Jumbo-Visma trots hoe ze overeind blijven ondanks zware tegenslagen

donderdag 7 juli 2022 om 09:30
Analyse

Op de D130, net voorbij Hornaing, zocht Primoz Roglic een plastic stoeltje in het publiek op. Als voormalig skispringer weet hij wat het is om de schouder uit zijn kom te hebben. En hij weet inmiddels ook dat hij hem zelf goed kan terugzetten wanneer hij zit. Terwijl de seconden wegtikten en de wedstrijd voor zijn ogen passeerde was de Sloveen bezig om zijn schouder te herstellen. Al zal hij op dat moment ook flash-backs naar de Tour de France van vorig jaar hebben gehad waar hij ook al zijn kansen in een Tour de France-zege door een valpartij in de eerste week in rook zag opgaan.

Bij de finishlijn voor de voormalige kolenmijnen in Arenberg zag hij dat de schade in de kasseienrit op zijn grote concurrent en landgenoot Tadej Pogacar tot liefst 2’08 was opgelopen. Normaal betekent dit dat de Sloveen kansloos is om de strijd voor de Tour de France-zege nog aan te gaan. Zeker ook nog met de fysieke schade die hij door de val heeft opgelopen.

“Behoorlijke schaafwonden, dikke bulten op de rug en de schouder op de kom gehad. Daar word je met het oog op de rest van deze Tour ook niet beter van”, concludeerde ploegleider Arthur van Dongen terecht.

De bus van Jumbo-Visma stond als eerste geparkeerd om de bocht bij de finish. Zo ongeveer in de tuin van het huis dat de naam ‘A la Trouee d’Arenberg’ op de voorgevel heeft staan. De plek waar het licht in het donkere bos van Arenberg moet komen. Dat licht zag de Nederlandse ploeg op de kasseiwegen geen moment.

Waar er eigenlijk alleen maar plannen waren gesmeed om op de middeleeuwse paden van ‘Le Nord’ aan te vallen, daar moesten al op een kleine honderd kilometer alle noodscenario’s uit de kast worden gehaald. De valpartij van Wout van Aert op mooi asfalt luidde de rampspoed in die zich in deze ‘Hel van het Noorden’ meester maakte van de Nederlandse ploeg.

De val van Primož Roglič – foto: Cor Vos

Getekend door de strijd en met modder en stof nog op hun gelaat zagen de renners er niet uit als mijnwerkers, maar meer als soldaten die van het strijdtoneel terugkeerden. Als een ‘Band of Brothers’ vocht het team gezamenlijk om de schade zo klein mogelijk te houden.

Chaos
“We hadden grote plannen vandaag, maar na mijn val heb ik continue in de chaos gezeten. Ik had geen moment meer het gevoel dat ik de gele trui kon verdedigen. Het enige wat door mijn hoofd spookte was zo hard mogelijk op kop van de achtervolgende groep met Jonas Vingegaard rijden om de schade zo veel mogelijk te beperken”, vertelde Van Aert die wonder boven wonder het ‘maillot jaune’ om zijn schouders behield.

Vingegaard stond als jonge renner bekend als iemand die nog wel eens verstijfde van de stress. Zo goed als de Deen zijn zenuwen het laatste jaar onder controle heeft, zo slecht hield hij het hoofd bij de wedstrijd toen zijn ketting op 37 kilometer van de streep vast liep. Hij sprong direct op de fiets van Nathan van Hooydonck om pas eenmaal zittend op het zadel erachter te komen dat deze fiets enkele maatjes te groot voor hem is. Toen hij ietwat verder wilde overstappen op de fiets van Steven Kruijswijk was de volgwagen van het team met zijn reservefiets er ook al, waardoor hij van fiets naar fiets ‘tippelde’ op zijn raceschoentjes.

In de eerste groep wist Primoz Roglic zich op dat moment nog goed te handhaven totdat het noodlot hem ook tartte. Een strobaal om een afzetting te beschermen werd door een neutrale motor geraakt. Stefan Küng kon deze nog net ontwijken, maar hierdoor kwam de strobaal nog verder op de weg en was Roglic een van de slachtoffers die er later over viel. “De medische staf zal daar nog goed naar kijken, maar het lijkt niet zo erg dat hij niet door kan”, gaf Van Dongen aan.

Tadej Pogačar kan lachen – foto: Cor Vos

Hoe de ploeg vervolgens terugviel in haar taken en veerkracht toonde, maakte indruk. Wout van Aert en Christophe Laporte waren degenen die Vingegaard op sleeptouw moesten nemen, terwijl Tiesj Benoot en Nathan van Hooydonck zich om Primoz Roglic bekommerden.

“Eigenlijk kunnen we alleen trots zijn hoe de ploeg zich heeft gehandhaafd”, concludeerde Van Dongen dan ook terecht.

Als je alle tegenslagen bij elkaar optelt, dan is het eigenlijk ongelooflijk dat Vingegaard slechts dertien seconden op Pogacar verspeelt. In het klassement staat hij nu op 21 tellen en is daarmee nog altijd de eerste uitdager van de tweevoudig Tour-winnaar.

De teammanager van Pogacar, Mauro Gianetti, schrijft ook Roglic nog niet af. “De Tour is pas begonnen. Twee minuten lijkt nu veel, maar er kan nog veel gebeuren”, stelde Gianetti.

“Jumbo-Visma heeft daarnaast meer kaarten om uit te spelen. Het belangrijkste voor ons is dat we deze eerste vijf moeilijke ritten goed zijn doorgekomen. Door het ontbreken van Matteo Trentin en Mikkel Bjerg die niet in goeden doen is, waren wij voor deze dagen behoorlijk gehandicapt. Wij hadden nooit gedacht dat Pogacar er na deze rit van alle klassementsrenners er het beste voor zou staan.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

34 Reacties

Quesada Quesada 6 juli 2022 om 19:46

En terecht!

peervaneynthoven 6 juli 2022 om 20:13

Waar reageer je op en wat vind je terecht?

stokjesros 7 juli 2022 om 00:05

Drie keer raden…

mooiman 6 juli 2022 om 20:19

Heel knap inderdaad dat ze schade nog zo weten te beperken, wat een pech vandaag.

vanSpringel 6 juli 2022 om 20:31

Murphy was er niets bij. Fietsendans en “band of brothers” hield de schakels bij elkaar.

skylimit 6 juli 2022 om 20:53

Trots ? Je kan je ook afvragen waarom op cruciale momenten TJV altijd tegen pech/valpartijen etc. aanloopt ? Van Aert rijdt zichzelf met Kruijswijk uit de wedstrijd, komt nog terug en behoudt geel. Vingegaard rijdt lek. Roglic heeft zijn gebruikelijke valpartij weer te pakken.

jimmen 6 juli 2022 om 21:03

Lek is pech, die valpartij ja… een motor die een hooibaal de weg op beukt… succes met dat ontwijken op zo’n moment.

Jacco van Stierop 6 juli 2022 om 21:13

Reed de ploegleidersauto van TJV niet helemaal vooraan van de stoet? Waarom duurde het zo lang dat die erbij kwam?

Laatste man 6 juli 2022 om 21:14

Hooibaal. Domme Roglic inderdaad. Fijn dat je terugbent. Drukke dagen gehad.

Michiel 6 juli 2022 om 21:42

Ik had ook zoiets toen ik ‘trots’ las? Wrang is het en ook ik dacht terug aan vorig jaar toen Primoz van de weg werd geduwd. Tis ook pure pech gecombineerd met Jonas die ff de draad kwijt was, en vervolgens een strijdbare ploeg die helaas in 2’en gesplitst de schade voor de helft beperkt wist te houden

Merlinappa 6 juli 2022 om 21:45

@jacco

Door alle groepjes gelosten en de hectiek

Guushovd 7 juli 2022 om 10:21

Vingegaard reed niet lek er tikte iemand zijn achterderailleur aan. Dat had Pogacar ook kunnen overkomen en misschien was hij zo sterk geweest om zelf terug te komen, maar zijn ploeg had het in ieder geval niet gekund.

bunchsprinter 6 juli 2022 om 21:07

Eens. Niet vallen is ook een kwaliteit. Het gebeurt bij JV te vaak.

John Bidon 6 juli 2022 om 21:52

Onzin. In jouw beleving misschien maar kan je garanderen dat het valpercentage gelijk is over de ploegen. Dat jij denkt dat dit meer voorkomt bij Jumbo ligt enerzijds dat je dit beter onthoudt als NL ploeg en anderzijds rijden ze vaak mee om de prijzen en daardoor in beeld en de hectiek. Als je ploeg steeds achteraan rijdt dan is kans op vallen miniem.

Laatste man 6 juli 2022 om 21:17

Onnodig artikel. Titel ook eigenlijk.

John Bidon 6 juli 2022 om 21:53

Jouw opmerking ook.

S.t.B 6 juli 2022 om 21:39

Het gaat te ver om te stellen dat JV alle onheil van vandaag grotendeels over zichzelf heeft afgeroepen, maar mbt deze etappe zou het toch geen kwaad kunnen de UAE aanpak met die van JV te vergelijken.

JV gaf in de media nog wel eens de indruk zich geobsedeerd, haast autistisch op deze etappe voor te bereiden. Het overbezorgde gedrag richting de kopmannen had soms panische trekjes.

Nu zwengelt Gianetti Poga nou ook weer niet geheel onbekommerd in het diepe, maar bij JV lijkt het haast alsof ze hun kopmannen liefst met 20 zwembandjes het water in dragen.

Als de ploegleiding zich al zo nerveus gedraagt slaat dat over op de renners. Die zenuwen zijn bepalend in de milliseconden tussen vallen en op de fiets blijven.

Merlinappa 6 juli 2022 om 21:46

Ah, dus door de nerveuze ploegleiding komt er een hooibaal op de grond. Gotcha.

S.t.B 6 juli 2022 om 21:58

@Merlinappa

Beter lezen.. Zenuwen zijn bepalend in de milliseconden van de reflex snelheid. Ze zijn bepalend bij het helder blijven als er snel (fiets)keuzes moeten worden gemaakt. De JV’s stonden werkelijk stijf van de zenuwen, en die situatie werd vooraf door het management ook gecreëerd. Natuurlijk met alle goede intenties, maar er werd een ongezonde druk op deze etappe gelegd.

klimmer99 6 juli 2022 om 22:17

Wij krijgen natuurlijk veel nieuws over TJV, misschien heeft UAE ook dergelijke uitspraken gedaan, maar hebben we die niet doorgekregen.

Wim Kruithof 7 juli 2022 om 05:53

StB, welhaast ‘autistisch’ zelfs.

Ray Haaier 7 juli 2022 om 07:00

S.t.B., het zou je sieren je relaas iets aan te passen en de serieus respectloze verwijzing naar autisme te verwijderen. Heeft helemaal niets te maken met wat er in de wedstrijd is gebeurd.

Mensen met autisme hebben het al zwaar genoeg met het processen en de verwerking van informatie en het over het algemeen niet (goed) begrepen worden. Zo’n verwijzing door jou naar gegarandeerde mislukking door autisme helpt daar totaal niet bij. Ik hoop dat dit ietwat je ogen opent wat dat betreft.

assen 6 juli 2022 om 22:11

Morgen afstappen en je richten op een vierde (!) overwinning in de Vuelta. Met dit lichaam en deze achterstand wordt het superlastig om top-5 te rijden. En voor je ploeg rijden heeft misschien een beetje nut, maar kosten-batenanalyse, lijkt het me beter af te stappen

S.t.B 6 juli 2022 om 22:23

Absoluut..
Vingegaard vindt prima zijn eigen weg als Pogacars schaduw en kan over 3 weken opnieuw een treetje lager naast Poga staan.
Primoz moet plek 2 t/m 5 niet nastreven als er een (gedeeld)record in Spanje in het verschiet ligt. Heel misschien nog even proberen de Planche etappe te winnen, maar als lichaam teveel tegenstribbelt afstappen en rustig voorbereiden richting Vuelta.

stormjager 6 juli 2022 om 22:26

De tour is natuurlijk helemaal klaar. Pogacar is gewoon veruit de beste klassementsrenner en blijft wonderwel gevrijwaard van pech. Dit is klaar.

mokum the best 6 juli 2022 om 22:50

Heb je goed gezien stormjager. Weer niks voor Jumbo jammer jongens blijven proberen. Tipje misschien volgende x meteen Vinegaard mee op kop laten rijden ipv Wout alles in ze 1tje te laten doen. Vierhouten heeft het beter begrepen laat Pogacar vol mee rijden. Jumbo is weer lekker voorzichtig afwachtend. Jumbo pont er zo veel poen in. En iedere x nemen ze de verkeerde beslissingen beetje jammer. Ach wat maakt het uit we lekker weer 3 wkn fietsvakantie gehad in Frankrijk. Volgend jaar lekker erbij op campings slapen. Is nog veel gezelliger ook. 3 weekjes lekker beetje toeren en dan van camping naar camping.

tramontana 7 juli 2022 om 06:54

Dat Pogacar de beste kaarten in handen lijkt te hebben, volledig met je eens. Dat het helemaal klaar is, daar ben ik niet mee akkoord. Het zijn eerder zeldzame momentjes maar Pogacar hebben we ook al eens zien plafonneren, en ook hij kan met pech te maken krijgen.

Ray Haaier 7 juli 2022 om 07:07

Vorig jaar al vergeten? Nadat die Tour volledig te zijn mislukt al in de eerste week, volgde toch enorm succes door een gedecimeerde ploeg. Daarbij, Pogacar heeft meer met zijn krachten gesmeten dan bijvoorbeeld Vingegaard, hij zou nog eens een slechte dag kunnen krijgen… tenzij hij bionische benen heeft natuurlijk.

YogiBear 7 juli 2022 om 07:33

@mokum Dag ervoor alweer helemaal vergeten zie ik?

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 08:09

Deze is eenvoudig omdraaibaar. Ondanks zijn geweldige compleetheid heeft Pogi maar 21 sec kunnen winnen op zijn minder allrounde directe concurrent die nu een kleine 2 weken heeft om hem voor de tijdrit af te matten.

Alles staat of valt bij hoe goed Vingegaard nu exact is bergop. Dan krijg je achteraf hier dat Pogacar nooit all in gegaan had moeten voor deze 13 sec.

Verder weer een hoop grappig gelul van mentaal, overconcentratie en dat type onzin. Jumbo’s kopmannen zijn simpelweg wat mindere achtbaanpiloten dan the terminator, dan zijn dit soort etappes wat lastiger voor hen.

Zwarte Panter 7 juli 2022 om 08:40

Ja er is een man die de tour weer voor hun red dat is WOUT! In de bergen zullen ze het zelf moeten doen maar ik ben bang dat dat te hoog gegrepen is

zietemgaan 7 juli 2022 om 10:33

Is waar: haal de prestaties van Wout weg en het palmares van JVA oogst een stuk bleker

Pelsluis 7 juli 2022 om 09:46

Wielrennen heeft structureel probleem. Het is te gevaarlijk geworden. Door allerlei oorzaken. En dan wordt er ook nog op allerlei vlakken geprutst. Jumbo-visma stel motorrijder aansprakelijk! Maar ook Tour org want die Balen horen toch gezekerd te zijn? En wat doet die auto daar?
Raar dat niemand (journaille) het daar over heeft!
Van Aert zat te slapen! Vingegaard pech. Beide zonder (grote) schade.

zietemgaan 7 juli 2022 om 10:32

Vreemde stelling. Het is veiliger dan 20 jaar en verder geleden, het is de samenleving die angstig en controlerend is geworden én er is het gegeven dat de sociale media niet helpen om het hoofd koel te houden

Headlines

Populair

Materiaalzone