‘Katusha verder met Zwitserse licentie’

vrijdag 9 september 2016 om 08:49
‘Katusha verder met Zwitserse licentie’

foto: Tim De Waele / Team KATUSHA

Wielerploeg Katusha is sinds dit jaar bezig haar Russische imago om te buigen naar een ploeg met een internationale status. De volgende stap in die transitie is, volgens Sports.ru, de overstap van een Russische naar een Zwitserse licentie.

Vyacheslav Ekimov, algemeen directeur van de ploeg, laat weten dat vijf renners met de Russische nationaliteit aan de ploeg blijven verbonden. Naar verluidt zou dat gaan om Maxim Belkov, Ilnur Zakarin, Vyacheslav Kuznetsov, Pavel Kochetkov en Matvey Mamykin.

Een andere reden voor het besluit is de schaarse interesse van Russische bedrijven om de ploeg te sponsoren. Het nieuwe moederland van de ploeg heeft mogelijk ook iets te maken met de komst van een cosponsor. Al enige tijd gaat het gerucht dat de Duitse shampooproducent Alpecin de ploeg gaat financieren als cosponsor, maar dit nieuws is nog altijd bevestigd noch ontkend.

Bij Katusha staat volgend jaar één Nederlander onder contract. Maurits Lammertink maakt eind dit jaar de overstap van Roompot-Oranje Peloton naar het WorldTour-team van Ekimov.

Dit artikel delen:

13 Reacties

TiesW 9 september 2016 om 08:52

Jammer als Chernetckii niet bij de ploeg blijft, dan zou toch tot op bepaalde hoogte een mooi Russisch (klimmers)collectief blijven. Hopelijk zien we hem ergens anders terug in de World Tour.

arjando.ooms 9 september 2016 om 09:22

Blijft Katusha wel aan als hoofdsponsor? Lijkt me dat het voor die partij belangrijk is een "Russische" ploeg te sponsoren. Of bepaalt de licentie ook in welk land de dopingcontroles uitgevoerd worden? Want dan wordt het ook een geloofwaardigheidsverhaal.
Beetje als Giant Alpecin die voor de tweede sponsor overstapt op een Duitse licentie. Meer commercieel potentieel en een verhaal over ontwikkeling van vooral Duitse talenten. Terwijl de Duitse paradepaardjes eigenlijk weg zijn naar dit jaar.

Piet Lut 9 september 2016 om 09:42

Verwacht naast Hollenstein dan wel meer Zwitserse IAM renners die naar Katusha gaan

heuvelcolombia 9 september 2016 om 10:22

Aj Chernetckii, Porsev, Vorobyev, Tsatevitch, Silin, Isaychev, Kozonchuk. (Edit: was inderdaad ook nog Lagutin vergeten!)
Vormden toch een mooie basis, dat wordt dan nu vervangen door onervaren renners die uberhaubt nog moeten wennen aan WT niveau?
Of mogen we meer Zwitsers verwachten? (Dillier, Kung, M.Wyss, Hollenstein, Pellaud)

schmielerflits 9 september 2016 om 10:24

Chernetckii naar LottoNL dan maar :D

alsjewint 9 september 2016 om 10:51

Maar 5 russen die bij de ploeg blijven? Dan gaat het roer wel drastisch om. Kennelijk ook geen plaats meer voor Silin en Lagutin. Toch wel opmerkelijk. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken; sponsorbelangen? Imagobelangen? Sportieve belangen?

Baukema Tomoulin 9 september 2016 om 11:05

Heeft Konzonchuk niet al eens bij een van voorlopers van Tjl gefietst? Of ben ik door de war met een andere Rus (niet Menchov natuurlijk).

batchieboy 9 september 2016 om 11:07

Beste nieuws van de dag. Minder Rus erin!

Frits des Jeux 9 september 2016 om 11:26

@Baukema Kozonchuck heeft inderdaad bij de voorgangers van LottoNL. Terugnemen zullen ze hem zeker niet. In die periode was Kozonchuk namelijk klant, samen met Menchov, van Dokter Ferrari en is nadrukkelijk genoemd in de Padova zaak.

Jowinho 9 september 2016 om 12:17

@arjando: Katusha is toch helemaal geen bedrijf. Dat is toch een overkoepeling van Russische sponsors.

arjando.ooms 9 september 2016 om 13:34

@Jowinho: Lees het ja, allemaal (ex)staatsbedrijven, Katusha als bv is zelfs al in zwitserland gevestigd.

F e r o x 9 september 2016 om 15:29

De olie-roebels zijn nu eenmaal niet zoveel meer waard. Het is van moeten, het internationaal zoeken.

Wielrennertje 9 september 2016 om 15:48

lijkt me het beste voor het imago van het team met al die Russische dopingtoestanden, vraag me alleen af of katusha als sponsor dit allemaal oke vindt?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair