Jumbo-Visma stuurt George Bennett en David Dekker naar Giro d’Italia

vrijdag 22 januari 2021 om 13:43
Jumbo-Visma stuurt George Bennett en David Dekker naar Giro d’Italia

George Bennett - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft zijn selecties voor de Tour de France en de Giro d’Italia al op papier. In de Italiaanse ronde rekent de formatie onder meer op George Bennett en David Dekker. Die laatste mag zich opmaken voor zijn debuut in een grote ronde.

De 22-jarige Dekker, de zoon van oud-prof Erik Dekker, reed vorig jaar nog voor het continentale SEG Racing Academy. De sterke sprinter krijgt als neoprof al meteen de kans om zich te laten zien in een rittenkoers van drie weken. Met Dekker, Koen Bouwman en Jos van Emden selecteert de ploeg drie Nederlanders.

George Bennett zal worden uitgespeeld als klassementsrenner. De 30-jarige Nieuw-Zeelander maakte vorig jaar nog deel uit van de Tourploeg van Jumbo-Visma, maar mag in de Ronde van Italië weer voor eigen rekening koersen. Twee jaar geleden werd hij al eens achtste in de Giro.

De selectie bestaat verder nog uit de Italiaanse hardrijder en Jumbo-Visma-nieuwkomer Edoardo Affini, de Noorse klimbelofte Tobias Foss, Chris Harper en de ervaren Paul Martens.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-it Giro d’Italia 2021 
flag-nz George Bennett
flag-it Edoardo Affini
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl David Dekker
flag-no Tobias Foss
flag-nl Jos van Emden
flag-au Chris Harper
flag-de Paul Martens

Dit artikel delen:

48 Reacties

Yeez 22 januari 2021 om 13:48

Heel veel vertrouwen in Dekker en Harper dat die meemogen.

Tolhoek oomen, vingegaard en hofstede lijken weer naar de vuelta te kunnen

Thoin 22 januari 2021 om 14:50

Harper was er vorig jaar ook bij, alle tot de tweede rustdag toch :D

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 15:55

Raar dat Oomen, Tolhoek en Vingegaard dan alleen de Vuelta als grote ronde mogen rijden. Had ze wel verwacht in de Giro.

Marik 22 januari 2021 om 13:50

Bennett heeft gewoon het kopmanschap bedongen voor de Giro. Mooi voor hem!

tendam 22 januari 2021 om 15:33

Had hij vorig jaar natuurlijk ook. Tot hij Kruijswijk moest vervangen in de Tour.

Als Bennett het niveau haalt wat hij vorig jaar augustus had moet hij een eind kunnen komen. Beter is hij nooit geweest. Om te winnen zal hij altijd wel tekort komen, hoewel Geoghegan Hart geen betere renner is dan Bennett… maar het deelnemersveld zal dit keer vermoedelijk wat sterker zijn.

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 18:37

Detail: Bennett verving De Plus.

xistnc 22 januari 2021 om 13:51

Giro-baas Vegni moet toch in zijn nopjes zijn met dit team, als afvaardiging van de beste ploeg ter wereld :D :D :D

Chasse_patate 22 januari 2021 om 14:16

Is denk ik ene reactie op de sneer van Vegni van vorig jaar naar TJV toe.

$kedel 22 januari 2021 om 16:17

Dit is toch gewoon een hele mooie selectie voor de Giro?

ProfrondeZevenbergen 22 januari 2021 om 18:48

Niet dus.

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 13:51

Mooie kans voor George! Daarnaast hebben ze blijkbaar heel veel vertrouwen in Dekker, wat een een positief signaal lijkt.

lander luypaert 22 januari 2021 om 13:53

Wel op zich vrij bizar. Een volledige selectie maken terwijl je niet weet hoe het parcours gaat zijn in de Giro?

