Kasper Asgreen maakt groot doel van openingstijdrit Tour

woensdag 19 januari 2022 om 11:37
Kasper Asgreen maakt groot doel van openingstijdrit Tour

foto: Cor Vos

Kasper Asgreen maakte onlangs, op het persmoment van Quick-Step-Alpha Vinyl in het Spaanse Calpe, zijn programma voor 2022 bekend. De redenen dat de winnaar van de laatste Ronde van Vlaanderen een uitgebreid voorjaarsprogramma rijdt, spreken voor zich en behoeven geen verdere uitleg. Maar de Deen ging wel dieper in op zijn keuze voor de Amstel Gold Race. Ook had hij het uitgebreid over de openingstijdrit van de Tour in Kopenhagen, één van zijn grote doelen dit jaar.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“2022 lijkt voor mij erg op het afgelopen seizoen, wat betreft de klassiekers in het voorjaar, maar ik ga dit jaar ook mijn kans wagen in de Amstel Gold Race. Dat is omdat de wedstrijd van datum geruild heeft met Parijs-Roubaix”, verklaart Asgreen zijn keuze voor de Limburgse eendaagse. “Ik ga om die reden ook een beetje rustiger beginnen, want ik moet lange tijd in vorm blijven.”

“Ik heb de Amstel nog nooit gedaan”, gaat hij verder. “Dus het wordt een nieuwe ervaring. Ik zal mijn huiswerk doen, evenals verkenningen. Maar hoe dan ook, ik heb de koers altijd op televisie gekeken en het lijkt me een mooie wedstrijd.”

De openingstijdrit in de Tour was hoe dan ook al een doel
Een koers waar Asgreen ook naar uitkijkt, is de Tour de France. En dan met name de eerste dagen in Denemarken. Vooral in de dertien kilometer lange openingstijdrit verwacht hij een kans te hebben op geel, in eigen land. “Het is alweer een tijdje terug dat de Tour begon met een tijdrit. Dat het nu gebeurt in Denemarken, is natuurlijk fantastisch”, klinkt het.

“Maar ik denk dat het hoe dan ook een groot doel voor me geweest zou zijn, waar we ook gestart waren. Natuurlijk wordt het een grote ervaring in Denemarken, maar wat mijn motivatie betreft, verandert het weinig”, geeft Asgreen aan, die daarom ook beseft dat de concurrentie groot zal zijn. “Het is vanzelfsprekend een doel voor alle toptijdrijders in de wereld, dus het niveau zal ongelofelijk hoog zijn. Dat de tijdrijders voor het eerst sinds lang gelijk geel kunnen bemachtigen, versterkt dat nog eens.”

Hopen op regen
Ondanks de verwachte tegenstand, ziet Asgreen kansen. “Het parcours ligt me, want er is veel kracht nodig. Het is een snelle ronde, vooral de eerste acht à negen kilometer. Vervolgens is er een technisch stuk en daarna is het behoorlijk zwaar”, beschrijft de 26-jarige renner de route. Zelf hoopt hij overigens dat deze er nat bij ligt. “Van mij mag het veel regenen, want de andere jongens hebben daar een hekel aan. En op de andere twee dagen mag het flink waaien, zodat er waaiers kunnen ontstaan”, spreekt hij zijn hoop uit.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Landeirovic 19 januari 2022 om 11:57

Wat zou schaamtelijk zou het zijn als dan net hij zou vallen in de tijdrit door regenval. en vervolgens de waaiers zou missen als er wind is.

Geit in mijn Kelderman 19 januari 2022 om 11:59

Deen maakt doel van openingstijdrit in Kopenhagen, verrassend.

Murcia 19 januari 2022 om 12:08

Regenval mag van mij best maar dan wel de hele dag en niet zoals bijna altijd die willekeurige buien die de uitslag totaal beïnvloeden. Gelijke omstandigheden voor iedere renner is het mooiste. Dat hij er een doel van maakt om in eigen land geel te veroveren is logisch en de trui zou hem zeker niet misstaan, het is een renner met vele kwaliteiten. Afgelopen jaar bleek hij bv in Portugal ook meer dan behoorlijk te klimmen als een wat zwaardere jongen zijnde.

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 12:11

Dat gedoe met vreemd door elkaar gehusselende coureurs bij een starttijdrit en ongelijke omstandigheden moet simpelweg voorkomen worden door de organisatie de de startvolgorde bepaalt op een manier dat de concurrenten dicht bij elkaar zitten.

josi 19 januari 2022 om 12:23

Bij de start van een grote ronde weet je alleen niet altijd wie uiteindelijk de concurrenten zullen zijn. Wie had Hindley en Hart in de Giro-proloog van 2020 bij de favorieten laten starten? En als de Tour van vorig jaar een openingstijdrit zou hebben gehad, wie had dan Vingegaard en O’Connor tussen de AK-toppers gezet?

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 12:31

Dat ben ik wel een beetje met je eens maar ze de vrijheid ontnemen om bij wijze van spreken als eerste en laatste te starten zal al helpen toch? Gooi alle ronderenners samen in het laatste blok bij elkaar

Tempobeul 19 januari 2022 om 13:42

Ik vind het net interessant dat de ploegen bij een openingstijdrit zelf de startvolgorde kunnen bepalen. Het voegt een tactisch element toe.

jappe666 19 januari 2022 om 14:33

Is ook gewoon niet realiseerbaar, lijkt me.
Bij INEOS moet dan zowat de voltallige ploeg als laatste starten, waardoor je weer voordeel kan halen door elkaar op te wachten, terwijl het voor andere ploegen dan weer een morele dreun is als ze allemaal vooraan moeten starten. Ook voor de sponsors lijkt het me niet echt fijn als bv van B&B iedereen al aangekomen is als de rechtstreekse uitzending nog moet starten. Bovendien krijg je dan ook nog eens het verschijnsel dat de echte tijdritkleppers genre Ganna, Küng, Asgreen, … in het begin moeten starten, waardoor ze urenlang in de hotseat moeten plaatsnemen.

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 14:44

Makkie, hotseat afschaffen. Is sowieso een maffe feature. Laat die coureurs gewoon uitrijden en hun massage halen joh.

Ronellenfitsch 19 januari 2022 om 12:29

Je weet weliswaar niet alles, maar wel veel. Als bv de top 50 van de WT lijst als laatsten van hun ploeg moeten starten bereik je voor de Tour al heel wat.

dennis raats 19 januari 2022 om 13:07

waarom hebben ze de datums van de amstel en roubaix eigenlijk omgewisseld?

Coupdechacal 19 januari 2022 om 13:11

Er zijn verkiezingen in Frankrijk op de zondag na de Ronde.

Murcia 19 januari 2022 om 13:11

Verkiezingen in Frankrijk.

dennis raats 19 januari 2022 om 13:55

oke bedankt!

dennis raats 19 januari 2022 om 13:59

denk dat de selectie van quick step ook al wel ingevuld kan worden. met jakobsen asgreen en alaphillipe. en dan denk ik morkov, declercq, senechal,stybar, lampaert. denk ik dat fabio een ijzersterke trein heeft. en mag alaphillipe de heuvelritten en in de aanval trekken. en natuurlijk die roubaix rit maken ze ook goede kans. verwacht weer veel van quick step dit jaar. com on!

Posterix 19 januari 2022 om 14:02

Wie denkt dat ie het daadwerkelijk kan maken, de winst en dus de eerste gele trui van 2022? Ik denk eerder aan een Ganna, Kung, Pogacar en Roglic, misschien WvA of is die beter als het wat meer kilometers is?

dennis raats 19 januari 2022 om 14:09

hij kan het toch wel als doel maken. denk dat hij in een korte tijdrit meer kans maakt dan in een lange. maar is inderdaad geen topfavoriet nee

Michelangelo 19 januari 2022 om 14:16

Regen en gladde wegen zijn denk ik kansenverhogend voor iemand als Asgreen. Simpelweg omdat de klassementsrenners daar de TdF niet kunnen winnen, maar enkel kunnen verliezen. Vraag eens aan Valverde hoe het is om met superbenen in de eerste de beste kilometers het hek in te glijden tijdens een grote ronde.

Maar ergens zou ik moeten glimlachen als uiteindelijk Asgreen zelf degene is die onderuit gaat op een nat wegdek, of in de mongolenwaaier terecht komt…. Niet omdat het Asgreen is (vind hem wel een toffe renner), maar juist vanwege dit soort uitspraken.

Kopinkas 19 januari 2022 om 14:17

Niet voor niets is ‘Rains’ een Deens merk.
Overigens, hussel de letters van Asgreen wat door elkaar, en je krijgt regen-as. Of in een mengtaal van Frans en Nederlands: Asgreen, un as in de regen!

Michelangelo 19 januari 2022 om 14:49

Of neger-as, asneger, geenras… benieuwd wat dat dan zegt. Iets over het Deense immigratiebeleid?

AndreVdW 19 januari 2022 om 21:08

Hoe worden de startposities bij deze tijdrit bepaald?

Jean Dumas 20 januari 2022 om 09:54

De Amstel wint aan belang door de nieuwe plaats op de kalender. Dat lijkt tegenstrijdig omdat Baskenland pas een dag ervoor eindigt, maar het huidige parcours is sowieso iets voor coureurs der Vlaamse wedstrijden, en die zullen in hoogvorm zijn tussen RVV en Roubaix.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair