Vaughters twijfelt niet over Padun: “Als we zijn voeding in balans houden, heeft hij de grootste motor die ik ooit zag”

donderdag 23 december 2021 om 12:02
Vaughters twijfelt niet over Padun: “Als we zijn voeding in balans houden, heeft hij de grootste motor die ik ooit zag”

foto: Cor Vos

Mark Padun mocht ondanks een doorlopend contract onlangs vertrekken bij Bahrain Victorious. Opvallend, omdat de 25-jarige Oekraïner in het Critérium du Dauphiné de topklimmers in het slotweekend nog op een hoop reed. Omtrent die prestaties werden veel vraagtekens geplaatst. Ook door Jonathan Vaughters, teammanager van Paduns nieuwe ploeg EF Education-Nippo. Hij keerde de grillige klimmer volledig binnenstebuiten: “Een dopingzondaar herkent een andere dopingzondaar; Padun is geen geharde crimineel”, stelt de Amerikaan vast in een uitgebreid interview met Cyclingnews.

Grote interesse voor OFF-score in biologisch paspoort
De teammanager dook in Paduns achtergrond. “Vrij vlot volgden de moeilijkere vragen, want ik wilde zijn biologisch paspoort inzien. Daarop volgde totaal geen weerstand. Ik kreeg zijn WADA-wachtwoord met de mededeling: ‘Kijk naar wat je ook maar wilt inzien’. Ik heb toen alle gegevens geanalyseerd en keek met bovengemiddelde interesse naar de OFF-score. Dat is het belangrijkste instrument waarmee je kunt aantonen of er sprake is van rode bloedcel-manipulatie. Maar die grafiek was heel constant”, merkte Vaughters meteen op.

Met de OFF-score toetsen laboranten het aantal reticulocyten (zeg maar nieuwe, baby rode bloedcellen) en hoe dit samenhangt met het totaal aan rode bloedcellen. De score piekt zodra het lichaam gestimuleerd is om meer dan normaal nieuwe rode bloedcellen te produceren. Met andere woorden: EPO-gebruik. Bij een dal op de OFF-score maakt het lichaam te weinig nieuwe rode bloedcellen aan. In dat geval is er een indicatie dat er bloeddoping is aangebracht (en dus ook extra rode bloedcellen), waardoor de lichaamseigen productie stokt.

Jonathan Vaughters met zijn oud-kopman Sep Vanmarcke – foto: Cor Vos

Nadat Vaughters alle informatie vergaarde, besloot hij de Oekraïner in te lijven. Daarbij volgde hij ook zijn instinct. “It takes one to know one”, doelt hij op zijn eigen dopinggebruik in zijn carrière. “Mark was nieuwsgierig naar zijn bloedanalyse, waar ik naar zocht. Ik had niet het idee dat hij een geharde crimineel is. En ik kan zeggen: op zijn leeftijd wist ik dondersgoed wat de OFF-score was en hoe en door welke invloeden daarop conjunctuur ontstond. Mark lijkt me zeer intelligent en hij is erg nieuwsgierig, maar hij had geen idee wat de OFF-score en de bijbehorende cijfers waren.”

‘Mark heeft zijn eigen achilleshiel ontdekt’
Maar waarom is Padun dan zo grillig en wispelturig in zijn prestaties, wilde Cyclingnews weten. “In alle gesprekken die wij met zijn jeugdteams hebben gevoerd, kwam steeds hetzelfde naar boven: Mark weet niet hoe hij goed moet eten”, vertelt Vaughters. “Daarom schommelt hij veel in zijn gewicht. Voorafgaand aan het Critérium du Dauphiné at hij acht weken zo min mogelijk koolhydraten en volgde hij een proteïne-dieet, omdat ‘iedereen’ dat tegen hem zei. Mark verloor snel gewicht, maar hij voelde zich heel slecht. Drie dagen voor de koers kwam hij na een hoogtestage bij het team en kreeg hij pasta en rijst voorgeschoteld.”

Hij woog voor de Dauphiné 67 kilo, stelt Vaughters. “Tijdens de wedstrijd werd hij langzaam beter en beter, omdat zijn lichaam weer glycogeen binnenkreeg via de pasta’s. De twee maanden ervoor had hij zichzelf met dat dieet uitgehongerd. Het magische moment volgde aan het eind van de week, toen hij op zijn lichtst was en zijn tank helemaal vol. Daardoor was hij tot die prestaties in de Dauphiné in staat. Toen wij hem eind oktober opriepen voor een VO2 Max-test een dag later en dus onvoorbereid, woog hij 76 kilo. Ondanks dat hij niet in topconditie was, haalde Mark het hoogste bruto VO2 Max-testresultaat dat ik in dertig jaar gezien heb.”

Bruto wil zeggen dat je het gewicht buiten beschouwing laat. “Ik wilde alleen weten wat de totale zuurstofdragende capaciteit van dit beest was. Toen ik daarna die cijfers invoerde met 67 kilo – en dat is niet licht voor een klimmer – uit de Dauphiné als maatstaaf, bleek hij een VO2 Max van meer dan negentig te hebben. Dat is echt indrukwekkend en zag ik nog nooit.”

Onlangs huurde Padun daarom een eigen voedingsdeskundige in om hem te helpen. “Dat betekent dat hijzelf zijn achilleshiel heeft ontdekt. Zijn voeding veroorzaakte jarenlang zijn inconsistentie. Daar kunnen we aan werken. Als dat lukt, dan heeft deze jongen de grootste motor die ik ooit heb gezien”, aldus de Amerikaan, die nooit om grootspraak verlegen zit.

Dit artikel delen:

36 Reacties

LaDoyenne 23 december 2021 om 12:14

Goed zo! Einde maken aan het speculeren over welbepaalde renners (Padun en Pogacar) en ogen sluiten over anderen, ondanks gelijkaardige wonderresultaten, dito entourage enz.
Een Padun in topvorm -naast een, hopelijk, Hirschi in topvorm- kan het komende seizoen alleen maar aanstekelijk maken.

5211 23 december 2021 om 16:35

Eens. Als Roglic maar wint of Dumoulin. Remco zie ik nog geen GT winnen.

LaDoyenne 23 december 2021 om 18:52

@5211

Evenepoel hééft al een GT gewonnen. De Giro van 2020. Althans, zo beweren de “groupies”, mocht hij die gereden hebben. Pure post-truth.

Dikke Man 23 december 2021 om 12:17

Ik moest toch even gniffelen bij “Mark weet niet hoe hij goed moet eten”. Ik zie gelijk zo’n kind van 6 voor me met een halve pot Calvé op zijn wangen. Verder bijzonder dat alles zo open besproken wordt. Hoewel, alleen doping die de productie van rode bloedcellen stimuleert wordt uitgesloten. Volgens mij zijn er weer manieren om het lichaam met middeltjes te stimuleren maar dat weten jullie vast beter. Slechte voeding is natuurlijk wel een logische verklaring. Toont wel aan dat het wielrennen om sommige vlakken echt nog amateuristisch overkomt.

Kopinkas 23 december 2021 om 12:51

Padun lanceert binnenkort zijn eigen pindakaasmerk: Padun’s Pundakaas?

Lalsacien 23 december 2021 om 13:29

Jan Ullrich had ook een grote motor en worstelde iedere winter met zijn gewicht.

Dikke Man 23 december 2021 om 13:43

Impliceer je dat Padun bipolair is of dat Jan stiekem aan de Calvé zat?

Murcia 23 december 2021 om 12:27

Vaughters zegt eigenlijk dat ze bij Bahrain amateurs zijn in de begeleiding qua voeding, dat zal lekker vallen bij Erzen. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in en blijft het laten gaan van Padun die een lopend contract had een opmerkelijke move. Wat mij vervolgens verbijsterd is dan die overdreven nadruk door de nieuwe baas op zijn gigantische VO2 max waardoor je de verwachtingen opschroeft want immers: hoge Vo2 max + de super voedings begeleiding bij EF en hij gaat dus de rest op een hoopje rijden. Lijkt mij dat Mark meer baat heeft bij een wat lager verwachtingspatroon.

lo squalo dello Stretto 23 december 2021 om 12:33

Klinkt inderdaad lullig maar ik heb het land zelf bezocht en ken er heel wat mensen. Het is niet echt de cultuur van gezond te eten/drinken daar. Kan me best voorstellen dat als je uit een niet sportachtergrond komt, je geen idee hebt hoe het gaat. En wellicht heeft bij Bahrein niemand voldoende vat op hem gekregen of was de diëtist niet duidelijk. Padun spreekt wel goed Italiaans maar zijn Engels is erg pover.

5211 23 december 2021 om 16:42

Het feit dat Vaughters een zeer grote VO2 max ziet daarmee spreekt hij niet uit dat ze ook volgend jaar direct wonderen verwachten. Wel meer constantheid en een paar mooie prestaties.

Dit is een duidelijk en goed verhaal. Het feit dat men hem liet gaan bij Bahrein kan van alles zijn…veel meer dan de suspence die velen graag hoog houden. De reden is mij niet duidelijk dus moet het wel verdacht zijn.
Geeft aan hoe je in het leven staat, dan heb je het zwaar.

lo squalo dello Stretto 23 december 2021 om 12:32

Hopelijk gedraagt het forum zich deze keer bij een post over Padun

the student 23 december 2021 om 12:49

Het verhaal doet me aan betancur denken. Wat was die goed als ie op gewicht was. Maar wanneer dat was, dat kon je nooit voorspellen.

Er is meer dan V02-max. En ook meer dan de off-score. Al denk ik dat Padun zich bij de vragen gewoon van de domme hield.

Kopinkas 23 december 2021 om 12:50

Geen geharde crimineel, maar een gauwdiefje?

Dantiest 23 december 2021 om 13:15

wss een FSB-spion

VerstandOpNul 23 december 2021 om 13:03

“de Amerikaan, die nooit om grootspraak verlegen zit”
Heel goed WF, de beloftes van Vaughters worden vaker niet dan wel ingelost. Ik verwacht eigenlijk weinig opvallende prestaties van Padun bij EF..

Lalsacien 23 december 2021 om 13:31

Denk aan Rolland…

Dantiest 23 december 2021 om 13:13

no more mars bars mark

Japsie 23 december 2021 om 13:14

Wat een onnozele uitleg. Iedere amateur weet inmiddels wel hoe die voedingssystematiek zit.
Tweede onnozele uitleg is dat over die offscore. Alsof Epo het enige is waarvan je gaat vliegen.

Panache 23 december 2021 om 16:59

Als dat de maatstaf is dan past ‘oh wat fietst hij hard die man staat stijf van de doping’ ook gewoon in jouw lijstje. Dus wat je exact wilt zeggen ontgaat mij (edit: wat je wilt zeggen ontgaat mij niet, wel wat je zelf van de argumentatie vindt).

Polleke 23 december 2021 om 13:36

“Een dopingzondaar herkent een andere dopingzondaar” … op de dag dat Villalobos een dopingschorsing krijgt die Vaughters dus niét heeft zien aankomen…. Oh ironie en weg geloofwaardigheid…

Scott Sunderland 23 december 2021 om 13:44

Daar zit wat in. Ik weet wel dat hij weleens renners heeft geweigerd. Chris Horner wilde hij daarom niet in de ploeg na zijn Vuelta zege. Maar goed, dat was een oud ploeggenoot, dus die wisten het wel van elkaar waarschijnlijk.

Aart van Woud 23 december 2021 om 14:34

Spijker op zijn kop Polleke

Maillot à Pois 23 december 2021 om 16:03

Hoe het geval Villalobos ging aflopen is natuurlijk al een stuk langer bekend. Dat, in combinatie met de sfeer van verdachtmakingen rond Padun, geeft me toch het idee dat Vaughters heel zeker van zijn stuk moet zijn dat er dit keer niets is dat boven water kan komen.
Een tweede geval Villalobos kunnen zowel hij als de sponsor immers missen als kiespijn.

xistnc 23 december 2021 om 16:13

En zo niet, dan zal hij tzt zeker alsnog van zijn stuk zijn.

5211 23 december 2021 om 16:46

Dat zou je inderdaad mogen aannemen @Bolletjestrui.

Het zou daarom lieden sieren blijvend verdachtmakingen te uiten maar gewoon de toekomst eens afwachten hoe hij presteert of ooit tegen een lamp aan loopt.

Panache 23 december 2021 om 17:04

Villalobos is bij een hertest van een bloedstaal uit april 2019 positief bevonden, terwijl hij pas sinds augustus 2019 voor EF reed (was toen 21 jaar). Ik zie het niet als een smet voor EF of Vaughters, al is het natuurlijk altijd mogelijk om Vaughters aan te pakken voor het ‘niet herkennen van de boef’ voor wie daar genoegdoening uit haalt.

VerstandOpNul 23 december 2021 om 17:11

Jeetje, wat een wereld.. Waarin zelfs dopingzondaars elkaar niet meer kunnen vertrouwen..

Scott Sunderland 23 december 2021 om 13:41

We gaan het zien. Voorlopig blijft Padun een soort eendagsvlieg, nou ja, tweedagsvlieg uit de Dauphiné. Of hij dat weer gaat laten zien hangt van zoveel factoren af : fysieke gezondheid, herstelvermogen, mentale gesteldheid, motivatie, medische begeleiding, geluk etc. Ik gok dat Padun geen hele grote meneer wordt, ondanks zijn kennelijk enorme interne motor.

lampje 23 december 2021 om 13:43

Gewoon een Bahrains ontbijtje blijven geven en die man fietst als een malle die bergen op.

Mwielerfan 23 december 2021 om 14:03

Hij heeft ook de leeftijd om nu pas op z’n best te zijn. En wisselvallig is best normaal, er zijn generaties renners wisselvallig en op sommige dagen heel goed, maar vrijwel nooit wekenlang constant. Denk aan Poels, Rolland, ongeveer alle Franse klimmers van de laatste 20 jaar trouwens. En de meeste klim knechten in grote teams

Lalsacien 23 december 2021 om 15:13

Behalve Virenque, maar dat is dan wel geen klimmer volgens fans. Virenque die niet voor niets een buitenlands avontuur koos na de Festina affaire.

Edwin Jansen 23 december 2021 om 14:59

Als iemand even de wikipedia pagina aan kan vullen voor de term 'Paduntje' aub. :P En voor de rest zou ik zeggen: We zullen zien wat er gebeurd. In de jaren 90 kwam het ook allemaal door de hartslagmeter.

Pietspeed 23 december 2021 om 17:06

Merkwaardig verhaal. Iig, een slager die z'n eigen vlees keurt. Zonder überhaupt de data verifieerbaar aan de buitenwacht te tonen.
Grappig, 'geen geharde crimineel'… maar misschien wel een beetje? Als zijn data zo exceptioneel zijn, dan laat Bahrain hem toch niet gaan?
Vaughters kennelijk ook een dopingzondaar geweest. Geen punt, een ieder verdient een tweede kans. Maar de geloofwaardigheid van Vaughters staat misschien wel een beetje op de tocht.

Maillot à Pois 23 december 2021 om 17:14

@pietspeed
Vaughters is al jaren geleden met zijn dopinggebruik naar buitengekomen, en zelfverklaard antidopingstrijder.
Vandaar dat de transfer opvallend is: hij neemt een serieus risico voor zijn reputatie door iemand aan te werven waar heel veel rond gespeculeerd wordt. Ik denk dus dat hij echt wel gelooft dat Padun clean is.

Panache 23 december 2021 om 19:37

Wel wakker blijven. Vaughters heeft zelfs een tijd bekend gestaan als iemand die ex-zondaars een tweede (zuivere) kans gaf indien ze maar volledig open kaart speelden. Zie Thomas Dekker.

Fast Freddy 6 januari 2022 om 10:03

Padun begreep niet wat een OFF score was. Of dat aan zijn povere engels lag is nog niet onderzocht….

Headlines

Materiaalzone

Populair