Kan Mathieu van der Poel starten in Omloop Het Nieuwsblad?
foto: Cor Vos
Maxim Horssels
maandag 22 februari 2021 om 18:00

Kan Mathieu van der Poel starten in Omloop Het Nieuwsblad?

Nu Alpecin-Fenix en Mathieu van der Poel de UAE Tour hebben verlaten vanwege een coronageval binnen het team, rijst meteen de vraag of hij aanstaande zaterdag kan starten in Omloop Het Nieuwsblad. Die optie is niet uitgesloten.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Het grootste obstakel op dit moment lijkt de terugkeer naar België. De Nederlands kampioen moet daarvoor goedkeuring krijgen van de autoriteiten in de Verenigde Arabische Emiraten.

Indien Van der Poel zelf niet besmet is, voldoet hij voorlopig aan het strenge UCI Covid-19 protocol dat geldt voor alle WorldTour-koersen. Om deel te nemen aan wedstrijden van het hoogste niveau dient iedere renner een keer op zes en een keer drie dagen vóór de koers een negatieve PCR-test af te leveren.

Voor Omloop Het Nieuwsblad zijn die twee testmomenten zondag (gisteren, red.) en aanstaande woensdag. In België dienen renners die kort voor de wedstrijd het land in reizen te voldoen aan extra maatregelen die zijn opgelegd door het Ministerie van Sport.

Alle renners die minder dan vijf dagen vóór de start van de wedstrijd in België aankomen, moeten op vrijdag (de dag voor de wedstrijd) een extra sneltest ondergaan, die wedstrijdorganistor Flanders Classics organiseert.

“We hebben hem graag aan de start”, laat Tomas van den Spiegel, CEO van Flanders Classics, weten aan WielerFlits. “En ik denk dat hij er zelf ook graag bij is, want anders valt heel zijn voorbereiding weg. Mathieu is een van de fundamenten van waar we met het wielrennen naar toe aan het gaan zijn. Een ster voor de komende tien jaar. Natuurlijk hebben we hem er graag bij.”

RIDE Magazine
70 Reacties
Sorteer op:
22 februari 2021 12:29
De kans is dan toch wel erg groot dat hij start, het hangt alleen af van wat ze in het Midden Oosten beslissen.
22 februari 2021 12:41
Zou mooi zijn als vdPoel kan starten in de Omloop.
22 februari 2021 12:43
Ja, zeker. ff afwachten of hij niet ook besmet blijkt (wellicht niet zo'n grote kans, nu hij meteen in isolatie gaat). Daarna wordt het reizen ff spannend : wanneer mag/kan hij weg?
    22 februari 2021 21:46
    Laat Alpecin hem (mocht hij de Emiraten mogen verlaten, wat ik betwijfel) maar eens lekker thuis blijven. Ze hebben met hun lakse verzorger het peloton in gevaar gebracht, laat ze als luis in de pels maar lekker thuis blijven.
    23 februari 2021 11:41
    Snelle Pelle weet het weer mooi te zeggen; "Lakse verzorger".
    Waar haalt hij de wijsheid vandaan dat de verzorger laks is geweest?
22 februari 2021 12:55
Ook al kan het, is het misschien beter van niet. Leuk voor het wielrennen an sich, maar niet uit te leggen aan niet wielerfans.

Hele landen worden afgesloten, maar toprenners die 6 dagen daarvoor nog mogelijk in contact waren met een besmette collega's in een land buiten Europa kunnen wel gewoon starten in wielerwedstrijden binnen Europa. Moet je niet willen.
    22 februari 2021 12:56
    Zolang hij 2 keer negatief test van tevoren lijkt het me geen probleem.
    22 februari 2021 12:58
    Akkoord en in Abu Dhabi hebben ze 1 van de strengste maatregelen ter wereld.

    Ze gaan hun reputatie niet om zeep helpen voor ene MVDP...
    22 februari 2021 13:21
    @Westland95: De vraag gaat zijn wat de waarde van die sneltesten is. We weten dat die niet volledig betrouwbaar zijn.
    22 februari 2021 13:36
    @Boomie, het zijn wel degelijk PCR-tests die gebruikt worden, geen sneltests.
    22 februari 2021 13:55
    Alsjeblieft zeg, zo komen we nooit uit deze ellende. Je moet nu júist laten zien dat veel gewone evenementen zonder risico door kunnen gaan.

    Of hadden de koersen vorig najaar beter ook niet georganiseerd kunnen worden?
    22 februari 2021 14:25
    @jaepa

    Er zegt toch helemaal niemand hier iets over de koersen die niet door moeten gaan. Natuurlijk moeten de omloop en Kuurne gewoon doorgaan.

    Ik vind alleen dat het geen goede boodschap is naar de rest van de wereld als je ook renners mee laat doen die zes dagen daarvoor nog in contact zijn geweest met een besmet persoon op een heel ander continent.

    Dat is totaal niet in lijn met alle opofferingen die de gewone stervelingen op dit moment moeten maken. En dus moet je dan van een topsporter geen uitzondering willen maken.
    22 februari 2021 14:38
    @KimJungPoels

    Om al die mooie TV beelden te maken waardoor jij thuis nog teminste iets leuks hebt om naar te kijken worden er grote ploegen TV mensen ingezet die niet in een bubbel leven en waar dus wel eens iemand tussen zit die positief test en dan door een ander wordt vervangen. Gelukkig maar, want als bij iedere positieve test de complete TV ploeg in quarentaine moet dan zou er nauwelijks een wielerkoers op TV komen.

    Voor die sporters gelden dus al veel strengere regels dan voor anderen, dus als een sporter met in acht neming van de benodigde tests negatief test dan is het onzin dat hij dan ook nog niet mee mag doen.
    22 februari 2021 19:42
    @KimJungPoels

    Fair enough, dat is wat genuanceerder dan zoals ik het eerst interpreteerde. Maar in principe vind ik de regel 'bij herhaaldelijk negatief testen mag je starten' veilig genoeg en ook prima uitlegbaar aan de samenleving. Misschien dat die zich daardoor realiseert dat we ons al een jaar lang onredelijk bang laten maken.
    22 februari 2021 21:19
    Zou van mij ook mogen, ik ben het daar niet mee oneens dat de maatregelen te ver gaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen nogal krom lijkt. ;)
22 februari 2021 12:55
Het zou goed zijn voor de koers, dit is toch zijn stiel.

Dat gezegd hebbende, de koning werd ook met zijn dikke bleke reet van een zonnig Grieks strand afgeplukt hè, ..
22 februari 2021 12:56
Als de 'health authorities' in Abu Dhabi correct zijn, worden er geen uitzonderingen gemaakt. Negatieve PCR test of niet, in geval van close contact is het altijd 10 dagen quarantaine in Abu Dhabi, Dubai en de rest van de Emiraten!
22 februari 2021 12:57
Laten we het hopen, het zou wel een stunt zijn. Greg van Avermaet volgt dit draadje waarschijnlijk ook met een heel zuinig mondje...
    22 februari 2021 15:04
    Die heeft een extra ritje Rotselaar ingelast na het lezen van de ochtendkrant ;-)
22 februari 2021 12:59
Willen ze dit überhaupt?! Ze zijn er bewust weggebleven om een rustigere aanloop naar zijn hoofddoelen te hebben.
    22 februari 2021 13:11
    Mwoah, vooral om $$$
    22 februari 2021 16:05
    Denk je echt dat de organisatie van de UAE tour zoveel geld op tafel zou leggen voor Mvdp te laten starten? Zonder Mvdp is hier ook gewoon een heel mooi deelnemersveld; kan me niet voorstellen dat teams daarom hier starten met hun Froome, Nibali, Ganna,...
    22 februari 2021 18:33
    Ja hoor. Die gasten hebben geld als water. Voor de sfeer ga je er niet heen kan ik je uit ervaring vertellen ;)
22 februari 2021 13:10
Ik ben benieuwd. De Emiraten hebben natuurlijk geld betaald om Mathieu daar te laten starten; het kan best zijn dat ze 'm dan ook liever niet in de Omloop zien rijden. In principe moet ie gewoon een aantal dagen in de Emiraten in quarantaine natuurlijk.
22 februari 2021 13:14
Veel te voorbarig bericht. Zoek als redactie nu eerst eens uit hoelang Van der Poel in de Emiraten moet blijven.
22 februari 2021 13:18
Zou journalistiek mooi zijn als de antwoorden waren uitgezocht. Helaas is dit een geval van 'we weten het ook niet, maar willen wel graag discussie op de site'. Gemiste kans om de site naar een hoger niveau te tillen.

- Wat vindt Verenigde Arabische Emiraten?
- Wat vindt België?
- Wat vindt UCI?
- Wat vindt Flanders Classics?

Die zaken moet je bij elkaar optellen (je hebt vier vinkjes nodig, twee of drie is onvoldoende) en zo ver mijn kennis en inschatting rijkt zorgen de eerste twee punten al voor een onmogelijkheid, kortom geen Omloop denk ik.
    22 februari 2021 13:42
    Punten 2 en 3 worden grotendeels verduidelijkt in het artikel (afgezien van de vraag wat het betekent voor België/de UCI dat er mogelijk een hoogrisico contact was) en de laatste alinea is letterlijk het antwoord op vraag 4.
22 februari 2021 13:22
Quarantine regels Verenigde Arabische Emiraten:
https://u.ae/en/information-and-services/justice-safety-and-the-law/handling-the-covid-19-outbreak/quarantining-to-fight-covid-19

In Dubai zitten we op 10 dagen quarantine, in Abu Dhabi zou het kunnen dat ze wat strenger zijn en nog steeds op 14 dagen zitten, maar alleszins minimum 10 dagen quarantine bij een close contact op de hotelkamer!
    22 februari 2021 13:24
    Nu is de vraag in hoeverre er close contact is geweest met de renners.
    22 februari 2021 13:29
    @Merlinappa, denk niet dat dit nog wat uitmaakt, het is in de pers verschenen, ze kunnen niet op hun stappen terugkomen, net zoals tijdens de Australian Open er een personeelslid van het hotel positief testte en het ganse hotel in quarantine ging...als Abu Dhabi Health Authorities hun regels opvolgen is er geen ontsnappen aan...geloof me, ik heb zelf al tweemaal de quarantaine doorlopen in Dubai (eenmaal vanwege close contact, eenmaal vanwege zelf positief op Corona).
    22 februari 2021 13:35
    Naast gemiste voorbereiding dan ook al de Strade die lastig gaat worden. Dikke domper toch wel.
    22 februari 2021 13:42
    Als ze hun regels goed opvolgen dan kan er ook niks aan de hand zijn; als het positieve staflid bijvoorbeeld de buschauffeur is die nooit langer dan 10 seconden bij Mathieu of andere renners in de buurt is geweest, op anderhalve meter afstand, dan is er dus géén close contact geweest en kunnen ze prima naar de Omloop. Wat de media schrijft of doet dat hoort natuurlijk helemaal niks uit te maken.

    Daarnaast zijn de maatregelen in Australie natuurlijk een tienvoud strenger dan op andere plekken; daarom bestaat het daar nauwelijks tot niet.
    22 februari 2021 13:57
    @Merlinappa - correct, hier in de UAE wordt quarantine geadviseerd na een close contact. Wat de pers betreft, UAE is 'all about' reputatie. Die gaan hun Corona politiek niet omgooien voor een wielrenner omdat ie graag over twee weken in de Strade will starten :) En omdat ze in de UAE Tour zaten, weet de overheid dat Alpecin een positief geval heeft (buschauffeur of masseur, maakt niet uit) - dus iedereen in quarantine.

    In Abu Dhabi bestaat Corona ook zo goed als niet, positiviteitsratio van 0.35% (rest van UAE rond 1.5%, België 5.5% dacht ik, geen idee van Nederland). De meeste gevallen in de UAE zitten in de Emiraten van Sharjah en Dubai.

    Abu Dhabi zit letterlijk 'op slot', als ik naar Abu Dhabi wil vanuit Dubai moet ik aan de grens tussen de twee Emiraten een negatieve PCR test voorleggen of in het Covid-test center op de grens een laser test doen.

    Het zou mij verbazen dat Matje en de rest van het team morgen mogen terugvliegen met een negative PCR test op zak.
    22 februari 2021 15:26
    Bedankt voor de verduidelijking, klinkt inderdaad al minder waarschijnlijk zo. Al zou het volgens de wet wel moeten kunnen.
    22 februari 2021 19:13
    @Mystery Rider >>> In Australië stonden ze vervolgens een dag later gewoon weer op de baan. Beslissing voor de bühne, die ene dag niet spelen. Aangezien er al veel kritiek was in Australië op het binnenhalen van alle tennissers hun entourage.
22 februari 2021 13:22
Zal wel aan mij liggen, maar waarom de Omloop in godsnaam inpassen? Waarom niet hopen op een goede dag in de Strade Bianche. Hij is dan al in Italie, misschien daar blijven en Tirreno meepakken voor Milano- San Remo en de andere klassiekers?
22 februari 2021 13:57
Jongens , kijk naar de startlijst , VDP heeft er nooit op gestaan , was niet van plan te starten in de Omloop .
    22 februari 2021 15:28
    ...... je meent het? ..... en nee, ik ga het niet uitleggen
22 februari 2021 14:10
UAE zal alle concurrenten van Kristoff graag weghouden uit Vlaanderen.
22 februari 2021 14:10
Hij had nooit naar de VAE moeten afreizen, maar lekker de Haut Var moeten rijden.
22 februari 2021 14:16
Iedereen gelijk voor de wet.
    22 februari 2021 14:31
    In de VAE? Dat is een goede grap. Ga eens een rondje Google af over arbeidsomstandigheden en vrouwenrechten in de VAE.
    22 februari 2021 15:25
    Inderdaad, hilarische opmerking dit.
    22 februari 2021 15:35
    @zacht
    Wij dienen ons in deze door links gedomineerde maatschappij enkelt druk te maken wanneer zulke praktijken toegepast worden door de grote boze witte man
    22 februari 2021 17:23
    Door links gedomineerde maatschappij? Je hebt toch wel een beetje door wat voor partijen het al zo'n 20 jaar voor het zeggen hebben?
    22 februari 2021 17:45
    We glijden af naar een gevaarlijk punt, maar vooruit, ik doe ook mee. @Gilberto: Arabieren zijn in deze context toch óók 'wit'?

    Wat me brengt tot het uitspreken van de wens dat we Matje vd Poel in een witte broek de Omloop mogen zien winnen... :)
22 februari 2021 14:18
De regels zijn nogal strikt in de Emiraten naar ik begreep, dus een dag of 10 op de hotelkamer lijkt mij meer voor de hand te liggen dan een start in de Omloop.
22 februari 2021 14:31
Misschien dat MdP de koers met een mondkapje op kan rijden ?
    22 februari 2021 15:31
    En anderhalve meter afstand natuurlijk!
22 februari 2021 15:34
Niet echt verstandig van de ploeg om de absolute kopman in dit rondje te laten starten. Dan hebben de andere ploegen het toch beter aangepakt, behalve UAE, maar die zijn verplicht om met Pogacar te presteren.
    22 februari 2021 16:15
    Gezien het programma van Pogaçar zou een weekje of twee quarantaine ook een stuk minder schadelijk zijn voor zijn doelen dit seizoen en de voorbereiding daarop.
    22 februari 2021 17:10
    Pogačar is tevens ook al gevaccineerd.
    22 februari 2021 18:56
    Ik denk dat de ploeg net heel goede redenen had om hier met Matje te starten.
22 februari 2021 16:14
Geef vdp maar een crossfietsje dan rijdt ie zelf de zandbak wel uit op een stuk zonder douane.
22 februari 2021 16:31
je krijgt het moeilijk verkocht in een periode waarin je al een jaar tegen de doorsnee burger zegt van "nee, sorry, kan niet, mag niet, spijtig, we moeten allemaal opofferingen brengen, geen uitzonderingen" om dan nu te komen aanzetten met een mentaliteit à la "mja, is het nu echt zo'n risico? het zal allemaal wel meevallen, zeker? ach komaan, laten we niet te moeilijk doen, het gaat hier wel om iemand die zijn beroep wil uitvoeren"
22 februari 2021 16:44
"Een ster hebben we graag aan het vertrek", mijn haar komt recht. Het lijkt mij dat omdat het mvdp is, hij sneller zal mogen starten dan pakweg Ben Tullet.

Ze hebben bewust gekozen om te starten in de Emiraten en het openingsweekend links te laten liggen met vdp en Philipsen. Ze moeten nu geen risico nemen door nog renners van bubbel te laten veranderen. Incubatieperiode van 5dagen... De Omloop is zaterdag, allemaal er nipt.

Trouwens renners die een ronde niet uitrijden, moeten toch specifiek toelating krijgen van de organisator van die wedstrijd om te starten?
22 februari 2021 18:17
Uiteraard kan Matje starten. Hij is gezond, alleen hij mag niet.
Benieuwd of er sprake is van de UAE variant of een Alpecin variant. Zolang die testerij doorgaat, blijft lockdown bestaan. Maw, zolang iedereen hierin meegaat, vergalt ie z'n eigen wielerplezier en gezondheid. Wanneer worden de testtokkies wakker? Een pcr test zegt niets over of iemand ziek, geïnfecteerd of infectieus is. Kan wel helpen bij een klinische diagnose als iemand ziekteverschijnselen cq symptomen heeft. Onlangs heeft nb de WHO dit zelf zo gecorrigeerd en bevestigd.
    22 februari 2021 21:24
    Klopt. Goed dat iemands dit hier schrift. Ben ook aangenaam verrast dat deze bijdrage hier al een paar uur staat maar nog niet door de dunkpolitie is aangevallen.
    22 februari 2021 21:36
    "Zolang die testerij doorgaat, blijft lockdown bestaan." Hier is sprake van een verschrijving neem ik aan. Je bedoelt: Zolang die pesterij doorgaat, blijft lockdown bestaan.
22 februari 2021 19:37
Van der Poel was geen "close contact" van de besmette persoon en hoeft dus niet in quarantaine:

https://www.ad.nl/wielrennen/omloop-ontvangt-van-der-poel-ondanks-coronageval-in-ploeg-met-open-armen~a64db046/
    22 februari 2021 19:45
    Van Nieuwkerke bevestigde dit in de Tribune over dat niet in contact zijn geweest met het besmette staflid maar gaf tevens aan dat Vermeersch en Rickaert dit wel hebben gehad. Volgens hem was de planning voor Matthieu om vanavond nog terug te keren maar die twee zouden dan wel in quarantaine moeten blijven. Afwachten dus.
    22 februari 2021 20:51
    Dan mag Mathieu in principe dus gewoon koersen dit weekend. Kan ie in ieder geval twee overwinningen bijschrijven. ;)
    22 februari 2021 21:08
    Heb je hem al gevraagd aan de telefoon of ie komend weekend koerst, Adrie?

Reacties zijn gesloten.