Dikke Vrouw 22 januari 2021 om 14:38

Rijden op de weg, rechtdoor, soms naar links soms naar rechts, een paar sprints, soms bergop en es tegen de tijd. Zoiets wordt het denk ik

CechRepublic 22 januari 2021 om 18:46

Maar af en toe ook naar beneden, Dikke Vrouw. En dat kan toch een verschil maken.

Spirit 22 januari 2021 om 20:16

Ik vind het ook vreemd.
Hoeveel sprint etappes gaan er zijn, hoeveel bergetappes
Aankomsten bergop, hoeveel tijdritkilometers.
Het maakt nogal uit allemaal dus vreemd om de selectie al rond te hebben

$kedel 22 januari 2021 om 20:46

Ze zijn van de Giro ook wel enorm traag met hun parcours.

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 20:47

Wanneer je naar zo’n ronde wil met iemand voor een mooi klassement en een jong talent voor de sprint, dan maakt het exacte parcours toch niets uit? Ik begrijp niet zo goed wat voor ritten er in zouden moeten zitten, om deze selectie opeens toch niet geschikt te maken.

Bergritten waarin het klassement wordt gemaakt, gaan erin zitten. Ritten die in een sprint eindigen, gaan erin zitten. Het maakt voor de planning van deze ploeg niets uit in welke verhouding, de plannen blijven hetzelfde.

koos1 22 januari 2021 om 13:56

Mooi dat Bennett de kans krijgt als kopman. Hij krijgt niet de sterkte ploeg in steun, maar Bouwman, Foss en Harper kunne prima knechten. Veel vertrouwen in Dekker dat die in zijn eerste maanden al naar een grote ronde mag.

Opvallende afwezige in de Giro-ploeg is wel Tolhoek. Lijkt de logische 'klim' Reserve voor de Tour en anders met oa Oomen en Vingegaard naar de Vuelta.

Met de selecties voor Giro en Tour al bekend is de Vueltaploeg wel zo'n beetje in te vullen. Zal dan waarschijnlijk een klimmersploeg rond Kruijswijk worden met oa Tolhoek, Kuss, Oomen, Vingegaard, Gesink, Hofstede en evt. Dumoulin of Bennett

hartstikkebedankt 22 januari 2021 om 13:59

Ik had zeker Oomen wel verwacht. Bouwman, Van Emden én Martens (+ Affini) vind ik ook wat veel allround (/vlak) achtige types waar ik dan nog wel een klimmer had verwacht.

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 15:53

Bouwman is dat plakkaat 'vlakke man' toch allang ontstegen? Mocht hij het überhaupt ooit verdiend hebben. Vorig jaar was zijn niveau in de Giro zelfs zodanig hoog dat ze hem na een paar ritten blijkbaar een vrijere rol hadden toegezegd.

toiletduck 22 januari 2021 om 14:00

In het introfilmpje van JV hadden ze het zelfs over podiumambities. Dat moet ik nog zien, maar ik gun het Bennett van harte. Hij schijnt erg goed in de groep te liggen en een goeie motivator te zijn. Hij verbaasde me vorig seizoen wel in de Italiaanse eendagswedstrijden. Wie weet wat JV hier nog uit kan persen als hij helemaal bevrijd is van zijn (rug)blessures.

jvh93 22 januari 2021 om 14:16

Oomen er niet bij verbaasd me ook wel, al vind ik het niet gek dat ze hem weer rustig gaan brengen na zijn blessure afgelopen jaar. We moeten niet vergeten dat hij heel weinig gereden heeft. Laat hem maar weer even wennen in koersen van een week en de klassiekers.

Rsw85 23 januari 2021 om 07:38

Tolhoek net geopereerd moet ook weer terugkeren van een blessure waar hij ontzettend lang mee heeft gefietst. Hij ging zoveel staand klimmen vanwege de beknelling… vuelta is mooi podium voor die mannen met de ritten van een week als speerpunt in het eerste deel van het jaar.

Koersmaniak 22 januari 2021 om 14:19

Geen Oomen of Tolhoek is wel opvallend.

