Artz namens Nederland nog de titel in België, waardoor de oranjehemden komend jaar in Frankrijk mogen starten met rugnummer één. De KNWU wil voor deze wedstrijd de selectie graag in eigen hand houden. Ook voor deze koers geldt dat de drie Conti-teams een bijdrage willen leveren als renners van hun geselecteerd zijn. De KNWU laat weten voor het EK te zoeken naar ‘partners om de U23-categorie de kansen te bieden in het groeipad van jonge renners’.

Bij een meeting tijdens Olympia’s Tour stond ook een eventuele afvaardiging voor het WK in Rwanda op de agenda. Daar kwamen alle partijen tot de conclusie dat de sportieve belangen – Nederland kan weinig beloften leveren die iets kunnen uitrichten op het klimparcours in Rwanda – niet opwegen tegen de kosten. Normaal zal Nederland geen U23-selectie afleveren voor dit WK.

Het eindpodium Ronde van de Toekomst 2024 v.l.n.r.: Torres, Blackmore en Graat – foto: Tour de l’Avenir

Aantal Nederlandse beloften per Nederlands Continental-team

Diftar: 11
Metec-Solarwatt: 10
Parkhotel Valkenburg: 8

Development Picnic PostNL: 7
VolkerWessels: 3
Visma | Lease a Bike Devolopment: 1
BEAT Cycling: 0
Universe: 0


Persbericht KNWU
De KNWU heeft maandag een persbericht verspreid aangaande dit onderwerp. Deze is hieronder integraal te lezen.

Papendal, 12 mei 2025 – Nadat door financiële afwegingen bij NOC*NSF het U23 programma on hold kwam te staan, is er op de achtergrond door de KNWU keihard gewerkt om U23 renners toch van start te laten gaan binnen de Nation’s Cup en EK. Met een focus op wat er wél kan is de samenwerking opgezocht met verschillende continentale ploegen, waardoor de renners op korte termijn aan de start kunnen verschijnen van de Orlen Nations Grand Prix en Tour de l’Avenir 2025.

De KNWU en diverse continentale ploegen zijn om tafel gegaan om de mogelijkheden tot samenwerking te bespreken met als gemeenschappelijk doel iets te doen aan de huidige situatie in het U23 wielrennen. De eerste uitkomsten zijn positief: U23-renners krijgen de kans om aan de start te verschijnen van de Orlen Nations Grand Prix, die van 15-19 mei verreden wordt in Polen, en de Tour de l’Avenir 2025. Belangrijke wedstrijden met een grote bijdrage aan de ontwikkeling van jonge renners. Daarnaast wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van deelname aan het EK. Ook hier ligt de focus op het zoeken van partners om de U23 categorie de kansen te bieden in het groeipad van jonge renners.

Martin Truijens, programmamanager talentontwikkeling KNWU over deze stap voorwaarts: “Ik ben blij dat na de eerdere berichtgeving over het niet uitzenden van U23 talenten er met diverse partijen naar nieuwe mogelijkheden is gezocht om deze jonge talenten toch in Nation’s Cup verband te kunnen bedienen. We blijven ons inzetten voor deze categorie en hopen dat we de waardevolle samenwerking met partners hierin kunnen voortzetten.”

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
14 Reacties
12-05-2025 22:56
Toch mooi dat er vanuit een situatie waarin het niet mogelijk was, door samenwerking kansen worden gecreëerd en het toch lukt. Over schaduwen heen stappen heet dat. Kudo’s voor de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.
12-05-2025 15:46
KNWU moet zich schamen om zo met u23 renners om te gaan.
    12-05-2025 19:50
    Als je geen knaken hebt valt er ook weinig te organiseren. Hard maar de waarheid. Heeft te maken met al jaren teruglopende licentie opbrengsten.
    13-05-2025 07:40
    Ze hebben wel geld. Het probleem is waar het geld aan wordt uitgegeven. Als je de KNWU als organisatie zelf tot het minimale zou terugbrengen, hebben ze geld genoeg om gewoon een O23 programma te rijden. Professionalisering klinkt leuk, maar betekent dat er veel te veel geld naar personeel en huisvesting gaat t.o.v. vijftig jaar geleden.
12-05-2025 21:51
Goed dat er een oplossing is, maar het blijft toch enigszins beschamend dat die van de ploegen moet komen, als je ziet dat landen als Luxemburg, Estland, Zweden... zonder problemen nationale selecties naar al deze koersen kunnen sturen.
12-05-2025 18:51
Interessant verhaal, alleen leest het niet zo makkelijk door de taalfouten die erin zitten. Het meest opmerkelijke is wel dat de continentale teams zelf koersen zouden gaan organiseren.
    12-05-2025 21:29
    Ze organiseren de deelname, niet de wedstrijd.
12-05-2025 15:47
Ze willen het voetbal achterna want ja daar moet je op jonge leeftijd ook bij het eerste van een bvo spelen. Let op straks is het huilen omdat al die junioren voor half 20ste allemaal al gestopt zijn omdat ze al uitgeblust zijn.
    13-05-2025 07:43
    De KNVB doet gewoon mee aan alle jeugdtoernooien waarvoor ze zich weten te kwalificeren, maar goed…
12-05-2025 16:52
Er zijn toch sponsors die geld steken in continentale ploegen? Rijden allemaal koersen in Noorwegen, China en weet ik waar...

Nationale selecties is een beetje een achterhaald fenomeen eigenlijk.
    12-05-2025 17:57
    Maar als conti ploeg mag je niet starten in een nationscup. Dus wat hebben die sponsoren hier mee te maken. Probleem is de KNWU die geen sponsoren heeft.
    12-05-2025 21:27
    In het verleden speelde de Rabo-juniorenselectie ook voor nationale selectie. En dan namen ze soms ook weleens renners mee die niet tot hun sekte behoorden.

    Dat zou nu ook prima kunnen. Of je laat ook continentale ploegen toe. Beetje achterhaald zo'n Nations Cup.
    12-05-2025 22:36
    Die koersen in Azië worden allemaal betaald door de organisatie zelf, dus dat kost voor de continentale ploegen zelf helemaal niks.
13-05-2025 08:21
Op PCS zie ik op de startlijst van Orlen geen Nederlanders staan.

Ik vind overigens dat NOC*NSF te veel invloed heeft op de besteding van het geld. Ze mogen de pot verdelen maar de bond zou vervolgens zelf moeten kunnen bepalen hoe ze het geld uitgeeft. Je mag er toch vanuit gaan dat de bond daar het beste toe geschikt is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine