Kelderman zakt weg in Parijs-Nice: “Ben teleurgesteld”

zondag 17 maart 2019 om 09:32
Kelderman zakt weg in Parijs-Nice: “Ben teleurgesteld”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman begon in een uitstekende positie aan de koninginnenrit van Parijs-Nice, maar de Nederlander van Team Sunweb kon de toppers niet volgen op de Col de Turini. De 27-jarige renner zakte daardoor uit de top-10 van het klassement. “Ik ben dan ook teleurgesteld”, zo liet Kelderman na afloop weten.


Kelderman moest al vroeg afhaken op de Col de Turini (14,9 km aan 7,3%), waardoor hij minuten verloor op de concurrentie. De ronderenner staat nu zestiende in het klassement, op ruim zes minuten van leider Egan Bernal. “De ploeg heeft goed gereden, maar ik voel me de hele week al niet top.”

Gebrekkige voorbereiding 
“Ik was afgelopen week ook ziek, waardoor ik niet de beste voorbereiding heb gehad”, probeert Kelderman een verklaring te zoeken voor zijn mindere optreden. Zijn ploegleider Marc Reef vult aan. “Het plan was om Wilco zo lang mogelijk bij te staan. Hij moest echter passen met nog acht kilometer te gaan.”

Kelderman begon het seizoen nog goed met een vijfde plaats in de UAE Tour. Na Parijs-Nice zal hij zich voorbereiden op de Ronde van Catalonië. Verder hoopt hij in de Giro d’Italia én de Tour de France zijn kopman Tom Dumoulin zo goed mogelijk te ondersteunen.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Baukema Tomoulin 17 maart 2019 om 09:45

Het zag er een beetje uit als een hongerklopje vond ik. Maar hij en de ploegleiding zullen zelf wel weten wat er scheelt.

Tour 17 maart 2019 om 10:51

Er is altijd een excuus.
En sommige renners mauwen nooit, vallen twee keer in dezelfde etappe en winnen als nog. En mauwen nooit.

Poeksel 17 maart 2019 om 11:21

Je posting komt op mij over als gezeur. Is dat je bedoeling?

Dolledriesoldebroek 17 maart 2019 om 11:24

Word een gevalletje gesink, beter zonder de druk van het kopmanschap

Jandepandaman 17 maart 2019 om 11:24

Mijn gevoel zegt mij dat Kelderman pas weer alles op de rails krijgt mentaal als hij bij een ploeg gaat rijden met een en al positieve mindset waar alles draait om focus en concentratie.
Dit was in zijn tijd bij Belkin natuurlijk absoluut niet het geval. En als je de verhalen over interne processen en voorvallen van Sunweb hoorde over afgelopen seizoen en dat reflecteert naar de huidige resultaten van de ploeg, dan is dat ook nu niet aan de orde.
Denk dat hij zelfs bij een TJV, met de huidige koers en focus die daar heerst, al veel beter zou aarden en presteren.

skylimit 17 maart 2019 om 11:42

Wij zijn ook (een beetje) teleurgesteld, Wilco. Lig je niet op de grond, heb je niet de benen om mee te doen voor het klassement. Begint langszaam de richting op te gaan van het scenario Van Garderen en Porte. Op papier goede renners met mogelijkheden, maar stabiliteit en daardoor voldoen aan het verwachtingspatroon zijn verre van gegarandeerd.

HSV 17 maart 2019 om 13:09

Zoals er meer zeggen, is Kelderman volgens mij ook geen geschikte jongen voor kopman. Wel qua talent maar niet qua karakter en misschien ook wel niet qua handigheid op de fiets. Waarom wordt hij niet gewoon meesterknecht met af en toe een eigen kans zoals Poels. Een Sam Oomen lijkt bv wel de kop en skills te hebben voor kopman. Is allemaal geen schande maar wees wie je bent, zou ik zeggen.

Vincent Lacressonniere 17 maart 2019 om 13:37

Hij IS meesterknecht en krijgt af en toe zijn eigen kans. Was al lang bekend dat hij ziek was voor aanvang van Parijs Nice. Ik vond 'm vrij sterk rondrijden en veelzeggend dat hij nergens bij lag. Blijkbaar is de tank dan nu gewoon op. Teleurstellend misschien, maar ergens ook een best hoopgevend optreden. We gaat het zien in catelonie. Hup Wilco!

ikbenprocycling 17 maart 2019 om 14:06

Kan allemaal zo zijn, maar 1 niet onbelangrijk ding moeten we nooit uitvlakken bij o.a. Kelderman en Dumoulin (bedenk zelf nog wat renners in wiens sportethiek je persoonlijk kunt geloven):
Ze trainen en koersen clean.
Alle ‘goed gedoseerde beetjes’ helpen in slopende topsport, en als je die ‘beetjes’ niet krijgt (ogv misschien ietwat te radicaal beleid), dan worden verschillen in koers snel zichtbaar. Gezondheid en fitheid kunnen snel extra wankel worden.
Controversieel onderwerp waar ik uiteraard ook het fijne niet van weet.
Vul maar in.

Ik ben dus niet happy met de performance van Sunweb, maar het bovenstaande incalculeren helpt te relativeren.

Tour 17 maart 2019 om 14:29

Ja, wat pro zegt kan ik mij ook in vinden, en dan doen de Nederlanders het echt wel goed.