Jur Custers 22 januari 2021 om 14:56

Eens maar ze lopen allebei met
Een lichte blessure dus misschien wil Jumbo ze topfit in vuelta

Jungle Man 22 januari 2021 om 14:31

Omdat de Giro meestal een veel mooiere en veelzijdigere ronde is dan de Tour vind ik het elke keer weer jammer dat alle ballen op de TdF worden gezet. (parcours moet nog bekend worden gemaakt)
Bennett vind ik wel een leuke gast, en hopelijk doet ie het goed in de Giro, maar het blijft jammer dat een Dumoulin / of Kruiswijk zo nodig naar de TdF moet. Hiermee laat TJV wellicht een kans op winst in een grandtour liggen.

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 16:02

Commercie is helaas het belangrijkste in een ploeg. Hopelijk rijdt Kruijswijk volgend jaar de Giro en Vuelta, daarna zal de ouderdom het stukken lastiger maken. Tour zie ik hem niet meer beter rijden dan plek 3.

Massimo Bataille 22 januari 2021 om 14:38

Hmm, best een vreemde ploeg (en ook een beetje B-ploeg) voor de Giro eigenlijk.
Bennett verdient wel (mede)kopmanschap, maar had denk ik toch ook wel op meer steun gehoopt.
Eigenlijk zouden ze gewoon Kruijswijk en Vineguard/oomen moeten meezenden.
Nu valt alle klimondersteuning op de jonge Foss en vermoed ik dat we vaak Bennett alleen zullen zien.

Waarschijnlijk rijden er 2 vd 4 ‘topklimmers’ de Vuelta (Roglic, kruijswijk, Dumoulin en Kuss). Vinguard en Oomen lijken dan ook wel de Vuelta te beslechten.
En doet Bennett ook de dubbel Giro/Vuelta.

Dekker is redelijk logisch, Groenewegen zal maar net terug in competitie zijn, Van Aert heeft rust na klassiekers. Veel andere sprinters hebben ze niet.

bartp25 22 januari 2021 om 15:51

Roglic sowieso niet naar de Vuelta en ik verwacht dumoulin ook niet, beide in verband met de OS. Steven lijkt me de dubbel tour Vuelta te doen, inderdaad met oomen, Tolhoek, hofstede en vingegaard. Eventueel bennett nog erbij of Kuss en dan 2 hardrijders.

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 16:04

Kuss rijdt zeker de Vuelta als schaduw kopman zelfs als ik het goed heb.

Kruijswijk, Kuss, Oomen, Tolhoek, Hofstede, Vingegaard + nog 2 (maar geen Roglic of Dumoulin).

Uiteraard kan er de komende maanden nog veel veranderen met valpartijen, blessures.

KnightBiker 22 januari 2021 om 14:38

Hm, Ik had verwacht dat Dumoulin in de Giro zou gaan voor een klassement om de Tour in dienst te rijden en ter voorbereiding van de OS.

Ik had eerder gekozen voor een tandem bestaande uit Bennet & Dumoulin of Kruijswijk.

Ik vind het raar dat Tolhoek & Oomen niet naar de Giro gaan. Voor de Vuelta kunnen ze dubbelen en als een Tour-Klepper daar uitvalt kunnen ze ineens naar hun plekje in de Vuelta fluiten.

(En, ik dacht dat Martens zou stoppen eind 2020?)

Vertrouwen in Dekker lijkt me 1 seizoen te vroeg omdat je er niet van uit mag gaan dat hij uitrijdt.

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 16:07

Dekker lijkt me ook veel te vroeg. Die jongen heeft nog nooit een world tour wedstrijd gereden. Mooi voor hem om te proeven aan het grote werk, maar een beetje zonde om zo’n plek weg te geven aan iemand die waarschijnlijk de wedstrijd niet eens uit kan rijden. Als signaal naar Bennett hadden ze ook beter Oomen, Tolhoek of Vingegaard mee kunnen sturen.

tendam 22 januari 2021 om 16:25

Dekker is vrij ‘oud’, die is al 23 als hij de Giro rijdt. Ze zullen wel vertrouwen hebben in zijn hardheid. En waarom ook niet, tegenwoordig rijden er 19-jarigen een grote ronde.

25sep 22 januari 2021 om 14:39

Een selectie die heel erg kan verrassen of juist heel erg kan teleurstellen. Voor Bennet zijn grote rondes meestal net te lang. Maar misschien kan hij het nu wel volhouden met een goede voorbereiding. Foss, Harper en Dekker kunnen zomaar verrassen. Als Martens zijn Vuelta vorm kan evenaren is hij natuurlijk een uitstekende knecht

Joaquim Agostinho 22 januari 2021 om 14:48

Geen TdF en geen Giro voor Oomen, volgens veel kenners hier toch gelijkwaardig of zelfs beter dan Laurens de Plus…..

Martino87 22 januari 2021 om 15:09

Die reed vorig jaar ook geen Giro en Tour ;)

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 15:51

Waarschijnlijk was er ergens wel een verdwaalde enkeling te vinden die Oomen hoger inschat dan De Plus, maar daar een algemene tendens van maken slaat natuurlijk nergens op. Maar je moet natuurlijk wat..

Ik begrijp verder ook niet wat nu precies de diskwalificatie zou zijn van het missen van de Tour selectie, of van een rustige opbouw na een haperende rentree. Stel je eens voor dat ze zo’n renner een mooi programma richting de Vuelta voorschotelen.

lnnrt 22 januari 2021 om 14:50

Bennett moet toch gewoon knechten voor Foss?

japio 22 januari 2021 om 15:18

Hier ben ik ook niet echt van onder de indruk. Oomen of Vingegaard had hier niet misstaan, Tolhoek eigenlijk ook niet. Het kan zijn dat ze blessures hadden, maar dat had Dumoulin ook, en die reed de Tour.
En ik vraag me af of Kruijswijk niet beter voor de Giro zou kunnen gaan. We moeten het parcours nog zien, maar de Tour lijkt niet echt op zijn maat.

S. Morgenstern 22 januari 2021 om 16:02

Vingegaard zien ze als hun toekomstige kopman voor de Ardennen, dus daar zal zijn eerste seizoenshelft wel op gericht zijn.

harryjohan71 22 januari 2021 om 16:11

Dat geeft Vingegaard ook aan + de Vuelta

Murcia 22 januari 2021 om 15:24

Kans voor Dekker om zich gelijk met sprinttoppers te kunnen meten. Verder had ik Oomen verwacht maar die zal dus bijna zeker de Vuelta gaan rijden. Martens een grote ronde als afscheid en George krijgt voor de bergen Koen, Tobias en Chris mee. Dat is niet overdreven voor wat betreft de ondersteuning maar ook zeker niet slecht vooral als Koen zijn vormpeil van afgelopen Giro kan handhaven.

kelderfan 22 januari 2021 om 16:27

Het is wel een kans, maar of Dekker die ook benut is groot vraagteken.
Hopelijk niet als ballast ingezet.

harryjohan71 22 januari 2021 om 16:39

@Kelderfan Je hoeft niet elke keer te laten blijken dat je geen vertrouwen hebt in David Dekker.

lander luypaert 22 januari 2021 om 17:08

@Harry, zeur niet zo man. Dit is de 1e keer dat ik Kelderfan dat zie zeggen. Hij mag gerust een mening hebben!

bilthoven 22 januari 2021 om 18:29

Ik vrees inderdaad dat de Giro voor David Dekker veel te vroeg komt.

platteprijs 22 januari 2021 om 16:48

3 Nederlanders naar de Giro, 4 naar de Tour, deze Nederlandse ploeg kruideniert met de startplekken van Nederlandse wielrenners in de grote ronden.

KennyKlimmen 22 januari 2021 om 19:34

Idd de buitenlandse wereldtoppers staan NL toppers in de weg…. Dat is zonde van deze ploeg…

Headlines

Materiaalzone

Populair