Jumbo-Visma bouwt Tourselectie rond Roglic, Dumoulin en Kruijswijk

vrijdag 22 januari 2021 om 12:59
Jumbo-Visma bouwt Tourselectie rond Roglic, Dumoulin en Kruijswijk

foto: Raymond Kerckhoffs

Jumbo-Visma heeft zijn plannen voor de komende Tour de France uit de doeken gedaan. Zoals WielerFlits reeds meldde, trekt de Nederlandse WorldTour-formatie met Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk naar de Franse ronde.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De technische staf zat de afgelopen weken al rond de tafel en het plan was om opnieuw te proberen met de drie kopmannen Roglič, Dumoulin en Kruijswijk aan het Franse avontuur te beginnen. Ook de drie renners hadden intern hun voorkeur uitgesproken om in de Tour te starten.

De achtkoppige selectie bestaat verder uit Wout van Aert, Sepp Kuss, Robert Gesink, Tony Martin en Mike Teunissen. Van Aert zal in de komende Ronde van Frankrijk ook voor eigen rekening rijden. De Belg, vorig jaar winnaar van twee sprintetappes, hoopt in de eerste week al meteen de gele trui te pakken en zal ook op jacht gaan naar ritzeges.

De groene ambities van Wout van Aert 
Van Aert: “De groene trui is wellicht voor 2022. Dit jaar al? We starten met drie kopmannen voor het klassement en dan hebben we na de Tour ook nog de Olympische Spelen. Ik weet niet of dat te combineren is. De groene trui is wellicht voor volgend jaar, maar we zullen zien hoe ver we dit jaar raken.”

Jumbo-Visma beleefde vorig jaar een zeer succesvolle Tour de France, maar de formatie slaagde er uiteindelijk net niet in om de gele trui naar Parijs te brengen. Roglič mocht als leider beginnen aan de beslissende tijdrit naar La Planche des Belles Filles, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in zijn ijzersterke landgenoot Tadej Pogačar.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-fr Tour de France 2021
flag-si Primož Roglič
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen
flag-be Wout van Aert

Dit artikel delen:

52 Reacties

AnderJ 22 januari 2021 om 13:06

Oh nee, nemen ze die Van Aert mee? Ik heb daar slechte verhalen over gehoord…

Michael_ 22 januari 2021 om 13:36

Volgens mij heb je de verkeerde veldrijder voor ogen ;)

Jean Dumas 22 januari 2021 om 14:16

Nee joh, die wast, strijkt, zet koffie en haalt de koffers uit de bus.

jvh93 22 januari 2021 om 13:07

Toch wel interessant dat ze dus eigenlijk met 4 kopmannen starten, waarvan er 3 bergop uit gaan maken wie de sterkste is en wie dus uiteindelijk de opperkopman is

Massimo Bataille 22 januari 2021 om 13:11

Ik heb het gevoel dat de opperkopman wel duidelijk is.
Al denk ik wel dat ze een schaduwkopman willen om ook een andere strategie toe te kunnen passen dan enkel treintje voor roglic. Denk dat er eerder strijd zal zijn tussen Dumoulin en Kruiswijk wie er de meeste vrijheid zal hebben.
Met alle respect voor Kruijswijk, maar die gaat de TdF niet winnen. Is een top-5 kandidaat ( heeft denkik de top bereikt met zijn 3de plaats in 2019), maar zal niet winnen.
Roglic ( en iets mindere mate Dumoulin) zijn wel potentiële winnaars ( zeker met de vele TT-km’s).

molovin 22 januari 2021 om 13:14

Volgens mij is Roglic inderdaad toch wel dé kopman en worden Kruijswijk en vooral Dumoulin uitgespeeld als schaduwkopman dus duidelijk met een vrije rol. Lijkt me ook logisch aangezien Roglic de laatste jaren toch de betere renner blijkt te zijn.

-Stijn- 22 januari 2021 om 13:16

Je kan natuurlijk in een positie komen dat ze kruiswijk enkele minuten geven als alle kopmannen geïsoleerd zijn en niet met dumoulin en roglic in het wiel het gat willen dichtrijden. Kans is klein maar je moet de 3 kopmannen optimaal benutten

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 15:15

Kruijswijk zie ik de tour inderdaad niet winnen. Om hem te ‘gebruiken’ zou hij in een etappe de rest van de klassementsmannen onder druk moeten zetten door van ver aan te gaan. Treintjes rijden heeft geen zin meer, al helemaal als Van Aert ook nog eens uit dat treintje wegvalt omdat hij voor eigen succes mag gaan. Roglic heeft een klein voorsprongetje op Dumoulin als ultieme kopman, maar ik denk dat Dumoulin ons allemaal in 2021 gaat verbazen met hoe sterk die man is. Hopelijk rijden ze beide podium in 2021 (en dan niet zoals Sunweb dit jaar).

Lalsacien 22 januari 2021 om 17:17

@Massimo remember Carlos Sastre !

VerstandOpNul 22 januari 2021 om 13:21

Stel Kruijswijk staat na de 1e week een paar minuten voor op de andere twee (kan zo maar.. waaierritje, met geluk in de goeie groep).. Gaan ze daarna dan Roglic vol op kop zetten voor hem?

Panache 22 januari 2021 om 13:44

In een ‘wat als scenario’ en een zelfbedachte ‘wat als vorm’ en ‘wat als perspectieven’ zou het zo maar kunnen dat ze dan voor Kruijswijk gaan rijden. Maar wat als Kruijswijk bergop dan toch te kort komt….? Ik zou zeggen: laten we niet zo zinloos ver op zaken vooruit lopen.

Lendilonus 22 januari 2021 om 14:12

Als Kruijswijk die minuten heeft, heeft hij ze ook moeten verdienen wat betekent dat die jongen waarschijnlijk in topvorm is dus reken dan maar dat ze voor hem zullen rijden. Die is namelijk te goed om er echt doorheen te zakken of iets dergelijks dus Steven minuten aan de broek smeren is meer dan lastig. Andere ploegen zullen hem ook echt geen minuten meer gaan geven zoals ze met een aardige klimmer zoals een Soler of Ciccone wel zouden durven.

VerstandOpNul 22 januari 2021 om 20:51

Hoi Panache, ik weet niet of je weleens een baan met enige verantwoordelijkheid hebt gehad, maar het is vrij elementair om weleens over ‘wat als’-scenarios na te denken.

Derierre de la course 22 januari 2021 om 22:14

Als Kruijswijk werkelijk een paar minuten op TD en PR heeft door een waaierrit in de 1e week betekend dat dat hij echt heel dik in orde is.
1. Kruijswijk zijn 3e week is vaak het best, niet zijn eerste.
2. TD is een betere waaierrijder en kan zelfs zichzelf redden in waaiers. Dat niet hij maar Kruijswijk dan op voorsprong staat betekent nogal wat.
3. Kruijswijk kraakt soms maar breekt zelden. Een paar minuten maak je zomaar niet goed op hem. Niet in de bergen, niet in een tijdrit.
4. Ideale situatie om dan TD of PR vooruit te sturen, kijk maar hoe de rest reageert en achter die gasten aan brommert.
Dus ja natuurlijk gaat men dan voor Kruijswijk rijden. Met nog steeds TD en PR als schaduwkopman.

Amsteldam 22 januari 2021 om 13:28

Het opvallendste is toch dat ze Mike Teunissen meenemen ipv George Bennett?

Panache 22 januari 2021 om 13:45

George Bennett zou voor een klassement mogen gaan in de Giro.

Massimo Bataille 22 januari 2021 om 14:26

Met Roglic, Dumoulin, Kruiswijk en Kuss heb je al 4 uitstekende klimmers.
Gooi daar nog eens Van Aert en Gesink bij, die ook lang meekunnen, dan heb je echt geen nood meer aan klimmers.
Dan heb je inderdaad nood aan renners die op het vlakke wat kunnen werken. Anders heb je enkel maar Martin ( en Van Aert)

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 15:18

George verdient het om een keer vol voor zijn eigen klassement te mogen rijden. Denk dat George anders ook wel gaat kijken bij andere ploegen. Alhoewel ik zelf liever Kruis als kopman zag in de Giro en George als knecht in de Tour.

fietsvriend 22 januari 2021 om 15:24

Is toch dezelfde ploeg qua samenstelling als vorig jaar? Alleen Kruijswijk voor Bennett en Teunissen voor Jansen. Met die gevaarlijke eerste week, lijkt een beetje meer body op het vlakke geen overbodige luxe.

@MAssimo zet Gesink daar ook maar bij, kan ook een prettig stukje knallen op het vlakke.

Verder, mooie ploeg. Laat het maar zien.

Groetjesaandevoetjes 23 januari 2021 om 01:48

Niet hetzelfde, want 2 verschillende rijders (op 8 renners is al 25% verschil). Plus, Van Aert mag meer voor zichzelf.

Jaap Jansen 22 januari 2021 om 13:30

Gelukkig nemen ze Wout van Aert mee, verheug me nu al op al het commentaar op zijn rol van de Belgen.

Jean Dumas 22 januari 2021 om 14:17

Als ie het geel in de Alpen moet afstaan aan Roglic.

kelderfan 22 januari 2021 om 13:34

Mooie ploeg met bijna alle smaken erin. Drie kopmannen lijkt mij 1 te veel van het goede. En Kruijswijk in een knechtenrol wordt ook nog een ding.

Marco 22 januari 2021 om 13:36

Beetje vroeg dit.. Roglic kan vallen zoals Kruijswijk dit jaar Dumoulin kan pijn in zijn kont hebben over 6 maanden maar ook helemaal terug in vorm zijn. En wat met Wout als blijkt dat er een sprinter/renner naar de tour komt die die op dat moment beter is.. dan lijkt mij dat je hem beter anders in kunt zetten.

Michelangelo 22 januari 2021 om 14:03

Ik denk ook dat iedereen er te makkelijk vanuit gaat dat Van Aert weer net zo sterk voor de dag komt t.o.v de pure sprinters als dit jaar. Terwijl hij m.i. niet de pure sprinter is (zoals Groenewegen, Demare, Bennett, Ackermann, Ewan, etc). En ik miste in de afgelopen TdF een pure sprinter op topniveau; ik was van geen enkele sprinter onder de indruk, niemand stak er bovenuit.

En als blijkt dat Van Aert inderdaad tekort komt tegen de pure sprinters, wil je hem dan alles laten riskeren voor een derde of vierde plaats? Of zet je hem dan in de trein, danwel stuur je hem mee in de overgangsritten…

-Stijn- 22 januari 2021 om 14:26

@Michelangelo wat dan van in 2019. Krijgt 1 sprintkans en wint…

Massimo Bataille 22 januari 2021 om 14:31

Ik had een beetje hetzelfde gevoel, voornamelijk door het snel afhaken van Ewan en Bennett vanaf er een brug in het parcours kwam. Normaal klimmen Ewan en Bennett zo slecht nog niet.
Maar als ik zie dat hij in zowel 2019 en 2020 meermaals zich in de sprints heeft kunnen gooien tegen diverse toppers, kan je hem echt wel als een topsprinter beschouwen.

Een Sagan heeft ook dat etiket van ‘net-niet topsprinter’ maar heeft toch ook voldoende gewonnen/ podium gesprint. Van Aert zal hetzelfde tegen komen denk ik.

Derrick 22 januari 2021 om 16:17

Er zijn steeds minder echte sprintetappes met volledig vlakke aanloop. Als de koers ook maar een beetje hard is, is Van Aert en geduchte tegenstanders voor de sprinters.
Ik ben ook niet akkoord over de stelling dat er geen enkele topsprinter aanwezig was. Als je Ewan zag slalommen en dan nog de overwinning pakken. Zelden zo’n indrukwekkende sprint gezien.

Michelangelo 22 januari 2021 om 16:46

@Derrick,
Zie opmerking van Massimo hierboven. Het feit dat zowel Ewan als Bennett bij de minste of geringste heuvel aan het harken waren, zegt mij dat ze niet top waren. Want een goede Ewan doet bijna mee voor de zege in Milaan San Remo, terwijl de Ewan van deze TdF nog niet over de Capo Mele meekomt.

Nogmaals, ik wil niet zeggen van Wout een sukkelaar is in de massasprint. Maar ik denk niet dat hij zomaar even weer 2 massasprints in de TdF gaat winnen komend jaar.

Derierre de la course 22 januari 2021 om 22:17

Vergeet ook niet dat Teunissen een sprintetappe in de Tour heeft gewonnen en er zelfs een gele trui aan over hield.

Verweggistan 22 januari 2021 om 13:38

Kunnen ook een leuke Giro ploeg maken met Bennett, Bouwman, Tolhoek, Foss, Vingegaard, Oomen. En dan Jos en Affini mee om een paar van die vlieggewichten uit de wind te houden.

Beer 22 januari 2021 om 13:39

Kuss en Gesink worden nog belangrijker zonder Bennett en met van Aert meer voor zichzelf. Benieuwd hoe dat uitpakt en vooral hoe Kruiswijk zal worden ingezet. Vermoedelijk willen ze wat minder op kop van het peloton rijden en kunnen anticiperen mocht Ineos met meerdere kopmannen starten.

Lendilonus 22 januari 2021 om 14:08

De rol van Wout zal niet heel erg eel veranderen hoor, mag in de eerste week een aantal keer voor eigen kans gaan maar hij mag echt niet in een heuvelrit in een groepje met Pogacar en Alaphilippe meerijden voor eigen kans(en als Roglic erbij zit zal Wout gewoon op kop moeten om de voorsprong op de andere concurrenten uit te bereiden) op de ritzege en een eventuele gele trui. Wout een aantal keer proberen te laten winnen is ook gewoon een verstandige keuze, daarmee houd je die jongen tevreden, zorgt het voor motivatie binnen de ploeg en heb je in ieder geval iets tastbaars mocht er onverhoopt iets gebeuren met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk. Hij zal misschien minder op het vlakke met zijn neus in de wind rijden en altijd mee mogen sprinten maar hij zal zich echt niet mogen sparen in de bergen of iets.

Massimo Bataille 22 januari 2021 om 14:28

Ik denk dat het voornaamste verschil zal zijn dat hij tijdens de vlakke ritten niet constant achter hem moet kijken of Roglic wel in zijn wiel zit.
Daar zal hij zijn nodige vrijheid verkrijgen voor eventuele etappezeges
In de bergetappes zal hij exact dezelfde rol krijgen als dit jaar vermoed ik.

Dikke Vrouw 22 januari 2021 om 14:40

Monsterteam! Nu gaan ze hem pakken!

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 15:28

Belachelijk sterk team inderdaad, maar ik ben nog niet overtuigd van Teunissen in deze selectie om eerlijk te zijn. Vergeleken met vorig jaar is Kruijswijk erbij tegenover Bennett en Teunissen ipv Jansen.

-Stijn- 22 januari 2021 om 15:38

Teunissen lijkt me wel ok maar had van hooydonck zeker niet slechter gevonden bijvoorbeeld

tendam 22 januari 2021 om 15:42

Jansen heeft een soort mythische proporties gekregen sinds bekend werd dat hij vertrok… het is geen slechte renner, maar als je kijkt naar zijn niveau in de Tour, was hij toch wel duidelijk de zwakste schakel. Ik denk niet dat Teunissen het minder had gedaan.

oscarito1908 22 januari 2021 om 21:54

Janssen viel zwaar tegen.

Groetjesaandevoetjes 23 januari 2021 om 01:49

Jansen viel tegen vorig jaar (gaf hij zelf ook toe), maar had wel andere keuzes hier verwacht. Eigenlijk betekend dit dat Steven de rol van George inneemt, dus gewoon knecht ipv kopmanschap.

ghostwriter 22 januari 2021 om 15:23

Hopelijk starten Kruijswijk, Roglic en Dumoulin alle drie in topvorm aan de Tour en kiest Jumbo-Visma dit keer voor een aanvallende koersstijl waarbij ze Kruijswijk en Dumoulin de finale van zware bergetappes vroeg laten opnemen door aan te vallen.

Gilberto 22 januari 2021 om 21:57

Lijkt mij vrij onmogelijk dat die 2 zullen kunnen aanvallen

skylimit 22 januari 2021 om 15:32

Gelukkig is de start van de Tour nog eventjes weg, dus zien we tegen die tijd wel hoe de vlag er werkelijk voor staat.
Mijn tweede indruk is dat er op teveel paarden gewed gaat worden en er teveel kapiteins aan het stuur willen trekken en komt al het werk dus aan op de 4 overgebleven rijders (Kuss, Gesink, Martin, Teunissen). Wie gaat voor wie een gat dichtrijden als de die 4 al opgebrand zijn ? Gaat zeker tot heibel leiden dit!

Lendilonus 22 januari 2021 om 15:39

Wout en daarna degene van de 3 die er het slechtst voorstaat. Al verwacht ik vooral dat het juist Dumoulin en Kruijswijk gaan zijn die vroeg mogen demarreren met mannen uit de 2de rij(Kelderman, Mollema, Landa) en het probleem zo op het bordje van UAE en Ineos komt. Kuss zal overigens waarschijnlijk nog wel bij de 10-15 laatste klimmers zitten dus als je daar nog 4 man hebt rijden zal hij het sws oplossen, Wout zit gewoon voor hem in de trein he.

Laatste man 22 januari 2021 om 19:41

Zeer voorbarig. Zeker tot heibel? Als het moet wordt er gewoon gereden voor de gele trui hoor.

Gilberto 22 januari 2021 om 21:55

Men heeft het daar nog steeds altijd maar over, maar is dat van dat op teveel paarden wedden en dat dat wel mis moet gaan nou eigenlijk niet gewoon een enorm cliche en valt dat eigenlijk wel reuzemee?
Heibel?
Want Dumoulin is niet bereid om voor een ander te rijden wanneer hij zelf niet goed genoeg blijkt te zijn? (of vooral wanneer hij dit zelf vind, en dat is nogal snel..)
Want van Aert geeft op alle kanalen aan dat hij niet tevreden is met zijn rol en zal dus absoluut niet weer willen knechten?
Want Kruijswijk is zo’n recalcitrante temperamentvolle jongen die dwars gaat leggen als hij wat vuil werk moet opknappen?

Murcia 22 januari 2021 om 15:35

Groen is dus zeker geen topprioriteit en voor de rest is het idee van drie kopmannen ingeruild voor 1 kopman en twee beschermde renners. Dat klinkt leuk maar in de Tour worden die beschermde renners ook vaak de meesterknechten of ze willen of niet. Het achttal ziet er verder prima uit voor een Tour waarin het absolute hooggebergte toch wat smal vertegenwoordigd is naar mijn mening.

wapperend washandje 22 januari 2021 om 16:44

Het is logisch dat je een seizoensplanning reeds bekend maakt, en daar dus je trainingschema’s op aanpast.

Maar er kan nog zoveel gebeuren het komende half jaar: kruiswijk valt, dumoulin heeft last van zijn darmen, Theunissen zijn knie werkt niet mee, etc, etc

Als Van Aert ook naar Olympische spelen wil, haakt hij dan eerder af in de tour? (En dus op voorhand al geen kanshebber voor de groene trui)

Davide Lappartiente 22 januari 2021 om 17:10

Roglic kan maximaal voor een derde plaats gaan met Pogacar en Bernal in vorm. Dan mag hij van geluk spreken dat Remco niet meedoet of het podium was helemaal weg. Die 2 andere Jumbo ‘kopmannen’ halen misschien nog net de top 10. Van Aert maakt meer kans op de eindzege dan deze 3 samen. Benieuwd hoe lang Wout de gele trui kan behouden nadat hij de eerste rit wint en zeker de eerste week in het geel rijdt.

Erik33 22 januari 2021 om 19:11

Denk dat van Aert een stuk meer tegenstand gaat krijgen met van de Poel erbij.

oscarito1908 22 januari 2021 om 21:53

Dat valt mee denk ik. Bergop is Wout veel beter.

oscarito1908 22 januari 2021 om 21:52

Dan hoop ik toch dat ze anders gaan koersen. Niet die trein.

Headlines

Materiaalzone

Populair