Kittel zegeviert in eerste rit Algarve, Wippert vierde

Kittel zegeviert in eerste rit Algarve, Wippert vierde

© Etixx-Quick-Step / Tim De Waele

woensdag 17 februari 2016 om 16:04

Marcel Kittel heeft de openingsrit in de Volta ao Algarve 2016 aan zijn erelijst toegevoegd. De 27-jarige Duitser van Etixx-Quick-Step was in de straten van vakantieoord Albufeira sneller dan André Greipel en Jasper Stuyven. Kittel is automatisch ook de eerste leider.

ProContinentale ploegen in de aanval
Al snel na de start in Lagos kregen drie renners een vrijbrief van het peloton. Kamil Gradek (Verva-ActiveJet), Domingos Gonçalves (Caja Rural-Seguros RGA) en Alexandr Kolobnev (Gazprom-RusVelo) sloegen de handen ineen en reden in mum van tijd naar een voorsprong van acht minuten. Achter hen deden sprintersploegen Lotto Soudal en Etixx-Quick-Step het werk in de jacht op de vluchters.

Drie grote valpartijen in de laatste kilometers
Er ontstond een klassiek kat-en-muis-spel tussen de vluchters en het peloton. Op zeven kilometer van het einde was het avontuur van de drie echter voorbij. Een vlekkeloze aanloop naar een massasprint leek in de maak, maar drie grote valpartijen zorgden in de volle finale voor de nodige verschillen. Onder meer Robert Gesink (achttien seconden), Joaquim Rodriguez (een minuut en 25 seconden) en Tom Boonen (zeven minuten en veertig seconden) verloren tijd. Kittel en Greipel konden zich wel handhaven in het voorste gedeelte en mochten onderling uitmaken wie met de zege ging lopen. Kittel trok aan het langste eind.

flag-pt Volta ao Algarve 2016 (2.1)
Eerste etappe: Lagos – Albufeira (163,3km)
1. flag-de Marcel Kittel (Etixx-Quick-Step) in 3u52m35s
2. flag-de André Greipel (Lotto Soudal) z.t.
3. flag-be Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) z.t.
4. flag-nl Wouter Wippert (Cannondale) z.t.
5. flag-be Victor Campenaerts (LottoNL-Jumbo) z.t.
6. flag-it Salvatore Puccio (Sky) z.t.
7. flag-pt Tiago Machado (Katusha) z.t.
8. flag-gb Alex Dowsett (Movistar) z.t.
9. flag-ru Roman Maikin (Gazprom-RusVelo) z.t.
10. flag-pl Paweł Cieślik (Verva-ActiveJet) z.t.
Volledige rituitslag

Algemeen klassement na rit 1
1. flag-de Marcel Kittel (Etixx-Quick-Step) in 3u52m25s
2. flag-de André Greipel (Lotto Soudal) op 4s
3. flag-be Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) op 6s.
4. flag-nl Wouter Wippert (Cannondale) op 10s
5. flag-be Victor Campenaerts (LottoNL-Jumbo) z.t.
6. flag-it Salvatore Puccio (Sky) z.t.
7. flag-pt Tiago Machado (Katusha) z.t.
8. flag-gb Alex Dowsett (Movistar) z.t.
9. flag-ru Roman Maikin (Gazprom-RusVelo) z.t.
10. flag-pl Paweł Cieślik (Verva-ActiveJet) z.t.
Volledig algemeen klassement

Dit artikel delen:

34 Reacties

Turtlehead 17 februari 2016 om 16:07

Kittel draait weer lekker, dat is mooi voor de sport. Stuyven verrast me een beetje in deze rol, Wippert doet weer mee. Mooie uitslag wat mij betreft.

0
AZH 17 februari 2016 om 16:07

Nu al verschillen in het klassement gemaakt. Zal door de valpartijen komen ook?
Gesink op 21 seconde
Rodriguez al op 1:25, maar die zal wel op schema liggen.

0
mooiman 17 februari 2016 om 16:09

Zoveelste overwinning alweer voor de ploeg. Ben bienieuwd of ze samen met Sky nog wat kruimels overlaten dit jaar

0
HoofdIsVrij 17 februari 2016 om 16:11

Knap van Stuyven!

0
LutsenkoFan 17 februari 2016 om 16:11

Zege nummer 10 voor Etix.

En volgensmij ziet iedereen hier tot nu toe Campenaerts boven het hoofd?!!!

0
AndriesW 17 februari 2016 om 16:15

De tijdsverschillen zoals die op PCS staan zullen voor een deel nog wel worden opgeheven, lijkt mij. Telkens een seconde verschil om de zoveel renners is waarschijnlijk een peloton dat over de streep bolt.

0
Thoin 17 februari 2016 om 16:17

Stuyven won een spurt in de Vuelta, zo heel verrassend is dit dan toch ook niet?

0
BasBelgie 17 februari 2016 om 16:21

Kittel – Greipel 1-0

0
Knaljaas 17 februari 2016 om 16:21

https://twitter.com/renatobastos89/status/699970530099793920
Toch wel groot verschil met Greipel.

0
Arry1337 17 februari 2016 om 16:22

@Thoin
Ja, maar dan wel van een uitgedunde groep in een ander soort etappe. Normaal verwacht je hem meer a la Lobato, en niet voor Wippert in een sprint door Kittel gewonnen. Dat is meer de reden van het verrassende denk ik

0
LyndaLid 17 februari 2016 om 16:23

Is Groenewegen door een valpartij opgehouden? Niet gelost lijkt me, en niet eruit gesprint, als je op 3 seconden als 31e binnen komt.

0
Wielerfan1987 17 februari 2016 om 16:25

Wellicht trein verloren, verklaart wel waarom Campenaerts zo goed van voren zat

0
Purito 17 februari 2016 om 16:25

Purito is ziek. Hoofdpijn en last van de maag. Hoopt beter te worden naarmate de ronde vordert.

Ik zou zelf lekker naar huis gaan, en je volledig richten op Tirreno. Hij moet pas top zijn vanaf Catalonië.

0
Arry1337 17 februari 2016 om 16:27

@LyndaLid
Gezien het gat tussen Kittel en Greipel, en vervolgens het gat tussen Wippert en Campenaerts verwacht ik ook dat er op zo’n 300/400 meter van de finish iets is gebeurd. Ook omdat op het filmpje dat gepost is door Knaljaas duidelijk te zien is dat er in het verlengde van de weg een boom staat (die staat vast niet in het midden van de weg). Daarom denk ik dat daar ergens een bocht heeft gelegen waar er iemand voor een opstopping heeft gezorgd. Een ploegmaat van Kittel? Een val? dat weet ik niet, maar het lijkt me wel waarschijnlijk.

0
Rosanero 17 februari 2016 om 16:32

@knaljaas: logisch ook. Kittel is, zoals ik in het ‘volg hier’-gedeelte al aangaf, veel sneller dan zijn concurrenten, maakt niet uit wie.

0
rosencrantz 17 februari 2016 om 16:36

Rojas mist nipt de top-10. De jaren zullen dan beginnen te tellen :)

0
xistnc 17 februari 2016 om 16:37

Die laatste kms naar de streep in Albufeira zijn glooiend. Je kunt dan heel makkelijk op een gaatje komen te zitten. Voor Kittel op dit moment geen probleem, zo liet hij onlangs elders ook al zien.

De eerste tijdverschillen verwacht ik pas vanaf plek 100+ op 17s. Maar als de laatste valpartij binnen de laatste 3km was, dan zou dat zelfs nog verder naar achteren kunnen zijn.

0
jessevdalen 17 februari 2016 om 16:48

Zaten goed, jammer van de valpartij voor ons. Gelukkig konden we eromheen maar toen kansloos, op naar de volgende kans!” Tweet van groenewegen

0
jessevdalen 17 februari 2016 om 16:48

Gesink tweette dat hij voor groenewegen werkte en geen klassementsambities heeff

0
woutie 17 februari 2016 om 16:56

Is Boonen nu weer tegen de vlakte gegaan?

0
WillieCentoUno 17 februari 2016 om 18:14

Kittel is oppermachtig….wat een power 0_0

Greipel komt niet eens in de buurt en haakt al af voor de finish…..

0
Koersmaniak 17 februari 2016 om 18:20

@woutie: hij zag op de weg 50 cent liggen en dook ernaar, hij kan het goed gebruiken om zijn fraude af te kopen

0
miguelon 17 februari 2016 om 18:41

Kittel begon nooit sterker, hij heeft een sterker team voor de sprint en straalt een enorme kracht uit. Ik zie echt niet in wie hem dit jaar in een zuivere, vlakke sprint kan vloeren. Caleb Ewan?? Gaviria zit in zijn eigen team. Op één of andere manier zal hij natuurlijk nog verliezen tegen Cavendish of Greipel, maar alles zal moeten meezitten voor de tegenstanders.

0
El jardinerito 17 februari 2016 om 19:12

Quick step rules. ..

0
Boum05 17 februari 2016 om 19:20

Boonen kwam niet vooruit , want fund ad de 3 miljoen op de fiets zitten.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone