‘Kledingsponsor Assos speelt hoofdrol in doorstart NTT’

donderdag 19 november 2020 om 08:33
‘Kledingsponsor Assos speelt hoofdrol in doorstart NTT’

Victor Campenaerts zou een tweejarig contract tekenen - foto: Cor Vos

Kledingsponsor Assos is een van de drijvende krachten achter de doorstart die NTT Pro Cycling gaat maken. Dat schrijft Cyclingnews. Het Zwitserse bedrijf is al sponsor van de ploeg, maar zou de komende twee jaar een hoofdrol spelen. Mogelijk als co-sponsor.

Naast Assos blijft ook fietsensponsor BMC aan boord bij ploegbaas Doug Ryder, die naar verluidt gaat werken met een budget van acht miljoen euro. Een hoofdsponsor is echter nog niet gevonden, maar de steun van Assos en BMC zou een belangrijke stap in de goede richting zijn.

Contractverlengingen
Het management van NTT zou inmiddels al de nodige contractverlengingen hebben aangeboden. Jay Thomson, Reinardt Janse van Rensburg en Nic Dlamini moeten zorgen voor de Zuid-Afrikaanse kern, terwijl Europees kampioen Giacomo Nizzolo, Victor Campenaerts, Max Walscheid, Domenico Pozzovivo, Andreas Stokbro, Michael Gogl en Dylan Sunderland elk een contract krijgen tot eind 2022.

Aru en Clarke
Voor Carlos Barbero zou dan weer een eenjarige contractverlenging klaarliggen. De ploeg kijkt ook al om zich heen. Volgens Cyclingnews heeft Ryder onder meer lijntjes uitgegooid naar Fabio Aru (UAE Emirates) en Simon Clarke (EF Pro Cycling).

Dit artikel delen:

24 Reacties

De Bezemwagen! 19 november 2020 om 08:46

Goed nieuws dat deze ploeg doorgaat. Al is het maar om ervoor te zorgen dat niet gelijk teveel renners op straat komen te staan. Op dit moment is het nog geen wt waardige ploeg. Kijk je naar renners die nog geen contract hebben is daar zeker nog wel iets van te maken. Tenslotte hebben ze al de EK in hun gelederen.

doorak 19 november 2020 om 17:52

Inderdaad, belangrijkste is dat de ploegen die het zwaar hebben toch blijven bestaan al is het met zeer gering budget. De volgende stap is hopen op een relatief goed herstel economie omdat er een vaccin is en voor eind 2021 uitzicht geeft of om spoedig een redelijk deel vd bevolking erin te kunnen voorzien.
Komt er weer echt meer vertrouwen dan zullen ook meer “kapitaalkrachtige” bedrijven weer gemakkelijker instappen.

coppicoppi 19 november 2020 om 09:28

Ik hoop voor de renners dat het nog lukt en we een ploeg behouden binnen het profpeleton, maar het klinkt allemaal nog wat twijfelachtig. Er moet blijkbaar immers nog een hoofdsponsor komen. Anyway, toont wederom aan dat het verdienmodel binnen het wielrennen op de schop moet. De ASO kan niet over het eigen vermogen (en de winsten) heen kijken en de profsport in de breedte kan moet met hangen en wurgen in een businessmodel werken dat geen enkele bestendigheid biedt. Misschien kan Tiesj eens kijken naar een nieuw model met de kennis van binnenuit en de praktijk.

supersiem 19 november 2020 om 11:18

Dus BMC blijft. Iemand al gehoord waar Giant volgend jaar onderdak krijgt?

Murcia 19 november 2020 om 11:32

Klinkt allemaal nogal wankel, Een kledingsponsor en het fietsenmerk die de boel overeind moeten houden tot er een hoofdsponsor is gevonden. Die twee gaan samen geen 8 miljoen betalen dus zit er nog een gapend gat. Verder is het natuurlijk van de zotte dat Doug weer de fout maakt om een renner als Aru te benaderen tenzij het een prestatiecontract is.

platteprijs 19 november 2020 om 13:03

Ja je kunt nog beter Weening aantrekken dan Aru, dan weet je ten minste dat je een degelijke renner krijgt.

ChefSpijker 19 november 2020 om 13:24

Dat fietsenmerk was zelf jarenlang hoofdsponsor van een van de duurdere WT-ploegen. Aan budget geen gebrek daar.

RiccardoRicco 19 november 2020 om 13:53

Was dat niet vooral die rijke eigenaar van BMC die inmiddels is overleden? Na zijn overlijden is volgens mij meteen de stekker uit die ploeg getrokken vanuit BMC en is het daarna CCC geworden. Ook Giant is toen aan boord gekomen.

Murcia 19 november 2020 om 14:04

Klopt, Andy Rihs was de drijvende kracht achter de BMC ploeg na de Phonak periode. Hij stopte als prive-persoon miljoenen in de sponsoring uit naam van zijn bedrijf. Lijkt mij uitgesloten dat BMC zonder hem dat soort bedragen in een ploeg kan stoppen.

doorak 19 november 2020 om 17:53

Wat Murcia aangeeft. De bedragen die BMC, ofwel Andy Riis destijds spendeerde die tijd is voorbij.

SteelHorseCowboy 19 november 2020 om 12:21

Het is leuk, een ‘afrikaanse’ ploeg.
Maar deze ploeg is niet WorldTour-waardig.

Wheely 19 november 2020 om 12:35

Momenteel niet nee maar dat kun je ook zeggen over Israël, Movistar, Cofidis en Wanty. Ze zullen zich kortom nog wat moeten versterken willen ze mee kunnen doen volgend jaar.

ChefSpijker 19 november 2020 om 13:27

Waarom zijn ploegen die top 5 in een grote ronde rijden niet WT-waardig? Omdat ze niet genoeg ‘bekende’ namen hebben? Israël krijgt een Froome, Woods, Sep, Bevin, Impey er oa bij. Dan zou je zeggen dat ’t qua bekende namen inmiddels ook wel goed zit daar.

Wheely 19 november 2020 om 14:03

Op basis van het afgelopen seizoen kun je dat best zeggen. Israël maar twee WT zeges, Movistar maar eentje.
NTT drie.

ChefSpijker 19 november 2020 om 15:26

Oké. Dan zijn Bahrain en AG2R ook niet WT-waardig. Goed om te weten.

Wheely 19 november 2020 om 15:51

Daar mag je dan ook inderdaad best je vraagtekens bij stellen als je dat ook bij NTT doet…

doorak 19 november 2020 om 18:35

ChefSpijker, spijker-kop.
En ook wat is exact WT waardig? Wat een volger er na zijn criteria ‘van maakt zo.
Op zich is het relatief eenvoudig, lang niet elke ploeg beschikt over voldoende budget om toppers binnen te halen. Vaak roeien met de rieme die je hebt en dan in de aanval, in ontsnapping zitten voor de sponsor en zo nu en dan meedoen in de fiale.
Zit er dan niet meer in of een paar minder gecategeriseerde overwinningen, prima, het veld moet immers ook gevuld worden.

Michelangelo 19 november 2020 om 14:24

Zal vast nog wel een sponsor bij moeten komen.
Het zal hoe dan ook een low budget oplossing worden lijkt me. Met ook relatief goedkope renners.
Vwb Aru, ik vraag me af of ploegen voor hem in de rij staan op dit moment. En of hij veel te eisen heeft (fietsen tegen een beperkt salaris, of helemaal niet meer fietsen). Ik neem aan dat ze geleerd hebben van types als Meintjes, die veel kostte maar weinig opleverde.

doorak 19 november 2020 om 18:45

Juist. Aru begrijpt ondertussen zelf dat hij water bij de wijn moet doen wil hij profrenner op WT niveau blijven.
Er werd alhier gesuggereerd om terug te gaan naar Vino maar daar komt hij er niet in tenzij op zijn knieën, dwz voor zeer laag loon. Er staat nog een rekening open.
Exact weet ik het niet meer maar in het jaar dat Nibali van alles al won en Aru paar keer sterk reed als talent ontstond er gedonder binnen de ploeg omdat Aru kopmanschap eistte terwijl al langer vast stond dat voor bewuste GT Nibali dat was.
Vervolgens einde jaar vertrok Nibali en destijds of het jaar erop ( even niet paraat) had Vino uitvoerig onderhandeld met Aru die inging op verhoogd salaris en kopmanschap. Vino blijmdat het rond was ook al werd Aru daarna een nogal dure renner die nog moest bevestigen. In ieder geval, team blij, iedereen blij aldaar.

Kort erop vertelt Aru kort alvorens nieuw contract te tekenen dat hij vertrekt. Vino was ziedend.

Wheely 19 november 2020 om 14:56

Zijn er niet een minimaal aantal renners nodig om überhaupt een WT Team te mogen zijn? Mannetje of 20 lijkt me?

harryjohan71 20 november 2020 om 09:32

@Wheely Een WorldTour-team moest de voorbije jaren uit minimaal 27 renners bestaan. Dat minimum wijzigt het komende seizoen niet, wel mogen selecties groter dan ooit zijn in de WorldTour, namelijk 32 renners

Wheely 20 november 2020 om 10:41

Thanks Harry, dan is er nog werk aan de winkel voor de ploeg.

doorak 19 november 2020 om 18:54

Assos, Descente, mooie merken met functioneel zeer goede kleding. Moet daar altijd aan denken wanneer ik trendvolgers en hipsters op de velo zie in het pure trendy “do you see me” veel te dure Rapha zie.
Overigens Assos is ook prijzig maar naar mijn mening functioneel een stuk beter zoals met meer % lycra, spandex of elastaan.

AWestie 20 november 2020 om 09:12

Het is bevestigd

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair