‘Jumbo-Visma wil Nils van der Poel testen’

‘Jumbo-Visma wil Nils van der Poel testen’

foto: Douwe Bijlsma/Orange Pictures

woensdag 16 maart 2022 om 23:38

Jumbo-Visma dat in zee gaat met Van der Poel. Volgens Algemeen Dagblad-podcast In Het Wiel is er vanuit de wielerploeg interesse in zijn diensten. Voor de goede orde: het betreft schaatser Nils van der Poel. Het Nederlandse team heeft gepolst of de Zweed openstaat voor een wieleruitdaging. Zo ja, dan zou hij een test kunnen doen. Binnen Jumbo-Visma willen bronnen op navraag van WielerFlits er niets over zeggen.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De 25-jarige Van der Poel werd vorige maand met overmacht olympisch kampioen op de vijf en tien kilometer, maar hij bevestigde onlangs doodleuk het gerucht dat hij stopt met schaatsen. “Ik zal het seizoen afmaken als topschaatser. Daarna ben ik voor de rest van mijn leven hobbyschaatser”, zei hij op een persconferentie aan het begin van deze maand. Daaropvolgend werd de Zweed nog wel wereldkampioen allround in het Noorse Hamar.

Van der Poel staat te boek als eigenzinnig. Kort na zijn gouden medailles op de Olympische Winterspelen in Peking, publiceerde hij zijn Spartaanse trainingsschema voorafgaand aan dat toernooi. In het 62 pagina’s tellende document How to skate a 10K is onder meer te lezen dat hij soms vijf dagen achter elkaar minimaal zeven uren per dag hardliep of 22 dagen op rij gemiddeld vijf uur per dag fietste. Op de tien kilometer reed hij in Peking ook een wereldrecord, op een laaglandbaan nota bene.

Ook EF Education-EasyPost in de markt
“Ik denk dat ik te avontuurlijk ben om iets te herhalen wat ik al eerder heb gedaan. In Peking heb ik het absolute topniveau bereikt dat ik wilde bereiken”, zei hij verder nog over zijn beslissing om te stoppen met schaatsen. Van der Poel gaf aan nieuwe uitdagingen te zoeken en dat was niet aan dovemansoren gericht. Volgens AD-journalist Thijs Zonneveld hebben intussen twee teams hun interesse kenbaar gemaakt bij Van der Poel: EF Education-EasyPost en dus Jumbo-Visma.

foto: Jered Gruber & Ashley Gruber | Gruber Images

Dat de Amerikaanse ploeg van Jonathan Vaughters met hem sprak, is niet raar. JV staat erom bekend om atleten met een apart verhaal een kans te bieden. Denk bijvoorbeeld maar aan Mark Padun en Lachlan Morton; die laatste rijdt vrijwel uitsluitend in de gravelscene. Vanuit dat endurance perspectief zou een mogelijke transfer van de tweevoudig olympisch kampioen heel goed passen bij de Amerikanen. Bovendien komt hoofdsponsor EF Education First uit Zweden.

Stap voor Jumbo-Visma niet ongewoon
Dat de Nederlandse ploeg de optie onderzoekt, is ook niet raar. Kopman Primož Roglič is misschien wel het schoolvoorbeeld van een atleet van buiten het wielrennen die het tot de wereldtop geschopt heeft. De Sloveen begon zijn topsportcarrière – voor wie het nog niet wist – als schansspringer. Het afgelopen jaar namen ze met Milan Vader (mountainbiken) en Amber Kraak (roeien) bij de vrouwenploeg een soortgelijke stap. Onder de paraplu van Jumbo-Visma hangt naast de wielerteams ook een schaatsploeg.

Als Van der Poel openstaat voor een carrière in de wielersport, dan zijn beide ploegen bereid een test bij hem af te nemen. Als de Zweed zich daar laat opmerken, lijkt de weg vrij voor een contractaanbod op WorldTour-niveau. De schaatskampioen is nog niet op de aanbiedingen ingegaan. Volgens het Algemeen Dagblad geeft Van der Poel zichzelf de tijd om zijn opties binnen en buiten de topsport af te wegen.

Dit artikel delen:

79 Reacties

boltthrower 16 maart 2022 om 23:57

Van Aert en van der Poel in hetzelfde team!

Jean Dumas 17 maart 2022 om 06:35

Van Aert knechten voor VDP; zegde gij het, Zsjosé?

Turtlehead 17 maart 2022 om 09:37

Van Aert én VanderPoel knechten voor Roglic… Dát is pas erg :)

Reutemeteut 17 maart 2022 om 00:00

Ben benieuwd. Sven Kramer was ook dol op wielrennen, maar in de grijze middenmoot blijven hangen. Eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel progressie een dergelijke kampioen heeft als 'ie voor 100% van discipline verandert.

FDJ 17 maart 2022 om 00:07

Verschil is dat Sven Kramer uit een traditioneel schaatsland komt waar dus ook op vrij traditionele wijze getraind wordt. Deze gast doet alles anders. Wereldrecord in Thialf rijden en vervolgens hardlopend naar het hotel in Sneek. Dat heb ik Kramer nooit zien doen.

Daarnaast is de combi schaatsen en wielrennen niet ongewoon in de jeugd. Zo’n Loes Adegeest, wereldkampioene Zwift, komt uit het schaatsen, Olav Kooij reed hele goede NKs bij de junioren.

Ik hoop eigenlijk dat hij de stap naar Jumbo zet. Kan hij in 2026 en passant nog zijn Olympische titels verdedigen ook.

Maillot à Pois 17 maart 2022 om 00:11

In de jaren ’80 had je Eric Heiden, ook meervoudig wereldkampioen en wereldrecordhouder schaatsen.
Die is voor 7-Eleven gaan rijden, en is uiteindelijk toch Amerikaans kampioen op de weg geworden en heeft Giro en Tour gereden.

girardengo 17 maart 2022 om 00:17

@Maillot à Pois
Heiden reed de Tour niet uit, hij stond ook ergens achterin dacht ik . Waarschijnlijk kwam hij tekort in de bergen. De Giro reed hij uit als 131e.

Maillot à Pois 17 maart 2022 om 00:20

@girardengo
De Giro heeft ie uitgereden, maar de Tour niet .
Gevallen in een afdaling, en met een hersenschudding naar huis.

Hij was dus inderdaad veel beter als schaatser dan als renner, maar goed, als je aan de start van de Tour staat ben je een degelijke prof.

Koers 17 maart 2022 om 08:24

Vergeet ook niet dat je als NL’er een fatsoenlijke duit kunt verdienen (ik meen eens gelezen te hebben 1,5m/jr) in het schaatsen. Dan ga je niet alles op alles zetten om je om te scholen, waarbij je ook bij de top moet horen om dat geld te verdienen. Voor nvdp zal dat ongetwijfeld minder zijn. Minder sponsordeals etc. omdat het simpelweg vele malen minder leeft in zijn land, en derhalve om minder aandacht krijgt. Volgens mij is wielrennen veel meer een sport waar nationaliteit minder van belang is, met name ook omdat je als knecht aan de slag kan.

dit is mijn voorwiel 17 maart 2022 om 08:57

Kramer is volgens mij eens nl kampioen tijdrijden geworden in een of andere jeugdcategorie.

Pizzi 17 maart 2022 om 12:33

@dit is mijn voorwiel: in 2004 2e achter Robert Gesink, NK Tijdrijden voor junioren.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:27

Deze Nils is kennelijk van een ander niveau dan Sven, gelet op zijn WR tijden.

Murcia 17 maart 2022 om 00:03

Het woordje als komt wel heel vaak voor in dit stukje, maar dat de ploegen verder kijken dan alleen de gebruikelijke routes om versterkingen te scouten is prima. Verder schrijven de PR-teksten zich natuurlijk vanzelf mocht deze man bij JV zijn toekomst zien.

Steven_E 17 maart 2022 om 00:11

Hoe zit het eigenlijk nog met Jason Osborne, die roeier die vorig jaar stagiair werd bij DQS?

Maillot à Pois 17 maart 2022 om 00:30

Die haalde nog brons op het WK Zwift twee weken terug. En is verder blijkbaar terug aan ’t roeien.

NiM 17 maart 2022 om 00:34

Haalde blijkbaar enorme wattages (6+ w/kg ftp) maar kon niet goed in een peloton rijden dus zijn contract werd ontbonden of ingeleverd

Maillot à Pois 17 maart 2022 om 00:39

@NiM
Die had enkel een stagecontract hé
Er is gewoon geen vervolg op gekomen

Poeksel 17 maart 2022 om 00:19

Ok, ik schreef dus ruim een maand geleden dit op het forum: "Over schaatsen gesproken, die Van der Poel is een goede fietser (veel getraind op de fiets) en op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zou het niet leuk zijn als de wielerploeg van TJV hem een contract aanbiedt? Al is het maar om Van Aert te pranken?" Tof dat het misschien echt gaat gebeuren!

Daar kun je vast een leuk promotiefilmpje van maken, de reactie van Van Aert als hij hoort dat Van der Poel naar TJV gaat.

dit is mijn voorwiel 17 maart 2022 om 03:44

Wat is je punt?

Verweggistan 17 maart 2022 om 06:32

Meriijn Zeeman leest mee ;)

Limal 17 maart 2022 om 07:29

Haha, een ‘punked’ filmpje van Van Aert wanneer hem gezegd wordt dat ‘van der Poel’ naar TJV komt. Nu al een gemiste kans!

Romāns Vainšteins 17 maart 2022 om 07:46

Die is al gemaakt en zag ik net als NFT aangeboden staan.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:30

Van der Poelaert

thorsen 17 maart 2022 om 00:36

Maar kan hij ook in een peloton rijden en dalen?

dit is mijn voorwiel 17 maart 2022 om 03:46

Juist! Dat! Je hebt weinig aan je w/kg als je alleen maar rechtuit kan fietsen… dan kom je op zwift prima tot je recht. In een peloton is echt andere koek.

Monsieur vdS 17 maart 2022 om 18:27

Zijn bochten techniek is alvast erg goed! Zo met dat hangende schoudertjes strak erdoorheen

Kopinkas 17 maart 2022 om 00:46

Alpecin-Fenix gaat ondertussen koortsachtig op zoek naar een Nils Van Aert…

Jean Dumas 17 maart 2022 om 08:18

Florian Vermeersch

chaspatate 17 maart 2022 om 01:19

Ben benieuwd…

dit is mijn voorwiel 17 maart 2022 om 03:49

Leuk op zich! Hij past beter bij EF denk ik. Een ploeg die meer individuele avonturiers herbergt. Qua ontwikkeling van potentie zie ik meer heil in overstap naar Jumbo. Overigens zie ik hem die stap niet maken, ik verwacht dat hij heel andere doelen zal gaan nastreven. Misschien wel buiten topsport.

vincenzo 17 maart 2022 om 08:53

Past niet bij Jumbo, inderdaad eerder bij EF

RefleX 17 maart 2022 om 06:19

Is eigenlijk heel logisch en ik zie hem nog wel een degelijke renner worden ook. Iemand met zi een inhoud voor het schaatsen moet wel een meer dan degelijke VO2Max hebben. Er komt natuurlijk veel meer kijken bij een wieler carrière dan enkel maar de conditie maar proberen kan geen kwaad. Uiteindelijk is het alom bekend dat de beste atleet niet per definitie in de sport actief is maar ergens met een zak chips op de bank zit. (Verborgen talenten met een groot potentieel war niemand weet).

Blackcanyon 17 maart 2022 om 06:49

Raymond Poulidor, Mathieu van der Poel, Wout Poels. Als er iets in je naam zit dat klinkt als Poel komt het vanzelf goed op de fiets. Uitzondering is David tegen Goliath en zelfs die wint nog wel eens een veldrit door elders te fietsen.

Kopinkas 17 maart 2022 om 07:21

Dat gistend poeltje uit Schepdaal laat je liever onaangeroerd? ;-)

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:35

Één grote wielerpoel

Romāns Vainšteins 17 maart 2022 om 07:03

Ik zat er onlangs al aan te denken. Kramer ook altijd een suffige gevonden dat ie maar halsstarrig in een purno de purnopakkie ovehaaltjehakken bleef te midden van uitgetetterede snertherrie. Die van der Poel lijkt me eerder een geschikt type om het mee te proberen, harde jongen met wel een wat grote bek maar genoeg hersens zo lijkt het. Alleen qua publiciteit is het natuurlijk een tof vehikel en je hoeft er maar 1 positie voor op te offeren.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:36

Misschien een Rohan Dennis 2.0

Dikke Man 17 maart 2022 om 07:11

If you can’t beat him, buy him.

josi 17 maart 2022 om 07:22

Wel een interessante gedachte. Alleen geen idee of deze VDP dit zal zien zitten. En hoe het werken in een team hem dan zou afgaan.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:56

Knaken, pecunia, poen, penunzen heel veel ;-)

Gerard Dekker 17 maart 2022 om 08:17

Vergeet Laurine van Riesen niet. Die heeft een olympische schaatsmedaille en was aardig onderweg om bij het baanwielrennen ook een medaille te halen, maar crashte.
Christa Luding Rothenberger heeft (had?) zowel een olympische medaille met schaatsen als op de wielerbaan.

Gert Jacobs was vroeger in de Zomer profwielrenner bij Kwantum en in de winter marathonschaatser bijeveneens Kwantum.

De huidige wielerpresentator Herbert Dijkstra was ook zowel op de schaats als op de fiets succesvol.

Het is dus zeer wel mogelijk.

Bram93 17 maart 2022 om 08:39

en dan heb je iig ook nog Clara Hughes.

rovi 17 maart 2022 om 08:49

Sablikova heeft het ook niet onaardig gedaan op de fiets

Koers 17 maart 2022 om 08:36

Na een schansspringer en schaatser verwacht ik hierna een curler.

Bontempi1962 17 maart 2022 om 08:50

Als ik JV ongevraagd mag adviseren; doe het niet.

uitdewaaier 17 maart 2022 om 11:50

Mee eens. Wil veel te bijdehand doen.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:40

Zou het toch maar even proberen, te vragen om te willen testen.
Wie niet waagt die niet..

re-cycle 17 maart 2022 om 09:13

Niels is goed in rondjes rijden. ik weet niet welke Wordtourploeg nog een renner zoekt voor bijvoorbeeld een rondje om de kerk

KnightBiker 17 maart 2022 om 09:25

Misschien kan hij opschalen naar een grote ronde…

Michelangelo 17 maart 2022 om 09:39

Benieuwd of hij er op in gaat. Aparte snuiter.

Maillot à Pois 17 maart 2022 om 11:15

Een rare patriot, zou José zeggen ;-)

Turtlehead 17 maart 2022 om 09:43

Overgang naar de schaatsploeg lijkt me logischer. Die zijn zo lang aan Kramer blijven hangen, dat ze wel een vernieuwing kunnen gebruiken.
Verder is t volgens mij in communicatief opzicht een gestoorde freak en een individualist (zoals hierboven ook al genoemd), dus of het een verrijking is vraag ik me af.

Wheely 17 maart 2022 om 10:02

VdP is helemaal klaar met schaatsen naar het schijnt.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:43

Lijkt me dat je horendol van het rijden van die rondjes wordt. Kan er iets bij voorstellen.

Wheely 17 maart 2022 om 10:04

Moet voor Matje ook vreemd zijn, straks gaan ze nog dezelfde wedstrijden betwisten ook.

Dikke Man 17 maart 2022 om 10:08

Zouden ze elkaar mogen? Of wordt pogiboy dan jaloers na hun bromance in de tour vorig jaar?

Wheely 17 maart 2022 om 11:53

Ik voorspel dat Nils wel bij de coole boys gaat horen ja.

kleomantre 17 maart 2022 om 10:26

Kijk nu al uit naar het verhaal van deze ontdekking die tot dezelfde mythische proporties opgeblazen wordt als bij Roglic. En in zekere zin ook past bij de visafslag van Vingegaard. Ze houden daar wel van storytelling en een klopje op de schouders.

Vraag me nu af of ze in nog meer wintersporten talent gaan vinden. Een geknakte langlaufer misschien?

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:44

Moeten in Zweden ook Jumbo’s komen!

Klein Verzet 17 maart 2022 om 11:00

Zijn FTP zou niet heel ver boven de 410w liggen, en met zo’n 80kg is dat amper een modaal vermogen in ’t peloton. Daar ligt niemand wakker van. Sowieso kom je dan flink tekort bergop. Evenepoel doet ’t bijvoorbeeld met 20kg minder (wat voor zijn lengte nog altijd veel te veel is, helaas) met eenzelfde wattage. Quintana (in z’n goede dagen) zit op zo’n 6,2w/kg en de menselijke limiet wordt geschat op 6,4w/kg. Kortom, NvdP gaat in z’n huidige “vorm” potten noch poten breken in de wielersport.

Maar NvdP heeft een morbide mentaliteit; die kan 5 dagen achterelkaar door een muur gaan, hoewel ie vervolgens daarnaast wel 2 dagen per week hartstikke normaal wil leven. Als ie dat normale leven helemaal kan afzweren (evenals de emmers slagroom), dan zou ie er flink wat kilo’s af kunnen trainen, in combinatie met wat rek op z’n FTP kan ’t dan misschien toch; de Tour winnen? More is more, niet waar?

Een eeuwenoud gezegde luidt: “Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij.”

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:46

Hoe kom je aan die waarden, bron ergens?

Klein Verzet 17 maart 2022 om 14:33

Bladzijde 10 van zijn online trainingsverslag How To Skate A 10k.

Pietspeed 17 maart 2022 om 22:03

Ok, bedankt!!

Panache 17 maart 2022 om 11:10

Het wordt een lange weg zo’n overstap. We kennen natuurlijk allemaal Anton Palzer met zijn V02-max van 92 punten (hoger dan Bernal rond de 90, of Froome iets boven de 85). Wielrennen is veel meer dan wattages trappen en zuurstof rondpompen, gelukkig maar.

Klein Verzet 17 maart 2022 om 13:12

“Punten?” VO2max wordt niet uitgedrukt in “punten,” maar in ml/kg/min. In bewoordingen: het maximale volume zuurstof dat per kilogram lichaamsgewicht per minuut verbrand (omgezet in energie) kan worden. Meestal wordt dat bereikt tijdens inspanningen van ongeveer 6 minuten.

Pietspeed 17 maart 2022 om 13:49

Eens met Panache. Zijn punt is duidelijk wat hij bedoelt.

the student 17 maart 2022 om 17:19

Ik teste ooit 77ml, was niet een bijzonder goede wielrenner. Toen woog ik 64kg en dan ben je te licht in t Nederlandse waaiergeweld. VO2 zegt niet per se alles. Ben nu 15kg zwaarder dan toen ;-)

Pizzi 17 maart 2022 om 11:10

Zoals anderen al zeggen, die past toch niet bij Jumbo Visma? EF daarentegen klinkt wél aannemelijk.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone